Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Hallo Jan,

Je gaat als de brandweer joh. Ziet er ook nog eens keer goed uit!!! Toch een kleine aanmerking vanaf deze kant. Het draaiende deurtje in je mast is prachtig en een leuk detail. Echter de manier waarop je het deurtje laat scharnieren vind ik persoonlijk iets te grof. Volgens mij kun jij, met de al door jou vertoonde kunsten, dit wel iets realistischer maken. Let wel, dit is mijn mening maar het blijft jou schip;) Ik blijf je met veel plezier volgen.

Groet
Sjoerd

Hallo Sjoerd,

ten eerste weer bedankt voor u compliment;):D

over het deurtje , die is er inmiddels vanaf gesloopt
heb wel de nokjes nog laten zitten met de gaatjes erin
maar hoe had u het ongeveer in gedachten?

ik heb deze techniek ook gebruikt voor het werkend maken van de deuren van de Arion
full

alleen was dat dan wel een mooie knik groter , en lijkt het mischien ook een stuk minder grof.

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Had je het deurtje er al afgehaald uit jezelf? Dan was het dus ook voor jou idee wat te grof. Als we even uitgaan van 1:1. Dergelijke deuren hebben meestal boven en onder een scharnier ( aan één kant uiteraard, links of rechts) Deze bestaan of uit drie strippen elk of uit twee strippen elk. Deze strippen zijn afhankelijk van de grootte en gewicht van de deur meestal 20 of 25 mm dik en 40 mm hoog. Op de deur wordt 1 strip gelast en op het "kozijn" 2 stuks of 1 stuks. Door deze strippen is een gat geboord welke uiteraard met elkaar overeenkomen. Het draaipunt wordt gecompleteerd met een bout M20 of M24. Als we dit vertalen naar 1:50 betekent dit dat je strippen moet gebruiken van zeg 0,4 mm dik en de bout, dus ook het gat, ongeveer 0,5 mm. De breedte van de strip zou dan 0,8 moeten zijn. Om hier een gat van 0,5 mm in teboren laat weinig vlees over. Deze zul je dan ook minimaal 1 á 11/2 mm moeten maken.De bout zou je kunnen maken van een koperen kopspijkertje van 0,5 mm dik en deze op lengte knippen. Ik heb op mijn Happy Hunter ook dergelijke scharniertjes gemaakt echter niet werkend. Ik vraag me in dergelijke gevallen af wat de toegevoegde waarde is. Soms is het een kunst van weglaten;) Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet
Sjoerd

full

is nog steeds niet naar mijn zin, het moest voorstellen dat de deur op een haakje is vastgezet , maar weet het nu ook niet meer:rolleyes:
helemaal opnieuwe beginnen lijkt mij

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan,

'k zit dit zo eens door te lezen en sta bij elke update toch weer met me spreekwoordelijke bek vol tanden. erg netjes!!

mocht je nog een 12v 7ah accu willen hebben....'k heb er nog eentje staan die ik toch niet kan gebruiken.

He Rick,

bedankt:D
over de accu, heel erg bedankt voor het aanbod, maar heb nu in totaal 12 van die accu,s en als je verder gaat met de bootje hobby dan zul je zo,n accu zeker nog een keer nodig hebben dus kun je hem beter bewaren, of iemand anders er blij mee maken;)

Jan

het volgende project (ja ja, ben nog niet eens met de zwarte zee klaar of ik heb hem al uitgekozen) wordt een sub....weet niet of daar een 12v accu in gaat passen ;)

het volgende project (ja ja, ben nog niet eens met de zwarte zee klaar of ik heb hem al uitgekozen) wordt een sub....weet niet of daar een 12v accu in gaat passen ;)

accu zal er wel in passen , en weet je ook zeker dat de duikboot kan duiken , en waarschijnlijk komt hij met zo,n zware accu ook niet weer boven water:mrgreen:

maar mischien heeft iemand anders interresse, zou de accu trouwens wel ff nameten zodat je weet of hij nog goed is, ik heb gisteren net 5 accus weggegooit, daar zat in sommigen nog maar 4 volt in.

Jan

dan ga ik ze maar weer uit de container vissen:rolleyes:
ik heb namelijk ook nog 30KG aan lood liggen , blaglood, blokken, en vislood
en zo,n grote accu neemt zoveel ruimte in, maar zal ze bewaren voor in mijn vrachtschip, die heeft genoeg ruimte en een vlakke bodem;)

Jan

waar kun je lood halen? ik had een paar redelijke stukken maar ben die met de verhuizing ofzo kwijt geraakt.

ik heb het allemaal gekregen, en in de loop der modelbouwwjaren allemaal verzamelt, nog nooit lood gekocht.
maar heb niet alleen maar lood, ook dikke masief stukken staal

Jan

kan , als je maar geen slacke tanken hebt, het water moet niet heen en weer kunnen klotsen, tank vol of leeg alleen is water niet zo zwaar in verhouding met lood.

Jan

Je kan zo naar zee Jan met je kennis ;-)
Slacke tanks gebruik je ook wel om MG te verkleinen waardoor schip minder wreed is dus wat rustiger in het water ligt. Afhankelijk van soort schip en lading.
Blijft erg mooi om te zien hoe je de dingen maakt.
Mocht je nog een foto van een brugdeur willen hebben laat maar even weten.

Succes met de bouw.

Groeten Peter.

He Peter,

bedankt he;)

als je nog een foto hebt van een brugdeur mag je hem me wel toesturen of hier even in het topic zetten, moet wel een Houten deur zijn he
want 50 jaar geleden vonden ze dat mooier dan zo,n stalen een:rolleyes:

Jan

Beste Volgers:D,

al weer een stukje verder

de davids heb ik gemaakt , ze zijn anders dan op de Zwarte Zee
maar had helaas geen preciese maten van de davids, dus heb alles van foto gehaalt , en de davids eerst in de 1:50 tekening getekend.
nu nog netjes afwerken en details toevoegen;)

Uploaded with ImageShack.us
dit is de werkende zoeklamp, ledje komt uit een zaklamp, vandaar dat het zo mooi fel schijnt;)

Uploaded with ImageShack.us
en voor de rest nog wat onderdelen
dekken maak ik van triplex

ook de zinkanoden op de kimkielen gemaakt , en op de schroefas zitten een stuk of wat

en ook de accuhouder gemaakt , kunnen ze mooi in staan, want moet wel even stevig staan, want wil met dit schip ook het ruigere water op

en zo staan ze in de boot, ik maak denk ik ook nog een bak maak voor nog een accu, voor de brandspuit , qua gewicht kan hij het makkelijk hebben

en de kraan fundatie is zo goed als klaar

Jan

Ziet er weer héél goed uit Jan. Wat je accu's betreft, het juiste aantal en plaats bepalen in de waterbak. Beter accu's ( vaartijd) dan lood toevoegen om haar op de waterlijn te krijgen. Maar zo slim was jezelf wel denk ik.

Groet
Sjoerd

Back