Bouwverslag Witte Zee III

@Justin wat stel je weer een moeilijke vraag.

Dit kan wel per schip verschillen helaas kan je niet meer even aan boord gaan om ze op te meten.
Maar misschien is er iemand die orginele tekeningen heeft, die bij een bouwpaket geleverd worden heb je ook niets aan.
Maar bij de beslagset zitten ze toch wel.

Hoi

Ik denk dat ik van de breedte van de davids moet uit gaan en dat de hoogte een beetje schatten ongv. 3/4 van de breedte..

Groeten Justin

Justin,

Ik zal de tekeningen er even bij zoeken en je dan antwoorden.
Wordt alleen niet meer vandaag.

ciao,
Ronald

Hoi

Dank je wel Ronald..

Maarja terzake, vandaag proefvaart gemaakt. Mooi op de waterlijn leuke snelheid alleen ben niet zo tevreden over de bluspomp. Ik heb er nu twee op aan gesloten maar er komt niet zo een mooie straal uit. (zie foto)

10303405bp.jpg

De blusmonitor heeft een spuitmond van inwendig 2mm ik denk dat ik er 1mm van ga maken hopelijk komt er dan een betere straal uit. De blusmonitor voorop maak ik niet functionerend. De proefvaart verliep goed, geen water binnen, duikt alleen iets te ver naar beneden, dus achter moet ik nog een beetje gewicht in brengen..

10303431mj.jpg

10303410bi.jpg

Groeten Justin

Ziet er goed uit Justin. De kraan is ook goed geslaagd te noemen!
Alleen waar ik benieuwd naar ben is het totale gewicht.

Ik had bij mijn Zwarte Zee al vrij snel het maximum gewicht bereikt alhoewel ik dit niet zoveel vond. Een 12v 5Ah accu van 2 kg (zou aanvankelijk een 12v 7.2 Ah accu zijn), een Graupner 720BB Torque motor, wat prut voor lichtjes en de gebruikelijke rc-zooi. Meer zat er niet in, anders ging de waterlijn onder water...

Ik zag op je site dat je een 12v 7.2Ah accu geplaatst had welke al 2.5 kg weegt. Waar heb je je gewichtsbesparingen dan gerealiseerd?

groeten,
Wessel.

Als het schip precies op de waterlijn ligt die wordt aangegeven. En hij duikt voorover tijdens het varen. Kan het zijn dat het schip te snel vaart. Want tijdens het varen verplaats hij water naar voren en duwt het opzij weg. Dan onstaat er een kuil waar het schip als ware in valt. Omdat naast het schip een negatieve stroming onstaat. Aan het achterschip onstaat er positieve stroming, daar trekt hij het water weer omhoog. Zodat het achterschip als ware weer omhoog wordt gelift. En dat heeft te maken met de vorm van de romp. Als je aan het varen bent, en je krijgt een golf van voor tot achter dan zal het schip nooit sneller gaan varen. Want noemen ze dan de rompsnelheid. Als daar door heen wilt gaat hij zijn eigen in graven of hij gaat in planee. Maar denk ik niet met deze romp. Als je wilt weten wat de rompsnelhied is. Dat kun je zelf zien.

.
zwarte_zee.jpg

Dat is bij deze boot ongeveer 3/4 van de lengte. Dat is het gedeelte waar het achterschip op de water lijn weer scherp naar achter loopt. En als het waar is dat je een 720bb motor erin hebt liggen dan gebruik je nog minder dan ½ kracht. Al wat je meer gebruikt is zonde of je moet aan het slepen zijn.

justin, probeer gewoon eens wat lood achterin te plaatsen waardoor hij als het ware met de neus bij stilstand iets omhoog ligt als je dan vaart heb je kans dat ie precies op de waterlijn door het water klieft, kijk maar eens op de foto welke je in deze topic hebt geplaatst dan zie je dat hij achter lager ligt dan aan de voorkant.
nog even iets anders heb je toen dat kapotte printje nog kunnen repareren?
groetjes piet

Schaalsnelheid van het schip moet volgens mij met de wortel van de schaal worden vermenigvuldigd om de prototype snelheid te krijgen.

Wanneer het schip dus in werkelijkheid 45 km/h vaart, zal dit op modelschaal (1:50) nog maar wortel(50)=7 keer zo klein zijn. Dit is dus ongeveer 6 km/h. Op schaal 100 dus nog maar circa 4.5 km/h.

Bij deze snelheid ziet in ieder geval de waterverplaatsing er realistich uit. Als je maar iets harder gaat dan dit, dan kost het veel meer energie om nog harder te gaan. Vergelijk het maar met een jumbojet. Deze kunnen ook niet supersonisch vliegen, maar zitten altijd net onder de supersonische snelheid. Dus krijg je ook geen grote knal als bij straaljagers.

Dat zal dan wel waar zijn. maar je moet rekening houden met de weerstand van het water en niet iedere romp leent zich voor snelheid. Simpel voorbeeld:smit rotterdam ongeveer 100m lang 36000 pk snelheid ongeveer 35 km/u . Een cotainerschip ongeveer 250 m lang met 36000 pk loopt ongeveer 50 km/u . Denk daar nu eens over na. hoe zou dat toch komen.

