Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Hallo allemaal,

Na een jaar mee liften op andere draadjes en erg gemotiveerd worden door al het moois hier op dit forum, ga ik toch ook maar eens iets bijdragen.

Vorig jaar zomer heb ik uitgebreid zitten prutsen met een Tigermoth van Dirk57, een depronkistje. Kreeg toen al veel goede adviezen, en heb veel geleerd. Van de winter zag ik RCEFlyer prutsen aan een speed400 kistje van balsa en krimpfolie. Ik besloot het ook te proberen en zowaar balsa beviel nog beter dan depron (vooral door dat die epoxy zo stinkt ;)).

Toen RCEFlyer een Birddog gekocht had kon ik alleen maar bewonderend zijn draadje volgen en vond ook het draadje van Ton van Munsteren. Mooi handwerk, maar dat kon ik toch niet.

Op 31 mei in Oss geweest en daar enorm staan kwijlen bij al dat moois. Tussendoor de romp van de Birddog van RCEFlyer vastgehouden en erg onder de indruk van de geweatherde kisten van Ton (en anderen)...

Ondertussen bedacht ik mij dat ik toch ook maar iets iets serieuzere kistjes moet doen en heb een half afgebouwde Beaufighter van RBC gekocht. Afijn doos driemaal open gehad en besloten dat de kist te mooi is om als eerste te verkloten. Eigenlijk durfde ik niet...

Tja en dan wordt het weer vakantie. Vele draadjes bekeken en door de uitstekende draadjes van Ton en Menno toch maar dit mooie kistje gekocht. Deze ging mee met veel gereedschap in de dakbox naar de camping en ik zou gaan bouwen.

Dit draadje doet verslag van mijn eerste poging tot een 'schaalkist' en begint met de eerste drie weken. Uiteraard doe je als je drie weken geen strandweer hebt veel dus dus verwacht niet dat ik in dat tempo door ga. Ik heb er zelf minimaal een jaar voor uitgetrokken, dit omdat ik toch nog niet kan vliegen.:roll: Voorlopig is het streven er de mooiste 'Hangar Queen' van te maken die ik heb, maar ik wil er in de toekomst (na voldoende durf) zeker mee vliegen.

Ofwel ik kan wel wat hulp gebruiken. Ik wil er zeker iets moois van maken en de lat ligt hoog als je Ton zijn Dog hebt gezien. Ik trooste me met het feit dat dit mijn eerste kit is, maar ambitie heb ik zeker. Met een toestel naar Oss is leuker (heb ik gemerkt) ;)

Goed even als aftrap en achtergrond. Ik zal verder vooral inhoud laten zien en sta open voor de kritieken en adviezen. Waarvoor bijvoorbaat dank..:worship:

Linkjes van de Dog:
Heel veel mooie detail foto's: RC-Network Modellbau Magazin
Een bouwverslag van een Vaillancourt plans, 1/4 scale Birddog. Mooie schaaldetails 25% Cessna L-19/0-1 Bird Dog build
Een handige methode voor popnagels maken http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/19445-avonds-f-16-schaal-gereed-47.html#post904915
 
Laatst bewerkt:
Wat moet het worden

Tja de Dog... Mooi en functioneel.
Ik las ergens dat hij ookwel 'The Jeep with wings' wordt genoemd. Dat was eigenlijk voor mij doorslaggevend

Ik kende hem al van The A-team en andere Vietnamseries/-films.
mem_gale_l_19_720x482.jpg


Leek me leuk en dan kleine BA als piloot... Shut up you fool!

