Bouwverslag: Vario Ecureuil

Dag modelbouwers,

Omdat ik schaalheli's toch wel het allermooiste onderdeel van deze hobby vind, kon ik de verleiding niet weerstaan...;-)
Ik ben begonnen aan een Vario Ecureuil. De romp in de benzineversie (9002) met de bedoeling deze elektrisch te gaan aandrijven met behulp van het
elektromechaniek (nr.1002/80).
Dit elektromechaniek heeft dezelfde inbouwmaten als het benzinemechaniek dus vandaar de keuze voor kit nr 9002.
(Op dit punt heb ik overigens alleen de romp in huis, overige onderdelen komen gaandeweg.)

Dit wordt mijn eerste schaalheli (en eerste Vario) en ik zal nog een hoop moeten leren/uitzoeken maar dat is alleen maar leuk. Ik neem dan ook alle tijd om er aan te werken
en wanneer hij klaar is zie ik vanzelf wel :-)

De kit geeft de mogelijkheid voor zowel de eenmotorige versie (AS350) als de tweemotorige (AS355).
Je kan zelf bepalen welke panelen je gebruikt.
Ik ben van plan de eenmotorige te gaan bouwen, met onderstaande als het beoogde voorbeeld;
001-HB-ZDV_nr2.JPG

Alle onderdelen uit de doos, met als vergelijk de Henseleit op de achtergrond.
Het verschil in lengte valt op zich mee, maar de proporties geven het toch een heel ander aangezicht;
002-DSC04893.JPG

Het voorste rompsegment, de kwaliteit is erg goed, en de aansluiting tussen de hoofddelen ziet er goed uit.
De eerste stap is het uitdremelen van de ramen en deuren. Bedoeling is een rand van 5mm te laten staan om daar de deuren en ramen tegenaan te laten
sluiten.
003-DSC04901.JPG

Eerst even op ruime afstand van de (afgetekende) lijn geprobeerd om gevoel te krijgen op hoe het materiaal zich laat bewerken, maar dat ging erg makkelijk.
De hoekjes en rondingen heb ik nabewerkt met vijltjes en schuurpapier wat uiteindelijk heeft geleid tot dit resultaat;
004-DSC04914.JPG

De deuren heb ik al op maat gemaakt maar daar moeten enkel nog de ramen uitgedremeld worden.

De volgende stap is het houtpakket;
005-DSC04916.JPG

Het houtpakket bevat de onderdelen welke onder andere de afsteuning voor het mechaniek vormt. Alle contouren zijn al gelaserd en zitten enkel met wat puntjes nog vast in de plaat.
Ik had verwacht dit te moeten figuurzagen maar dat viel dus mee.
Alle onderdelen eerst maar eens los samenstellen en zien hoe het lijkt/past.
Ik zal dan moeten gaan nadenken over accu posities en dergelijke dus de kans bestaat dat een en ander nog wat aangepast gaat worden.

Het begin is er :-)
Wordt vervolgt,

Gr, Roy

Gefeliciteerd met je kist!
Veel plezier met bouwen, en many happy landings.

T zal qua vliegen wel wennen zijn t.o.v. die Henseleit, denk ik....
Ga je voor mutiblad?

Groet, Bert

Hij zal zeker heel anders vliegen dan de Henseleit maar dat is prima, dit is natuurlijk een heel andere tak van sport :-D

Multiblad is voorlopig niet aan de orde, ik bouw hem met een twee blads rotor en zorg eerst dat het allemaal goed werkt en ik vertrouwd raak met deze machine.
Maar misschien dat het er in de toekomst nog eens van komt, wie zal het zeggen.

Gr, Roy

Mwa, Roy,

Ik denk dat je met een drieblads in elk geval het vliegen wel net zo spannend maakt als met de Henseleit :D

Succes en veel plezier met bouwen, enne, denk erom: een Vario romp bouwen, is eerst tien keer kijken, tien keer nadenken, en dan één keer lijmen ;)

Groet, Bert

Hey Roy,

je hebt een mooie Vario gekozen om te bouwen.
Ik hoop dat je eerst héél veel plezier gaat beleven aan de bouw.
Werk nauwkeurig en overhaast je zeker niet.
En inderdaad... let op met Vario... eerst goed uitkijken en dan pas bouwen, en als het kan maak de verbindingen eerst losneembaar tot je er zeker van bent dat alles uiteindelijk in mekaar past...

