Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Allemaal,

    Viel dat zo op Dirk :D Afijn, mede door de omstandigheden had ik wat druk nodig om weer op gang te komen, maar nu gaan we weer lekker. Gelukkig heb ik ook weer wat energie en ben ik druk aan het lessen met m'n brandstoftrainer :) Misschien een handige bijkomstigheid dat ik dan een beetje beter kan vliegen voor als de Birddog na de winter klaar is ;)

    Begin jij nu ook al :) Man, heb je je gezin wel gezien deze vakantie ? Tjonge Bram je hebt echt veel gedaan, ziet er allemaal strak uit. Even wat reacties;

    Ik zie niet precies wat je bedoelt met het laatste. daar komt toch nog een stuk balsa als "fairing" overheen ?

    Ik dacht dat ook te zien op de foto, wel belangrijk want nu loop je het risico dat je Birddog continue bochtjes rechtsaf wil maken.

    Soms moet je praktisch denken ... :) Heb ik van Ton geleerd ...

    [​IMG]

    Goed plan, had ik ook in gedachten en al wat rondgespeurd naar voorbeelden op het www. Vraagjes: is alles van Balsa of heb je onder de beplanking een paar strookjes triplex gebruikt ? Als het servo heveltje er op zit, krijg je hem er dan schuin ingedraaid / gekanteld ?

    Wat bedoel je hier nu precies mee, kan het even niet volgen :confused:

    Wat je struts betreft, ziet er gelikt uit hoor. Heel netjes gewerkt, misschien is het niet zo gek als je een klein beetje speling houdt tussen de strut en de romp. De kans is namelijk groot dat de struts een klein beetje blijven bewegen, waardoor ze tegen de romp zullen blijven schuren met beschadigingen tot gevolg. Als je een 1/5 mm ruimte houdt zie je het ook niet en blijft alles netjes.

    Ik dacht al dat je een cursus "creatief met balsa" had gevolgd, maar het blijkt niet van jezelf te zijn :D

    Geef niet joh, krijg ik tenminste de kans een beetje in te lopen ...

    Complimenten Bram, je bouwwerk neemt al flink vorm aan. Komt zeker goed met die Birddog, dat is duidelijk !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb al gemerkt dat ik hier tussen de wijze mannen zit en dat de schaalmodelvliegsportwereld een flinke push in de goede richting krijgt.
    :worship:


    Bram,

    Wat kan ik zeggen ben trots op je ziet er goed uit en mooi strak:thumbsup:.

    Zeker ook verstandig om een luikje te maken voor de servo, is iets minder mooi maar:???:.

    Heb zelf al een paar keer in een model moeten snijden:mad: zelfs in een model die nog gemaidend moest worden en daar wordt je niet vrolijk van.

    Ton
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor compliment. Ben niet ontevreden voor mijn eerste bouwkit. Maar moet zeggen dat ik het zonder jouw draadje op RCgroups en het enthousiasme van Menno niet gedurft had.

    Heb jij nog een suggestie voor die 'getordeerde' staart?

    thnx
    b
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Iets doorzetten naar de andere kant en verwarmen met een strijkijzer na afkoelen moet tie blijven staan.

    Als je het niet aandurft ben je van harte welkom in Dordt.

    Doe anders eerst even een testje en haal een warme / hete strijkijzer over een stukje balsa en zie het latje zal vervormen ofwel rond gaan staan.

    Ton
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Meer dan nu ik weer werk :D

    Dat klopt, maar de romp loopt in een puntje naar achteren. En ik heb ze dus rechtoerechtaan geschuurd. Had ik beter vooraf kunnen passen...

    Zou kunnen, maar heb ondertussen geleerd wat trimmen is. Autodidact als ik ben. Na een uur constant met up mijn easystar corrigeren bedacht dat dat ook op de zender moet kunnen. Toen ging ie goed. ;)
    Maar je hebt gelijk. Kan beter gewoon netjes, scheelt weer...

    Dus jij gaat nu die mustang in elkaar plakken, goedkope retracts erin en lekker ervaring op doen? :rolleyes:

    Past er recht in. Beetje prutsen, maar lukt prima. Met gekantelt heveltje zelfs meer ruimte. Heb stukjes 1mm scrap liteply gebruikt. Dat zijn die strookjes die je op de vleugel ziet. De schroefjes pakken daar beter in ;)
    Echter ik heb constructie gemaakt terwijl alleen onderkant beplankt was. Op te passen de vleugel ondersteboven op tafel gelegd en steeds zitten passen. Het kastje om de servo is van balsa en heb ik voldoende bijgeschaaft om het pas te maken...

    Ik bedoelde deze schuine stukjes.
    [​IMG]

    Is echter geen klein beetje. Is bijna 2 mm, wordt me te veel:???:


    Ben blij dat ik de stap gezet heb. Is echt heel leuk om te doen.

    grtz

    b
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Interessante tip. Zal het eerst is op scrap rommel proberen...

