Bouwverslag van een Boulogne etaples

Marijke,
Het probleem is opgelost.
Maar heb je er wel eens over nagedacht, dat je modelbouw eigenlijk samen doet?
De bouwer heeft een probleem en raast hierover door.
Je partner luistert dit aan en na uitrazen geeft of maakt de oplossing.
Ik spreek uit ervaring, vandaag liep het maken van het kruishoofd van de nieuwe stoommachine niet, zoals ik wilde.
Mijn vrouw liet mij uitrazen en vroeg, of door de fout de stoommachine niet gaat werken.
Antwoord, nee.
Een partner op de achtergrond is goud waard.
Groet, Henk
geweldig Henk, mijn man is het er niet mee eens dat er geraasd moet worden, maar je hebt volledig gelijk. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat er zoveel aanpassingen gemaakt moeten worden aan dit specifieke schip. Er past zoooveel niet dat het niet mooi meer is. Hele dekdelen passen niet. Dat is met een beetje bijsnijden goed te krijgen. En dan die fout in het schroefraam is het toppunt, mag gewoon een halve centimeter opruimen. Er is dan wel ruimte voor, maar ik vind het echt raar.

Zie het maar als een leertraject Marijke. En het ene model is natuurgetrouwer als de ander. Toen ik in 1976 mijn Bugsier 3 bouwde kon ik blindelings de uitstekende bouwbeschrijving volgen. Er zat een heel boekwerkje in diverse talen bij. Ook uitstekende tekeningen. Bij Billingboats is dat allemaal heel summier, waardoor de bouwer veel meer inzicht moet hebben. En zelf maar uitzoeken waar de apparatuur voor besturing moet komen. En daar loop je nu een beetje tegenaan. Bij een gemotoriseerd scheepje moet je een beetje anders denken. Waar laat je de spullen en bedrading. Dat is allemaal nieuw voor je. Zie het maar als een uitdaging. Bedenk op je gemakje waar je een en ander laat. Ontvanger en servo als het kan boven de waterlijn. Accu's en ballast onder in het schip. Op één van de accudoosjes zit een aan/uitschakelaar. Misschien handiger om die (of een andere schakelaar) op een wat beter bereikbare plek te zetten. Maar na het varen in je schip kijken heeft ook voordelen. Je ziet gelijk of er lekkage is (geweest). Bij mijn sleepboten zitten schakelaars en laadpluggen verstopt aan dek en gaat de opbouw er maar een paar keer in het jaar af. Door de jaren heen weinig lekkage gehad.
Laat je niet ontmoedigen door wat tegenslag en je verzint vast wel een oplossing. En anders even overleg in je bouwverslag. Er zijn zat die meekijken en hun visie met je willen delen. Gaat best wel lukken.
Nog even en je man is ook enthousiast. Gr. Klaas.

Hi Marijke
Ik heb zelf ook pas geleden deze boot gebouwd en heb niet de problemen met passing van de delen.
Ook zie ik dat je verschansing erg slecht past
Kan het niet zijn dat je ergens de fout ingegaan bent met het samen bouwen van de spanten ? want daar lijkt het nml erg op
Voor de rest ben je erg vooruit gegaan met het bouwen van je modellen echt een compliment

Er zit, vreemd genoeg, 1 mm dik triplex in de verschansing, en de latjes zijn 0,7 mm. Maar geen zorgen, ik heb er extra hout opgelijmd als een soort verloop, kan ik mooi wegschuren. Spanten verkeerd verlijmd? Nee, die zitten wel zo mooi haaks, en wat dat betreft paste dat allemaal echt maar op een manier op de kiel, waardoor het dek er prachtig overheen gleed. Het enige was, dat het voordek om de kiel heen zou moeten passen met een gleufje dat daar inderdaad omheen paste, echter moest ik twee delen op de boeg lijmen waardoor die gleuven nooit meer pasten omdat je anders een “spleet” in het dek had en het dek niet meer tussen de spanten paste. Dus heb ik van het voordek die twee ieniemienie puntjes verwijderd en het weer netjes glad zat.

Hi Marijke
Ik heb zelf ook pas geleden deze boot gebouwd en heb niet de problemen met passing van de delen.
Ook zie ik dat je verschansing erg slecht past
Kan het niet zijn dat je ergens de fout ingegaan bent met het samen bouwen van de spanten ? want daar lijkt het nml erg op
Voor de rest ben je erg vooruit gegaan met het bouwen van je modellen echt een compliment
Wou je zeggen dat jouw schroef wel draaien kon in het schroefraam? Ik was daar nog het meest verbaasd over....

Ja bij mij paste het redelijk maar mijn schroefas stak iets meer uit.
Het lijkt ook dat je laatste 2 spanten lager zitten dan bij mij (niet de boeg) waardoor je dek etc etc lager komt en ook de verschansing en daardoor kom je misschien aan de voorkant met de verschansing zo raar uit.

