Bouwverslag......... X-tra 60 / eerste vlucht met filmpje!

35.jpg

Vleugels beginnen al vorm te krijgen en ook het kielvlak is vastgelijmd.

De vleugels worden aan de romp vastgemaakt dmv een aluminium buis, waarvan een epoxy buitenmantel in de vleugel vastgelijmd wordt.

Uiteraard heeft mn vaste bestelwinkel (lindinger) ze niet voorradig (3-4 weken levertijd). Weet iemand anders een online winkel waar ik zoiets dergelijks kopen? Zelf maken heb ik geen zin in.

Bedankt,
cor

Gisteren en vandaag weer wat verder gedaan.

Wat acupunctuur op de vleugels toegepast, bovenkant van de vleugels zijn beide ingedekt:
36.jpg

Kielvlak is ook uitgelijnd en vastgemaakt, tevens hier en daar wat geplamuurd en geschuurd:
38_.jpg

Servoplankje bijna klaar om ingelijmd te worden:
39.jpg

Voor de cockpitkap heb ik aan beide zijden met een klein druppeltje lijm de sluitingen vastgezet om te passen. Als ik ga folien kan ik ze er gemakkelijk uitbreken om ze later goed vast te lijmen:
37.jpg

Nu begint ik wel zo langzaam vast te lopen.... die verd%mde feestdagen :-/ ... alle winkels gesloten. Wat heb ik daar nou aan?!?!.
Ben dus nog steeds op zoek naar een bedrijf die kant en klare aluminium buizen met huls van 20 mm verkopen .. iemand een suggestie? want ik zie het nog steeds niet zitten om ze zelf te maken.

Cor

.......Ben dus nog steeds op zoek naar een bedrijf die kant en klare aluminium buizen met huls van 20 mm verkopen .. iemand een suggestie? want ik zie het nog steeds niet zitten om ze zelf te maken.

Cor

Ik heb ze vorig jaar toen ik op zoek was naar spullen voor m'n Challenge bij Hangar in Kampen zien staan. Ik weet niet of ze er nog zijn.

Succes

Super kist die X-tra 60, vlieg er zelf ook mee in de f3a-c.
Maak hem zo licht mogelijk, heb je eigenlijk alleen maar voordelen mee,
Behalve als er heel veel wind staaat.:rolleyes:

Succes!

@ Ralph: Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe die vliegt. Heb ook al een paar punten gevonden wat veel lichter kan, dat voor als ik ooit nog eens een 2e wil bouwen.

Ben morgen weer thuis na een weekje werken, eens kijken of de bestelde onderdelen binnen zijn zodat ik weer verder kan gaan.

Cor

Ik had vorige week gehoopt veel te kunnen bouwen, helaas heeft het weer roet in het eten gegooid (lees:" modder op de weg gegooid"). Het had de afgelopen weken bij ons zoveel geregend dat de bodem het niet meer kon slikken. Dit was het resultaat:
P6030176Medium.jpg

Ruim 1 meter hoog 10 meter lang en 3 meter breed. Allemaal modder op onze weg, de enige weg naar ons huis :nooo:. 3 dagen met mn graafmachine moeten graven en planeren om de weg weer berijdbaar te maken.

Maar toch nog een klein beetje tijd vrij kunnen maken om wat aan mn xtra te werken.
De vleugelbuizen zijn binnengekomen en ingelijmd. Het was de vingers kruisen of de gaten wel precies evenwijdig liepen , anders kon het nog wel eens een probleempje geven met het inschuiven van de beide vleugelhelften.
40.jpg

Onderkant ingedekt:
41.jpg

De voorlijst eraan geplakt:
42.jpg

De voorlijst in vorm geschuurd *kuch kuch* en beide vleugelhelften op de romp geschoven. Het paste precies en schuift goed in elkaar ... Ben erg blij.
Instelhoek ook bijna goed :yes:
43.jpg

En de vleugelbuizen in de romp ook uitgelijnd met 0 graden instelhoek:
44.jpg

Niet veel gedaan afgelopen week , hopelijk volgende week meer tijd voor mn vliegtuigjes.

Cor

De bouw is weer verder gegaan.

De ailerons zijn uitgesneden:
46.jpg

Wat extra "vlees" vastgelijmd voor de scharnieren:
47.jpg

Eindlijsten voor aan de vleugel en ailerons vastgelijmd:
48.jpg

De zijkant van de vleugels passend gemaakt voor de romp:
50.jpg

49.jpg

Eindlijst van de ailerons in vorm geschuurd:
51.jpg

En de scharnieren voorbereid en getest:
52.jpg

Eindrib van de vleugel vastgelijmd, alleen nog even gelijkschuren als de lijm droog is.
53.jpg

De scharnieren voor de staart zijn ook voorbereid:
54.jpg

Het regent hier alweer dagen onafgebroken :-(

Redelijk wat tijd dus om te bouwen.

Het Kielvlak wat ik als eerste had gemaakt kwam toch iets te massief over. Heb de zaag er maar ingezet en het tot normale proporties verkleind:
55.jpg

Blokjes gemaakt om de motorkap vast te kunnen zetten:
58.jpg

Dit zijn de servo houders voor in de vleugels.
57.jpg

Inslagmoeren bevestigd voor het landingsgestel. Ook begonnen met het "zekeren" van de onderdelen die het zwaar te verduren krijgen met epoxy in de hoeken.
56.jpg

Zojuist tijdens het drogen van de lijm het toestel voorzichtigjes in elkaar gezet.... 't begint erop te lijken:
59.jpg

Cor

Laatst bewerkt:
Kijk kijk, het begint er al op te lijken!:)

Al een idee wat voor motor er op komt?
als u het vliegtuig gewoon voor "fun"gebruikt is een 15 cc 2 tact voldoende.
maar voor wedstrijden is het eigenlijk net ietsje te weinig..

en nog een tip.:rolleyes:
het standaart landingsgestel van hobby inn is een beetje zwak,
nadat ik bij een te harde landing het landingsgestel brak, heb ik er maar een bij Lorenz besteld.
die is stukke beter.

@ Ralph: deze motor komt erop:
full

Oftewel een 15 cc osmax :-) heb hem ongeveer 20 cm uit moeten graven... denk dat hij het nog wel doet :-)

Landingsgestel is iets wat ik nog heb liggen , geen idee waarvan die komt , maar ziet er sterk genoeg uit. Later zal er nog wel een foto van verschijnen.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
erg fraai cor.

vol bewondering volg ik telkens de mensen die het geduld hebben zoiets te maken.

heb je al gedacht over wat het foliewerk gaat worden ?

@ Gerard_nl

Het geeft mij een enorme voldoening als ik na al die maanden bouwen en er uiteindelijk mee vlieg het toestel weer veilig aan de grond krijg.

Het kleurenschema ... zoals deze:
full

Maar misschien is het op deze foto duidelijker:
3.jpg

Bouw gaat nu weer voor een weekje stil liggen ivm centen verdienen. Volgende week verder met de stuurkabels , servo's en dan wordt het hoogtijd om hem zoals bovenstaand voorbeeld een mooi kleurtje te geven.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
zozo, mooi kleurenschema.
dit is die van mij:

Die antenne die erop staat is eropgezet vanwege veel storing, dit kwam misschien doordat er 6 stalen draden naar achter gingen voor het hoogteroer/richtingsroer en het ontvangerdraad liep er doorheen dus daarom die antenne.:rolleyes:

grt

Laatst bewerkt:
Back