De laatste tijd heb ik helaas weinig tijd gehad om aan het project verder te werken. Volgende week hoop ik weer wat te kunnen doen. Desondanks heb ik wel de nodige tijd gestoken in het uitdenken van allerlei zaken. Ik ben nu tegen de eerste grote uitdaging aangelopen. Het probleem betreft de motor en uitlaat. Ik wil uiteraard zoveel mogelijk proberen om alles binnen de kap te houden. Met de P-47 is dat op zich geen probleem. Maar omdat ik het geluid zoveel mogelijk wil beperken heb ik in ieder geval een goede demper nodig. Als motor heb ik de volgende kandidaten:
- DA 50-R
- ZDZ 40
- MVVS 45
De kortste demper die ik voor deze motoren kon vinden is die van Krumscheid, met een lengte van 26,5 cm. En dit is dusdanig lang dat het een probleem wordt om deze mooi weg te werken in de romp. Ter info: de ruimte tussen de firewall en de cilinderkop is ongeveer 4 cm, van de voorzijde van de firewall tot aan het eerste spant is 18 cm. Samen dus 22 cm. Nu zou ik de uitlaat kunnen laten doorlopen in de "belly pan". Hier is nog wat ruimte, zodat de demper onder de vleugel schuift als je de vleugel monteert. Desnoods kan ik nog wat materiaal van de vleugel weghalen.
Maar wellicht dat er andere oplossingen zijn om dit probleem op te lossen?
Ik hoor het graag.
Groet,
Geert