Hoi,
Ik heb de antenne routing nog eens tegen het licht gehouden.
Wat me opviel is dat ze ingebouwd wel heel dicht bij de torque tube zitten.
Of zo'n metalen buis effect heeft op de antennes weet ik niet maar om het uit te sluiten heb ik ze nu naar boven geleid ipv beneden.
Geen effect.
Toen de staartrotor losgehaald en de torque tube de staart ingedrukt.
Ook geen effect.
Het naar buiten brengen van de antennes is lastig omdat ze zo kort zijn.
Ik heb het gehele mechaniek eruit gehaald en op de werkbank gezet.
Optoeren en weer viel hij uit.
Staartrotor en antenne routing vielen nu dus af.
Eigenlijk bleef nu alleen de drijfriem over.
Deze verwijderd en de motor laten draaien. Geen problemen.
Drijfriem teruggeplaatst en riemspanning verlaagt. Geen problemen.
Riemspanning verhoogd. Motor valt uit.
Riemspanning verlaagt. Motor valt uit
De willekeur blijkt er dus nog steeds in te zitten.
Twee dingen die me nu bezig houden;
- Statische elektriciteit?
- Het motorriemwiel zit vrij ver op de as. Het midden van de riem tot onderzijde motor is 19mm.
In geval van krachten zou dit een (groter dan bij korte opbouw) moment op kunnen leveren, wat misschien effect zou kunnen hebben.
Echter bij draaien met een (te) lage riemspanning is er vrijwel geen kracht, en toch viel hij uit.
Er zijn wel een aantal zaken geelimineerd maar opgelost is het nog niet :nosmile:
Gr,Roy
Ik heb de antenne routing nog eens tegen het licht gehouden.
Wat me opviel is dat ze ingebouwd wel heel dicht bij de torque tube zitten.
Of zo'n metalen buis effect heeft op de antennes weet ik niet maar om het uit te sluiten heb ik ze nu naar boven geleid ipv beneden.
Geen effect.
Toen de staartrotor losgehaald en de torque tube de staart ingedrukt.
Ook geen effect.
Het naar buiten brengen van de antennes is lastig omdat ze zo kort zijn.
Ik heb het gehele mechaniek eruit gehaald en op de werkbank gezet.
Optoeren en weer viel hij uit.
Staartrotor en antenne routing vielen nu dus af.
Eigenlijk bleef nu alleen de drijfriem over.
Deze verwijderd en de motor laten draaien. Geen problemen.
Drijfriem teruggeplaatst en riemspanning verlaagt. Geen problemen.
Riemspanning verhoogd. Motor valt uit.
Riemspanning verlaagt. Motor valt uit

De willekeur blijkt er dus nog steeds in te zitten.
Twee dingen die me nu bezig houden;
- Statische elektriciteit?
- Het motorriemwiel zit vrij ver op de as. Het midden van de riem tot onderzijde motor is 19mm.
In geval van krachten zou dit een (groter dan bij korte opbouw) moment op kunnen leveren, wat misschien effect zou kunnen hebben.
Echter bij draaien met een (te) lage riemspanning is er vrijwel geen kracht, en toch viel hij uit.
Er zijn wel een aantal zaken geelimineerd maar opgelost is het nog niet :nosmile:
Gr,Roy