Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Ik hoop de Sniff as 13 sept in Hoeven te zien vliegen

De vleugel is zover klaar.

74584a800b75b3605.jpg

Ook voor de "Goud van Hout" van 30 augustus.....

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Is ie niet mooi

Prachtig toch, zo'n ribbenvleugel!

Ik heb mijn vakantie zo weten te plannen dat ik er bij ben in Hoeven :thumbsup:

Enne, Jan-Hein, Het ziet er prachtig uit :worship:

Hij doet het!!

Inmiddels heb ik een clubwedstrijd gevlogen met de door Jan-Hein gerepareerde vleugels. Hij doet het weer prima :thumbsup:

Deze week de romp nog wit spuiten en ik ben helemaal klaar voor de 13e.

En hij ziet er niet alleen op de plaatjes mooi uit, in het echt is hij schitterend om te zien. Prachtig hoe de constructie van deze vleugel uitkomt met de doorzichtige folie. Als de romp ook wit is wordt het een plaatje. Nu nog een wat steviger constructie voor de staartbevestiging verzinnen....

Nu nog een wat steviger constructie voor de staartbevestiging verzinnen....
Ja, dat moet beter kunnen. Ga ik ook nog wat aan doen. Alleen vind ik het nu wel prettig dat in een noodgeval (onzachte landing) de staart gewoon kan losschieten zonder schade.

Antenne

Ik lees in het VTH artikel dat de staartboom van GFK is. Da's volgens mij 'Glasfaser verbund Kunststoff', glasvezel dus. Kan ik nu de antenne gewoon binnendoor leiden? Lijkt me wel zo mooi.

Oh ja, de romp is inmiddels wit.

Tot morgen!

volgens mij moet je antenne dan gewoon binnendoor kunnen. je kan natuurlijk altijd zelf even een berijkstestje doen met de antenne aan de binnenkant maar dat hoeft geen problemen te geven volgens mij

volgens mij moet je antenne dan gewoon binnendoor kunnen
Sorry Robert, maar aan zo'n antwoord heb ik niets.
En gewoon zelf proberen had ik natuurlijk zelf ook al bedacht.

In de staartboom zitten overigens 2 verenstalen stuurdraden (in kunststof kabels). Heeft iemand daar een antenne langs gevoerd?
Of.. kan ik de antennedraad aan één van de stuurkabels solderen?

Leon, het is geen dlg. die 2gr kan ie best hebben op zijn staart. en die antenne kan gewoon binnen in, maar ik neem, aan dat je dat nu al uitgebreid getest hebt. Ik heb er ook nog een staan waar ik niet echt vanaf wil. Misschien kunnen we over een tijdje een tweeling vlucht doen? of een dubbel date? Heb je hem al eens op langevelderslag geprobeerd? durf je dat?
Mooie kist trouwens, ziet er goed uit aan de fietslier!

Leons sniff heeft al op de Weiherberg nabij de Wasserkuppe gevlogen, waar Leon er geen genoeg van kon krijgen. Hij gaat zeker nog een keer aan de helling op Langevelderslag. Ik denk zelfs dat hij daar nog beter thuishoort dan op het vlakke.

En Leon, die antenne moet gewoon binnendoor kunnen. Ik heb wel mensen gezien die de antenne aan een stuurstang gesoldeerd hebben, maar dan moet je stuurstang denk ik wel de juiste lengte hebben. Zou wel eens uit kunnen komen.

sorry leon ;)

maar in een motor kist van mij heb (had) ik ook een antenne langs stuurstangen uit 2mm staal liggen. nog nooit problemen mee gehad. was met een corona ontvanger. dus dat moet in ieder geval kunnen

OK

@fotor, @robert, @jorn

Ik ben overtuigd. De antenne gaat binnendoor!

Daarnaast ga ik de bevestiging van de V-staart veranderen en kijken hoe ik netjes lood in de 'loodkamers' in de vleugel kan krijgen.

@jorn

De Sniff gaat deze winter zeker een keer van de duinen af gegooid worden. Tuurlijk durf ik dat! Lijkt me leuk om dat samen met een andere Sniff te doen. Fotor regelt met zijn enthousiasme wel dat ik een keer in de kou in de volle wind op de duinen zal staan ;)

Houd het 'Langevelderslag-draadje' in de gaten.

De lengte van een antenne is voor een ontvanger niet echt van belang.
Daarentegen is die voor een zender van levensbelang. Een zenderantenne 10% inkorten kan het uitgestraalde vermogen al gauw halveren!!!

