Bouwverslag vleks' amsterdam

• Topicstarter Topicstarter vlek
  • Startdatum Startdatum
V

vlek

Guest
Hallo iedereen,

Na weken om niet te zeggen maanden,hier op het forum te zitten lezen en kijken naar die prachtige hobby,heb ik besloten om me ook een bouwdoos aan te schaffen,gezien ik een beginner ben had ik gedacht aan de WP NEPTUN van graupner,kan er mij iemand zeggen of dit een verstandige keuze is ivm de moeilijkheidsgraad en of er al iemand ervaring mee heeft.

Zie hier de link van het model. http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/DR?artn=2144

Met vriendelijke groeten.

Vlek

Lijkt me ideaal: [qoute]:Durch die einfache Bauweise ist es insbesondere auch für den jungen Modellbauer geeignet.[/quote]
En de zoekfunctie binnen dit forum kan je uitsluitsel geven over de ervaringen

Ja zo dat ik kan lezen lijkt hij nogal fragiel te zijn,ik ben net naar de zoekfunktie gaan kijken en daar wordt het ook gezegd.

Dan kan ik misschien een paar euro meer uitgeven en iets stabieler zoeken hebben jullie misschien een idee,mag ook een haven of zee sleper zijn.

Enne alvast bedankt voor jullie reactie's

mvgr.

Luc

je kan het ook langs de andere kant bekijken... de Neptun is heel makkelijk te transporteren want het is een zeer lichte boot.

zoek anders eens op de Paula van Robbe, ik dacht ook redelijk makkelijk te maken, realistisch en toch ruim vanbinnen. en niet te duur...

Patrick

Toffe link van jullie club in mechelen,ziet er heeeeeel gezellig uit,maar varen jullie alleen s'zondags of ook op andere dagen in de week,ivm men werk,ik kom zeker eens langs,moest het kunnen dit weekend nog.

perk zei:
het is wel wat klein en fragiel - zeker als er golven staan. Ik dacht dat hij met een reductie erin zit en dat maakt wel lawaai.

Patrick

Ik heb hem ook en ik kan inderdaad bevestigen dat hij alleen goed met wind- en golfstilte gevaren dient te worden.
Hij is trouwens zonder vertraging uitgevoerd. Ik heb er gewoon een speed 380 (of 280) in zitten rechtstreeks.

G
roet,
erik

een vraagje voor perk:

hoe komt het eigenlijk dat er daar in het mechelse op amper een paar kilometer van elkaar 2 clubs zijn?
in hofstade is er ook al een club heb ik gezien

een nadeel van die clubs in een recreatiepark vind ik persoonlijk : inkom betalen als gewoon bezoeker en een massa wandelaars recreanten/kinderen die je boot even komen bewonderen en hem ondertussen half slopen :-)
groeten

In de Nekker (mechelen) vaart men vooral zondag namiddag. Ik ben er nooit op zaterdag maar ik denk niet dat er dan (veel) volk is.

Waarom er 2 clubs zijn ... historische redenen. Het vaarwater in de Nekker is veel properder en groter - daarentegen in Hofstade is er goede accomodatie en circuits voor schaal en speed.

De nekker is ook meer natuur en 'buiten' lucht, wat beter is voor mijn kinderen (en het is VEEL rustiger). Beide clubs zitten in een Bloso domein, we hebben hier niet veel te kiezen hoor, het zijn de zowat de enigste plassen in de buurt.

Ivm omstaanders, dat valt nog mee, we moeten wel altijd opletten.

EDIT

in Antwerpen zijn er trouwens ook clubs, op linkeroever is er een zeer actieve. Die varen in een bassin. (niet zo natuur mooi, wel handig vanwege diepte en bereikbaarheid voor boeien, modellen etc...)

Patrick

@Vlek, je kan elk scheepje waterdicht maken met een plexi dekseltje, dan spelen golven geen rol. Integendeel het is best leuk om zo'n klein ding, bij slecht weer, te zien ploeteren. Ik heb zo 2 pollux rompen varen, die zijn nog kleiner dan de Neptun.

De kogel is door de kerk,ik ben deze morgen de "amsterdam" van artesanialatina gaan halen,ziet er mooi uit vind ik en voor een schappelijke prijs,ook de bouwtekening vind ik duidelijk en goed te volgen.

Nu nog twee late ploegen gaan draaien,ppfff.....met zo een weer en dan kan ik beginnen,ik hou jullie zeker op de hoogte van de vorderingen met foto's,en misschien wel een hoop vragen.

O ja patrick in deurne zou er ook een club zijn op de vijver van het rivierenhof,heb ik deze morgen gelezen in de winkel waar ik ben geweest.

mvgr.

Luc

die club in Deurne is misschien Fender op lokatie? Die varen dacht ik vaak in een park.

De amsterdam is ook niet mis he... groot genoeg om tegen een stoot te kunnen en niet te duur, hier kan je veel extra functies op kwijt. Ik heb er ook mee in mijn handen gestaan bij Tam maar mijn vrouw wou een vissersboot in de plaats (dus wat doe je eraan he :-) )

Wel opletten, het is Artesania's eerste RC boot dacht ik. Ik heb de 2de - de Hellen- in aanbouw en kan je vertellen dat het niet zo goed uitgelegd is en doordacht als een Robbe bouwdoos.

je gaat er hier op het forum wel veel over terugvinden.

