Bouwverslag: Vario Ecureuil

Ja dat klopt. Ik ben nu ook zo'n romp aan het spuiten in politie versie. Ik moet wel toegeven dat nu ik jouw werk zie, had ik wat meer geduld kunnen gebruiken met de mijne ;).

Ik heb namelijk geen klinknagels gemaakt. Wist niet hoe ik aan het injectiespuit kon komen en ik wou hem zo snel mogelijk weer om de raptor.

Mijn volgende project wordt 100% zeker een Vario EC 135 met fenestron. Ik weet alleen nog niet of het benzine of een turbine mechaniek wordt. Hangt van het budget af en de tijd dat ik hem in de lucht wil hebben. Het liefst in minder dan 1 jaar. Ik wil in november / december beginnen om de romp en het mechaniek aan te schaffen. Verder hard werken en sparen om iedere maand leuke bouwspulletjes te kopen :D.

Ik heb net je laatste update gezien. Mooi werk met dat houtlijm. Ik vind hem zo goed afgewerkt. Als je hem nou zo laat of iets meer klingnagels erbij zet blijft hij net zo strak.

Vergeet niet dat wanneer de kleuren er op komen dat het effect weer anders is dan nu in de primer.

Dus ja, mijn advies is doe wat jij prettig vind, het is jouw romp, jouw heli en jij bent de piloot.

Toppie

Hey Roy,

Op een romp die in de grondverf steekt vallen revetten meer op dan op een gelakte romp.
Als de echte er nog meer heeft, dan zou ik er niet mee inzitten om er nog wat bij te zetten... tenminste, als je er de tijd en goesting voor hebt. En aangezien je ze plaatst met lijm kun je er achteraf (voor het lakken) nog altijd verwijderen moest het toch echt te druk worden naar je smaak.
Je vroeg naar meningen, bij deze ken je de mijne... ma, doe je eigen goesting hé. In de eerste plaats moet jij je eigen werk mooi vinden.

Heligroeten en nog veel revetteerplezier,

Nick

Bedankt voor de reacties en meningen :-)

Ik denk dat ik hem zo laat, ik vind het aangezicht fraai zoals het nu is, als het straks in de eindlak bleek dat het er rustig meer hadden kunnen zijn dan neem ik die ervaring mee voor een volgend project.
Als achteraf blijkt dat het er toch te veel zijn dan is het een ander verhaal, dus ik kies de veilige weg even.
Voor de hoeveelheid werk hoef ik het niet te laten, het ging behoorlijk vlot, viel me enorm mee.

Ik heb het overigens niet meer met de injectiespuit gedaan. Op de kap die ik een tijd terug heb gedaan (en heb verknoeid) gebruikte ik wel een spuit maar het probleem wat ik er mee had is dat de druk in de spuit er voor zorgt dat de lijm blijft lopen, daarmee bepaald de spuit je tempo en dat is erg lastig. Toen geexpirimenteerd met een cocktail prikker. Dikke druppel houtlijm op een los plaatje en met de prikker er in en op de romp, en zo verder. Iets lastiger maar het voordeel wat ik er in zag was dat ik zelf het tempo bepaal en de hoeveelheid lijm steeds gelijk is en dus de variatie in nagelgrootte vrij klein blijft. Zo heb ik de hele romp gedaan in een paar uur tijd.

Mocht iemand toch een injectienaald willen gebruiken, ik heb hem gehaald bij een behang winkel. Klinkt niet voor de hand liggend maar zij gebruiken het veel om lijm in een behangrimpel te spuiten en het dan vast te drukken. Dat had ik ooit eens gehoord en inderdaad ze hadden allerlei soorten en maten ;-)

Gr, Roy

@Helifreak; wel een bouwverslag maken van die 135 he ;-)

Ja Roy,

zodra ik aan de Vario EC 135 ga beginnen laat ik dat gelijk weten;).

Ok het injectieverhaal is me nu wel duidelijk voor de volgende keer :D

Verder nogmaals, mooi werk. Wees er trots mee.

We kunnen niet wachten om hem in de kleur te zien.....we wachten met spanning af.

hoi roy,

Als je iets met een injectie spuit wilt doen is het het beste om een klein beetje lijm in de spuit te doen en de rest van de spuit vullen met lucht.
Als je dan de spuit bij het deel pakt met lucht, warm je de lucht op en deze zet uit waardoor er een klein druppeltje lijm uit komt.

