Bouwverslag: VO65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 18 jul 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heel mooi geheel geworden, nu nog een paar keer uitlaten want ik zie nog wel wat plooien van het opvouwen. :D
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraai resultaat. Ik ben benieuwd naar hoe dit eruit ziet op het water, met een leuk gangetje.
     
  3. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Daar kun je trots op zijn. Een mooi resultaat! Ik heb je verslag met plezier telkens gelezen

    Nu wachten op mooi zeilweer en dan genieten.

    JW
     
  4. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor de reacties.
    ik ga zeker nog de vouwen uit het zeil varen ;-). Dan komen daar nog wel een paar foto's (en wellicht een filmpje) van.

    @Zeiler:
    basic middelen klopt wel. Mijn hipste tools was een accuboormachine. Of eigenlijk moet ik zeggen mijn laptop, want voor een eerste boot had ik wel veel hulp nodig van het forum en google in het algemeen.
    Het lijkt me leuk als anderen ook es de stoute schoenen aantrekken en wat proberen. Je maakt misschien niet direct de kunstwerkjes die je hier soms ziet, maar er is best iets leuks haalbaar.
     
  5. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, Belgiƫ
    Hallo Bram,
    je grote exemplaar is onlangs binnen gevaren in Abu Dhabi.
    Ik weet niet of je daar was, maar het is een pracht om naar te kijken en veel respect voor de bemanning om het maar te doen !
    Heb geen mogelijkheid gekregen om foto's te nemen, maar als ik collega's weet die foto's hebben van ginder zal ik ze delen.
    Proficiat met je model, heb je knap gedaan, ga zo verder.
     
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dank voor de complimenten.
    Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de wereld over te vliegen en de race op die manier te volgen. Als ze Scheveningen binnenlopen in mei, zal ik wel van de partij zijn.

    Het is nog niet echt weer geweest om mijn model uit te laten, dus foto's en filmpjes van het model buiten laten nog op zich wachten.
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    tip spaak neerhouder

    Deze wil ik jullie niet onthouden.

    Ik heb een nieuwe neerhouder gemaakt van een fietsspaak. Die had ik nog liggen. Net als de beugeltjes. Simpel en prettig verstelbaar
    Misschien dat meer mensen dit gebruiken, maar ik kon het zo snel niet vinden op het forum. Wellicht dat anderen hier wat aan hebben.

    [​IMG]

    Ik moet het nog even afwerken, maar het idee is zo wel helder.


    edit: bij nader inzien kom ik als ik zoek op fietsspaak ipv spaak wel 1x deze tip tegen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2015
  8. Sailor

    Sailor

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    23
    Helemaal geen gekke oplossing.
    De verstelmogelijkheid hoeft maar gering te zijn om het achterlijk open of dicht te zetten(tenzij je dat met je mastbuiging regelt).Dat moet zo te zien met het schroefkopje op de spaak wel lukken.
     
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben begonnen met een kleine upgrade aan het daggerboard-systeem.

    Toen ik daarmee begon een paar jaar terug, had ik slecht een paar tekeningen. De echte boten waren nog niet gemaakt.
    [​IMG]
    Zoals te zien staan de zwaarden hier rechtop.

    Later toen de echte boten op het water verschenen bleek dat de zwaarden onder een kleine hoek (5gr naar binnen) in de romp staan.
    [​IMG]

    Ik heb het altijd een storend en 'opvallend' verschil gevonden. Maar ik zag er tegenop om er wat aan te doen, omdat dan de romp open zou moeten. Nu toch maar besloten me eraan te wagen.

    Ben eerst maar begonnen met het maken van nieuwe, strakkere en dunnere zwaarden.
    [​IMG]

    wordt vervolgd
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Eerst dus de zaag in de romp gezet. Het lukte wel aardig om de zwaardkokers er netjes uit te krijgen. Het leverde een paar gapende gaten in de romp op.[​IMG]

    Ik was bang dat ik nieuwe zwaardkokers zou moeten maken, omdat ze onder een hoek net wat langer moeten zijn. Maar dat is maar heel weinig.
    Hieronder is te zien hoe de dryfit eruit ziet. De koker inclusief het oude stukje dek lijkt hoog genoeg.
    Nu nog bijschuren, stukjes nieuw dek maken en in elkaar lijmen.
    [​IMG][​IMG]
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  12. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Dat klopt.
    Dat is een vorige generatie Volvo ocean race schepen; de volvo open 70 klasse. Teams mochten nog hun eigen boot ontwerpen.
    In de afgelopen en komende editie van de Ocean Race wordt de Volvo Ocean 65-klasse gebruikt. Dit is een strikte one design klasse; alle teams gebruiken dezelfde boot om kosten te drukken.

    Erg gaaf filmpje trouwens. Snelle boten waren het toen nog.
     