Patrick

Hoi Luc,

De Amsterdam is inderdaad een leuke boot om mee te beginnen, de Amsterdam was ook mijn eerste boot :D.

Amsterdam_620.jpg

Wel alvast wat tips;

de schroef die bij de bouwdoos zit in je rechterhand pakken, je linker hand voor je ogen doen en de schroef in je rechterhand zo hard mogelijk over je linker schouder gooien :wink:. De schroef is namelijk niet al te best van kwaliteit, bij mij braken de bladen al tijdens de proefvaart :?. Een messing schroef van dezelfde maat met vier bladen is vele malen beter :D.

In haar achteruit is ze niet te sturen, de boegschroef van Graupner (1785) in de neus is daarom geen overbodige luxe :D.

Als je van plan bent een Graupner Speed 900BB Torque te gebruiken (is een prima motor voor de Amsterdam) of een andere grote motor kunt je beter meteen de kiel aanpassen :D. Anders krijg je de motor niet netjes in lijn met de schroefas, door alvast een stuk uit de kiel te halen bespaar je jezelf een hoop ellende :D.

Amsterdam_405.JPG

Met twee 12V/7Ah loodaccu's krijg je haar al een heel eind op de waterlijn, maar probeer ze zo diep mogelijk in de romp te zetten. Als je de accu's namelijk op de bijgeleverde accuplaat zet wordt ze topzwaar..... met alle gevolgen van dien.

Spant 0 past niet goed in de romp, wat siliconenkit tussen de romp en de kiel en ook dit probleem is opgelost :D.

Amsterdam_0049.JPG

Dat waren de tips voor nu :D, als je verder bent kijg je er meer.................... :wink:.

Groetjes, Danny.

Ja ik vind hem heel mooi,ik heb ook eens gekeken naar jou vissersboot,ook heel mooi maar ziet er inderdaad wat moeilijker uit om te beginnen.

Tot hier toe valt alles nogal mee om te volgen,het meeste schrik heb ik om men schroefas en men motor,servos,battery,...enz te plaatsen,van elektro ken ik echt geen fluit.

De club "fender" zit in hoboken (zie link) dus dat is ze niet die van deurne,als ik nog eens in de winkel kom zal ik de naam eens vragen.

http://users.telenet.be/fender-modelbouw/index.htm

mvgr.

Luc
perk zei:
die club in Deurne is misschien Fender op lokatie? Die varen dacht ik vaak in een park.

De amsterdam is ook niet mis he... groot genoeg om tegen een stoot te kunnen en niet te duur, hier kan je veel extra functies op kwijt. Ik heb er ook mee in mijn handen gestaan bij Tam maar mijn vrouw wou een vissersboot in de plaats (dus wat doe je eraan he :-) )

Wel opletten, het is Artesania's eerste RC boot dacht ik. Ik heb de 2de - de Hellen- in aanbouw en kan je vertellen dat het niet zo goed uitgelegd is en doordacht als een Robbe bouwdoos.

je gaat er hier op het forum wel veel over terugvinden.

Patrick

Ziet er heel mooi uit jou amsterdam,met die verlichting,werken je blusspuiten ook?zo ja mag je me later altijd eens uitleggen hoe je die laat werken.

Spant 0 past inderdaad niet op de romp,zou ik hiervoor TEC7 kunnen gebruiken of liever andere siliconen?

Voor men schroef zal ik volgende week eens gaan kijken als de orginele zo snel breken.

Ja ik heb inderdaad de graupner 900BB Torque van 12 volt als motor,kan ik gelijk een stuk uit men kiel halen,dat zijn zo van die dingen die niet op het plan staan natuurlijk,daarom ben ik blij dat dit forum er is.

Bedankt voor jullie tips.

mvgr.

Luc

Hoi Luc,

De blusmonitoren werken inderdaad :D, eigenlijk is dat heel simpel maar dat leg ik later nog wel uit.

Met TEC7 ben ik niet bekend, ik heb toen normale siliconenkit gebruikt die bij elke bouwmarkt te krijgen is.

AMSTERDAM.2%20(2).JPG

Foto; Tugspotters

Als je verder nog iets wilt weten over het model of het origineel hoor ik het wel :D .

Groetjes, Danny.

Ok Danny als ik iets moet weten laat ik zeker iets horen.

Bedankt voor de toffe link.

mvgr.

Luc
Danny Bimmel zei:
Hoi Luc,

De blusmonitoren werken inderdaad :D, eigenlijk is dat heel simpel maar dat leg ik later nog wel uit.

Met TEC7 ben ik niet bekend, ik heb toen normale siliconenkit gebruikt die bij elke bouwmarkt te krijgen is.

AMSTERDAM.2%20(2).JPG

Foto; Tugspotters

Als je verder nog iets wilt weten over het model of het origineel hoor ik het wel :D .

Groetjes, Danny.

Hai boatfreak,

Ik had je topic al gevonden en heb er zeker wat aan,we wonen zelfs niet ver van elkaar,ik ben van ekeren,misschien komen we elkaar wel eens tegen.
Ik blijf het volgen,jou topic.

mvrg.

luc

Back