Bouwverslag Yoda nürflugel

Wat wel jammer is is dat de 9 gramms servo's zoals voor geschreven iets dikker zijn als het profiel , ik heb daarom zitten denken aan anbdere mogelijkheden zoals een kleinere servo echter dan moet ik kracht inleveren en velen die het wel gedaan hebben hebben flutter ondervonden. Dus dit was geen optie.

Misschien is de HS 125 MG van Hitec de oplossing, is dunner en sterk genoeg volgens mij, zijn nu in de aanbieding bij Staufenbiel

groet

Terence

Wat wel jammer is is dat de 9 gramms servo's zoals voor geschreven iets dikker zijn als het profiel...

Misschien is de HS 125 MG van Hitec de oplossing, is dunner en sterk genoeg volgens mij, zijn nu in de aanbieding bij Staufenbiel
Terence

De 125 is 10.3 mm dik, wel goed, maar sterker dan nodig.

Wat lichter, even sterk en goed:
Hyperion DS095 FMD en Graupner DES-448BBMG Metaal: 9.5 - 9.6 mm

In de 9 gram klasse zijn er de volgende die volgens mij ruim voldoende zijn.
Deze worden gebruikt in F5B modellen met 4 KW en snelheden tot over de 250 km/h:

Hyperion DS09 SCD en Graupner DES 427BB, Kunststof: 9.1 mm
Hyperion DS09 AMD en Graupner DES 428BB, Metaal: 9.1 mm
En de bekende Dymond D-60S-HT Kunststof: 9.2 mm
De laatste is de goedkoopste maar ook zonder kogellager.

Rick

Turnigy 555MG, 10 mm dik, $ 19,99
TGY A55H, 10 mm dik, $37,44
beide metal gear.

Zwaartepunt van rolroeren naar voren brengen d.m.v. balansgewichtje tegen flutter?
Zoals ik het lang geleden gelezen heb Rob: vleugel beweegt omhoog(omlaag), ailerongewichtje (voor de scharnierlijn) wil door traagheid achterblijven, aileron draait daardoor omhoog(omlaag) en 'stuurt' zo de beweging van de vleugel tegen.

Laatst bewerkt:
@ Terence Die hitec zou kunnen maar te zwaar. Maar ik heb het al opgelost :rolleyes: ik heb de servo gedraaid en stuur het roer aan via RDS, dan heb ik met de dremel de servo mishandeld tot dat hij net binnen het profiel past ;). Zoals ik al in mijn handtekening heb staan niet denken in problemen maar in oplossingen :D.

@ ron van sommeren Dat van die gewichtjes zou kunnen maar dan heb ik een probleem met landen. Ik heb er wel over nagedacht en mocht ik er inderdaad last van krijgen dan wil ik dat idee eens proberen maar dan aan de tip van het roer bij de winglet.

mvg rob

Laatst bewerkt:
@ Bart dit is inderdaad wat dikte betreft een mooie servo echter te weinig kracht, ik zou dan ook een D47 kunnen plaatsen.

Ik ben wat de servo betreft er ook uit ik heb gekozen voor een wat zwaardere servo, ik kom wat gewichts berekeningen op 103 gram lichter als aan gave. Dit zit hem in de accu hun gebruiken nog ouderwetse cellen en het zit bij hun in de regelaar en ontvanger. Ik heb nu multiplex tiny servo,s geplaatst en gestript kom ik op 14 gram uit dus ik ben 10 gram zwaarder met beide servo's uit maar heb wel meer power.
Ik ga de roeren aan sturen via RDS.
Ik vlieg al een paar jaar met een eigen gefabriceerd systeem.
Systeem 1 voor de wat zwaardere modellen.

full

Je maakt twee 90 graden staafjes die wikkel je met aramide vislijm on een koolstof staaf en werkt het af met krimpkous. Deze haakjes steek je door de servo hevel. Aan het eind van de carbon staaf steek je een staafje die op 50 graden gebogen is en die komt in de box in het roer.

Systeem 2 voor de wat lichtere modellen is wat simpeler deze ga ik ook gebruiken in de Yoda

full

Je soldeerd een staafje in een M3 soldeerbus voor quicklinks.
Op het schanier punt van het roer buig je hem om op 50 graden.

full

het omgebogen gedeelte komt dan in een box

full

full

Deze servo komt alleen nog aan het eind iets onder het profiel vandaan

full

Ik moet hem nog bewerken met de dremel en dan is hij gelijk.

wordt vervolgt ......................................