Dit is zoals RBC hem laat zien:
foto4el2.jpg


Ikzelf denk er ondertussen aan om deze te kiezen:
108725jy5.jpg

Ik hou van vliegtuigen met een verhaal en deze heeft dat.
On 29 April 1975, South Vietnamese Air Force Major Bung-Ly loaded his wife and five children into a two-seat Cessna O-1 Bird Dog and took off from Con Son Island. After evading Viet Cong arms fire Major Bung-Ly headed out to sea and spotted the USS Midway aircraft carrier. With only an hour of fuel remaining, he dropped a note asking that the "runway" [sic] be cleared so that he could land. Knowing there was no room for this to happen, Rear Admiral Lawrence Chambers ordered that US$10 million worth of Huey UH-1 helicopters be pushed overboard into the South China Sea. The Bird Dog that Major Bung-Ly landed is now on display at the Naval Aviation Museum in Pensacola, FL.[4]
Ofwel eerste Dog op een vliegdekschip en een groot gezin. Zie het al voor me, een GI-joe achtigpoppetje (een aziaat uiteraard) en dan een berg barbie en shellypoppetjes van mijn dochters er in :mrgreen:
De man had volgens mij geen vliegervaring en heeft met een briefje achterop een kaart, toestemming gevraagd om te landen.
Meer info:Display

Afijn voldoende overeenkomsten dus. Ik heb vier kinderen en heb nog nooit echt RC-gevlogen (op m'n easystar en depronmoth na dan).
En wat meer kleur dan alleen olive-drab of grijs...

Het is uiteraard dan geen L19 of O-1 meer, maar een O-1A. Dus moet dus wel wat extra details toevoegen, zoals die VHF/UHF blade antenna en de faired ADF loop. Dat zijn die bulten op z'n rug...

Afijn. Morgen zal ik wat foto's plaatsen met m'n relaas over de tot standkoming tot zover.

Een vraagje alvast iemand enig idee hoe de lampjes van de Dog werken? Die navigational lights zullen vast in een bepaalde volgorde knipperen en bepaalde kleuren, maar kon dat nog niet vinden...
 
zeldzaam ?

Ha die Bram,

toen ik de kit van Cees Kraaijenveld overnam dacht ik nog, leuk ... dat is nog eens een zeldzaam kitje :) Maar nee hoor, jouw bouwverslag wordt al het derde (!) op mbf ;)

Zonder gekheid, welkom bij de club ! Ik had het al gezegd tegen je maar nogmaals: Leuk dat je ook voor deze kist hebt gekozen !

Pfoeh, je legt de lat gelijk wel hoog zeg, kist met historie (dat hebben ze natuurlijk allemaal een beetje), navigatie verlichting, ik hoorde je al over panel-lines ...

Nu hebben we gelukkig veel info en een mooi linkje naar een boekje over de Birddog van Ton gekregen. In mijn draadje beschikken we al over een flink aantal leuke linkjes met nadere info, ik zeg dat moet lukken :mrgreen:

Maar hoever ben je nu werkelijk ? Ik hoorde van Matthijs dat je de hele vakantie niet buiten bent geweest ...

Berto, goed dat je weer je bijdrage levert ! Bram, succes ik volg je draadje. Houdt je nog wel tijd over om af en toe een beetje humoristisch commentaar in mijn draadjes te geven :rolleyes:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Pfoeh, je legt de lat gelijk wel hoog zeg, kist met historie (dat hebben ze natuurlijk allemaal een beetje), navigatie verlichting, ik hoorde je al over panel-lines ...

Ik zeg mooie Hanger Queen, totdat ik durf en kan vliegen. Laatste zal eerder zijn denk ik :rolleyes:

Maar hoever ben je nu werkelijk ? Ik hoorde van Matthijs dat je de hele vakantie niet buiten bent geweest ...
Ja, heb ik eindelijk het draadje gestart, gaat het weer te langzaam. Ik hou je gewoon in spanning :mrgreen:

Ik probeer vandaag wat foto's te plaatsen.