    Thnx

    b
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Eindelijk weer een beetje tijd, weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen.
    Afijn eerst maar eens naar de MrHobby geweest voor nieuwe nylonboutjes voor de vleugel bevestiging.
    De bijgeleverde paste niet.

    Tevens CA scharnieren meegenomen. De tekening stelt dat deze van plastic geknipt mogen worden, maar dat vond ik een beetje te. De plastic scharnieren leek me weer wat overdreven...

    Tevens een setje wielen besteld uit Chinapan:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : Scale alloy hub rubber wheel 2.5inch $2.95
    Duurt even (week of 10 voor ze op voorraad waren), maar mooi setje. Rubber met profiel en gevuld met schuim. Kosten 2,5 dollar per stuk plus 4 dollar verzend ;)

    En ziet er puik ui:
    [​IMG][​IMG]
    Moet alleen nog een wielkap op, maar dat maak ik tzt wel.

    Verder heb ik de wingtips er opgeplakt.
    [​IMG][​IMG]

    De wingtips zijn niet het meest interessante aan deze foto. De draadjes die je ziet zijn voor de verlichting. Ik ben gisteren naar een electronica zaak geweest en heb gevraagd om het dunste elektriciteitsdraad wat ze hadden. Dat bleek dit te zijn; koptelefoondraad. Slechts 2,5 euro voor 5 meter. De draad was zo dun dat ze makkelijk door een pushrodbuisje paste. Hierdoor was de draad makkelijk te vervangen. Ik had eerst CAT5 UTP kabel gebruikt (gestript uiteraard) maar dit had een vaste kern waardoor dit niet praktisch bleek.

    Probleem waar ik namelijk mee zat is hoe kan ik de wingtips schuren en tegelijk de stroomkabel aanbrengen. Nu kan ik eerst schuren, vervolgens maak ik een sneetje in de tips en trek ik de draad er in. Bij de taillight is dat helemaal een issue, omdat de draad door het roer heen moet en het roer beweegt zoals jullie weten. Een harde kern is dan niet handig, omdat dat zal breken...

    Afijn weer iets gedaan.

    grtz

    b
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Bram,

    mooie wielen :) en een leuk prijsje ...

    [​IMG]
    Jaag die kat eens weg man :razz: geen gezicht die snorharen bij die Birddog :D

    Tot morgen !

    Menno
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja lekker. Hard regenen en die kat drie dagen niet gezien. Kijk ff de andere kant op klimt ie doodleuk in de doos waar al mijn balsahout ligt. Lekker warm denkt ie dan :bad-words:

    Dacht dat ik hem er meer kon af knippen. Helaas...

    grtz

    b
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Heee wat zie ik daar wordt er weer gewerkt aan de Birddog.

    Maar goed dat het een combinatie is van een Bird en een Dog anders had de kat misschien zijn tanden erin gezet:p

    Leuke wieltje trouwens maar waren die echt niet dichterbij te koop of is alles wat je van ver haald beter en natuurlijk mooier.

    In iedergeval leuk dat er weer wat gebeurt aan de Birddog.

    Gaat het dan toch gebeuren dat er in de zomer van 2009 twee Birddogjes rondsnorren bij de Red Eagles:thumbsup:.


    Ton
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb ze dichtbij alleen in foam versie gezien en ach van ver is goedkoper en daar bennen we hollanders voor ;)

    Zomer 2009. Ach erg ambitieus. Pak de draad wel weer op, maar moet nog veel aan gebeuren. Ben al blij als ik komende zomer dichterbij een brevet oid ben ;)
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hoe is het met 'm?

    Bodem van een bier-fris blikje nemen. :p


    jan.
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jan. Druk en eigenlijk zie ik er een beetje tegen op om weer verder te gaan. Maar vakantie komt er weer aan, dat is mooie kans om weer te beginnen...

    Tja dat blikje moet dan erg klein worden ;)

    grzt

    b
     
  14. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Die energy-drink blikjes van de Lidl?

    Die met cassis-smaak vind ik nog lekker ook ... :rolleyes:;)
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Of een blikkie / spuitbus op de kop en een glasmat met PS100 erin en klaar is Bram.

    Of twee laagjes papier erin met wat houtlijm.

    Ton
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Wat maak je me nou man schiet es een beetje op met die Birddog, is er ook een smiley met een zweep:p

    Ton
     
  17. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Uiteraard. [​IMG]
    Gelukkig ben je beter met vliegtuigen dan met google :D
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Dank voor de smiley en nu aan de slag met die Birddog [​IMG]

    :yes:

    Ton:p
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    :rolling:

    Ton is wel een echte grappenmaker :yes:


    jan.
     
  20. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    ...

    zucht (heeel diep)...

    ...

    :pim:
     

Deel Deze Pagina