Bouwverslag Witte Zee III 1:50

Dat is een zwart wit foto Jan, Zal waarschijnlijk wel de donkere groen zijn,
Een zwarte motor zie je geen lekkages op, daarom is geen 1 scheepdiesel zwart.. ;)

Hijsspruit werkboot

Heel netjes Jan. Over de manier van ophijsen van je werkboot heb ik geen informatie. Echter bij mijn 4 meter sloepje (dat van een binnenvaarder komt) zaten voor en achter op de kielbalk platen met bouten door en door (buiten ook een staalplaat). Aan iedere plaat aan de binnenkant zat een oog met een staaldraad die naar een hijsoog ging. Dat oog zat met de kabels strak een halve meter boven het potdeksel. Van dat hijsoog (ca 15 cm rond) gingen nog twee staaldraden naar beide dolboorden (tegen het omvallen tijdens hijsen).

De houten- en polyester loodsjollen gebruikt op loodsvaartuigen maar ook op lichtschepen en betonningsvaartuigen waren voorzien van een vergelijkbare spruit als hierboven beschreven, maar dan met de vier bevestigingsogen tegen de binnenzijde van de romp zo'n 25 cm onder het potdeksel. De spruit was daar dus diagonaal gemonteerd met in het midden een groot hijsoog.

Laatst bewerkt:
Jan, wat ik begrijp uit het verhaal van Johan klopt je tekening.
Bij mij werd de boot aan de kielbalk getild.
Hierboven aan de huid en ik vind dat geen fijn idee.
Heb er volgens mij ook geen tekeningen van.

Wel die draden zo lang maken dat de boot nog tussen de kraan en zijn standaard past, maar niet te kort(zo strak als je ze nu getekend hebt is zeker niet goed), anders trek je zeker die draden uit de huid.

Spruit

Jan, wat ik begrijp uit het verhaal van Johan klopt je tekening. Bij mij werd de boot aan de kielbalk getild. Hierboven aan de huid en ik vind dat geen fijn idee. Heb er volgens mij ook geen tekeningen van.

Wel die draden zo lang maken dat de boot nog tussen de kraan en zijn standaard past, maar niet te kort(zo strak als je ze nu getekend hebt is zeker niet goed), anders trek je zeker die draden uit de huid.

Inderdaad, op dergelijke wijze was de spruit uitgevoerd bij de houten en polyester loodsjollen.

Zie voor een indruk www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=120107489 en http://www.loodsjollen.nl/polyester___loodsjol__1962_g144.html

Laatst bewerkt:
Eej Coen!

Had je wel gewild he, een vrachtschipje in 1:100;)

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de Witte Zee III
Omdat dat eigelijk mijn meest nette boot is.

En mocht er ruimte zijn dan gaat de TS-61 Force ook mee, maar
dat zie ik nog wel ff, kan toch maar met 1 tegelijk varen.

Jan

Finished

Beste volgers, modelbouwers en gasten,

Bij deze verklaar ik hare-majesteit Witte Zee voor gereed!
Het is mijn paradepaartje van mijn vloot, ben er erg blij mee:D

Nog alles even op een rijtje:

Lente : 156cm
Breedte : 27cm
Hoogte : 75cm
Diepgang : 13cm
Schroefdiam. : 7cm
Gewicht : 19kg
Schaal : 1:50
Bouw : 2012-2013

Waarom Witte Zee?

Ik was eerst van plan om een Zwarte Zee te bouwen, maar omdat je met een model begint, wil je alles weten, uiterraard wist ik dat ze een zuster had, de Witte Zee, maar wist de verschillen toen nog niet. Nu varen er bergen model zwarte zeeen rond, en dat was toen het besluit om die niet te bouwen, maar over te gaan op de Witte Zee, klink lang zo lekker niet als Zwarte Zee, maar je wend eraan.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de verschillen duidelijk te maken, door de davids op de witte zee manier te laten lopen, het bergingsluik vierkant te laten en uiteraard de kraan naar achteren te schuifen.

Genoeg praatjes , hier een paar plaatjes!

Uploaded with ImageShack.us

De Witte heeft een naam!!!
Gemaakt door Johny Lloyd, (ook actief op dit forum)
Heb de maten doorgegeven, en binnen een week waren de letters binnen, helemaal geweldig! nogmaals bedankt John!

