Bouwverslag......... X-tra 60 / eerste vlucht met filmpje!

corvl

verslagschrijvers
full

full

Zo ziet een toestel er dus uit nadat tijdens de vlucht een schroefje van het hoogteroer servo is losgetrilt
full

Ik heb een nieuwe nodig.:)

De zoektocht is begonnen naar een nieuw model. Het wordt volledig van hout gemaakt. Ik ben dus op zoek naar een tekening van een F3A model. Wie kan me hieraan helpen?. Formaat maakt niet zoveel uit want ik kan hem toch verschalen, maar er gaat een 15cc 2 takt van Os max inkomen.

wie o wie heeft een tekening voor mij :-)

Uiteraard komt er een volledig bouwverslag van.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas zijn er niet zoveel courante F3A tekeningen.. het is toch veel kit/ARF wat er geleverd wordt.

Een prima vliegende F3A kist die geschikt is voor 15cc, zou bv. de X-tra 60 van Hobbyin kunnen zijn:
Hobby-

Geen courant ontwerp en wat minder geschikt voor de 'hoogste' programma's, maar perfect voor de B en C klasse.

@ hezik: ARF is niets voor mij.
Die extra 60 ziet er goed uit... voorlopig staat tie op de 1e plaats om gebouwd te worden :-)

Cor

Alleen zijn de gfk delen niet meer leverbaar van de X-tra's heb ik begrepen...... (frees set weet ik niet)

Van de 60 (dacht ik) heb ik hier liggen, ze zijn mij te zwaar uitgevoerd, kan er wel een gips afdruk van maken zodat ik er een lichtere versie van kan maken. Daarna kunnen dan de originelen weg.......

Gisteren waren alle delen van de X-tra 40 (behalve motorkap) nog wel beschikbaar. Vermoed die van de 60 ook.

Ja ik heb er wel over gedacht die te noemen, maar hou er wel rekening mee dat je dan zelf mogelijk ook wat aan de tekeningen moet sleutelen. Is wel een moderner ontwerp dan de X-tra.

Mede vanwege de opmerking dat verschalen geen probleem is.
Daarnaast de opmerking van Wilfred dat op het Franse forum ook een en ander te vinden is in 90-grootte.

Ja het is ook een prima advies hoor.. ik was zelf te lui om het draadje op te zoeken :)

Wel jammer dat er zo weinig meer zelf ontworpen en gebouwd wordt, maar ja.. met de kwaliteit van de ARF-jes van tegenwoordig wel te begrijpen.

Als je zin hebt om een tekening verder uit te werken:

F3xtra.dwg

Contouren en oppervlakten zijn conform moderne F3a kist, looks mijns inziens een stuk beter, alleen heb ik de constructie nog niet gedetailleerd. Leef je uit! En post het resultaat, graag...

Hugo

@ Hugo W: dat ziet er niet verkeerd uit. erg sexy lijnen :-) Maar ik zie het momenteel niet zitten om hem verder af te werken , ik wil een bestaand model wat op zeker goed gaat vliegen.

@ Hans Meij: dat ziet er ook erg goed uit, ik heb me aangemeld op dat forum maar kan de tekening niet vinden...... maar ja, wat wil je met die 2 woorden frans die ik sprrek :-/ , ik ga zo ff een berichtje schrijven naar " no limit"

@ theo en Huibert: Ik heb gisteren een emailtje gestuurd naar hobby inn ivm de motorkap , maar heb nog geen reactie gekregen :-( Dat zou wel een hoop werk schelen een kant en klare motorkap en canopy.

@ Alexzzz: freespakket wil ik niet , ik ga ze zelf uit frezen .

Welke zal het worden :-)

Cor

Als ik zou moeten kiezen, zou ik die Passion kiezen boven de X-tra.. omdat het toch een moderner ontwerp is. Voordeel van de X-tra is denk ik dat je in een gespreid bedje terecht komt; beproefde tekeningen en voldoende kennis over dat toestel aanwezig hier op het forum.

@ Hezik: ... gespreide bedjes hou ik wel van... Ik denk dat het erg gaat afhangen of ik kant en klare motorkappen nog kan krijgen van de x-tra. Een motorkap zelf maken ... daar zie ik erg tegenop. :(

Ga je voor brandstof of voor electro? Ik maak voor electro steeds vaker de motorkap gewoon net zoals de romp, van spanten en balsa. Hier en daar wat dikker, om rondingen te kunnen schuren. En dan liefst nog uit 2 helften, zodat je de bovenkant er makkelijk af kan halen zonder de prop/spinner te verwijderen. Iets met magneetjes of zo.

Succes,

Hugo

Ik denk dat het erg gaat afhangen of ik kant en klare motorkappen nog kan krijgen van de x-tra. Een motorkap zelf maken ... daar zie ik erg tegenop. :(

Gewoon ff een belletje vanaf 9 uur, dan weet je het. Voor zover ik weet zijn er geen onderdelen meer te krijgen voor de X-tra's.......

Zelf maken van gfk delen kan natuurlijk, ik heb er zelf een bloedhekel aan:)

Zojuist in de vroege morgen een beslissing genomen... het gaat de x-tra 60 worden.

Theo heeft me een pb gestuurd dat hij zijn motorkapje van de x-tra 60 te zwaar vind hij gaat er een mal van maken om het origineel dan naar mij te versturen...... ben helemaal blij :D (nogmaals bedankt Theo):worship:

Ik verheug me eral op om eraan te beginnen:yes:

@ Alexzzz Ik heb 1 keer een morokap van glasmat gemaakt, het resultaat was dat het kapje zwaarder was als het hele vliegtuig :-/

@ Hugo: Brandstof... het moet herrie maken en vuil worden :-)

Cor

Theo heeft een pakketje opgestuurd, ik verwacht het dit weekend bij me thuis te hebben, motokapje, tekening, wielkapjes etc.

Ook heb ik de tekening van de xtra-2000 en ben daarmee al aan de slag gegaan omdat ik op de website van hobby-in heb begrepen dat de modellen vrijwel gelijk zijn aan elkaar.

mn vorderingen in Rhinoceros:

full

Ik ga het model wel hier en daar iets aanpassen zoals het kielvlak ietsiepietsie vergroten en boven het vaste gedeelte van het kielvlak een gedeelte maken wat meebeweegt met het rudder om de servo wat te ontlasten.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Back