  13. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo Bram,

    Je moet wel lef hebben je mooie romp open te zagen en z'n modificatie aan te brengen. Ik kan niet anders zeggen! Gaat dit de vaareigenschappen nog verbeteren van het RC model of is het puur om gelijk te zijn met het origineel?
    Succes met de afwerking,

    Jan-Willem
     
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik vermoed (en hoop) dat het hijsen en zakken van de zwaarden soepeler zal verlopen. Ik las deze week een interview waarin wordt uitgelegd dat dat ook de reden is waarom in het ontwerp van de 1:1 boot ook is overgestapt van rechte zwaarden naar zwaarden onder een hoek. De zwaarden zitten dan immers meer in de lijn met de hijslijn.
    Ook heb ik nieuwe zwaarden gemaakt die iets dunner zijn en een stuk netter afgewerkt. Ik had de zwaarden al redelijk vroeg in het bouwproces gemaakt en mijn bouwskills zijn daarna nog wel wat verbeterd. Dunnere en nettere zwaarden zouden in theorie effectiever zijn (minder weerstand vooral), maar in hoeverre je dat echt gaat merken vraag ik me af.
     
  15. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    The daggerboard incline angle has been chosen to allow them to be lifted by halyards directly from the mast, avoiding the complexity and maintenance requirements of retractable lifting struts. There are certainly performance benefits associated with more vertical or even negative incline angles on the daggerboards, as featured on many recent contemporary high-performance canting-keel ocean-racing yachts; however, a negative daggerboard incline angle would require retractable lifting struts. The feedback from the shore teams and boat captains was that lifting struts get frequently damaged and consume a lot of time, money and effort to maintain, so they decided these downsides outweighed the performance benefits.
    - Alon Finkelstein, Farr designer in dit artikel over het uiteindelijke ontwerp en dan vooral de appendages.

    Naast artikeltjes lezen heb ik ook meer foto's bekeken. Uiteindelijk maar besloten dat de hoek van de zwaarden 6gr moest zijn ipv 5. Wat een geklooi is het om een goede foto te vinden en dan netjes een hoek af te lezen met een geodriehoek.

    Ondertussen de zwaardkasten weer vastgelijmd. Hierbij had ik de zwaarden in een paar laagjes huishoudfolie gewikkeld (lijm hecht niet op huishoudfolie). Met de zwaarden in de zwaardkasten was de uitlijning makkelijker. Ook weet ik nu zeker dat er geen lijmresten in de weg zitten.
    Zo ziet het er nu uit als ik de zwaarden met een tapeje omhoog houd:
    [​IMG]
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Vandaag weer een stapje gemaakt.
    Eerst getest of de zwaardkasten waterdicht waren. Stukje tape tegen de onderkant van de romp en daarna volgieten. Helaas een kleine tegenvaller. De ene kast bleek een klein lekje te hebben. Ben blij dat ik dat nog even gecontroleerd heb.

    Daarna nieuwe dekplankjes op maat gemaakt. Veel schuren en vijlen om dat pas te krijgen. Ook speciaal aandacht gegeven aan een kleine uitsparing waar de val doorheen zal lopen.
    [​IMG] (sorry voor de schaduw op de foto)
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Mooi en dapper project Bram! Leuk dat je het aangepakt hebt! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Heb je een goede foto genomen van de situatie voor de verbouwing?
     
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt :)
    Ik heb niet specifiek foto's genomen voor ik hieraan begon. Maar ik heb nog veel meer foto's dan ik hier heb laten zien, dus er zit vast wel een foto tussen (of een uitsnede daarvan) waarmee ik goed kan laten zien hoe het was. Dus die vergelijking komt eraan als het af is.

    Ondertussen zijn de nieuwe zwaarden gespoten. Deze hangen te drogen.

    Daarnaast heb ik de positie van het lekje denk ik gevonden. Het curieuze is dat dit zit in het stuk zwaardkast wat ik heb hergebruikt. Waarschijnlijk heeft het er dus al die tijd al gezeten, maar hoog genoeg boven de waterlijn om geen problemen op te leveren. De zwaardkasten had ik nog nooit vol water gezet; alleen getest door de boot in het water te leggen.
    Toch maar even oplossen :)
     
  19. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    leuk klusje , ik heb maar 1 opmerking, je zegt de hoek v/d daggerboards is bepalend in de richting (hijs) v/d mast , nou dat is dus lariekoek , de hoek v/d daggerboard is /word bepaald onder welke hoek de hoogste rompsnelheid behaald word waardoor deze max effectief zijn .

    gr rexonamen
     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik verzin het niet zelf. Dit komt uit een interview met de ontwerper van deze boot, Alon Finkelstein (zie de link hierboven). De optimale hoek wordt misschien anders bepaald. Maar de uiteindelijke hoek die gekozen is, is suboptimaal, maar in het gebruik praktischer. Dus de keuze wordt in dit geval bepaald door praktische afwegingen en niet door maximale effectiviteit.
     

Deel Deze Pagina