Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Woei, updates!
Het ziet er weer allemaal fraai uit, Jan. Je hebt duidelijk voordeel aan groot bouwen, zulke details ga ik niet op de mijne krijgen...

Woei, updates!
Het ziet er weer allemaal fraai uit, Jan. Je hebt duidelijk voordeel aan groot bouwen, zulke details ga ik niet op de mijne krijgen...

Eigelijk ligt de kern bij het maken van details bij de dikte/diameter van het matriaal.

Ik ben sind de bouw van de WZ overgestapt op 0,5mm Styreen.
voor dekken , en wanden gebruik ik 1mm

Je moet maar zo denken, van 0,5mm is in het echt al 2,5cm staal!

Op jou model zijn de details geen probleen, je moet gewoon goed nadenken over de dikte van het matriaal dat je gebruikt, hoe dunner , des te fijner het model word, en je kunt veel meer detail kwijt.

Jan

Hallo Jan,

Prachtig kerel!! Ik heb je in het begin commentaar gegeven op een (werkend) deurtje bij je mast. Ik vond dat wat te grof. Wat je nu laat zien naast de ankerlier ruimte bewijst dat je dat probleem hebt opgelost. Ziet er gewoon GOED uit. Ik heb ook een zwarte Zee en de ruimte waar de ankerlier in staat is verder leeg. Overigens, als het verhoogde bakdek er op ligt zul je hier ook weinig van zien. Je ankerlier zelf ziet er redelijk waarheidsgetrouw uit. Ook van scratch gemaakt? In dat geval ook heel goed geslaagd.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo Jan,

Prachtig kerel!! Ik heb je in het begin commentaar gegeven op een (werkend) deurtje bij je mast. Ik vond dat wat te grof. Wat je nu laat zien naast de ankerlier ruimte bewijst dat je dat probleem hebt opgelost. Ziet er gewoon GOED uit. Ik heb ook een zwarte Zee en de ruimte waar de ankerlier in staat is verder leeg. Overigens, als het verhoogde bakdek er op ligt zul je hier ook weinig van zien. Je ankerlier zelf ziet er redelijk waarheidsgetrouw uit. Ook van scratch gemaakt? In dat geval ook heel goed geslaagd.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Sjoerd,

Hartelijk bedankt voor de complimenten!
Van de ankerlier had ik geen duidelijke foto,s
wel een tekening van bovenaf, dus mijn ankerlier is inderdaat volledig van scratch gemaakt ja. Kijk als ik later een hobby draaibankje tot mijn beschikking heb , dan zal het nog wel intressant worden, want dan kun je de trommeltjes en verhaalkoppen mooi draaien.

Ik heb het gezien Jan. Ik dacht dat je het zou spuiten. In dat geval was het lastiger geweest.

Groeten Paul

Paul,

De verschaning heb ik met de kwast geschildert, was niet een pretje om tussen al die kleine ruimtes met de kwast bij langs te gaan.
Maar ik heb de verf gemengt, tot een zo orgineel mogelijke kleur, en de gemengde verf in een afsluitbaar busje gedaan, zodat ik het straks ook kan gebruiken voor de mast enz.

Jan

Knap werk Jan!
Een kleine tip in verband met sterkte en materiaaldikte. Het staal van frisdrankblikjes of litho (een alumium plaat die in de drukindustrie gebruikt wordt) kun je ook gebruiken als iets nog dunner moet zijn dan 0.5mm. Het is ook mooi plooibaar, wat in sommige gevallen een heel handige eigenschap.
Voor colablikjes of andere wel heel goed opletten met scherpe randen. Om het recht te krijgen kun je het over een tafelhoek trekken. Daarna is het snijbaar zoals styreen, gewoon een of twee keer met een mesje erover en dan kun het breken.
Het is op zich niet zo sterk, dus enkel voor detaillering.

