Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Maar als ik niet oppas moet ik naar de het draadje van Douglas, wanneer houdt .....:razz:
Nou maar gauw verder met de ASw 24 van Topp Rippin

Daar zit je al in .....En als jij niet uitkijkt schrijf ik vandaag een verhaaltje over je. ;-)

Wel mooi dat de Sniff in jouw hangar staat, de diversiteit is groot net zoals bij mij...

Waar zo'n 'upje' van een topic wel al niet goed voor kan zijn! Veel succes met je Sniff Terence ;)

Groeten Rick

Ik heb vanmorgen in Elburg van Jorn de Sniff overgenomen.

Ik werd aangenaam verrast door hem en zijn vader (hij bouwde de Sniff in 1984).
Zijn vader heeft mij ook zijn komplete dossier gegeven, de originele aankoopnota van Gewalt, een test in FMT, de tekeningen, een handleiding en een handgeschreven brief met aandachtspunten voor de ervaren bouwer. En dit allemaal in een mooie originele Gewalt envelop:p:p

IK zal morgen een aantal foto's maken van de papieren.

De kist verkeerd in een bijna niet te begrijpen conditie (30 jaar oud) en 13 jaar niet gevlogen.

Ik ben er erg bij mee en zal het advies van de bouwer om er rolroeren in te maken zeker uitvoeren.

Eigenlijk kan na het vervangen van de servo's er zo mee gevlogen worden.

Jorn en vader erg bedankt voor dit juweeltje (tenminste dat vind ik)

Mooie doorzichtige bespanning er op en hij kan een volgend leven in.

groet

Terence

even de vleugels aan de rop gestoken

full

full

Ik dacht op de andere foto van Jorn te zien dat de v stelling groter zou zijn, maar dat valt mee.

Nou nog op zoek naar een mooie, goed zichtbare kleur transparante folie.

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb voor een montana 1800 ,rode doorzichtige folie gebruikt.
Dit is zeker op hoogte erg fijn,blijft goed zichtbaar.

Groet Martijn

In het begin van het filmpje, de (mijn!) Sniff op de Sudhang op de Wasserkuppe

Hallo Leon,

Wat mij opvalt, is dat er bij jou helemaal geen v stelling ingebouwd is.

Bij mijn Sniff is de v stelling in de vleugel ingebouwd dus niet te wijzigen.

Ik zal proberen op te meten hoeveel v stellin er is ingebouwd.

Ik heb de artikels op de mail gezet naar je.

Ik zal ze hieronder ook posten.

full

Leons Sniff heeft rolroeren, daarom kan de V-stelling verminderd worden. De bouwer heeft blijkbaar de keuze gemaakt helemaal geen V-stelling toe te passen (zelf zou ik altijd wel iets V-stelling behouden). Terence, jouw model heeft geen rolroeren, die moet dus een minimale hoeveelheid V-stelling hebben om te kunnen rollen.

Helemaal waar.

Voordeel van geen V-stelling is dat ik een ronde vleugelverbinder kan gebruiken. Gewoon recht. Simpel en doeltreffend. Hij vliegt er trouwens prima mee.

Je ziet trouwens wel meer rolroerkisten zonder enige V-stelling. De Countryman van Jacob of bijvoorbeeld de GEM van Vincent.

De Sniff van Terence heeft ook een rechte stalen vleugelverbinder. De V-stelling zit in de vleugelophanging verwerkt. Dat is wel lastig als je minder V-stelling wilt in gaan bouwen.

@jorn
Ik zie dat jouw Sniff geen rolroeren heeft. Dan heeft hij dus wel V-stelling? Hoeveel?

Hallo Leon,

Ik heb vanmiddag even de v stelling opgemeten,is totaal7 graden als je de vleugels in elkaar steekt, dus 3,5 graden per vleugel.

Het leek alsof het veel meer is.

groet

Terence

Pijlstelling levert ook een vergelijkbaar effect op als V-stelling, alhoewel wat minder.
Ik heb er geen harde gegevens over hier, maar schat dat 3 à 5 graden pijlstelling mogelijk een vergelijkbaar effect heeft als 1 graad V-stelling.

Het bedoelde effect is dat er een rolmoment ontstaat als gevolg van een gierhoek.

Rick

tip en rolroer

Ik ben benieuwd hoe deze straks gaat vliegen.

Ik heb de vleugels van folie ontdaan en het ziet er goed, enigszins rood gekleurd uit.

Ik kreeg van de bouwer de aanbeveling om rolroeren in te bouwen.

Ik heb een foto gemaakt met de tekening onder de vleugel.

full

O de tekening staat het rolroer aangegeven als doorlopend tot buitenzijde vleugel, nou vindt ik dat niet echt mooi, maar wat ik nog belangrijker vindt is of het aerodynamisch beter of slechter is als een tipklos?

Hiernaast is de tip recht aan de buitenzijde, is het beter om er balsa op te lijmen en in vorm van het profiel te schuren of is het beter om het zo te laten.

Ben benieuwd naar de adviezen

bedankt vast

groet

Terence

Back