Bouwverslag Witte Zee III 1:50

@ Jan, bedankt:D

@Paul, jij ook bedankt;)

@Harm, ik kon niet helemaal wijs worden uit u verhaaltje met de foto erbij
Als ik het goed begrepen heb ben ik iets vergeten?

@Ferry, Bedankt,
het sloepje is inderdaad (op het rompje na) door mij gemaakt
zit een hoop werk in, maar wel een leuk stukje geschiedenis wat nu bewaard blijft;)

Jan

Ja Jan, een afdeklat (potdeksel) zodat je van bovenaf de kopse kanten van de spanten niet meer ziet.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend Jan. Ga je het dek spuiten of ook met de kwast? Had hetzelfde met de Smit Nederland. Wel ALLES gespoten maar vraag niet hoeveel afplakwerk dat geweest is. Het uiteindelijke resultaat is wel mooier maar dat ligt misschien ook aan het feit dat ik schilderen een wanhoop vind en dus zoveel mogelijk probeer te spuiten. Je sloep is een model op zich. Heel mooi.

Groet
Sjoerd

Schitterend Jan. Ga je het dek spuiten of ook met de kwast? Had hetzelfde met de Smit Nederland. Wel ALLES gespoten maar vraag niet hoeveel afplakwerk dat geweest is. Het uiteindelijke resultaat is wel mooier maar dat ligt misschien ook aan het feit dat ik schilderen een wanhoop vind en dus zoveel mogelijk probeer te spuiten. Je sloep is een model op zich. Heel mooi.

Groet
Sjoerd

Sjoerd,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb er nog geen foto van gemaakt, maar heb zondag het achterdek groen geschildert ik heb geen spuitbus in de geschikte kleur. Wel heb ik een Airbrush staan, maar daar komt wel zo,n miepig straaltje uit, en dekking is slecht, en dan het werk nog om hem schoon te maken:eek:

Schilderen is wel mooi werk, als je goede verf hebt, moet goed uitvloeien, en goed dekken, de verf waarmee ik de romp zwart heb geschildert was top verf, vloeide prima uit , en dekte in 1 keer op de witte romp;)

Dingetjes zoals de ankerlier , reddingssloepen en accomodatie/brug spuit ik allemaal wel.

Jan

Wel heb ik een Airbrush staan, maar daar komt wel zo,n miepig straaltje uit, en dekking is slecht, en dan het werk nog om hem schoon te maken:eek:

Het is ook niet de bedoeling dat je in 1 laag dekkend spuit.
Anders krijg je allemaal zakkers en loopt het in de hoekjes weg.
Als ik spuit moet ik soms wel 8 lagen aanbrengen voordat de verf er lekker dekkend opzit.
En schoonmaken is misschien een kwartiertje werk.;)
Met de kwast kun je inderdaad ook een strak resultaat krijgen, maar vaak zie je wel het verschil tussen kwast of Airbrush.

Je schip begint er al goed uit te zien en dat in zo'n tempo!

Groeten Rien

Geloof dat ik hier al weer wat achterloop, dus maar even een grote update:D

Eers de reddingssloep

Uploaded with ImageShack.us

Ankerlier met bediening ernaast

Afsluiters , gemaakt door, Jawel Leen Boers. Was toevallig in de buurt, en heb gezien hoe Leen ze heeft gemaakt, en natuurlijk de Topper in levende lijfen mogen bewonderen! Leen, nogmaals bedankt voor de leuke morgen, ben er een stuk wijzer van geworden. Alles draait om de eenvoud;)

Eerste afsluiter geplaatst.

Het is jullie vandaag vast niet ontgaan, het WAAIT, dus lekker grote golfen, en kon ik het niet laten om haar het ruige water op te sturen. Man wat vaart dit mooi zeg, mooi 1,60 meter door de golfen heen denderen.

Klaar voor vertrek

Ze ligt als een huis op het water

Zo, dat was het weer even;), Heeft Jan ook nog een filmpje gemaakt??
Jazeker, heb mijn best voor jullie gedaan.
[URL="
WITTE ZEE 1:50 STORM - YouTube[/URL]

Groetjes,

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, die kan wel een windje hebben Jan, erg mooi. Ook ideaal dat je hem in een pick-up kan laden. Is wel een vereiste bij deze grootte modellen!

