Bouwverslag Witte Zee III

Hoi allemaal

Langs geen update gehad nou vandaag had ik er tijd voor:

Nou ik ben bezig geweest met mast en de stuurhut e.d

normal_Foto%3D8W7RS8NE.jpg

Ik heb het achterdek in de verf gezet en de mast in elkaar gezet en gegrond. Ik wou de pijpen waar de brandspuiten haar water van krijgt solderen maar dat lukte op een of andere manier niet, ik denk dat het waarschijnlijk komt omdat er veel gesoldeerde verbindingen bij elkaar zaten en het ene smolt en losliet terwijl het andere net goed zat..... :hammer: In de plaats daarvan heb ik de rubberbuizen maar genomen....

normal_Foto%3DI4A3R4B4.jpg

Op deze foto zie je de mast. De brandspuiten staan iets naar achter dat vond ik wel mooi.

Dit was hem weer...

Groetjes Justin

Hoi

Update:

Ik heb zonet even het bad vol laten lopen om te kijken hoe het gewicht verdeeld is. Dit bleek er goed te zijn, aan de boeg scheelde het 8mm en aan de steven 7mm. Ik moet nog veel dingen plaatsen zoals de bovenbouw dus dat komt wel goed. Ik heb meteen getest of de pomp goed werkte en dat bleek dus niet. Één van de buisjes die vanaf de mast naar de brandmonitor loopt bleek te druppelen. Ik ga deze los halen en opnieuw vastlijmen aleen deze keer met konstruktielijm. Dit was het weer hieronder zie je nog de foto alleen jammer genoeg is het niet goed te zien....

normal_Foto%3DWYF3XYPD.jpg

Groetjes Justin

mooi model, ik heb ook nog zo'n zwarte zee op zolder staan, die is van 1978 meen ik, volledig van hout,...en nog steeds niet af.... :lol:

Justin ,ik val in herhaling maar zou je eens willen meten hoeveel ampere je speed 500e trekt met die schroef?l
ben er benieuwd naar
alvast bedankt

Justin zei:

Zo, dat vind ik vrij veel voor een schroef van 40 mm.
Kon zo gauw even niet je gebruikte accucapaciteit vinden, maar ik zou er geloof ik toch een vertraging tussen maken.
Ik denk dat je dan op een veel lagere waarde uit komt en een veel langere vaartijd.
(ik heb hem zelf nog ergens half afgebouwd op zolder staan met een monoperm met 1:3 pilevertraging)

Hoi

@ Adam

Vond ik ook al maar ik heb de fout gevonden..

Ik heb verkeerd gemeten:

Ik heb waarschijlijk kortsluiting gemaakt en daarom heb nu even de meet apparatuur beter in gesteld ( zekering was gloeiend heet )

4,2A Toch nog best wel wat..

Accucapperciteit:
12V
7A

Gr. Justin

Justin, even een vraagje is dat niet erg veel 4,2A voor die 500E
gekeken op de website van de HMBC daar staan de specificaties van bijna alle motoren en die geeft een belast amperage op van ongeveer 2A.
ik zou eens kijken of je schroefas wel lekker soepel loopt.
ik weet het niet maar het is maar een suggestie
groetjes piet

bedankt Justin , was er echt eens benieuwd naar

als ik het juist voor heb dan heeft die 500E zijn optimaal rendement bij 12 V, 2A
dat is dus niet het "belast amperage zoals piet schrijft maar gewoon het amperage waarbij de motor zijn hoogste rendement geeft , blokkeerstroom bedraagt 10A
dus 4.2 A moet die motor wel een tijd aankunnen
volgens mij valt dat nog best mee die 4.2 A voor zo'n schroef ,t'is hier immers een relatief klein motortje dat bij 12 V toch 11000 rpm zou draaien

bedankt voor het na te meten

Volgens mij word de motor met een gebruik van 4 amp veel te heet met gevolg waardevermindering magneten en en afnemiming in kracht
Want 2 amp is twee amper he en geen 4
En de fabrikant geeft 2 ampere aan belast en geen 4
Groete fam van Gent :evil: :evil: :idea: :?:

penneman zei:
t'is hier immers een relatief klein motortje dat bij 12 V toch 11000 rpm zou draaien
.

Draait het ding 11000 toeren??? (wel onbelast zeker?)
Dan kan ik je op een briefje geven dat het niet gaat werken, tenzij je er een speedboot van wilt maken.
Ik kan het nergens op baseren, maar ik denk dat 4000-5000 toeren veel beter uit zou komen, zowel qua snelheid als stroomverbruik.

Hey

@ Adam

De motor draait ook veelste snel maar heeft iemand een oplossing??
Want ik heb express het achterdek er nog niet op gelijmd....

Waarschijnlijk heb ik de motor ook verkeerd gemonteerd.. de koppeling staat scheef (klein beetje) daardoor maakt het ook een hard geluid, snel tikken, ik ben van plan om de motor eruit te halen...

gr. Justin

Is denk ik een goed plan... Ik heb nie veel verstand van de soorten motoren, maar neem in ieder geval iets met een vertraging of een langzamer draaiende...

Justin,

Even een test uit de praktijk van de modelbouw.

In 1977 hadden we 3 Oceanics uitgerust met Monoperm Super Motoren.
Allemaal dezelfde schroefassen en plastic schroeven messing was er toen nog niet.

Ik had mijn Oceanic uitgerust met een Monoperm Pile 3000 Rpm nu kwam het mooiste los varend vaarde ik ne zo snel als die andere twee die 9000 Rpm draaiden.

Zijn we een keer de Bischmark aan het slepen ik er als achterschip achter en de 2 andere Oceanics ervoor onder een bruggetje door publiek liep naar de andere kant om daar te kijken begon ik uit de gein te slepen en weet je wat het frapante was ik trok het hele spul naar achteren.

We hebben dit ook nog eens uitgetest met alleen de slepers en daar bleek die 3000 Rpm sterker dan de twee slepers met elk 9000 Rpm.

Hoog toerental is verlies aan vaartijd en geeft niet meer kracht.

Hoi

Iemand suggesties voor een vertraging? Ik zat zelf te denken aan 1:2. Het probleem was dat de motor verkeerd gemonteerd was. Ik heb de motor eruit gehaald en laten draaien zonder schroef as en gemeten, het was 1 amp. , toen met de schroefas en de motor gewoon er recht achter gezet. De gemeten waarde was 2,3 amp. Maar de motor draait veelste snel, volgens mij als ze te water gaat word het een speedboot (wat niet de bedoeling is)

Gr. Justin

zo zie je Justin een klein foutje in de motormontage en je amperage vliegt omhoog terwijl dat voor die motor juist helemaal niet hoeft.
met de accu welke je in de boot hebt plus de eventuele pomp kun je zeker 2 uur varen.
maar ik blijf het volgen want ik vind het toch ook wel een heel mooie boot.
groetjes piet

Back