Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Er moet nog een houten railing op

full

Maar die staanders lijken ook wel wat smaller uit te lopen naar boven.

:oops: Jan, volgens mij heb je teveel hout liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Sjoerd.

Ik zou als voorbeeld een foto van het orgineel plaatsen, maar Harm was me voor, haha;)

Er moet nog een dikke houten railing boven op.

Ik heb er inderdaad te veel aan hout liggen Harm.
nou was mijn plan , als ik het onderste stuk zwart moet verfen, dan neem ik het hout ook mee:D, en valt het minder op.

Ben inderdaad niet echt orgineel geweest met de vorm van de spantjes, zal kijken of ik ze het weekend er weer uit kan breken, en er nieuwe op te zetten;)

Jan

Hey Jan,

ik zie dat je een reserveschroef voorop hebt geplaatst.
Van de Zwarte Zee ben ik zeker dat die hem daar had liggen maar bij de Witte Zee weet ik het niet zeker.

Ik heb geen foto's van de Witte waar ik hem duidelijk zie liggen.
De vraag heb ik uitgezet bij iemand die aan boord gevaren heeft,
mogelijk krijgen we van hem het antwoord....

Ciao,
Ronald

Ik heb door al mijn 417 foto,s van de witte en zwarte zee gezocht.
En op geen een foto kon ik vinden dat de Witte Zee de schroef op het voordek had liggen.

Wel had ze de railing om de schroef heen er staan, dus lijkt het me opzich wel logisch dat er wel een schroef had gelegen.

Maar zal deze week even mijn leeraar vragen, die heeft op een van de laatse reizen van de Witte Zee meegevaren.

Jan

als ik het onderste stuk zwart moet verfen, dan neem ik het hout ook mee

Denk daar nog eens over na.
Als je toch gaat slopen moet je eens kijken of je (langs een malletje) de plankjes kan in snijden/ slijpen, en dan de resten eraf kan steken/ frezen.
Zou zonde zijn als je dit met verf probeert "onder de mat" te vegen. :(

Ik ga niet echt slopen, maar zal kijken of ik mischien de spantjes heen en weer kan wrikken, dan ze losgaan, en dan per stuk bewerken.

Maar omdat alles 0,5 mm is , is het niet echt sterk, en om er dan met een mes tussen te priegelen , om een halfe cm van het hout te snijden. Dat wordt een moelijk werkje, vooral omdat ik het hout al in de Spanlak heb staan, dus het hout is echt keihard.

Ik weet dat het niet orgineel is, maar moet nog even nadenken hoe ik het ga doen. En als het model straks klaar is , zul je er weinig van terug zien, omdat er straks toch een houten railing overheen komt.

Jan

De verschansing steunen van de boeg zijn ook allemaal geplaatst.
Ben blij dat ik het achter de rug heb, want dit is niet mijn lievelingswerk:rolleyes:

Uploaded with ImageShack.us
Bovenkantjes van sommige steuntjes moeten er nog vanaf worden geschuurt;)

Ik heb vele spantjes opnieuw moeten maken, diegenen die niet naar mijn zin waren heb ik weggegooit.

Nu op naar het weekend!

Jan

Zeg Jan,

Als je straks klaar bent, kan je dan eens foto's maken van jouw model van alle punten waarop de WZ afwijkt van de ZZ?
Ik moet ook binnenkort maar weer eens met die boten aan de slag, denk ik...

Zeg Jan,

Als je straks klaar bent,

Ik moet ook binnenkort maar weer eens met die boten aan de slag, denk ik...

Haha, het duurt nog wel even voordat ik de Witte Zee af krijg!, zowiezo niet voor dit jaar;)

Ik zat al te wachten tot je weer met jou Zwarte Zee'tjes aan de gang ging, hoop zo snel mogelijk!
Altijd leuk een medebouwer van hetzelfde schip:D

Maar komt goed Diede, als ik zover ben dan maak ik wel foto,s en anders gewoon even vragen he!
waar je nog meer foto,s van wilt hebben.

Jan

<offtopic>
Ik zat al te wachten tot je weer met jou Zwarte Zee'tjes aan de gang ging, hoop zo snel mogelijk!
Altijd leuk een medebouwer van hetzelfde schip:D
Tsja, weet je wat het is met die Zwarte Zeeën van mij? Ik zat wat met de verf te stoeien en dat doe ik liever niet op mijn échte modellen, dus kwamen die kleine Action slepertjes tussendoor. En de sleepboot van mijn schoonvader. En een tweetal EeZeBilt bootjes (die heb ik niet op het forum geplaatst). En een DIY playseat. En een zelfbouwcompressor, om de ZZ'en straks mee te kunnen spuiten. En....

Afijn, je voelt hem denk ik wel een beetje zo, he?

Ik heb overigens van Pop-eye nog een set tekeningen gekregen van het BB-pakket. Een deel had ik al, maar er zit toch ook wat "nieuw" spul tussen dus voor het grote vel zal ik binnenkort wel weer een keer naar de kopiesjop gaan voor een scannetje.
Ook heb ik vanavond een mailtje gestuurd richting Smit, onder het motto "Nee heb je..." Onder andere om te kijken of ze misschien een hi-res versie van de ZZ-Jacht-versie voor me hebben.... Dus de research is weer begonnen;)

Nu kun je straks dus je Zwarte Zeeen mooi strak in de lak spuiten!
Ben erg benieuwd.

Als SMIT wel betere tekeningen heeft is dat natuurlijk wel heel interessant. Dan kun je een uniek model bouwen!

Nou succes , en hoop dat SMIT je kan helpen.

Jan

Goeiemorgen Menson,

Boeisel staat in de kleur, en de 7 ontluchters zitten er ook op.

Achter staat het ook in de kleur, was geen pretje om tussen al die spantjes te schilderen:rolleyes:

Ze licht nog erg hoog op het water zonder ballast.

Ze blijft toch wel een monster in 1:50 met aan haar zijden de Amsterdam en de TS Force.

De werksloep is helemaal gereed, op een trosje aanlegtouw na.
Ik had natuurlijk de keuze, of een dekkleedje eroverheen spannen, of er een berg werk van hebben, en het kleedje eraf te laten, Ik heb maar voor het laatste gekozen:D

lijkt ook wel leuk bij vaarshows, dat de WZ aan de steiger ligt , en mooi het sloepje naast haar, want ze blijft prima drijven.

Jan

Lief bootje Jan.
Ik heb nog even gezocht, maar niet meteen gevonden.
Volgens mij zit er om de spantkoppen af te dekken altijd een potdeksel op de buitenstegang en het dolboord (weet niet precies of dat de juiste benaming is voor de lat aan de binnenkant van de bovenste huidgang)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ferry, dit was VOOR de ombouw.
Zit nu voor en achterdek op met gangboorden.
Zwaardkast naast de kielbalk en een tuig met een hoge gaffel met fok en kluiver.

Back