Bouwverslag: Vario Ecureuil

Hoi,

Ik heb de antenne routing nog eens tegen het licht gehouden.
Wat me opviel is dat ze ingebouwd wel heel dicht bij de torque tube zitten.
Of zo'n metalen buis effect heeft op de antennes weet ik niet maar om het uit te sluiten heb ik ze nu naar boven geleid ipv beneden.
Geen effect.

Toen de staartrotor losgehaald en de torque tube de staart ingedrukt.
Ook geen effect.

Het naar buiten brengen van de antennes is lastig omdat ze zo kort zijn.
Ik heb het gehele mechaniek eruit gehaald en op de werkbank gezet.
Optoeren en weer viel hij uit.
Staartrotor en antenne routing vielen nu dus af.

Eigenlijk bleef nu alleen de drijfriem over.
Deze verwijderd en de motor laten draaien. Geen problemen.

Drijfriem teruggeplaatst en riemspanning verlaagt. Geen problemen.
Riemspanning verhoogd. Motor valt uit.
Riemspanning verlaagt. Motor valt uit :confused:

De willekeur blijkt er dus nog steeds in te zitten.

Twee dingen die me nu bezig houden;
- Statische elektriciteit?
- Het motorriemwiel zit vrij ver op de as. Het midden van de riem tot onderzijde motor is 19mm.
In geval van krachten zou dit een (groter dan bij korte opbouw) moment op kunnen leveren, wat misschien effect zou kunnen hebben.
Echter bij draaien met een (te) lage riemspanning is er vrijwel geen kracht, en toch viel hij uit.

Er zijn wel een aantal zaken geelimineerd maar opgelost is het nog niet :nosmile:

Gr,Roy

Het lijkt er op dat het probleem verholpen is.
Oorzaak is statische lading op de tandriem.

Ik kreeg een suggestie om de riempoelie te aarden met de motorsteun.
Voor proef een geimproviseerde kabel tussen de as waarop de grote riempoelie zit en de motorsteun geplaatst en opnieuw proefgedraaid.
Geen uitval meer. Kabel er af en na 40 seconden stond hij stil.
Dit herhaaldelijk geprobeerd en het blijft consequent dat hij blijft draaien met aarde kabel en uitvalt zonder.
De tijdsduur waarna hij uitvalt zonder aarding is wisselent maar doorgaans binnen 1,5 minuut.

Met aarding heb ik draaitijden van 30 minuten getest (herhaaldelijk) en het blijft probleemloos.
Dit is dus hoopvol ;-)

Toen zoeken naar een permanente oplossing. Omdat de lagers van de poelie-as in een niet geleidend lagerblok zitten was de as zelf het enige aanknooppunt voor aarding.
Uiteindelijk heb ik het opgelost met een koolborstel tegen de as. Een dremel koolborstel in een koperhuls bevestigd aan een alu strip en aan het frame gebout.
De koolborstel staat op veerdruk tegen de as.

132-DSC05884.JPG

133-DSC05887.JPG

Met deze constructie inmiddels ook aan het testen en tot dusver geen problemen meer gezien.

Een andere suggestie die ik kreeg was een aarde kabel naar de minpool van de accu brengen.
Ik vraag me af of dit nog iets zal toevoegen in dit geval, iemand daar een gedachte over?

Gr, Roy

Een andere suggestie die ik kreeg was een aarde kabel naar de minpool van de accu brengen.
Ik vraag me af of dit nog iets zal toevoegen in dit geval, iemand daar een gedachte over?

Gr, Roy

Geen flauw idee of die extra aarding van de min van de accu (of regelaar, da's electrisch het zelfde, maar in practisch opzicht wat makkelijker) extra zin heeft.

Als die koolborstel hard blijkt te slijten (koolborstels hebben stroomdoorvoer nodig om dat het gevormde laagje damp dan als smering van de koolborstel werkt) moet je eens op zoek gaan naar borstels met een aandeel zilver in het materiaal. Die zijn uitermate geschikt voor niet stroomvoerende electrische contacten in dit soort toepassingen.
Denk niet dat het nodig zal zijn hoor, die koolborstel zou het gewoon moeten doen. Maar mocht het een probleem zijn, dan is dat een goede optie

Groet, Bert

Het lijkt er op dat het probleem verholpen is.
Oorzaak is statische lading op de tandriem.

