Bouwverslag vleks' amsterdam

• Topicstarter Topicstarter vlek
  • Startdatum Startdatum
Hoi Luc,

Vergeet ook niet een smeerbuisje/smeernippel te plaatsen op de schroefaskoker, anders moet je elke keer de schroefas eruit halen om de boel te smeren.

De heren van Graupner hebben daar een handig smeernippeltje voor verzonnen; de 2997 :D (wel even de juiste diameter erbij zoeken, ze hebben namelijk verschillende).

Walcheren_0227.jpg

Hier zie je er één zitten in mijn Walcheren.

Groetjes, Danny.

als je een raboesch koppeling gebruikt kan je die op een hele handige manier uitlijnen, die loppeling past namelijk precies in een 16 mm pvc buisje (voor electrisch) daar zit hij goed in en is 100 procent uitgelijnd.
ik heb ook zo mijn koppeling in mijn boot gezet en staat er kaarsrecht in.

mvg sven

Hoi Danny,
de laatste keer dat ik dat heb gezien stond er 1,5 cm water in... heb je er al wat op gevonden om het overtollige water probleem op te lossen??? ik heb al zitten denken... als je er nou in die hoek eens een rubber pees legt en dan met goed vet er tussen... dat wil wel eens helpen...

een ander soort vet nippel kun je zelf maken... gewoon door er een messing pijpje op te solderen... wel een tip doe dit dan zo dicht mogelijk bij de romp want daar is het het belangrijkeste!!

gr,
wouter zzw

Hai Sven,

Ja die koppeling gebruik ik,toevallig had ik nog een stukje liggen en dat past inderdaad precies.

Bedankt voor de tip.

mvgr,

luc
sven vlam zei:
als je een raboesch koppeling gebruikt kan je die op een hele handige manier uitlijnen, die loppeling past namelijk precies in een 16 mm pvc buisje (voor electrisch) daar zit hij goed in en is 100 procent uitgelijnd.
ik heb ook zo mijn koppeling in mijn boot gezet en staat er kaarsrecht in.

mvg sven

@vlek
Als je het met zo.n pijpje doed dan moet je de motor weer loshalen om het pijpje er af te halen :oops:
Als je eerste foto van mij bekijk kan je de motor na uitlijnen mooi laten staan :roll:
Tire rip los knippen klaar is Kees :roll:
mvg
Frederik :D :D

@sven vlam
Waarom moeilijk doen ,als het ook makkelijk kan he. :oops: `
Dus maar eens goed lezen van wat er word bedoeld he knul
mvg

Nu zit ik al weken te sukkelen om een serieuze motorsteun te maken,ik heb het al op danny bimmel zen manier geprobeert,dat lukt niet omdat ik te veel uit men spant heb gezaagd,nu heb ik zelf een steun gemaakt maar dat is ook niet helemaal naar men zin,omdat ik bang ben dat ik later men motor er niet meer uit krijg moest hij stuk gaan.

Nu was mijn vraag zou het niet voldoende zijn om een plaatje te maken met daarop twee brieten(sorry ik weet niet hoe ze het in het hollands noemen,een ijzeren ring die je kan aandraaien met een boutje)

Heeft er iemand een idee voor mij?

Mvgr,

Luc

o ja sorry,men motor is de graupner speed 900 BB Torque
vlek zei:
Nu zit ik al weken te sukkelen om een serieuze motorsteun te maken,ik heb het al op danny bimmel zen manier geprobeert,dat lukt niet omdat ik te veel uit men spant heb gezaagd,nu heb ik zelf een steun gemaakt maar dat is ook niet helemaal naar men zin,omdat ik bang ben dat ik later men motor er niet meer uit krijg moest hij stuk gaan.

Nu was mijn vraag zou het niet voldoende zijn om een plaatje te maken met daarop twee brieten(sorry ik weet niet hoe ze het in het hollands noemen,een ijzeren ring die je kan aandraaien met een boutje)

Heeft er iemand een idee voor mij?

Mvgr,

Luc

@vlek
En wat mankeerd er aan aan zo.n steun: is prima toch :oops:
En die ring die u bedoel is een
SLANGENKLEM hier in holland :roll:
Dat noemen jullie daar darmen ,geloof ik :roll:
mvg

Hai Frederik,

De steun op zich is ok,maar het probleem gaat zijn dat ik moeilijk of niet aan men onderste boutjes ga geraken moest de motor ooit stuk gaan,daar voor komt namelijk de batterij te staan en dat is en flinke joekel 12V/10Amp,nu had ik gedacht om deze op velcro te plaatsen zodat ik hem altijd kan verwijderen(de batterij)met een rechthoek van latjes er rond natuurlijk.

Maar ik moet wel men onderste plaatje van men steun aan men romp en men spant lijmen,ik heb immers geen plaats om schroefjes te gebruiken,ik hoop dat het een beetje duidelijk is,ja ik ben dan ook een beginneling he.

O een slangenklem,weer wat bij geleerd,ja bij ons noemen ze dat darmen :D

mvgr,

Luc

Volgens mij is de motor op bovenstaand plaatje met twee schroeven aan een extra plaat met 4 bevestigingspunten bevestigd.

Ik had dan alleen die 2 boutjes van 3 mm als bevestiging gebruikt.

En als je messing boutjes gebruikt en een kleine steeksleutel koopt dan kan je onderin die moeren zo losdraaien.

Goede gereedschap is het halve werk hé Frederik knul.

Die uisparing bij de motor, is dat voor je akku
Zet je die er staand in??
Zou ik dus liggend doen gewicht zo laag mogelijk he
En volgens je foto kan je makkelijk bij de schroefjes als da akku er uit is.
Als je naar mijn topic kijkt.
Frederik Smit Nederland restauratie kan je zien :hoe ik mijn beide motoren heb geplaats.
Het systeem van een lager twee helften en daar de motor tussen geklemd altijd te verwijderen he!
Maar dan moet je in he bezit van een draaibank zijn modelbouw dan he
mvg

Dit is de batterij als hij er in staat.
P7180001.JPG

En dit is in de lengte bekeken
P7180002.JPG

@vlek
Ja dan maak het niet uit he hoe hij staat.
Is bijna net zo hoog als breed zeg maar een soort kubus.
Als je even kijk bij Frederik restauratie Smit Nederland dan zie je van wat ik bedoelde he
Ik gebruik een hele andere akku :oops:
mvg

Hi niels,

Ik zou het niet weten,het is men eerste boot die ik maak,misschien dat de meer ervaren bouwers je antwoord kunnen geven.

mvgr
nielsVV zei:
Hoe lang kan je eigenlijk varen met een 12V/10Ah? met dit model.

Nog even een update van de vorderingen,gezien het te warm is om verder te bouwen,opmerkingen altijd welkom,goed of slecht.

Nieuwe rivabo vierbladsschroef dia 60mm
P7200004.JPG

Motor uitgelijnd op frederiks manier :lol:
P7200003.JPG

Ondertrussen heb ik ook men spanten geschildert,geplakt en afgespoten met siliconen,smeernippel geplaatst,zie vorige foto's.

O ja nog een vraagje,staat men schroef niet te dicht bij men roer,of heeft dat geen belang ivm de vaareigenschappen,later komt er nog wel een kopschroef in,maar die is momenteel niet binnen.

mvgr,

Luc

Back