Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Beste Sjoerd,

bedankt voor je reactie;)

heb even de romp grondig bekeken voor je, zowel langscheeps en op tordatie , maar in mijn ogen is hij zo recht als wat , en geen tordatie te zien

ik wil het graag weten om eventueel ook deze romp aan te schaffen.(Tzt).

wat krijgen we nou Sjoerd, nog een toekomstige 1:50 ZZ of WZ erbij???:D

Jan

Hallo Jan,

Ik heb al een ZZ van Billing Boats zoals ik zei. Echter is deze schaal 1:90 geloof ik en daar kun je niet zoveel details op kwijt. Mij HH is ook schaal 1:50 en dat vind ik toch fraaier. Zal niet direct gebeuren want na de HH komt eerst mijn SmitLloyd 14 op schaal 1:50 aan de beurt. Hiervan is de romp 90 % gereed en alles wat er aan opbouw is gemaakt is vreselijk gedateerd ( ongeveer 20 jaar geleden gemaakt) en ga ik dus ook vervangen. Wie weet daarna nog een ZZ op dezelfde schaal.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo,

gisteren alle wanden van het brughuis uitgesneden, Pff wat een ramen:rolleyes:

full

en dit is het luik voor op het achterdek , het bergingsruim
full

romp, compleet met kimkielen , na een test in de vijver blijken de kielen het heel goed te doen , na ongeveer twee keer heen en weer te zijn geslingert is hij al zo goed als afgeremt door de kielen dat hij bijna stil ligt:o, wat een verschil
full

ook heb ik de waterloosgaten in het achterste boeisel eruit ge zaagt
en je ziet ook 4 stipjes in de romp ter hoogt van de waterlijn
dat zijn de openingen in de romp , waardoor koelwater van de motor naar buiten komt , en noem maar op, aan die gaatjes heb ik een pijpje gesoldeert
die aan de binnenkant uitsteken in de romp, en net zoals sommige speedboaten hebben , een tuitje achter de schroef , en het schroefwater zorgt voor de druk. en dat is ook mijn bedoeling dus ik heb ook zo,n tuitje achter de schhroef uitsteken , en ga met een aquarium slang het aansluiten zodat als ik vaar er echt water uit de gaten stroomt:D
wie weet werkt het ook nog

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er al goed uit Jan, stevige romp of niet ;)

romp is echt heel stevig, steviger dan die vacuum getrokken billing boats rompen:mrgreen:, maarja de maat verschilt ook;)

bedankt Vincent, ik hoop dat het gaat werken, anders lijm ik de
gaten gewoon aan de binnenkant gewoon weer dicht:rolleyes:

Jan

Jan,

Ik denk dat je voor de complete installatie messing pijpen gebruikt, wat gebruik jij om deze aan elkaar te verbinden, gewoon soldeer spul of dat soldeer/las goedje?

'k wil een soort van smeer pijpje aan mijn schroefas koker maken zodat ik hier ten alle tijden smeerspul bij kan stampen.

Citaat:
waardoor koelwater van de motor naar buiten komt , en noem maar op, aan die gaatjes heb ik een pijpje gesoldeert
die aan de binnenkant uitsteken in de romp, en net zoals sommige speedboaten hebben , een tuitje achter de schroef , en het schroefwater zorgt voor de druk.

Hallo Jan,

Je idee van het lozen van koelwater is leuk maar op jou manier werkt het alleen als het schip vaart en dan nog alleen met een behoorlijke snelheid. Zodra je bij de kant komt of aanlegt zal er geen druppel water meer uitkomen. Je zou dit kunnen ondervangen door er een pompje in te plaatsen. Je hebt straks stroom genoeg aan boord om een dag te kunnen varen dus dat is niet het probleem.
Wel een mooie romp zeg. je bent ook al aardig bezig zo te zien, de snelheid zit er wel in. Ga door.

Vriendelijke groet

Sjoerd

Jan,

Ik denk dat je voor de complete installatie messing pijpen gebruikt, wat gebruik jij om deze aan elkaar te verbinden, gewoon soldeer spul of dat soldeer/las goedje?

'k wil een soort van smeer pijpje aan mijn schroefas koker maken zodat ik hier ten alle tijden smeerspul bij kan stampen.

Hallo Rick,

ja de instalatie is gemaakt van messing
ik soldeer messing met een soldeerbout , of zoiets groots als een roer met een klein brandertje

om messing aan elkaar te solderen gebruik ik gewoon "tin"
en S-39, alles goed ik de S-39 zetten wat je wilt solderen, dan de soldeerbout het messing laten warm worden , als het echt warm is geweestword het Orange/roze van kleur, en dan een beetje tin toevoegen , en je krijgt alles aanelkaar.