Gr, Roy

Als je last hebt van statische electriciteit op de tandriem kan je dat ook oplossen door een anti-static spray op de riem te spuiten.

Bedankt voor de suggestie Bert, het slijten zal wel meevallen maar ik zal toch eens gaan zoeken of ik er een met een aandeel zilver kan vinden.

Wat de spray betreft, het klonk mij als iets wat je periodiek opnieuw moet aanbrengen.
Als het mechaniek straks weer in de romp is gebouwd is de riem practisch onbereikbaar geworden. Om die reden heb ik voor een andere oplossing gekozen.

Gr,Roy

Bedankt voor de suggestie Bert, het slijten zal wel meevallen maar ik zal toch eens gaan zoeken of ik er een met een aandeel zilver kan vinden.

Wat de spray betreft, het klonk mij als iets wat je periodiek opnieuw moet aanbrengen.
Als het mechaniek straks weer in de romp is gebouwd is de riem practisch onbereikbaar geworden. Om die reden heb ik voor een andere oplossing gekozen.

Gr,Roy

Slijten verwacht ik ook niet, maar het was gewoon een losse gedachte.

Een andere gedachte: plaats die koolborstel als het kan een mm naar achteren zodat hij niet recht op de hartlijn van de as wijst. in combinatie met de draairichting van de as zorgt dat er voor dat de koolborstel minder tegen de zijkant van zijn houder gedrukt word, en zich wat vrijer kan bewegen. Dat verbetert het electrisch contact ook nog aanmerkelijk.

Groet, Bert

Vandaag het moment waar het uiteindelijk toch allemaal om te doen is :-) Lift off!

141-DSC06044.JPG

Het ging eigenlijk probleemloos, na het nodige nogmaals getest te hebben, rustig opgetoerd en hem losgetrokken.
Het is toch afwachten hoe dat gaat, ik had tenslotte nog nooit eerder met een dergelijke machine gevlogen.
Het vlieggedrag is even wennen maar dat gaat goed komen.
Je merkt gewoon dat het een zwaardere kist is dan je gewent bent.

Ik heb hem dus gevlogen met de Jeti99 regelaar en heb daar de Eagletree datalogger voor gezet.
Die heb ik inmiddels uitgelezen en dat zag er goed uit. Ik zal de getallen nog even op een rij zetten maar daar over later meer.

134-DSC06000.JPG

135-DSC06010.JPG

136-DSC06013.JPG

137-DSC06014.JPG

138-DSC06023.JPG

139-DSC06030.JPG

140-DSC06037.JPG

142-DSC06046.JPG

Gr, Roy

Van harte gefeliciteerd met de succesvolle maiden!

Is toch altijd weer een spannend moment, niet?

Ding ziet er fantastisch uit op die foto's.

Hopelijk mag hij je lang vliegplezier geven!

Groet, Bert

Gefeliciteerd met de succesvolle vlucht, ziet er mooi uit! Ben benieuwd naar de vliegtijd, en de cijfertjes van de datalogger..

greets, didier

Proficiat met de geslaagde vlucht.

Het is een mooi eindresultaat geworden. Hij was al klaar maar toch in de lucht komt het resultaat beter tot zijn recht.

:D:D:D:D

Bedankt mannen :-D
Het was inderdaad spannend, zoals gezegd de eerste keer met zo'n heli en er is toch best wat uurtjes werk in gaan zitten.
Maar zodra je ervaart dat hij vliegt zoals het hoort, is het wel genieten hoor!