Maar wat vind je nou zo leuk aan die enkelschroevers? Dubbelschroevers kun je veel meer mee manoevreren hoor:D

Krijg je door die kleine stukjes eerst te verven geen verschillen in je dek? Ik moet altijd alles in een keer afwerken met een kleur anders ga je het zien.

Gr.
Pim

Pim, bedankt voor je reactie.

Eigelijk hoort het ook niet zo, zoals ik het nu doen met de ankerlier ruimte. Maar wou graag de bak afronden, zodat het voordek erop kan. dus heb ik het er daar eerst maar groen geverft.

Als ik straks het hele dek groen maak, schuur ik eerst alle randjes , zodat ze mooi vlak met het dek zijn, en denk dat je dan niet zoveel terug zien van de aanzet;)

Jan

Ziet er super uit Jan en een prachtig vaarbeeld. Over de railing rond je reserveschroef. Ziet er best goed uit maar als ik je nog een tip mag geven? Ik gebruik nu de geëtste versie railingpaaltjes. ( Zie mijn bouwverslag HH) Was eerst ook een beetje terughoudend maar wat een verschil! Solderingen amper meer te zien en realistische afmetingen. 0,3 mm dik en 1,4 mm breed. Deze heb je ook nog met een extra steun eraan voor de stevigheid. 0,8 of 1 mm bovendraad en onderdraden van 0,5 mm.
Voor de rest, lekker doorgaan, lees je verslagen met plezier.

Groet
Sjoerd

Sjoerd,

Ik hou het bij de Witte Zee nog even bij de ronde railing scepters. Is niet orgineel, dat weet ik.

Bovendraad wordt 0,9mm dik staaldraad.
en moet nog even zoeken naar 0,5mm draad.

Ik heb om de reserveschroefrailing koperdraad gebruikt, maar is niet voor herhaling vatbaar, zo slap en teer.
Buigt zo als je het aanraakt.

Het vaarbeeld mankeert inderdaad niks aan:D
ze heeft een mooie uitwaaiende boeggolf, Sterk is ze niet, in vergelijking met de Force, die heeft 2 schroefen van 6cm , en is 90cm lang.

De WZ heeft een enkele schroef van 7cm en is 160cm lang.

Maar toch ben ik erg tevreden over haar, ze vaart geweldig en reageert goed op haar roer, en dit wordt denk ik ook wel de boot die meegaat naar de vaarshows.
Lekker wat klooien met manuvreren.

Jan

Ik heb om de reserveschroefrailing koperdraad gebruikt, maar is niet voor herhaling vatbaar, zo slap en teer.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, Jan. Maar waarom geen messing? Is een stuk stugger dan koper, maar toch wel weer veel handelbaarder dan staal.

Groet,

Ad

Ad,

Ja, waarom koperdraad, was meer om een beetje te proberen eigelijk.
Omdat ik het nog op een rolletje had liggen, en het mooi dun spul is wou ik het gewoon even testen, maar is het toch niet helemaal.

Messing is wel de betere oplossing, Maar zal het ook nog eens met 0,5 mm staaldraad proberen. Wie weet;)

Jan

Maar zal het ook nog eens met 0,5 mm staaldraad proberen. Wie weet;)

Moet ook goed kunnen lukken. Neem bij voorkeur geen hoogwaardig staaldraad (verenstaal bijvoorbeeld), dat is heel moeilijk in vorm te krijgen. Ouderwets ijzerdraad is veel minder stug en laat zich veel gemakkelijker (blijvend) in een bepaalde vorm zetten.

Groet,

Ad

Bedankt Luc,

Afsluiters zijn niet door mij gemaakt, maar door Leen.
Thuis hebben we zelf ook wel een draaibank, maar die is meer als 100 jaar oud, kan zo het museum in;)
En die haalt niet genoeg snelheid om zulke kleine onderdelen te maken.

Dit is onze draaibank

Komt bij Philips vandaan, en mijn opa heeft er vroeger een gulden voor betaald;)

Zelf moest ik nog wel even de 6 boutjes in de flensen maken, maar daar heb ik een trucje voor, geleerd van Leen:mrgreen:

De eerste afsluiter is geplaatst

Nu heb ik toevallig deze foto gemaakt met mijn "echte" camera ipv. de mobiel, maar kan ik beter ook niet weer doen, haha je ziet nu zelfs de stofjes in de verf zitten:o

Jan

Back