Berto, goed dat je weer je bijdrage levert ! Bram, succes ik volg je draadje. Houdt je nog wel tijd over om af en toe een beetje humoristisch commentaat in mijn draadjes te geven :rolleyes:

Vraag is eerder of ik tijd heb om te bouwen met al die draadjes van jou die ik moet lezen. :lol:
 
Nog wat extra info over de lampjes op een vliegtuig:
Aviation navigation lights

Aircraft navigation lights are placed in a way similar to that of marine vessels, with a red navigation light located on the left wingtip leading edge and a green light on the right wingtip leading edge. A white navigation light is as far aft as possible on the tail or each wing tip.[3] High-intensity strobe lights are located on the aircraft to aid in collision avoidance.[4]

Navigation lights in civil aviation are required to be operational and to be turned on from sunset to sunrise. High-intensity white strobe lights are part of the anti-collision light system, as well as the aviation red or white rotating beacon. The anti collision light system (either strobe lights or rotating beacon) is required to be operational and to be turned on for all airplanes built after March 11, 1996 on all aircraft operations.
Bron: Navigation light - Wikipedia, the free encyclopedia

Eindelijk juiste zoekterm gevonden ;)
 
Bram,

eehh ... als je het ECHT schaal wil houden, moet je wel checken of het in die tijd ook zo was ... :rolleyes:

... of heb je dat gedaan ?

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Bram,

eehh ... als je het ECHT schaal wil houden, moet wel checken of het in die tijd ook zo was ... :rolleyes:

... of heb je dat gedaan ?

Grtz,
Menno

Tja Menno, daar heb je een punt. Feit is echter wel als je er nu mee wil vliegen dat je die lampjes zo moet hebben ;)
Ik heb even zitten puzzelen en vind zes lampjes op de Dog
lampjesvandedogos1.jpg

Even opsomming:
1 - Wit, brand constant van zonondergang tot zonsopgang
2 - Groen, brand contstant van zonondergang tot zonsopgang
3 - Wit, knippert constant
4 - Rood, rotating beacon (in praktijk knipperen) constant
5 - Rood (rode aan de andere vleugel), brand contstant van zonondergang tot zonsopgang.
6 - Deze kan ik niet thuisbrengen:
lampjezesmk2.jpg

Het zouden de landingslichten kunnen zijn, maar misschien dat iemand een idee heeft?

Dit zou het moeten zijn, maar als ik het niet klopt hoor ik dat graag. Maar lijkt dus redelijk op de huidige regels...
 
Weer kijken en nog steeds geen bouwfoto's:( sterker nog we zijn al met de verlichting bezich en daar zouden normaal minimaal 100:zon:bouwfoto's aan vooraf moeten gaan:p:p;).

Super dat je dit wil inbouwen maar let wel de Birddog is geen trainermodel maar een kruising tussen een Warbird en een Piper, betekend dat te langzaam vliegen of te zwaar zijn flink wordt afgestraft.

Zo en dan is het nu tijd voor :zon:

Ton
 
Wat drie weken vakantie heeft opgeleverd

Goed drie weken te weinig zon op een camping, is ideaal op veel te doen...

Ik heb niet te veel tussenstap foto's gemaakt, deze waren al zovaak langs gekomen dat voegt niet veel toe.

Dus de eerste foto die ik heb is deze:
dsc3355wu8.jpg

dsc3356fq7.jpg


Om te zorgen dat ie recht was heb ik een draadje gespannen van neus tot kont. Dit draadje moet overal precies in het midden zitten en dat deed hij. Op de foto wijkt ie af met FT5 (het middenste dwarse latje), maar dat komt door het hoogte verschil.
dsc3353ls1.jpg
dsc3354yt7.jpg

Overigens is te zien dat ik de rug helemaal door getrokken heb tot de vuren staanders van de cockpit. Ik zag dat Ton later moest aanplakken en dit leek me handiger.
dsc3375tj7.jpg


Het genoemde draadje heb ik ook gebruikt om de vleugels recht in te meten. De als de cockpit niet recht is, komen je vleugels uiteindelijk ook scheef te zitten. Dus ik heb uitgebreid zitten vogelen met een geodriehoek (had ik ergens gezien in Ton zijn draadje) en het midden daarvan moest natuurlijk aansluiten op het gespannen draadje. Geloof dat ik daar twee dagen op heb zitten prutsen. ... Alleen aan het einde liep ie ff uit het lood, maar dat heb ik met beplanken recht getrokken.