Ik ga je bouwverslag zeker volgen.

Heligroeten,

Nick

Veel succes mer de bouw van je heli.
prachtige keuze van heli model !
ik blijf ook vol plezier je progressie volgen.
ik wens je veel succes en plezier toe :)

Mooi uitgesneden man die ramen, hoe heb je dat precies gedaan?
eerst mes gebruikt en dan dremel of zo.?.?

Bedankt voor de reacties en de tips mannen :-D

Ik zal jullie advies ter harte nemen en alles goed bestuderen alvorens wat te doen.
Zoals gezegd ik neem er alle tijd voor, en goed voorbereiden en bestuderen hoort daar dan ook zeker bij! Plezier beleven aan het bouwen doe ik zeker, en het vliegen gaat ondertussen gewoon door met de Henseleit dus zeker geen haast.

Wat betreft de ramen/deuren, die heb ik eerst uitgedremeld met een klein slijpschijfje en vervolgens nabewerkt met een klein vijlensetje en schuurpapier.

Het materiaal laat zich erg goed bewerken en dat maakte het een leuk klusje om te doen.
Wat even lastig was is het aftekenen van de zaaglijnen.
De raamcontour zit welliswaar in de vorm, maar de aftekenlijn moet daar 5mm binnen liggen om een aanslagrandje voor ramen/deuren over te houden.

Ik heb dat gedaan met een watervaste fineliner en een geodriehoek waar ik op 5mm vanaf de punt een klein uitsparingkje in gemaakt heb waar je de punt van de fineliner in steekt.
Vervolgens heb ik de punt van de geodriehoek de aanslag van de buitencontour laten volgen met als resulaat een scherpe aftekenlijn op precies 5mm naar binnen.

To be continued... :mrgreen:

Gr, Roy

Hey Frans, dat zorgt zeker voor inspiratie, prachtig stukje werk wat hij daar neergezet heeft.
En ook geen kleintje met zijn 2230mm.

Maar binnenkort dus nog een Ecureuil bouwverslag?

Gr, Roy

Hey Frans, dat zorgt zeker voor inspiratie, prachtig stukje werk wat hij daar neergezet heeft.
En ook geen kleintje met zijn 2230mm.

Maar binnenkort dus nog een Ecureuil bouwverslag?

Gr, Roy

Nou, ik was eigenlijk al begonnen: project-zelf-een-romp-bouwen, maar toen kwam die ranger :D
Ik weet dat het moeilijk te zien is maar het idee was om een 355 te bouwen, ik mis ook bij de ranger het 'echte' schaalgedeelte dus weet nog niet of ik het ooit nog afmaak

gr,

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Frans, ai, inderdaad, dat is ook zo :oops:
Ik heb je draadje destijds ook gevolgt maar het was me nu even ontschoten dat het om een AS355 ging.

Uiteraard niet lullig bedoeld! Ik heb bewondering voor wat je gemaakt hebt :thumbsup:

Gr, Roy

Veel succes!

Hallo RBRCH,
proficiat met je nieuw project.Dat is pas een schaalmodel bouwen.
Veel succes ermee,ik blijf het zeker volgen!!!
Gr. Dimitri.

Dag Frans, ai, inderdaad, dat is ook zo :oops:
Ik heb je draadje destijds ook gevolgt maar het was me nu even ontschoten dat het om een AS355 ging.

Uiteraard niet lullig bedoeld! Ik heb bewondering voor wat je gemaakt hebt :thumbsup:

Gr, Roy

:D :D waren m'n eigen woorden hoor, heb er al zo lang niets meer aan gedaan of over geschreven, logisch dat je het niet meer weet, niets lulligs aan hoor ;-) , bovendien heb ik de vorm dusdanig aangepast aan de Caliber dat het model niet meteen te herkennen is,

heel veel succes en plezier met bouwen, ik volg het op de voet

gr,

Frans

Laatst bewerkt:
Stap twee...