Op deze manier heb ik vroeger veel plastic modellen inelkaar gelijmt omdat die irri lijmpotjes altijd te veel lijm geven.

Hoop dat je wat aan deze info hebt, mischien te laat maar dan voor een volgende keer.

Hey ludje,

Toen ik de spuit gebruikte was het inderdaad zo'n 20% vulling met lijm de rest met lucht.
Wat je zegt over dat opwarmen heb ik nooit geprobeerd, ben wel benieuwd naar de uitwerking er van.
Mijn klinknagels zijn nu voltooid maar ik ga het wel proberen voor een volgend project.

Bedankt voor je reactie :-)

Gr, Roy

stap 20

Still Work in progress,

Vandaag en gister aan het spuiten geweest, de bovenste kap is (weer) rood en de romp is nu wit.
De bovenkant niet helemaal, maar die wordt straks toch rood. Alleen de onderste helft blijft wit.

084-DSC05349.JPG

085-DSC05359.JPG

086-DSC05363.JPG

De details zijn ook erg sprekend nu, ik ben blij met de keuze er niet meer te plaatsen.
Het wit is het mooist gelukt, die glanst als een spiegel, het rode glanst wat minder. Buiten is het prima, binnen wat minder.
Voordat ik de romp verder afspuit met rood nog een paar proefjes doen om te zien waar dat aan ligt.

Maar het begint kleur te krijgen!

Gr, Roy

Mooi werk Roy.

Ik blijf je volgen. Ik ga morgen weer verder met de mijne. Ik heb wat problemen bij het afplakken het aanbrengen van de politie stripings in fluo oranje.

Telkens lekt hij door. Moet voor de 3 de keer weer tussen in gaan schuren,primen en weer wit metalic spuiten. Wat een gedoe hahahaha

Je kan mijn project volgen via mijn fotoalbum. Ga zo weer wat nieuwe foto's bijzetten.

Het spuiten over een afplaklijn heb ik nog geen ervaring mee, komende week ga ik proefstukjes spuiten om te zien hoe dat gaat. Mijn maskingtape is nog onderweg ;-)

Wat ik er van lees zijn verschillende methodes, aanvullingen welkom :-)

Optie 1
- Ondergrond spuiten en drogen
- afplakken
- afplaktape overspuiten met de kleur van de ondergrond (of blanke lak) en drogen
- eindkleur spuiten en drogen
- voordeel: als de tape wat doorgelekt heeft dan is dat in dezelfde kleur als de ondergrond en valt het dus minder op

Optie 2
- ondergrond spuiten en drogen
- afplakken
- eindkleur spuiten en na een half uur de masking tape verwijderen
- geheel laten uitharden
- voordeel: als de lak nog zacht is haal je de tape makkelijker weg zonder dat je misschien iets los trekt. Ook kan een eventuele doorloper nog wat gepoets worden.
- kans op doorlopen blijft, verschil tussen tapesoorten en gladheid van de ondergrond?

Optie 3
- ondergrond spuiten en drogen
- afplakken
- eindkleur spuiten en drogen
- geheel laten uitharden
- tape verwijderen, eventueel geholpen door een mesje
- kans op doorlopen blijft, kans op lostrekken lak blijft

Ikzelf neig naar optie 2, ga dat ook proberen op een proefplaatje.

Opmerkingen/aanvullingen/correcties meer dan welkom want ik heb er zelf nog geen ervaring mee...

Gr, Roy

Als je afplakt moet je zorgen dat er geen overlappingen zijn, ook scherpe bochten zijn fataal.
voorplakken met gewoon doorzichtig plakband werkt vaak goed, omdat je dan eventuele luchtbellen of mider goede hechting goed kan zien.
Maar laat dit nooit te lang zitten en zorg dat de ondergrong goed uitgehard is, anders beschadig je de ondergrond.

Vanavond een proefstukje gespoten met de maskingtape.
Om te zien hoe dit gaat mbt het eventuele doorlopen, en hoe flexibel de tape is.
Resultaat is erg goed, tape aangebracht, gespoten en na drie kwartier verwijderd. Het proefplaatje op de foto is het resultaat, niets aan gedaan.
Het plaatje stond verticaal tijdens spuiten en drogen.

087-DSC05368.JPG

Dat gaat dus goed. Een punt wat wel opvalt is dat de verf wat tegen de tape aanvloeit waardoor er een klein ribbeltje ontstaat.
Ik heb wel eens gehoord dat men deze wegschuurt met een zeer fijne korrel, maar ik ben erg huiverig om op het glanzende eindresultaat straks te gaan schuren.