Daar openbaart zich mijn gebrek aan ervaring. Als ik namelijk naast de draadjes ook de tekening (!) goed bestudeerd had, dan was ik een template tegengekomen. Ik schrok mezelf een hoedje, want alles was verder al geplakt. Beplanking en de raampjes... Als ie niet zou passen dan...:hammer::morning::oops::nooo::rtfm:

Afijn ik knippen en plakken op mooi stukje karton... en pffff gelukkig hij paste. Het draadje loopt nu boven de cockpit, waardoor die onder lijkt afte wijken. bij de vorige plaatjes liep ie er onder...
dsc3369fw2.jpg


:bday:

Vervolgens was er weinig spannends te beleven. Hoewel... Heb me zelf het een klein beetje lastig gemaakt, omdat ik eerst de raampjes heb geplakt en pas daarna de beplanking van de zijkant heb gedaan. Dat was niet handig, omdat je daarna meer zit te pielen dan andersom. Achteraf bleken Menno en Ton verstandiger (uiteraard)

Toen kwam op een gegeven moment de neus. Motor schotje moest uiteraard ook recht dus daar heb ik wederom het draadje voor gebruikt en enige correctie bleek noodzakelijk. Helaas bedacht ik me pas nadat het motorschot gelijmd was dat ie recht moest zitten, dus dat was weer improviseren...
dsc3380kr2.jpg
dsc3382mu4.jpg


Als je goed kijkt zie je dat ik twee laagjes balsa voorop de neus heb zitten en dit is FM8A, maar dan twee keer. Ik had namelijk besloten dat het handig is om als je de motor wil verwijderen dat je FM8 (de uiteindelijke voorkant) moet kunnen verwijderen. Dan is het echter wel belangrijk dat FM8a stevig tegen het motorhuis gelijmd is. En dat kon prima als ik er daar twee van had. De Dog wordt dan wel 5 mm langer, maar dat zij zo.

Afijn dan de template die ik wel had gezien. De motorkap.
Wederom met het draadje in het midden:
dsc3371ro7.jpg

En hij pas prima aan de ene kant en aan de ander kom ik iets te kort.
dsc3378wn8.jpg
dsc3377ef3.jpg


Met schilderstape de mal groter gemaakt en het dunne ply geknipt. En dan zit ie goed. Heb ook zitten pielen met dat cowl ding van plastic, maar daar heb ik nu even geen foto's van. Lukte ook bagger, dus zal nog wel om advies komen.

Daarnaast aan de vleugels, struts, stabilo en staart geprutst en dit werd het resultaat:
dsc3542yw0.jpg


Zal later meer detail foto's plaatsen, maar dit is voor een eerste inhoudelijke deel voldoende lijkt me...

Commentaar welkom.

grtz

b

PS die Robbe op de achtergrond is inderdaad een centimeter of 15 korter dan ie hoort te zijn, maar had geen zin dit te repareren. Ondertussen is ie weer heel :mrgreen:

PS2 en ja de laatste foto geeft ook mijn werkplaats weer:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Weer kijken en nog steeds geen bouwfoto's:( sterker nog we zijn al met de verlichting bezich en daar zouden normaal minimaal 100:zon:bouwfoto's aan vooraf moeten gaan:p:p;).

Super dat je dit wil inbouwen maar let wel de Birddog is geen trainermodel maar een kruising tussen een Warbird en een Piper, betekend dat te langzaam vliegen of te zwaar zijn flink wordt afgestraft.

Zo en dan is het nu tijd voor :zon:

Ton

Ton je hebt vast gelijk en er mee vliegen zal ik voorlopig niet doen. Eerst ervaring en durf :rolleyes:. Echter kijkend naar de oorspronkelijke config, lagen er een berg nicad's in en ik nam aan dat dat beetje gewicht van die leds en een stukje electronica dan toch moest kunnen.