@Huub de Jong

Waarom zou het niet waar zijn dat ik een 720BB in de ZZ4 heb liggen?
zie:
http://img135.imageshack.us/my.php?image=dcp08788zo.jpg

Wat je zegt over de hoeveelheid vermogen dat ik naar de motor stuur is inderdaad halve snelheid genoeg voor schaalsnelheid. Ik heb op m'n zender speciaal voor de ZZ een regelaar ingebouwd die het maximum vermogen begrenst.
Waarom ik een 720BB erin heb liggen is eenvoudig. Ten eerste draait een 720BB van nature langzaam bij 12v, dit is de primaire reden voor aanschaf geweest. Ten tweede vind ik extra vermogen wanneer noodzakelijk een prettig iets. Ten derde sleep ik inderdaad met de ZZ4 (een booreiland) en een ponton.

Hoi

@ piet

Nee, ik heb bij COnrad een bestelling geplaatst waar ik alle onderdelen bestel, dus ik heb alle onderdelen opgezocht en daar maak ik op een europrintplaat zelf een schakelaar. Lijkt me een leuke uitdaging.

@ W.Riezenbos

De voledige boot dus met alles erop en er aan weegt 4.4kg.

@Huub de jong

De boot vaart vol gas inderdaad te snel, ik ga het nog proberen met lood..

Groeten Justin

Dit is wat justin schreef:De proefvaart verliep goed, geen water binnen, duikt alleen iets te ver naar beneden, dus achter moet ik nog een beetje gewicht in brengen..
Ik probeer alleen uit te leggen hoe dat komt. Ook als het schip wat achterover ligt, zul je zien dat het weer gebeurdt bij vol vermogen. Dus ik denk dat met gewichten niets uitmaakt. Want in vakterm noemen ze dat het schip loop dood. En ik heb niet gezegt dat het niet waar is dat hij een 720 erin heb liggen.

@Luit

Wilde je nu alleen maar vertellen: als dat u in Drente woont :oops:
En bent u het verhaal vergeten of is het wat anders :cry:
mvg Frederik :D

Hoi

Ik zat net even op conrad te kijken toen zag ik dit:

210369_BB_02_FB.EPS.jpg

betsenr. 210792 - 89

Een rookgenerator van een trein is dat mogelijk om die in mijn boot te plaatsen? Daar doe je toch spec. vloeistof in en dat word verwarmd totdat het gas (rook) word?

Groeten Justin

Justin zei:
Een rookgenerator van een trein is dat mogelijk om die in mijn boot te plaatsen? Daar doe je toch spec. vloeistof in en dat word verwarmd totdat het gas (rook) word?

Ik denk dat er dan toch 2 per schouw of zo nodig zijn want die geven niet zo veel rook (Als de schaal HO is, maar er staat geen schaal bij).

Ik heb dit thuis voor een Märklin trein (die rookgenerator is dan ook van het merk Märklin). Ik kan er wel een foto van maken als je wilt.

En ook, als je voldoende rook hebt dan is het buisje in 5 tellen leeg en moet je het terug bijvullen (maar met wat ombouwen moet je het volume wel kunnen vergroten)

hoi

Als je dat zou willen, kun je dan ook laten zien hoe dat met het vullen werkt misschien valt er iets op aan te sluiten...

Groeten Justin

Bij het systeem van mij (weet niet of er verschillende zijn) heb je een buisje waar onderaan een plastieken dop op zit, in het buisje zit nog een ander (heel klein buisje) waar een draad door loopt, enkel deze draad wordt warm en naargelang dat plastiek een isolator is voor warmte wordt het buisje niet zo warm (kan je dus nog vast nemen).

Maar mijn model is een standaard dat gewoon in alle treinen (van Märklin) met een schouw kan worden geschoven (dus zonder solderen) en dat van jou is volledig inbouw dus er kunnen verschillen zijn.

Ik heb net gemeten en met een vol buisje (niet te vol want anders duurt het te lang voordat hij begint te roken) rookt hij 5 minuten maar na 3 minuten verlaagt het rookdebiet. Wat je nu wel kan doen om die tijd te verlengen is een gaatje in het buisje boren en daar een tankje op aansluiten.

Voor je van Conrad gaat bestellen, kijk eerst is in een modelbouwwinkel in de buurt (waar ze ook treinen hebben natuurlijk) want normaal hebben ze dat daar ook.
Mischien heb je 2 nodig om dat anders het rook-debiet te laag is.
Wacht anders ook even op foto's dan kan je zien of je tvreden bent.

Ik was er ook al aan het denken om zo iets gelijkaardig met mijn Amsterdam te doen.

Foto's komen straks want ik heb nu examens en tussen mijn studiepauzes door kijk ik wel eens op het forum, mijn 10 min. pauze zijn om dus straks meer! (ook foto's)

Back