De afgelopen dagen weer wat dingen kunnen doen aan de Ecureuil;

Het houtpakket in elkaar gezet. Zoals gezegd is alles al gelaserd dus je kan ze er makkelijk uit drukken en alleen de hechtpuntjes gladschuren.
Soms hoor ik dat mensen ander hout gebruiken dan dat wat Vario meeleverd omdat het niet goed genoeg zou zijn? Als ik dit hout zo bekijk is het echt wel kwalitatief hout, het is behoorlijk sterk en laat zich precies bewerken.

Hieronder o.a. de mechaniekdrager.
009-DSC04925.JPG

De mechaniekdrager moest aan de zijkanten wat afgeschuurd worden om het geheel spanningsvrij in de romp te krijgen. Uiteindelijk is dat aardig gelukt.
011-DSC04923.JPG

Wanneer het geheel op de uitgemeten positie staat vormt het gehele houtwerk niet overal een sluitende contour met de romp maar dit is wel op te lossen tijdens de verlijming.
Als ik het passend ga schuren ben ik bang dat de uitlijning van het mechaniek daar onder gaat lijden.

012-DSC04924.JPG

De mechaniekdrager is overigens nog niet in positie vastgelijmd omdat ik het mechaniek nog niet heb.
Om de zaak vastgelijmd te krijgen in perfecte positie wacht ik daar dus nog even op.

Vervolgens bezig geweest met de verbinding van het staartstuk.
In de romp heb ik een houten ring verlijmt, de overige twee delen komen in de staartboom. Twee verbindingsgaten zijn door beide delen geboord en zodoende kan de staart met twee inbusbouten vastgetrokken worden tegen de romp.
Te zien is dat de romp een opstaand randje heeft waar de staart overheen schuift. Dit randje raakt vervolgens het houten maantje waardoor je de delen niet kunt aantrekken.
Wanneer ik het houten maantje zou verkleinen blijft er te weinig materiaal over en daarom heb ik een klein stukje van het randje aan de romp afgeslepen zoals je ook op onderstaande foto kunt zien.
013-DSC04929.JPG

Daarna paste het geheel mooi in elkaar en is de staart (voor nu) met alleen de twee bouten verbonden met de romp.
Deze verbinding wordt uiteindelijk definitief door middel van epoxy maar dat kan ik nu nog niet doen vanwege de voorzieningen voor de staart aandrijving.

Hier nog een plaatje van romp plus staart;
015-DSC04931.JPG

Daarna verder gegaan met aftekenen van de positie voor het horizontale stabilo. Dat dit zuiver moet gebeuren mag duidelijk zijn.
Teken je beide zijden iets afwijkend t.o.v. elkaar af dan staat je stabilo scheef in elk denkbaar vlak.
Dus even de tijd voor genomen om de heli exact op te stellen en met een hulpstuk uit het verleden de koorde af te tekenen.
018-DSC04936.JPG

De staart heb ik daarvoor exact evenwijdig met de vloer op gesteld en vervolgens 55mm onder de bovenzijde een lijn afgetekend.
019-DSC04940.JPG

En wederom wordt vervolgt :-D

Gr, Roy

Stap 3

Weer een weekje verder, en weer wat vooruitgang kunnen boeken;

Het horizontale stabilo zit er in;
021-DSC04943.JPG

De deurramen zijn uitgedremeld;
022-DSC04945.JPG

Het mechaniek is binnen, ik heb hem deels in elkaar gezet zodat ik de draagconstructie in de romp kan uitlijnen en vastlijmen.
023-DSC04948.JPG

Het mechaniek bevat eveneens de staartrotor;
024-DSC04953.JPG

Een plaatje van het mechaniek 'los' in de romp;
025-DSC04950.JPG

Van het mechaniek kan ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de kwaliteit! Echt top materiaal :thumbsup:

Gr, Roy

Mooi spul Roy ! Ik had even gewacht met die staartvleugel i.v.m je staartaandrijving, maar ik ga er vanuit dat dat goed komt ;)

Mooi project om te volgen en goed om te zien dat je onder de indruk bent van de kwaliteit van het mechaniek. Het is altijd even vogelen om precies uit te zoeken wat je nodig hebt (de catalogus is gewoon een must heb ik onlangs geleerd) maar het is echt Duitse kwaliteit.

Grz. Bone

Back