En de eerste foto's staan er op hoor... Heb deze volgorde gedaan om Menno te pesten. Lukte aardig geloof ik, kreeg al PB's :mrgreen:
 
De verlichting in de vleugel zijn de taxi en landingslichten.


En zo dat ziet er goed uit :D
 
volgende week maiden ...

Hoi Bram,

tjonge :roll: wat een tempo, jij betn echt de camping niet af geweest he :rolleyes:

Nu even serieus, ben je echt zo ver of heb je gewoon een paar foto's van een dog van iemand anders van het www geplukt :banana:

Man, ziet er keurig uit hoor, ik neem aan dat je volgende week de maiden hebt gepland ? Ik wil 'm wel voor je invliegen hoor ;) Heb ik gelijk wat Birddog ervaring voor als de mijne klaar is, kan nog van pas komen.

Ik wil aan het beplanken van de vleugels gaan beginnen, maar moet nog even goed lezen hoe ik de ailerons los moet snijden en hoe ik die hellingshoek instel.

Daarnaast ben ik lekker aan het lessen met m'n trainer, wat heel aardig gaat :) Nog geen schade (behalve transportschade, of eigenlijk inlaadschade) opgelopen, dit terwijl er in twee dagen tijd 4 kisten zijn gesneuveld op de club.

Afijn, ik meld me wel weer, SYL :)

Grtz,
Menno
 
Als je goed kijkt zie je dat ik twee laagjes balsa voorop de neus heb zitten en dit is FM8A, maar dan twee keer. Ik had namelijk besloten dat het handig is om als je de motor wil verwijderen dat je FM8 (de uiteindelijke voorkant) moet kunnen verwijderen. Dan is het echter wel belangrijk dat FM8a stevig tegen het motorhuis gelijmd is. En dat kon prima als ik er daar twee van had. De Dog wordt dan wel 5 mm langer, maar dat zij zo.
Nou, daar ga je dan met je schaalambities ... :mrgreen:

En hij past prima aan de ene kant en aan de ander kom ik iets te kort.
Hhmm, herkenbaar, alleen kwam ik erachter toen ik de liteply neus rondom vast had zitten met CA, so be it ... :(

Met schilderstape de mal groter gemaakt en het dunne ply geknipt. En dan zit ie goed. Heb ook zitten pielen met dat cowl ding van plastic, maar daar heb ik nu even geen foto's van. Lukte ook bagger, dus zal nog wel om advies komen.
Dat is precies waar ik ook al een tijdje mee aan het klooien ben, die cowl heeft niet helemaal de vorm en is een beetje getordeerd. Ik denk dat ik een klein frame van balsa maak om 'm beter te laten aansluiten.

Je bent lekker bezig hoor Bram, het gaat er om dat je een (semi) schaalmodel bouwt, er lol aan beleeft en dat ie uiteindelijk ook nog vliegt. Bij ons eerste project hoeft het niet gelijk een prijswinnaar te zijn :)

Zo, nu sta je weer met twee benen op aarde. BOUWEN !

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Ziet er puik uit Bram!

Ik volg je draadje met belangstelling, net als dat van Menno, die overduidelijk weer wat 'aangespoord' is door jouw bliksemstart :D......

Dirk
 
Deel twee

Menno is weer op tempo, dus kan deel twee van mijn vakantieverslagje plaatsen. Dat houdt hem hopelijk 'up speed' :rolleyes:

De geweldige tip van Ton over het schuren van het profiel in de stabilo en roer maakte dat een makkelijk klusje. Niesen doe je dan wel veel, maar dat hoort bij schuren ;)

Heb pas na montage de foto's gemaakt:
dsc3558oa3.jpg
dsc3559lg2.jpg

dsc3551ig0.jpg

dsc3560vt0.jpg

De laatste foto is even een detail waar ik geen rekening mee had gehouden Dat moet ik nog corrigeren bij afwerken. Het leek alsof Ton in zijn draadje pas is gaan schuren na dat hij gemonteerd had. Dat leek me niet leuk, maar was even vergeten dat dit ook taps toe moet lopen...

