Bouwverslag Veron Sky Skooter VRA

In het stabilo het hoogteroer aangebracht en een schroefbevestiging van het stabilo op de romp gemaakt. Dit is niet origineel. Maar omdat het hoogteroer nu wordt aangestuurd, is een vaste positie van het stabilo belangrijk. Bevestiging met elastieken is wat flexibeler.
Nu kan de bouw van de vleugels beginnen!

DSC_0029.JPG
DSC_0031.JPG

Er wordt zelfs nog een tweede Sky Skooter gebouwd voor het Dutch Old Warden evenement. Hiervan wordt (nog) geen bouwverslag geschreven op het forum. Maar de bouw van beide toestellen gaat ongeveer gelijk op.

Leuk dit project. Ik heb zelf in 1968 een Veron Robot gebouwd en gevlogen met Futaba 1-kanaals besturing. Mooie vluchten gemaakt totdat op een "mooie" dag ik de controle kwijtraakte en de Robot met de wind mee er van door ging de Ermelose hei over en verder. Anderhalf jaar zoek geweest totdat op een dag een echtpaar 'm kwam terugbrengen.
Succes met jouw Sky Skooter!

Goh!
Een Sky-Scooter

Dat was het allereerste model (buien gooizwevertjes) die mijn vader gebouwd heeft medio de 60'er jaren. Daar is het dus (ook voor mij onrechtstreeks) mee begonnen.
Ik volg met veel plezier dit draadje!!

Leuk die herinneringen aan Sky Skooters uit een ver verleden.

Vandaag aan de rechter vleugelhelft gewerkt. Morgen verder met de linker kant.

DSC_0035.JPG

Vandaag een mijlpaal bereikt. De ruwbouw is klaar! Nu hier-en-daar nog wat schuurwerk en dan kan er aan bekleden worden gedacht.

Morgen heb ik niet veel tijd om te bouwen, maar ga er van uit dat voor het einde van de week alles bekledingsklaar is.

De Sky Skooter ook even op de weegschaal geplaatst. Kom nu uit op 277 gram.

DSC_0036.JPG
DSC_0037.JPG

Laatst bewerkt:
Struts zijn functioneel wegens de lichte constructie van de vleugel. Heb er wel voor gekozen om tussen de hoofdliggers 2 mm dikke webbing aan te brengen. Weegt weinig en geeft veel sterkte.

DSC_0040.JPG

Als test het kielvlak bekleed. Als bekledingsmateriaal heb ik voor Litespan gekozen. Dit is een sterk vezelachtig materiaal dat in diverse kleuren leverbaar is. Het heeft zelf geen lijmlaag. De balsadelen waar het Litespan op moet hechten worden dun ingesmeerd met Balsaloc. Dat ziet er uit als dunne witte houtlijm en droogt in minuten transparant op. Daar wordt het Litespan met een folieboutje op aangebracht. De verwerking lijkt op die van vlies, besproken in dit item: http://www.modelbouwforum.nl/threads/veron-cardinal-vra.257896/
Vlies wordt na het aanbrengen nog nabewerkt met spanlak of iets dergelijks. Voor Litespan is dat niet nodig.

De eerste resultaten vallen niet tegen. Litespan laat zich gemakkelijk aanbrengen en is gemakkelijk over ronde delen te spannen.

DSC_0038.JPG
DSC_0039.JPG

Laatst bewerkt:
Bekleden gaat voorspoedig. Litespan vraagt wat meer aandacht en tijd als b.v. Oracover. Maar is goed te doen.

Het witte buisje op de vleugel is voor de bevestiging van de strut.

DSC_0041.JPG

Back