Bouwverslag Yellow Aircraft P-47 D

Geen commentaar op de kleurenschema's????

Die 'Miss Behave' is schitterend! :D

Over dat andere schema heb ik al eens gezegd hoe zwaar pijn aan de ogen dat doet, dus dat hoef ik niet te herhalen. :mad:

;)

(dwz. grapje!)

jan.

Jan,

Deze vind je vast ook mooi:

full

:):):):)

In de bouwbeschrijving geeft YA trouwens aan dat je Stabilit lijm moet gebruiken om zaken aan de romp vast te lijmen. Deze wordt volgens mij niet meer gemaakt. Loctite Hysol 9462 werkt ook, maar deze ben ik nog nergens tegengekomen. Weet iemand een alternatief?

Groet,

Geert

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze vind je vast ook mooi:

Nou, dat is ook toevallig! :p

Ik kon zo snel geen foto van die versie vinden.

Maar dat is werkelijk . . .

:shock:

(Er is toch ook een smiley die overgeeft? Wie zet die er even bij? . . .)

(Geen grap!)

jan.

@ Tjen: Dit is inderdaad waar ik op doelde. Heb het betreffende draadje al eens bekeken.

@ Jan: Tja, smaken verschillen nu eenmaal. Maar eh.... Geen commentaar op de kleurenschema's???? Valt me toch een beetje van je tegen ;)

Kreeg vandaag bericht van Tower Hobbies dat de door mij bestelde spulletjes verzonden zijn. Nu maar hopen dat de douane een oogje dichtknijpt :)

Groet,

Geert

Hoi Geert,

Wat je bestelling betreft hoef je je niet veel zorgen te maken. Ik bestel regelmatig bij TH en ik heb zover ik weet nooit invoer hoeven te betalen. Het laatste wat ik daar heb weggehaald is een complete CJM restractset die, wederom, zonder invoerrecht kosten bij mijn deur zijn afgeleverd. Daarbij zijn de aftersales van deze zaak echt goed!

Enne, kleurenschema's... tja, er zijn er zoveel voor de P47. Dat heb je met Amerikaanse jachtvliegtuigen die later in de oorlog zijn ingezet. Persoonlijk is mijn mening dat de P47's die ik heb gezien op diverse modelvliegvelden bijna altijd razorbackuitvoeringen zijn. Daarom wilde ik iets anders... een bubbletop!

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van 'heavy alu weathered fnish' voor de bubbletop.

De foto hieronder is weliswaar een razorback maar het gaat me even om de alu finish:

071207-F-0000S-001.jpg

10.jpg

Maar voor een razor is de European Theater echt fantastisch!

P47s62ndFS56thFG.jpg

Tjen

Laatst bewerkt:
Stabelit Express is te verkrijgen bij Hobby is,,, ik heb er zelf vorig jaar nog een ABS romp van een Cirrus mee gelijmd.

Gr Ton

Stabelit Express is te verkrijgen bij Hobby is,,, ik heb er zelf vorig jaar nog een ABS romp van een Cirrus mee gelijmd.

Gr Ton

Misschien wel want Hobby in heeft wel vaken dingen nog op de plank liggen die uit de handel zijn genomen of niet meer worden geproduceerd.

Acrylit Plus schijnt een goed alternatief te zijn voor Stabilit express.

Ik heb een week geleden nog Stabelit Express gekocht bij 2 brothers in bussum.
Werkt perfect dat spul.

Groeten Onno

Beste Geert,

Hele mooi kist, in de VS zie ik ze vaak vliegen, zijn hele populaire kits om als basis te gebruiken.
Heb je als motor de Moki VT 50 ook overwogen?

Dank voor de tips m.b.t Stabilit. Ik heb een tube besteld.

Heb je als motor de Moki VT 50 ook overwogen?

Nee , ik dacht dat Moki alleen radials maakte. Is wel een prijzige motor, ik vind de DA 50 al duur. Wat is er zo bijzonder aan deze Moki dat de prijs rechtvaardigt? Lijkt me op het eerste gezicht een normale eencilindermotor.