Gister twee keer gevlogen, de eerste keer ca. 1,5 minuut, en de tweede keer ongeveer 4,5 minuut.
Van die tweede vlucht heb ik een datalog:

143-Squirrel_maiden_flight_trimmed_2.jpg

Stroomsterkte maximaal: 30,5 Ampere
Stroomsterkte gemiddeld: 27 Ampere

Vermogen maximaal: 1238 Watt
Vermogen gemiddeld: 1100 Watt

Accus: 2x 6S 15C 5000mAh Zippy Flightmax

Vlieggewicht: 9,1kg

Specifiek vermogen: 1100/9.1 = 121W/kg
Berekend/aangenomen specifiek vermogen: 110-135W/kg

Vliegtijd werkelijk: 5/27*60*0,8= 8,8 minuten
(Opgenomen capaciteit onderschrijft dit ook)
Vliegtijd berekend/aangenomen: 8 a 9 minuten

Headspeed was 1240RPM. Hierbij had ik een 50% curve aan staan.
De motor was een 500kv welke net als de regelaar van de Henseleit af kwam.
Dat deze combi niet optimaal is wist ik, maar heb hem voor de test toch gebruikt om metingen te kunnen doen.
Nu blijkt dat het opgenomen vermogen volgens verwachting is, kan ik dus met zekerheid een motor bepalen in dezelfde
vermogensrange maar met een lager kv getal zodat de curve rond de 80% komt te liggen.

Wat verder opvalt aan de grafiek; bij het optoeren zie je een dipje. Dit komt omdat ik in twee stappen opgetoerd heb.
Ook zie je dat de accuspanning wat inzakt onder belasting (Ca.4V). Dat komt door de Zippy's, een beter merk zal dit minder doen, maar dit lijkt me nog wel acceptabel.

Al met al ben ik dus erg tevreden met deze resulaten.

Gr, Roy

Valt me wat op: je vliegt bij 9.1 kilo met 1240 RPM.

Als ik me niet vergis, vlieg je met een standaard Vario kop en bladen 419, toch?

Dan raad ik aan om naar ongeveer 1150 RPM te gaan. Mijn Cobra van ruim 10 kilo vliegt nog uitstekend met dat toerental, en je hebt toch weer een klein beetje tijdwinst.....

Volgens Vario is nl het max toegelaten toerental 1270, maar is dat al geen optimaal toerental meer....

Groet, Bert

Hallo Bert,

De rotordiameter is 1680mm, max toerental daarvoor is 1350rpm.
Ben dus iets aan de veilige kant gaan zitten met 1240rpm.

Vlieg jij met 1810mm op je Cobra?

Gr, Roy

Oh, dan ben ik abuis en kun je mijn "advies" negeren (meende echt dat de ecureil ook met 1810 mm vloog)

Yep, de Cobra draait met 1810 mm, net boven de 1100 RPM en dat vliegt prima

Maar welke bladen heb jij dan???? want Vario heeft in tweblad alleen 1630 en 1810 mm als schaalbladen, en voor de symmetrische bladen komt daar nog 1780 mm bij als tussen maat....

Overigens, de Bell 47 G vlieg ik met 1630 mm en minder dan 1100 RPM, rigid, en dat stuurt eigenlijk ook prima (max 1500 toegelaten, volgens Vario zou 1350 optimaal zijn, bij mij werkt 1100 ook prima....)

Dus 1680 ken ik eigenlijk alleen van de meerblads sets (en dan nog de enkelbouts bladen....)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bedankt Marco :-)

Die eerste foto is inderdaad erg mooi gelukt! (credits aan mijn vriendin ;-) )
Was nog mooier geweest met de landinglichten aan...

Gisteravond opnieuw gevlogen, nog wat bijgetrimt en hij vloog prachtig. Er zit nog een beetje bladspoor in, dat moet ik er nog even uitstellen.
De verlichting stak prachtig af omdat er geen zonlicht meer was, geen wind, mooi rustig manouvreren. Dat was wel even genieten! :-D

Gr,Roy

Hei Roy ,

Prachtig man , ben je tevreden over de verlichting .... ?
Ik ben zelf bijna zover om de verlichting aan te kopen , maar ben nog aan het zien de welke het gaat worden ....
Jij hebt 2 witte lichten , 1 groene en een rode led meen ik ...
Mijn COBRA gaat dus volledig GROEN worden , moeilijk te zien in onze bosrijke omgeving hier , dus de verlichting gaat STERK genoeg moeten zijn ....

Heb je misschien een filmpje van U verlichting ... ?

Grtz
Ronny

Back