Ja bij mij paste het redelijk maar mijn schroefas stak iets meer uit.
Het lijkt ook dat je laatste 2 spanten lager zitten dan bij mij (niet de boeg) waardoor je dek etc etc lager komt en ook de verschansing en daardoor kom je misschien aan de voorkant met de verschansing zo raar uit.
wie weet, het paste allemaal volgens tekening, dan ga je niks veranderen.

Leuk! Dut mie denk'n aan: Ain boer wol noar zien noaber tou. Altijd je afvragen ao of oa is. Slim opgelost! Gr. Klaas

AFCF6FB4-A798-43ED-9A94-372853EC4790.jpeg
Apestrak latjeswerk

De hoek waarop de as op de kiel gemonteerd moet worden is zo groot dat, als je de schroef naar achteren monteren wilt, hij compleet door het schroefraam gaat. Hij moet naar achteren, want de scheepshuid zit in de weg. Oplossing:ik monteer een stevig balkje op de kiel en vergroot het schroefraam waardoor ik toch varen kan.

dit pakket is vorige maand door billing opnieuw uitgebracht. Zou er iets mis zijn gegaan bij het ontwerp?

Het gat zit misschien wel scheef in het houtje Marijke, maar je moet even kijken naar de functie van het gat. Stel dat het een spuigat is om het dek af te kunnen wateren. Dan loopt de onderkant van het gat parallel met het dek. De buitenkant van de romp wordt geschuurd en als het goed is zie je de lijnen/naden van de plankjes dan niet meer. Kijk dus maar even hoe het strookt met het dek. Gr. Klaas.

Het gat zit misschien wel scheef in het houtje Marijke, maar je moet even kijken naar de functie van het gat. Stel dat het een spuigat is om het dek af te kunnen wateren. Dan loopt de onderkant van het gat parallel met het dek. De buitenkant van de romp wordt geschuurd en als het goed is zie je de lijnen/naden van de plankjes dan niet meer. Kijk dus maar even hoe het strookt met het dek. Gr. Klaas.
gekke marijke heeft even gekeken en inderdaad loopt het flush met het dek. De anderen zitten recht en ook die lopen flush met het dek.... dusss weer eens voor niks gezeurd. Eerst kijken, dan denken, dan doen, is mij al eens geadviseerd, veertig jaar geleden. Moet ik toch maar eens doen.

van het gadget front kan ik nog melden dat ik een proxxon gasbrandertje gekocht heb. Neee niet voor de creme brulee, maar om er messing mee te solderen. Ben nog op zoek naar een soldeerrekje om op mijn chamotte steen te leggen.

Als het niet gekker wordt Marijke, dan doen we het er maar mee. Ben nog steeds blij dat ik op een schip ben opgegroeid en spelenderwijs heb geleerd waar dat soort dingen voor dienen. Dus gewoon blijven vragen als je weer iets "vreemds" tegenkomt. Er is altijd wel iemand met ervaring en de wil om te helpen. Dat is de kracht van een Forum. Gr. Klaas.

Neee niet voor de creme brulee, maar om er messing mee te solderen.

Zie mijn eerder bericht waarin ik mijn soldeer vriend gebruik, de crème brulee brander van de Blokker, kosten nog geen EUR 10,--
Deze is zelfs geschikt voor zilversolderen van kleine delen.
De brander temperatuur is bij deze hoger dan 1500gr.C.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-33#post-4057895

Groet van Henk, die niet onder de indruk is van dure merken.

Zie mijn eerder bericht waarin ik mijn soldeer vriend gebruik, de crème brulee brander van de Blokker, kosten nog geen EUR 10,--
Deze is zelfs geschikt voor zilversolderen van kleine delen.
De brander temperatuur is bij deze hoger dan 1500gr.C.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-33#post-4057895

Groet van Henk, die niet onder de indruk is van dure merken.
duur? Proxxon is een budgetmerk Henk.... daarom meld ik ook proxxon, voor een redelijk prikkie een goed apparaat. Enne, ik heb voor de toetjes zoon blokkerding. Die wordt niet zo heet....

Branders algemeen
Door veel gebruik vervuilt de brander kop en geeft geen goede vlam meer.
Overigens, dit is een euvel wat bij veel branders voorkomt.

Geen of geen goede vlam meer.
Dat kan ik beamen.
Heb vandaag nog een kist vol branders onderhanden genomen.

Propaanbranders in meerdere maten en gas-zuurstofbranders.
De propaanbranders waren verroet en de koppen verroest.
Roet oplossen en wegwerken, roest glasparelen.

Gas-zuurstofbranders demonteren in-en uitwendig schoonmaken, injekteurs spoelen en reinigen.
Dan ziet het er weer helemaal anders uit, als nieuw.
Mooie heldere volwaardige vlam.

Mijn Xenos mini propaanbranders spoel ik met regelmaat schoon.
Droog en schoon blazen met perslucht.
Na zo'n kleine beurt is de luchtschuif ook weer mooi instelbaar.
Weer goed regelbaar van slappe tot pittige vlam.

Wees zuinig op je gereedschap.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Back