Bouwverslag Yellow Aircraft P-47 D

Ik heb de tekeningen niet meer. :(

Wat is de Brian Taylor manier maar weer? :confused:

Vast ook een optie . . .

Ziroli manier: op deze schaal wil ik de zaak denk ik wel ingedekt hebben. :yes:

jan.

Het stab van mijn TF P51 is volgens de Ziroli manier gebouwd maar die van de Spitfire van TF is volgens de Bates manier gebouwd.. Zou voor de lichte manier gaan! Wel slim om het af te kijken bij die kits!

Afgelopen weekend heb ik gelukkig weer wat tijd gehad om aan de P-47 te werken. Ik ben begonnen met de stabilizer. Eerste klus was om de tips vast te lijmen en in de juiste vorm te schuren:

full

De bouwbeschrijving geeft aan dat je daarna een balsa lijst tegen de stab aan moet lijmen als "hinge gap cover". Daarna moet je de balsa tips uithollen. Dit lijkt me niet zo'n goed idee, gezien mijn onhandigheid. Een dergelijke dunne balsa constructie is volgens mij bij de minste of geringste tik al beschadigd. Eigenwijs als ik ben heb ik daarom voor een andere methode gekozen:

Van balsa, 6mm hardhout en grof schuurpapier heb ik een handig apparaatje gemaakt:

full

Hiermee kun je een perfect rechte sleuf schuren:

full

full

Later komt hier een cover op van 0,4 mm triplex, wat ondanks de dunne diameter verrassend sterk is, zeker als het in de glasmat is gezet.

full

Uiteindelijk moet het zo iets dergelijks worden:

full

Groet,

Geert

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste tijd heb ik helaas weinig tijd gehad om aan het project verder te werken. Volgende week hoop ik weer wat te kunnen doen. Desondanks heb ik wel de nodige tijd gestoken in het uitdenken van allerlei zaken. Ik ben nu tegen de eerste grote uitdaging aangelopen. Het probleem betreft de motor en uitlaat. Ik wil uiteraard zoveel mogelijk proberen om alles binnen de kap te houden. Met de P-47 is dat op zich geen probleem. Maar omdat ik het geluid zoveel mogelijk wil beperken heb ik in ieder geval een goede demper nodig. Als motor heb ik de volgende kandidaten:

- DA 50-R
- ZDZ 40
- MVVS 45

De kortste demper die ik voor deze motoren kon vinden is die van Krumscheid, met een lengte van 26,5 cm. En dit is dusdanig lang dat het een probleem wordt om deze mooi weg te werken in de romp. Ter info: de ruimte tussen de firewall en de cilinderkop is ongeveer 4 cm, van de voorzijde van de firewall tot aan het eerste spant is 18 cm. Samen dus 22 cm. Nu zou ik de uitlaat kunnen laten doorlopen in de "belly pan". Hier is nog wat ruimte, zodat de demper onder de vleugel schuift als je de vleugel monteert. Desnoods kan ik nog wat materiaal van de vleugel weghalen.

Maar wellicht dat er andere oplossingen zijn om dit probleem op te lossen?

Ik hoor het graag.

Groet,

Geert

Hallo Teus,

De ZG 45 schijnt toch lastig te zijn om mooi onder de kap weg te werken. Met deze demper wordt het waarschijnlijk net te breed. Daarnaast hebben de andere motoren flink wat meer vermogen.

Bij mijn zoektocht naar geschikte dempers kwam ik dit bedrijfje in Engeland tegen:

Just Engines Just Engines Custom

Zij geven aan custom dempers te kunnen maken die het geluid flink dempen zonder dat dit te zeer ten koste gaat van het vermogen. Iemand ervaring met dit bedrijf?

Groet,

Geert

Back