Groet,

Geert

Het is een viertakt. Ik vind het jammer om bij een warbird het geluid van een bosmaaier te horen. Bovendien is de VT50 vrij zuinig en kan een flinke prop bij lage toeren draaien.
De motor komt op mijn Top-Filte Giant ARF P-51 (2m20)
Zodra ik de motor ga inlopen zal ik er meer over posten.

Het is een viertakt. Ik vind het jammer om bij een warbird het geluid van een bosmaaier te horen.

Helemaal mee eens!!

Wat de soort verf betreft moet ik even kijken want ik heb inmiddels 4 soorten alu verf thuis liggen en ik heb een proef gemaakt waarop ik de verf heb ge-airbrushed en ik geloof dat de Humbrol het mooiste resultaat gaf tot nog toe. Maar hoe dat precies zat en of dat ook echt Humbrol was zal ik je later even laten weten want ik ben nu op m'n werk.

Mzzl

Natural aluminium is inderdaad erg mooi. Maar ik twijfel aan de zichtbaarheid in de lucht. Welke verf gebruik je trouwens om de aluminiumkleur na te bootsen?

Groet,

Geert

Ik denk dat je je niet al teveel zorgen zou moeten maken over de zichtbaarheid in de lucht als je alu finish verkiest boven olive camo. Immers is de camo bedoeld om het vliegtuig zoveel mogelijk te laten opgaan in de achtergrond.

Mark Zimmerman (zie draadje over schaalmeeting) heeft mij vorig jaar verteld dat hij zijn P-51 (2m50) met 6 potjes Humbrol heeft gespoten, en dat zag er prima uit.
Brandstofbestendigheid is bij een benzinemotor geen probleem.

Moeite van het proberen (testen) waard: de ondergrond eerst zwart spuiten, dan pas alu eroverheen! :D

jan.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch besloten om in ieder geval de elevators "from scratch" te gaan bouwen uit balsa en dun triplex. Op deze manier kan ik de scharnierpunten op de juiste plaats aanbrengen. Daarnaast denk ik dat dit een wat lichtere constructie gaat opleveren.
Ik heb geen bouwtekening gemaakt, maar bouw alles on-the-fly op basis van mijn schets. De bijgeleverde elevators gebruik ik als voorbeeld en heb ik nauwkeurig opgemeten. Als dit goed uitpakt ga ik mogelijk ook alle andere "control surfaces" zelf bouwen.

Nog een vraagje voor de ervaren bouwers: kan ik de ribben het beste uit balsa of uit dun triplex maken?

Verder wil ik de metalen joiner ook als scharnierpunt gaan gebruiken, net zoals bij de echte P-47:

full

Hiervoor is het van belang dat de joiner exact op de scharnierlijn zit. Hier heb ik bij het ontwerp van de elevators rekening mee gehouden. Het scharnierelement maak ik uit 2mm epoxyplaat.

In de loop van de week zal ik wat foto's plaatsen.

Groet,

Geert

Jan,

Ik ga inderdaad balsa gebruiken, 3mm waarschijnlijk. Bedankt voor het advies.

Een korte update:
Ik heb inmiddels de kernen van de elevators uit dun triplex (1,2 mm) gesneden.

full

Constructie wordt waarschijnlijk een "false leading edge" die taps toeloopt, dit om de beplanking voldoende steun te geven. Hier tegenaan worden de ribben geplaatst. Op de tips komen balsa blokken, welke in de juiste vorm worden geschaafd en geschuurd.

Ik heb nu twee mogelijkheden voor de constructie:

De "Ziroli manier", waarbij alleen de rand van de triplex kern wordt gebruikt:

full

Of de "Jerry Bates manier", waarbij de gehele kern intact blijft, uitgezonderd enkele gaten als gewichtsbesparing. De kern wordt dan als het ware "gesandwiched":

full

De eerste is zeer zeker de lichtste, de tweede is waarschijnlijk een stuk sterker.

Heeft iemand een advies?

Groet,

Geert

Back