Ook letters voor op de kont was geen probleem.

Verlichting, helaas weinig van terug te zien.

Zo'n verschil in schepen:o

Oke, het is allemaal te simpel voor woorden, maar ik heb ook een schakelbordje op de Witte Zee, altijd al willen hebben, nu hoef ik de brug er niet meer af te halen, ideaal!

Machinekamer, met thermometer, hij werk goed, vanmorgen gevaren, toen stond hij op 5 graden.

De volgende foto,s zijn niet de mooisten, die heeft mijn vader gemaakt, en die is daar niet goed in, doe het de volgende keer wel weer zelf:rolleyes:

Oke, nu even het roer omgooien, kijk even naar onderstaande foto;

Jullie zien hier de Witte Zee met een Giant van SMIT.
Wat is een sleepboot zonder sleep?, toch?
Duuuuuuss, daar moet een sleep komen, en wel in 1:50!
dus maak in een Giant 2 in 1:50, lengte 280cm, 70cm breed
draagvermogen van 250kg.
Ik ga hier geen bouwverslag van bijhouden, lijkt me eigelijk te saai voor woorden, zien hoe ik een vierkante bak bouw;)

Wel even een foto hoe het eruitziet;

Voorkant

Achterkant

Voorkant met de accomodatie erbovenop.

Tot slot nog even een eindfilmpje;
vu2Nhn1oeSg[/media] WITTE ZEE TUG 1:50 Making of a model - YouTube

Allen bedankt voor de vele reacties, complimenten en tips!
Zie de Giant zegmaar als tussendoortje, daarna op naar het
echte werk!

Met vriendelijke groet,

Jan Dootjes
Witte Zee III

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd Jan met dit prachtige schip. Kijk uit naar je volgende bouwverslag, zal het dan zeker weer volgen.

Mooi werk Jan!! Mag je zeker trots op zijn!!

Bouw je de Giant naar tekeningen van de NVM?
Als het leuk vind,ik heb nog wat foto's van de Giant 4 in de Waalhaven te Rotterdam,gemaakt in mei 2012.
Bij interesse een pb'tje.

gr Herman

Heel mooi Jan! Er zijn er maar weinig van jou leeftijd die in zo'n korte tijd zo'n mooi model neerzetten!

Op naar de volgende!
Bart

Witte zee

jan,

heel mooi schip geworden.
en een schip zond naam is geen schip;)

gr johnny Looyd

QUOTE=Brecht Mussen;2868218]Prachtig!!! Wel een foto posten als je sleep af is![/QUOTE]

Hallo Jan.

In een woord een schitterend schip heb je er van gemaakt, echt iets om trots op te wezen.
Heb je al een tijdje zitten volgen en je nooit op een fout kunnen betrappen.
Maar..... ik heb er nu toch wel eentje gevonden. Lees maar eens goed wat je zelf schreef.

De volgende foto,s zijn niet de mooisten, die heeft mijn vader gemaakt, en die is daar niet goed in, doe het de volgende keer wel weer zelf:rolleyes:

Niet doen Jan.

Je moet je vader een cursus fotograveren en filmen op z'n verjaardag geven. ( met uiteraard de bijbehorende acceptgirokaart).
Je zult zien binnen een jaar heb je een vakfotograaf in huis, en kan je zelf lekker varen.

Ik kijk uit naar het volgende schip.

Hallo Jan,

Een felicitatie lijkt me hier op zijn plaats. Je weet dat ik je constant gevolgd heb en alle superlatieven een beetje heb gebruikt om mijn bewondering voor je bouwkunsten en niet te vergeten de snelheid te uiten. Een schip om trots op te zijn. Bij een te waterlating zou een fles champagne worden geofferd. Dat laten we maar achterwege maar ik wens jou en de Witte Zee een BEHOUDEN VAART.

Wat betreft je sleep object, zekers weten wel een verslagje maken. Gewoon weer leuk om te zien hoe je dit gaat doen. Aan de voorbereidingen te zien ben je al weer bijna halverwege!!!!;)

Groet
Sjoerd

Back