Bouwverslag Witte Zee III

Hoi

@Danny

Maakt niet uit van fouten leren we allemaal, maar moet ik nu een multiswitch kopen om deze relais module te laten werken??

Groeten Justin

Hoi Justin,

Ja, zonder Multi-Switch werkt dit printje niet :( . Ik zou dan voor een kanaalschakelaar gaan, dat is stukken goedkoper dan een Multi-Switch :D.

Verder zijn er, zoals Cheeta al aangeeft, nog meer mogelijkheden. Met een microswitch en een servo kom je ook al een heel eind (dan kun je dit printje ook nog gebruiken), maar ik denk dat je met een kanaalschakelaar dan toch nog goedkoper uit bent.

Groetjes, Danny.

Hoi Justin,

Robbe heeft ook kanaalschakelaars, die zijn in principe gelijk aan het printje waar je mee bezig bent.

P1001_1-83182000.jpg

Foto; Robbe

Maar zoals je kunt zien zit daar nog wat extra op :D . Ze hebben twee versies; één met memory functie en één zonder. Beide printjes kosten een kleine €30,-.

P1001_1-83192000.jpg

Foto; Robbe

Dubbele hebben ze ook, maar die zijn ongeveer €40,-

Dan kun je ook nog wat met een servo;

P1001_1-8097.jpg

Foto; Robbe

Met dit dingetje kun je één of twee schakelaartjes bedienen met een servo. De schakelaartjes kunnen 6A hebben en dat is meer dan genoeg voor je pompje. Ook deze heb je met een zonder memory functie, maar kosten ongeveer €15,- (exclusief Servo). Natuurlijk kun je ook zelf zoiets in elkaar zetten :D .

Groetjes, Danny.

@ Justin,

HUh nee geen spoeltje aansluiten op een ontvanger dat werkt niet, maar inderdaad een multi switch gebruiken die kan worden aangestuurd middels je ontvanger en die maakt van een puls signaaltje uit je ontvanger een schakel kanaal waarmee je je pomp kan aansturen.

Overigens kun je een multiswich ook zelf bouwen, Ik heb er jaren geleden 1 gebouwd maar dat is een multi,multiiiiiii switch. tegen inlevering van 1 kanaal van je zender kun je daar 112 kanalen mee schakelen, maar ja dat was hogere elektronica :? maar ja de aanhouder wint en het werkt prima :D

Groetjes Martin

Hoi

Om even alles op een rijtje te zetten voor een multiswitch, dan heb je tog zo een paneel nodig wat je in je zender in bouwt en een multiswitch decoder? Daar stop je dan de snoertjes van je reliasmodule in?

Groeten Justin

@Justin
Ja dat klopt heb je op je zender nodig.
Als je dat niet heb ben je een beetje uitgespeeld
[voorlopig]
gr v Gent
Frederik

@ Cheeta

Jahoor ik heb het schema nog, maar ik moet je zeggen het is geen goedkope oplossing en ik vraag me af of het nog mogelijk is om zomaar te bouwen en dan bedoel ik dat niet negatief hoor :wink: want het zit als volgt in elkaar.: Je krijgt een extra zender bij je gewone zender zeg maar waar in een nummeriek toetsenbord in verwerkt is en een extra ontvanger in je boot aan die extra ontvanger zit een zogenaamde data bus gekoppeld waarmee je de relais kaarten koppeld. Doormiddel van een nummer in te Kloppen op het nummerieke toetsenbord je stuur je het des betreffende relais aan. Echter in je extra ontvanger en zender zit een Eprom die eenmalig volgeschoten moet worden met een programma. en dit laatste is misschien het probleem en ik ben niet in het bezit van een kopieer apparaat voor Eproms. En ik weet ook niet of de bedenker van dit systeem het nog kan dan wel doet.
Maar ik wil van de week de schema's en uitleg wel voor je scannen en mailen ? Maar dan lees ik het wel.

Groetjes Martin

doe zelf elektronica opleiding programmeren moet dus wel goed gaan komen,

ben momenteel bezig met een programmeer plaat na te ontwerpen en te bouwen vanaf het orgineel.

heb helaas ook dus niet de tijd om meteen te beginnen maar dat moet ter zijner tijd wel goed komen

je mag het eventueel ook naar me mailen als dat kan

cheeta @ derbi-club.com (zonder de spaties)

ik weet niet of je het programma erbij hebt anders kan ik eventueel gaan kijken of het mogelijk is om hem te kopieeren maar dat komt later allemaal wel.

Vooral voor model kapiteins is dit misschien iets om in de gaten te houden? Die zijn dol op extra functies :wink:
Wanneer er meer interesse is zou je dit in een aparte topic onder kunnen brengen.

Wim

ik kan eventueel printplaat ontwerpen en solderen das voor mij allemaal geen probleem maken moet ook nog kunnen en programmeren tegen die tijd ook als ik het programma heb.

@ Wim G :wink:

Misschien is het inderdaad wel een idee om hier een Topic over te openen, Ik zal het een en ander wel eens opduikelen en over een tijdje een topic aanslingerenover multiswitchen en althans hoe ik het heb gebouwd. Maar misschien zit de bedenker van deze schakeling ook wel op dit forum you never know en die weet uitteraard het naatje van de kous :lol:

Groetjes uit Spijkcity

Martin '70 zei:
Maar misschien zit de bedenker van deze schakeling ook wel op dit forum you never know en die weet uitteraard het naatje van de kous
Is dit misschien Jan ? (hier bekend als Corrien)

Wim

@ wim,

Nope, ik moet het even uit mijn hoofd doen omdat ik op het moment niet thuis zit, maar het is een schakeling van Vicktor de Lang en het dateerd al van 1995 denk ik zo.

Gr Martin

Hoi

Even terug te komen op die schakelaar van Conrad, er staat dat de print op zijn hoogst 3 A trekt. Ik heb dit pompje tussen zitten:

224413_BB_00_FB.EPS.jpg

Ik ga zo even meten maar ik denk wel dat het kan..

Groeten Justin

Martin '70 zei:
@ wim,

Nope, ik moet het even uit mijn hoofd doen omdat ik op het moment niet thuis zit, maar het is een schakeling van Vicktor de Lang en het dateerd al van 1995 denk ik zo.

Gr Martin

was het al gelukt om het schema te plaatsen? heb nog steeds veel interesse!

Hoi

Zo een tijdje nix gehoord maarja ik heb niet stilgezeten hoor :lol: Ik heb een 2 kanaals schakelaar geïnstaleerd en de kraan functioneel gemaakt. Hier een aantal foto's:

10303348do.jpg

10303363ph.jpg

10303380wo.jpg

Ik heb de kraan op een switch gemaakt zodat deze bijna 90 graden naar buiten kan draaien. Ook is het dek er op gelijmd en ben begonnen met de reling. Ik boor eerst de gaten voor de septers zet deze erin begin met onderste draad en soldeer alles vast. Als ik alles gedaan heb ontvet ik de reling met thinner en spuit deze wit. Dat gedoe met een kwastje vind ik maar niks spuiten gaat veel handiger 8) Alleen het bovenste draad moest zwart dit heb ik wel met een kwastje gedaan. Ik ga binnenkort buiten de brandspuit even uit testen, in het bad kwam er een goede straal uit. Ik schat dat deze ongeveer 1,5m zal zijn.

Groeten Justin

Hoi

Weet iemand de werkelijke breedte, hoogte, lengte van de U balk die schuin naar beneden als geleider voor de sloepen?

wittezee7.jpg

;foto zeeslepers

Groeten Justin

Back