Ontvangerantennes zijn daar niet (nauwelijk) gevoelig voor. Sterker, verlengen geeft vaak een verbeterde ontvangst (bv. omdat je een deel van de antenne verder weg hebt van storende metalen delen (zoals genoemde stuurstangen).
In de F3B, F3J en F3F is het dan ook al jaren normaal om de antennes te verlengen.
Ik doe het ook al jaren ...

Wel moet je hem voldoende verlengen! Gewoonlijk is een 35 MHz antenne rond de 90 cm lang. Het gebied tussen de 105 -120 cm is riskant. Dat schijnt te maken te hebben met harmonische frequenties waarvoor een antenne van die lengte gevoeliger is. Ik verleng meestal naar 130-150 cm.

Gr. Dirk.

Update

1. De antenne zit nu binnendoor. Ik heb de antenne in zo'n kunststof stuurkabel-buisje gestopt en die in de romp gestoken. Even fixeren met een plakbandje en er is geen antenne te zien.
  2. De pennen voor de V-staart zijn nu in de romp gelijmd. Met epoxy kun je dus prima metaal lijmen. Bevestiging is nu flink stevig en prima verwijderbaar
  3. Inmiddels heeft de (nu witte) Sniff op de Abtsroda kuppe gevlogen. Helaas was de hellingwind te zwak op de andere dagen. Hij heeft weer prima gevlogen!

Ik zat nog even te Googlen op 'Sniff' en kwam op http://wiki.rc-network.de/Historische_Modelle_Übersicht (aardig overzicht, trouwens) een foto van de Sniff tegen:
Sniff.jpg

Opvallend: Wel V-stelling.

Nog een plaatje:
attachment.php

Laatst bewerkt:
Antares

Dit toestel doet me denken aan de ANTARES van TOP FLYTE, waarvan ik nog één liggen heb op mijn zolder.
Waarover later meer.

Die van mij heeft veel meer V-stelling, maar die heeft geen rolroeren. Heb helaas geen tijd om hem dit jaar op te knappen. Hopelijk volgende winter.

Afstelling V-staart?

Heren,

Met een V-staart zoals de Sniff heeft bedien je 2 functies: Hoogte en Richting (héhé...). Als je staart dus niet goed afgesteld is dan geef je ook een beetje hoogte als je richting geeft en ook een beetje richting als je hoogte geeft.

Ervoor zorgen dat er geen richting gegeven wordt als je het hoogteroer bedient is niet zo erg moeilijk: zorg ervoor dat beide hoogteroeren dezelfde uitslag hebben naar boven en beneden. Voor richting lijkt mij dat wat moeilijker. Zijn er methoden om te testen of je toestel niet een beetje hoogte meekrijgt als ik het richtingsroer bedien?

Ik heb het nu op 'basis van ongeveer' afgesteld maar de Sniff vliegt nog steeds niet heel erg lekker. Tijd om wat nauwkeuriger naar instellingen te kijken, en dit is er één van.

Nog even een plaatje:
full

Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
De simpele methode lijkt me gewoon stabiel uitgetrimd rechtuit vliegen en dan flink uitslag op richting geven (rustig weer). Dan zie je vanzelf of je neus duikt of optrekt. Welke uitslag verkleind moet worden kan je zelf wel bedenken. Ik verwacht dat de kist niet zoveel zal waggelen op rol gezien het gebrek aan enige V-stelling.

Is het mogelijk om nog enige V-stelling in te bouwen? Ik denk dat het vlieggedrag daarvan zou verbeteren. Heb je verder al wat geexperimenteerd met het zwaartepunt? Hoe doet hij het in de duikproef?

De simpele methode lijkt me gewoon stabiel uitgetrimd rechtuit vliegen en dan flink uitslag op richting geven (rustig weer). Dan zie je vanzelf of je neus duikt of optrekt.
Ok, dat vermoedde ik al. Ga ik doen.
Is het mogelijk om nog enige V-stelling in te bouwen? Ik denk dat het vlieggedrag daarvan zou verbeteren.
Dat zou ook nog kunnen. De 8 mm (ronde) vleugelverbinder kan ik een aantal graden verbuigen. Alleen krijg je dan gehannes met de vleugels die dan weer kunnen draaien en dat lijkt me niet handig. Na elke landing moet je dan de vleugels weer goed zetten. Een vierkante vleugelverbinder is wat dat betreft handiger of je moet de vleugelverbinder in de romp lijmen.
Heb je verder al wat geëxperimenteerd met het zwaartepunt? Hoe doet hij het in de duikproef?
Zwaartepunt is natuurlijk nog belangrijker dan bovenstaand punt. De laatste keer dat ik getest heb deed hij het normaal in de duikproef, maar als ik een bocht inzet dan heeft hij erg de neiging om naar beneden de bocht in te duiken. Vandaar dat ik denk dat er nog iets anders aan de hand is.

Back