Hallo Jan dat ziet er allemaal zeer goed uit hoor.
Ga lekker zo door en vergeet niet regelmatig een foto te maken:rolleyes:.
Wat betreft de verf, misschien een bruikbaar idee.
Ik schrijf altijd de mengverhouding op is het een keer op of opgedroogd dan kan je in ieder geval exact dezelfde verf bijmengen.
Succes verder met de bouw.
Groeten Norwin

Knap werk Jan!
Een kleine tip in verband met sterkte en materiaaldikte. Het staal van frisdrankblikjes of litho (een alumium plaat die in de drukindustrie gebruikt wordt) kun je ook gebruiken als iets nog dunner moet zijn dan 0.5mm. Het is ook mooi plooibaar, wat in sommige gevallen een heel handige eigenschap.
Voor colablikjes of andere wel heel goed opletten met scherpe randen. Om het recht te krijgen kun je het over een tafelhoek trekken. Daarna is het snijbaar zoals styreen, gewoon een of twee keer met een mesje erover en dan kun het breken.
Het is op zich niet zo sterk, dus enkel voor detaillering.

Neptunes,

De tip van de colablikjes was mij bekend, heb er van de zomer zelfs een stoom sleepbootje van gemaakt, die werkt doormiddel van in en uitzetten van warm water, heel grappig ding!

Maar heb ondervonden dat de Grolsch bier blikjes van alu. zijn , en dat roest niet, en snijd lichter.

Hallo Jan dat ziet er allemaal zeer goed uit hoor.
Ga lekker zo door en vergeet niet regelmatig een foto te maken:rolleyes:.
Wat betreft de verf, misschien een bruikbaar idee.
Ik schrijf altijd de mengverhouding op is het een keer op of opgedroogd dan kan je in ieder geval exact dezelfde verf bijmengen.
Succes verder met de bouw.
Groeten Norwin

Haha Norwin, jullie zijn zeker gek op foto's he?
maar meestal als ik met een nieuw dingetje begin, maak ik pas een foto als het zo goed als klaar is, zoals de mast, schoorsteen of andere onderdelen, mischien is het wel leerzaam om eens een stap voor stap verslagje te maken, van een bepaald onderdeel?

Jan

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit Jan.
Het dilemma eerst spuiten of eerst beplanken heb ik ook. Heb trouwens dezelfde keuze gemaakt. Alles is nu beplankt, dan netjes tapen en spuiten met de airbrush.
Luc

Hallo,

Nieuw bouwmatriaal is binnen!

Uploaded with ImageShack.us

1 mm dik mahonie hout

En na een hele middag en avond bezig geweest is ook het gehele brugdek beplankt!

Na 2 lagen Spanlak ziet het er zo uit.

Regenpijp:rolleyes:

Het werd tijd om de brede band voor de brug te plaatsen. Het truckje dat Meneer Burghoorn gebruikte voor het maken voor het achterboeisel, heb ik ook gebruikt om de scheef naar voren staande rand te maken.

Even priegelen is de kleine ruimte maar ze zitter er allemaal op 20 Stuks.

Ook is de railing om de reserve schroef klaar!

Totaal plaatje, Geeft het schip gelijk een ander gezicht:cool:

Jan

Hey Jan, mooi je beplankte dek zo. Ik ga er ook binnenkort aan beginnen bij de Odin, had jij nog iets tussen de planken gedaan? zwart karton ofzo?

Gr.
Pim

He Pim!,

Er zit niks tussen de planken.
Om toch een beetje donkere breeuwnaden te krijgen
leg ik de planken niet stijf tegen elkaar aan, maar hou er een paar micrometers tussen, dat is ook beter voor het uitzetten en krimpen mischien.

Jan

Hallo Jan,

Ik heb nu eenmaal een zwak voor details en als ik dit dan zie!!! Emmertje aan een haakje, regenopvangbakje boven de regenpijp enz, enz. Vind het prachtig. Ook je dek ziet er goed uit. Blijven overigens de verstevigings steunen voor het stuurhuis recht?? Lijkt me dat dat bij de 1:1 nogal gevaarlijk is met die scherpe hoeken. Kan het mishebben natuurlijk.

Groet
Sjoerd

Back