Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Ik ben nooit een held geweest met "inschatten" :nooo:.

Maak er maar alvast 6 maanden van... ik ben nu ff in NL , volgende week verder verder met de frees..

Cor
 
@ Jasper: .... dat zeg ik je over 2 maanden.
@ Juweeltje: .... voor onder het stof zeker.... de vraagh is .. hoeveel mm stof :-)

Cor
 
Dag Cor,

Ook ik wil dit draadje volgen met veel interesse, we zijn inmiddels weer een paar maandjes verder.
Zelf zit ik te denken aan de LA-7 van ESM, maar volg jouw zelfbouw graag. enige voortgang?
 
*kuch kuch* ..... veel stof op de bouwtekening , maar hij ligt weer op de bouwtafel. De cnc-machine die ruim 2 jaar de bouwtafel in beslag nam is klaar ( bouwen-van-een-cnc-frees ) en de hobbyruimte is weer leeg.

Ik ben weer druk aan het tekenen op de computer en hopelijk worden volgende week de eerste spantjes gefreesd.


Een vraag; de "stringers" die de spanten aan elkaar zetten , die zijn van balsa neem ik aan , of moeten die van hardhout worden gemaakt?

Hier een geleend plaatje van iemand anders die hem heeft gebouwd deze "stringers":
2010-08-01_010955_LA-7_10.jpg


Ik neem aan dat balsa latjes meer als goed is ?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi project! Ga ik zeker nauwgezet volgen.

Ik heb mijn Pitts (pitts-model-12-2-2mtr) op een vergelijkbare manier gebouwd. Ik heb vier grenen liggers gebruikt voor de (trek)sterkte van de romp. De rest is alleen voornamelijk voor de vorm en dat kan dus prima balsa zijn.

Op onderstaande foto zie je de grenen liggers. De romp is ondersteboven gebouwd, dus de grenen liggers op de tafel komen halverwege de romp te zitten en daarbovenop komt de cockpitkap, turtledeck en romprug. De grenen liggers die het verst van de tafel af staan vormen de onderkant van de romp.
IMG_1044.jpg


Op onderstaande foto zie je de balsa liggers erbij. Twee balsa liggers per zijkant om de rompzijkant te vormen en twee balsa liggers om de romp-bodem te vormen.
IMG_1050.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stringers; ...... dat maakt het er niet gemakkelijker op heren!

Het zijn in totaal 16 stringers , ik denk dat als ik er 2 van de 16 van grenen maak dit niets uitmaakt voor de gehele stevigheid , alleen voor het gewicht.

Ik ga ze van balsa maken ... gisteren een beginnetje gemaakt aan de daadwerkelijke bouw , met een lattensnijder de stringers gesneden en aan elkaar gelijmd:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een grote kist met een dikke moki voorop en dan alleen balsa liggers? Nouja, zou mijn keuze niet zijn.

Wat is nou het gewicht van vier grenen liggers op een grote warbird? Dat afgezet tegen de extra sterkte in je romp. Als je het daar op moet besparen....
 
De eerste 4 bulkheads worden niet door de stringers bij elkaar gehouden, maar door triplex schotten die haaks op de bulkheads staan. De stringers zijn dus eigenlijk alleen voor het staart gedeelte. Het verschil zal alleen de torsie zijn voor de staart, want de 5x10 mm balsa zal niet uit elkaar getrokken worden.

Het torderen dan; de gehele romp wordt beplankt , als ik nu 2 of 4 grenen latjes neem ipv van alle 16 stringers in balsa , zal het dan werkelijke iets uitmaken tegen torderen?

Gewicht; alle beetjes helpen, omdat het grenen in de staart zal komen telt het natuurlijk extra mee.

Als iemand er nog een andere kijk op heb dan hoor ik het wel, momenteel ben ik aan het werk en de spanten zijn nog niet gefreesd,
Cor
 
volledig ingedekte romp geeft veel stevigheid .Echter is het wel de truuk om de krachten van het motorschot naar de romp te verdelen over 2 schotten minimaal.als de huid 3 of 2,5mm is is dit al afdoende voor de rest van de romp .je zou eventueel de romp kunnen dubbelen tot net na de vleugel .
 
.
Tof dat je weer verder gaat met de La-5 Cor! Persoonlijk zou ik net als Fraggy en Jeroen iig minstens vier vuren stringers toepassen en de rest van balsa maken. Gewicht lijkt me niet echt een issue wat dat betreft. Veel plezier met de bouw verder, ik blijf het volgen!

Groeten, Ramses
 
Hmm, alhoewel ik niet denk dat het nodig gaat zijn ( de eerste 4 schotten inclusief firewall worden bij elkaar gehouden door 2 relatief grote platen triplex) en de staart wordt helemaal ingedekt.

Desalnietemin zal ik 3 of 4 stringers van vurenhout maken.

Vandaag de eerste onderdelen gefreesd:
full


Het resultaat is erg goed , maar het heeft me 3 freesjes gekost , ik ga eerst nog een hulpstukje voor de machine moeten maken die het dunne materiaal tegen het werkblad duwt. De frees tilde het materiaal op , waardoor de frees brak. Met een spiraal-freesje ( voor GFK) ging het beter , maar nog niet hoe ik het wilde.

Wordt vervolgd.........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en als je nu de oplegplaat perforeert en dan mbv een stofzuiger de plaat vastzuigt?

heeft dan 2 doelen die goed zijn .
 
Back
Top