@ Sjoerd,

ik was me er van bewust dat als het schip rustig of stil licht er geen water door de pijpjes naar buiten stroomt, ik zal zien wat het water doet, denk haast niet dat hij alle 5 gaten van genoeg waterdruk zal voorzien. maar anders maak ik er een paar dicht , en zal zien hoe het dan gaat.
en aan de romp mankeerd inderdaad niks , een schitterend model, met een lekker kontje :yes:

7CM schroef is besteld bij modelshop Flevo, dus nu even een paar weekjes wachten:rolleyes:

Jan

om een pompje hoef ik het niet te doen , die kosten 2 euro bij ons bij de auto sloop , ben daar laatsten geweest, en toen heb ik er 3 meegenomen , 1 daarvan gebruik ik als voor de brandspuit, eerst maar eens kijken wat het schroefwater met het tuitje doen , kan er altijd nog een pompje op aansluiten;)

Jan

Gewone pomp is te veel van het goede, makkelijkste om een realistischer beeld te krijgen is een slangenpomp,
Die geeft net als de 1:1 schepen een pulsende werking, kan je zelf het tempo bepalen door de voltage..

pr_slangenpomp.jpg

zo , Vakantie is voorbij:rolleyes:
door de weeks in Harlingen , dus de vaart is eruit:mrgreen:

wel heb ik zondag nog even het achterdek luik verder afgemaakt
zo zo , dat wat me toch een meet werkje:o
full

maar goed , het begin is er , en ja heren er moet nog ge plamuurt en ge schuurt worden;)

full

en dit zijn de 3 luiken voor op het achterdek (laatste luik is nog lang niet klaar)

Jan

Dankje Rick,

Goedenavond,

weer net even wezen bouwen aan het een en ander
voornamelijk de achter dekhuisen

full

dit is ook weer een deel van het achterdekhuis, en hier ben ik bezig met de traptreden, ja de treden heb ik zelf gemaakt:rolleyes:
full

en zo zitten ze er allemaal tussen geschoven en vast gelijmt;)

full

en dit is het dekhuisje geworden, met alle luikjes en handvaten erop:D

full

ik zag op een aantal foto,s dat er op het dekhuis soort dekseltjes waren geplaatst , dus heb ik ze er ook maar op gezet;)

full

dit dekhuisje is ook zo goed als klaar

full

en het dekhuisje dat boven de roerkoning zit in het echt is ook zo goed als klaar, compleet met leiding op de voorzijde;)

Jan

Je hebt de smaak goed te pakken;) Hoeveelste boot is dit precies? Mooi project, ik volg je weer. Wat zijn de afmetingen precies van de motor? Op de foto ziet hij er behoorlijk groot uit.

Groeten,
Geert

@ Geert,

de motor heeft een diameter van 7,5 cm
en draait op 12 Volt, hij komt
uit een Audi radiator Fan

hoeveel boten ik nu heb?, Euh, hier de schepen op een rijtje

Amsterdam 1:50 sleper ( eerste eigen bouw modelschip)
TX-38 Kotter 1:40 ( tweede gebouwde model)
Vrachtschip Nedlloyd santos(2,40meter) (compleet van statisch naar RC gemaakt , en vele details toegevoegt)

reddings boot emile robin

Zeilboot B em er

Wolraad woltemaden zeesleper (eerste model vanaf tekening, geen bouwpakket)

de Arion, maar die is vertrokken naar zeeland

vrachtschip Keizersborg Wagenborg 1:100 (model vanaf tekening)

sleper TS-61 Force (compleet vanaf werftekening gebouwd)

en dan nu het sleepbootje de Witte Zee 1:50;)

Planning?? ja alles wat aangedreven word door een enkele schroef;)
en grote kans dat ik doorbouw in 1:50,
heb al een volgend model in het hoofd, maar eerst de WZ afmaken.

@Vince,

Pepper in me reet?,, Nope, maar als ik met iets bezig ben bouw ik ook in een keer door, en zorg dat ik altijd met meerdere dingen bezig ben , dus staat iets te drogen, hup ik zo over naar een ander ding om af te maken;)

@Marco,

danku!:D

Jan

Laatst bewerkt:
Quote: Planning?? ja alles wat aangedreven word door een enkele schroef:wink:

Is de Happy Sky ook Jan maar die is nog in aanbouw hier in verweggiestan ;-)

Succes met deze fraaie sleper, zal ook een succes worden. Leuk om te zien hoe creatief je dingen maakt en gebruikt.
Mooi rvs gaas voor ventilatieroosters o.a. kun je ook bij Ikea vinden. Daar heb je voor weinig een spatdeksel (of hoe ze zo iets noemen) voor op de koekepan. Kun je stukjese uitknippen.

Groeten Peter

Back