Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 21 jul 2019.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Anker
    In de doos zaten 2 plastic ankertjes die ik dan moest gebruiken. Dat kan natuurlijk niet. Even googlen hoe dat bij de grotere pakketten gaat. En dit is het resultaat. Voor het koper heb ik koperdraad gebruikt dat ik geplet heb.

    IMG_0009.JPG IMG_0011.JPG IMG_0012.JPG IMG_0013.JPG IMG_0016.JPG IMG_0017.JPG
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Resterende attributen aan het dek
    IMG_0001.JPG IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0026.JPG

    Op de laatste foto zit het originele sloepje. Echt een lelijk ding. Op internet gezocht naar een bouwtekening. En die vond ik op een Franse modelbouwsite. Deze gedownload en gezocht naar een plan van een sloep. Uitgeprint, opgemeten, verhouding berekend met origineel en opnieuw uitgeprint met de juiste afmeting. En het sloepje ben ik nu aan het maken.

    IMG_0027.JPG IMG_0029.JPG IMG_0033.JPG IMG_0037.JPG IMG_0038.JPG
     
    MarcT en SjorsZ vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb afvalhout gebruikt, ik had triplex van 1 mm dik over van het dek, welk ik gebruikt heb om de spanten te zagen en fineer heb ik gebruik om latjes te snijden en die als romp te gebruiken. Die heb ik aan de binnen zijden nog van een laag voorzien omdat 0,6 mm erg dun is. De spanten heb ik met mijn dremel uitgefreesd. Ik moet zeggen een erg stevig bootje geworden. Ondankst dat wederom mijn vingers aan elkaar zaten en zelfs mijn lippen een keer (ik wilde de lijm sneller laten drogen door te blazen :hammer:)


    IMG_0043.JPG IMG_0047.JPG IMG_0048.JPG

    Ik moet nog de zitjes en roeispanen maken. dat doe ik straks of vanavond en dan is hij klaar.
     
    MarcT, janzwart, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De ankerstok die je zelf hebt gemaakt is een tikkie aan de forse kant, te dik in verhouding met het anker, evenals de koperen kuipbanden die eigenlijk ook veel te dik zijn. Het is wel mooi gemaakt, daarover geen twijfel.

    De stok van het anker moet even lang zijn als de ankerschacht en het dikke deel van de stok mag maar 1/7e deel van de ankerschacht zijn, terwijl te zien op de foto dit bij jou ankerstok wel 1/4e deel schijnt te zijn, dus behoorlijk aan de dikke kant. De kuipbanden van geplet koper (die ook behoorlijk aan de grote kant) zijn kun je eenvoudig maken van touwwerk, of van dunner koperdraad. Onderstaande foto geeft twee voorbeelden van stok en touw woelings,
    My Collage_bewerkt-1.jpg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja vond zelf ook de verhoudingen niet helemaal kloppen. Dunner ging niet omdat de ankerstok in de dwarsrichting erg dik was. Maar ik had hem idd korter en smaller kunnen makken. Misschien doe ik dat nog. Het was al een karwij op zich. Merk wel dat afbinden van het touw (woolings) me al makkelijker afgaat. De eerste keer was dit een geklungel. Maar om terug te komen op de afmetingen. Om hem korter en smaller te makken hoef ik hem niet te demonteren. En als ik het met dunne koperdraad doe is het wel een beter gezicht. Dankjewel voor de terugkoppeling. Ik zal het eindresultaat laten zien. Ik vind die rechtse foto helemaal top.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    eindresultaat sloep

    IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0006.JPG IMG_0001.JPG IMG_0002.JPG IMG_0003.JPG
     
    MarcT, Oscar*, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Anker veranderd

    IMG_0001.JPG IMG_0002.JPG

    En nu het bovendek klaar is, gaan we aan de masten beginnen. Wederom is het origineel niet wat ik wil. Dus weer zoeken op dit forum en Google hoe het beter kan. Wordt vervolg....
     
    MarcT en SjorsZ vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De zaag is inmiddels leverbaar hoor :)
    http://kolderstok.com/accessoires.html
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    De masten worden verbonden door een dun triplexplaatje waar je gaten in moet boren en dan de masten insteken. In de grotere modellen wordt er een rooster gemaakt om de masten daar in te laten vallen. Met de eerdere bouwtekening die ik had gevonden was dit goed te zien en na te maken. Dus met overgebleven planken van de romp aan de slag en met het fineer dat ik elders aangeschaft heb kom ik toch tot een mooi resultaat. Was wel een uurtje of 5 uitdokteren en maken. De tweede had ik binnen anderhalf uur klaar.

