Bouwverslag van een Boulogne etaples

Coronamaatregelen blijven nog even, dus maar weer een bootje gescoord. Vissermanbootje.
0B820497-A57A-4F86-8DF8-861338DED5A1.jpeg
 
Had bijna geschreven: Marijke wordt steeds sneller! Succes met de bouw en laat zien dat het netjes wordt. Heb nog een verlichtingssetje (voeding+ 6 ledjes) liggen voor een vissersschip. De ledjes moeten nog wel in de armaturen worden gebouwd. Kijk maar of je die kant op wilt. Gr. Klaas.
 
Had bijna geschreven: Marijke wordt steeds sneller! Succes met de bouw en laat zien dat het netjes wordt. Heb nog een verlichtingssetje (voeding+ 6 ledjes) liggen voor een vissersschip. De ledjes moeten nog wel in de armaturen worden gebouwd. Kijk maar of je die kant op wilt. Gr. Klaas.
grappig dat je het zegt klaas, de lampjes van de mast missen! Zijn er vijf, maar volgens mij niet verlichtbaar..... die andere lampen die wel gevuld kunnen worden, dat zijn er maar drie! Ik heb de doos binnen, heb net alles gecontroleerd, b i j n a alles zit er in. Vijf katrolbehuizingen missen, maar makkelijk na te maken van hout en metaalplakband en dus die lampen. Het wachten op de elbjorn duurt nog even en dit was de laatste doos die zowat verkrijgbaar is. Is net vernieuwd uitgebracht. Watch this space voor de netheid van de voortgang. Beloofd: ikga geen balsahout gebruiken om de ruimtes tussen de spanten op te vullen.....
 
E3A4522C-524D-40C0-B6FA-65597A6788B6.jpeg
Klaas? Wat voor aandrijving heb ik nodig? En zo ja, kan ik dat plastic schroefje gebruiken? En op de tekening is de askoker 1 mm buiten het hout geplaatst, zoals in deze proefopstelling. Of moet ik hem flush monteren, nogal belangrijk want de koker moet in het hout gelijmd... dank je wel @k-k
 
Laatst bewerkt:
Marijke, Vlot geleverd die doos. Als je gaat varen kun je gerust dat plastic schroefje monteren. Mocht die niet bevallen dan kun je alsnog een messing exemplaar kopen. Zoals de schroefas nu zit steekt die te ver naar achteren wilde ik schrijven, maar zie net bijtijds dat de askoker zo goed zit. Het verder uitstekende deel is de as zelf. Keek onder een verkeerde hoek naar het scherm! Het is goed om da askoker iets uit te laten steken. Dat zorgt voor een betere afdichting met verven en de stuwdruk van de schroef (met borgmoertje) wordt overgebracht op de askoker, zonder dat je het hout raakt. Om een zo goed mogelijk advies m.b.t. de aandrijving te kunnen geven wil ik graag de diameter van de schroef en het gewicht van het vaarklare schip weten. Staat nergens in de beschrijving. Zet voor de aardigheid de complete bouwdoos maar even op de keukenweegschaal. Bedenk wel dat je er met een motor alleen niet bent. Is echter wel handig als die er in zit, mocht je toch nog eens willen gaan varen. Zou ook gelijk maar een servo monteren. Wel lekker als je daar tijdens de bouw goed bij kunt.
Om te gaan varen heb je dan een accu, motorregelaar met ESC, ontvanger en een zender nodig. En een lader om zender- en vaaraccu te kunnen laden. Ongetwijfeld roept dit verhaal weer andere vragen op. Stel ze gerust. Gr. Klaas
 
Om te gaan varen heb je dan een accu, motorregelaar met ESC, ontvanger en een zender nodig. En een lader om zender- en vaaraccu te kunnen laden. Ongetwijfeld roept dit verhaal weer andere vragen op. Stel ze gerust. Gr. Klaas
ik heb er een! Op de tekening staat dat de as een mm afgedraaid is aan de achterkant. Er moet de overbrenging op gemonteerd worden vermoed ik maar zo..... echter, mijn as is niet afgedraaid en heeft op miraculeuze wijze dezelfde diameter als de veel dikkere as van mijn nordkap, die wel afgedraaid is. (Ik heb geen as in de nordkap gedaan omdat die toch niet vaart en scheelde veel geboor en gezucht) dus ben ik benieuwd wat er op komt om de as aan te drijven. Voor ik de kiel kan afmonteren weet ik wel graag hoe het komt te zitten zodat ik geen fouten maak....
 
Marijke, Tussen motor en schroefas heb je een (liefst een cardan)koppeling nodig. Het messing stukje is een deel van een Raboesch koppeling. Kijk in de link welke onderdelen je nodig hebt. Zijn wel duur.
https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/d1966_Somosa-Koppelingen.html
Kijk eerst hoe dik de uitgaande aseinden van motor en schroefas zijn. Is dat 3 en 4 mm of bij beide 4 mm, dan is er een goedkoper alternatief dan Raboesch. Zie link.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
Voordeel van een cardankoppeling is dat uitlijnen minder kritisch is en ook als op termijn de romp een beetje "werkt" soepel blijft lopen.
Kijk maar of je er met deze info uit komt. Begrijp ik het goed dat je buiten de koppeling de gehele aandrijfset hebt? Gr. Klaas.
 
Marijke, Heb je nog een schroefdiameter voor me? Dan kan ik een compleet aandrijfsetje voor je bedenken. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar een beetje ervaring is er wel. Zit aan iets te denken waar mijn coastertje mee vaart. Gr. Klaas.
 
Ik ga morgen ff kijken klaas, is nu bedtijd...

As is 3mm schroef 35 mm. Ruim is heeeel klein, 15 lang 10 breed. En dan moet het stuurgedeelte er ook in bij gefrummeld worden.
 
Laatst bewerkt:
Marijke, Kun je nog even kijken hoeveel ruimte er is tussen kielspant en het binnen-einde van de schroefas. Is nodig om te bepalen hoeveel hoogte er nodig is tussen hart motoras en motorsteun.
het kleine ruim maak ik me nog geen zorgen over. Allemaal leuke uitdagingen toch? Gr. Klaas.
 
Marijke, Kun je nog even kijken hoeveel ruimte er is tussen kielspant en het binnen-einde van de schroefas. Is nodig om te bepalen hoeveel hoogte er nodig is tussen hart motoras en motorsteun.
het kleine ruim maak ik me nog geen zorgen over. Allemaal leuke uitdagingen toch? Gr. Klaas.
1,45 cm of 14,5 mm klaas!
 
Back
Top