Overigens heb ik de indruk dat er een kleine slag in mijn staart zit. Dit komt doordat de staart uit twee delen bestaat en samen gevoegd moeten worden. Is blijkbaar niet helemaal goed gegaan. Moet nog even na denken hoe ik dat ga corrigeren. Misschien met het glassen...

Toen lekker met de vleugels bezig gegaan. In Menno zijn draadje heeft men het over servo's met metalen en carbon tandwielen, maar die informatie had ik op dat moment niet. Ik had nog deze servo's van Hextronic over. Heb er goede ervaringen mee, dus waarom niet. Echter als ze kapot gaan, is et wel handig deze te kunnen vervangen. Uiteraard geen schaal, maar leek me noodzaak... Ik heb veel ervaring met de wet van Murphy zeg maar:rolleyes:
Goed veel gepuzzel en gerommel op een stukje scrap balsa en dat uiteindelijk gekopieerd naar de vleugel. Dit is het resultaat:
dsc3553zn6.jpg

dsc3554kh1.jpg

dsc3555hh9.jpg

Vier schroefjes verschaffen toegang. De servo arm ontbreekt nu even, maar het is uiteraard met geprobeerd en past allemaal ;)
Er zit alvast een kabeltjes in, waar ik nog een connector op moet solderen.
Overigens heb ik aan de rompkant het schuine stukje aan de vleugel gemonteerd. Leek mij makkelijker dan dat later te doen.
dsc3552eg9.jpg


Goed dan hebben we vervolgens de struts. Dat was lekker pielen, maar lukte redelijk. Beetje dezelfde methode geprobeerd voor dat profiel als ik bij de stabilo en staart gedaan heb. Die tip van Ton van eerder uit deze bijdrage dus... Verder maat gemaakt en ziet er dan zo uit:
Links:
dsc3548wz2.jpg

Rechts:
dsc3547lc8.jpg

Rechts past dus niet helemaal, dus zal dat nog aanpassen. Bij de vleugel passen ze prima, maar heb ik even geen foto's van.

Nog even gecontroleerd of de stabilo een beetje parallel met de vleugels loopt en gelukkig, plan werkt :cool: Overigens is ook hier de 'slag' in de staart een beetje te zien...
dsc3544th2.jpg


Uiteraard nog even gewerkt aan een mooi 'bommenluik'
dsc3556sy8.jpg

dsc3557va5.jpg

Moet hier bij vertellen dat het sluitinkje nu niet meer zelfgemaakt hoeft te worden. Nee, RBC heeft een heel mooi schuifpalletje met ingebouwd veertje bij geleverd. De hendel springt dus netjes in het slot als je hem loslaat.

Op het luikje heb ik 10x5 lat gelijmd zodat ie lekker goed terugveert als je hem openmaakt. Het tweede stukje heb ik gedaan om dat mooie hendeltje goed vast te zetten. Overigens heb ik het gaatje in de romp en de twee uitstekenden dingetjes waar de klep achter klem zit, verzadigd met dunne CA...

Tja en dan is je vakantie bijna voorbij en dan kun je niets ingrijpends meer beginnen, dus dan ga je prutsen. Zowel de cockpit voorkant als achterkant in vorm gesneden. Eerst een papieren mal gemaakt. Netjes (met het touwtje) uitgelijnd en vast geplakt met plakband. Daarna netjes langs de mal snijden en klaar is klara:
Voor:
dsc3549mb8.jpg

Achter:
dsc3550mu4.jpg


Uiteraard commentaar en tips welkom (vooral voor die staart)

TIA

b

PS wellicht vliegende start, maar vervolg zal trager gaan. Probeer elk weekend iets te doen, maar lukt niet altijd...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top