    IMG_0002.JPG IMG_0001.JPG IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0006.JPG IMG_0007.JPG
     
    MarcT, Jaques, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Heel mooi gemaakt
     
    MarcT en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goed bezig Stephan, ziet er mooi uit :):)
     
    MarcT en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op de foto's in je laatste post (30) waar je de mars en de zaling laat zien, valt mij op dat de zaling die je hebt gemaakt 3 dwarszalings heeft. Dat is voor het eerst dat ik zoiets zie op dit soort schepen. Als dit zo in de beschrijving staat dan is dit uiteraard geen fout van jou, maar stiekem vraag ik me af of dit wel correct is. Normaal gezien hebben alleen de bramzalings 3 dwarszalings, onderstaande plaatjes verduidelijken wat ik precies bedoel.
    zaling_bewerkt-1.jpg
    Links (jou eigen foto) laat zien bij het witte pijltje wat voor mij geheel nieuw is....? en rechts een foto van mijzelf met de onderkant van de mars met de zalings zoals het normaal gezien hoort, dus de langs - en de dwarszaling bestaan beide uit twee balken en voor zover ik weet nooit uit drie. De bramzaling(s) bestaan echter altijd uit drie dwarszalings en twee langszalings (plaatje hieronder)
    2015 08 19_0540_bewerkt-1.JPG
    De bramzaling verbind samen met het ezelshoofd de marssteng en de bramsteng en de marszaling (die je zelf hebt gemaakt) verbind de mast met de marssteng (ook samen met een ezelshoofd)
    Hieronder nog wat benamingen,
    2015 08 12_0468_bewerkt-2.jpg
    Als er iets niet helemaal duidelijk is dan laat het maar weten.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Pietsan.
    Die ene dwarszaling is korter omdat hij gelijk kwam met de gaatjes die ik reeds gemaakt had voor de juffers. Als ik een nieuw gaatje gemaakt had was de constructie niet deugdelijk meer. Beginnersfoutje, goed opgelost omdat het niet echt opvalt.

    Table05_redimensionner.jpg Dit was mijn voorbeeld. Was een model van Panard. In de masten tekening zie je ook 3 dwarszalingen onder de mars. Moet toch meer de boeken bestuderen, maar is in mijn geval wel de oplossing omdat nu de marssteng stevig vastgeklemd zit door die middelste dwarszaling. Hoef hem zelfs in principe niet te plakken.

    Vond in "Anatomy of the Endeavour" inderdaad maar met 2 dwarszalings.

    Naamloos-2.jpg Naamloos-4.jpg

    Ik heb heb hem wel met woelings vastgezet. Deze knoop heb ik al behoorlijk onder de knie. Maar weer veel geleerd.

    Ook heb ik in het pakket twee bramzalings die ik moet uitzagen, Vond ze al niks maar kon er in eerste instantie niks over terugvinden. Maar nu ik verder in het boek gebladerd heb en met jouw foto moet ik ook daar een heel eind komen.

    Dank u voor deze wijze les, heb weer veel bijgeleerd. Ik heb ze nu alle drie klaar dus laat ze zo. Het bootje is ook maar iets van 35 cm lang. De mars is net zo groot als een euro.
     
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is niet de bedoeling om je de les te lezen hoor Stephan, ik had dit alleen nog nooit eerder gezien en ik draai toch al heel wat jaartjes mee in de wereld van Historische Zeilschepen. Ik probeer slechts behulpzaam te zijn daar waar mogelijk. Ik vind trouwens dat je het heel aardig doet voor iemand die pas begint met deze hobby:thumbsup:
     
    SjorsZ en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zie het ook niet als de les lezen. Maar als iemand die nog nooit een modelbouw dingetje in zijn leven heeft gemaakt behalve zo'n piepschuimvliegtuigje met elastiekje, zwem ik in de open zee op zoek naar antwoorden en oplossingen hoe ik iets moet doen. Ik ben dit forum gejoind om te leren en mijn ervaringen te delen. En dan is iedere vorm van advies leerzaam. Nogmaals niet stoppen met deze mooie "wijze lessen" ik leer daarvan. ;):wave

    Trouwens mooie website heeft u.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2019
    pietsan, Hoosterw, SjorsZ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tot nu toe prachtig werk hoor!
     
    MarcT en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Iemand misschien advies hoe ik deze kan maken op een makkelijkere manier en met welk hout ik dit beter kan maken. Ik gebruik nu balsa. Een plankje van 1,5 x 5 mm en dat resulteert in een juffer van ongeveer 4,5 mm. Op de foto zie je het materiaal dat ik gebruik. En ik heb geen draaibank. (bijna 1 uur voor 5 stuks en dan moet ik er nog een stuk of 120. Ook hoe groot moeten ze eigenlijk zijn, het model dat ik maak is ongeveer 1:100


    IMG_0001.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2019
    MarcT vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij schaal 1 op 100 is één mm dus 100 mm of 10 cm.
    4,5 mm is dus 45 cm. Dit is voor een jufferblok aan de grote kant.

    De Kolderstok schepen in schaal 1 op 72 hebben blokken van 5 mm als grootste. Dit is dus in het echt 5 x 72 = 36 cm. Dit zijn al forse dingen.
    Uiteraard is het erg leuk om dit zelf te doen, maar kant en klare jufferblokken kopen is wellicht een makkelijkere optie.
    Ik stuur je apart even wat meer informatie :)
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    ze zouden dus ergens 2,5 - 3 mm moeten zijn. Echte blokken zijn volgens mij ergens rond de 30 cm maximaal
     

Deel Deze Pagina