Iemand ervaring mee of ideeen over?

Gr, Roy

Het is inderdaad de bedoeling om er blanke lak over te spuiten. Als de kleurlak er op zit, komen de stickers en daarna de blanke lak.
De randjes zijn op het proefstukje niet zo heel groot maar wel zichtbaar.
Ook is het proefstukje wat dunner gespoten dan straks op het model.
Laten jullie de afplak-vloei-randjes gewoon zitten?

Het afplakken lijkt in ieder geval een strak resultaat te gaan geven en daar ben ik al erg blij om. Misschien dit weekend de spuitfinale ;-)

Gr, Roy

Stap 21: Milestone!

Afgelopen dagen het spuitwerk verder afgemaakt.
Op vorige fotos is te zien dat ik de witte basiskleur had aangebracht, echter niet geheel op de bovenkant omdat de heli op zijn kop lag tijdens het spuiten
en de bovenkant tenslotte toch rood zou worden.
Bij het spuiten van een proefstukje bleek dat de witte ondergrond het rood enorm optrekt.
De kap die ik eerder al rood had gespoten is direct op de grijze primer gespoten en het resultaat is een enorm kleurverschil.

Het 'opgetrokken rood' is de juiste kleur en daarom heb ik de ongespoten stukken van de romp eerst nog wit gespoten alvorens de romp verder rood te spuiten.
Op onderstaande fotos is te zien hoe de kap duidelijk verschilt van de romp.
Om dit goed te krijgen ga ik de kap eerst wit spuiten, en vervolgens opnieuw rood.
Dat was weer iets onverwachts maar ook dit zal opgelost worden.

Verder ben ik erg tevreden met het resultaat, hij begint nu echt tot leven te komen :-D
Het afplakwerk heeft een paar hele kleine stukjes verf gelekt, allemaal in de buurt van klinknagels of panellines in de romp.
Maar dit is inmiddels bijna allemaal al weggewerkt.

Afplakken van de striping;
088-DSC05371.JPG

Afplakken met plastic om het wit te beschermen;
089-DSC05372.JPG

Het tape is 1 uur na de laatste laklaag verwijderd
090-DSC05373.JPG

Staartstuk gespoten, hier zijn wat doorlopers te zien;
091-DSC05375.JPG

En even samengebouwt voor de show;
092-DSC05385.JPG

093-DSC05390.JPG

094-DSC05382.JPG

De komende tijd nog genoeg te doen;
- stickers
- blanke lak
- landingsgestel in de kleur zetten
- binnenkant schilderen.
- turbine uitlaat maken
- diverse schaalaccecoires

Daarna is hij wat schaalbouw betreft gereed, en kan het technische gedeelte beginnen. Daar is nog genoeg voor te doen en uit te zoeken, dus ik kan mij nog wel even vermaken ;-)

Nu de heli in de kleuren van zijn voorbeeld staat vind ik dit wel een milestone van deze bouw! :-D
Ben ook wel opgelucht dat het goed gelukt, moet eerlijk toegeven dat ik na de perikelen met de bovenste kap (zie eerder in verslag) er niet aan moest denken dat ik in herhaling zou vallen bij de gehele romp! :-(
Maar goed, heb er veel van geleerd en denk dat de romp minder fraai was geworden wanneer de kap destijds niet mislukt was...

Zoals Cruijf zei, elk nadeel heeft zijn voordeel ;-)

Gr, Roy

Respect chef !!!! Je maakt me jaloers :D.

Geloof me of niet, ik ben helemaal overnieuw begonnen met de mijne. Het spuitwerk is een drama geworden door de tape die ik heb gebruikt. Ik ga mijn tijd rustig ervoor nemen en tijdelijk maar zonder romp blijven
vliegen :(:D.

Dus als ik het project niet op tijd af heb voor de komende meeting (22 augustus Zoetermeer) dan zal hij wel af moeten zijn om te stralen 12 september.

Ik heb je advies opgevolgd om rustig mijn tijd te ervoor te nemen, het vliegen komt later toch wel.

Ik heb nog wel een Ecureuil AS355N nog in ongeopende doos in mijn hangar staan n.l. de blauwe versie ook van Thunder Tiger. Voor het geval;)

Ik hoop echt dat je mechanisch alles klaar kan hebben voor de 12 de. Ik wil hem zo graag zien zweven voor mijn camera.

Succes, je project loopt lekker.

Back