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Bart dit is inderdaad wat dikte betreft een mooie servo echter te weinig kracht
Tja, ik denk dat een licht toestel als de Yoda niet echt veel kracht nodig heeft. En als de flutter inderdaad verband houdt met de kracht van de servo, dan gaat het dus niet om de stelkracht, maar de houdkracht; de kracht waarmee de servo in rust zijn neutraalstelling vast houdt. Ik ga voor de Parabola weer voor hele simpele 9 grs, heb wel zwaardere toestellen met dat soort spul uitgerust. Naar mijn smaak worden servo's heel vaak over gedimensioneerd.

Maar dat zelfgemaakte RDS systeem vind ik wel mooi... vooral die korte versie. Die zal ik voor de Parabola niet gebruiken (want dan win ik nog niks qua zwaartepunt), die andere zou kunnen, ik hou 'm in het achterhoofd.

Ondertussen wacht ik op mijn pijlschachten, de ruggengraat van de Parabola...

@ Bart dit is inderdaad wat dikte betreft een mooie servo echter te weinig kracht, ik zou dan ook een D47 kunnen plaatsen.
Rob,

Op een kistje van 300 gram, laat het 400 worden, zou een D47 met 1,1 kgcm niet genoeg zijn? :confused:
Waarom blijft mijn 7000 grams Alpina dan al jaren goed met enkel servos van 3,5kgcm? 20x de massa, 3x zo sterke servo's.

1,1kgcm is meeeer dan genoeg.
Ook al omdat je aangeeft dat er vanwege flutter-risico nooit echt hard mee gevlogen mag worden.
Een Fiat Panda wordt ook niet geleverd met stuurbekrachtiging of traction-control ... :rolleyes:

Dirk.

@ dirkschippers Ik ben met je eens dat de D47 eigenlijk genoeg zou moeten zijn.
Ik wil echter niet het risico gaan lopen, bouwen vind ik leuk repareren heb ik de pest aan.

Een Fiat Panda wordt ook niet geleverd met stuurbekrachtiging of traction-control ... :rolleyes:

Dat is een slechte vergelijking maar geeft wel aan dat overkill niet echt nodig is ;)

Een panda komt zelft met een City knop spciaal voor stads parkeren, kun je nog lichter sturen ;) voor de luie mensen onder ons.
Maar tractioncontrol zit er wel op.

Maar nu meer on topic ;)

1,1kgcm is meeeer dan genoeg.
Ook al omdat je aangeeft dat er vanwege flutter-risico nooit echt hard mee gevlogen mag worden.
Dirk.

Rob, hier heeft Dirk een puntje.

Hard vliegen met de Yoda is uit den boze.
Dit heb ik zelf ondervonden. Om te zien wanneer er flutter ontstaat heb ik de Yoda doormiddel van aanduiken snelheid laten maken. Wat ik toen zag gebeuren werd ik niet vrolijk van. Het was in mijn optiek niet de aileron maar de vleugel die flutter veroorzaakte.
Gevolg was dat de koolstofbuis, waarmee de vleugel in elkaar zit doormidden is geknapt. Toen kwamen er twee vleugelhelften naar beneden.:(

Omdat er dus rustig mee gevlogen moet worden, lijken mij de D47 servo's een prima keuze.

Gerhard

Ik wil echter niet het risico gaan lopen, bouwen vind ik leuk repareren heb ik de pest aan.
Met een kist waarvan je weet dat hij flutter-gevoelig is moet je niet zwaar gaan bouwen. Twee te zware servo's achter, vergt 2 à 3 maal dat extra gewicht voor om te compenseren. Allemaal extra gewicht dat voor een hogere vliegsnelheid zorgt.
Bovendien is extra gewicht dichter bij de tippen (grotere servo's voor de elevons) extra belastend als er een keer flutter optreedt. Dat ga je juist eerder over het randje :shock:

@Lyckele:
Ik wist het! Daar gaat een autokenner/-gek op reageren. En ja hoor. Number one = Lyckele.... :rolleyes:

Dirk

[mod]Waarvoor het gehele bericht quoten als het er net boven staat? Verwijderd.[/mod]

:rolleyes:

Om te zien wanneer er flutter ontstaat heb ik de Yoda doormiddel van aanduiken snelheid laten maken. Wat ik toen zag gebeuren werd ik niet vrolijk van. Het was in mijn optiek niet de aileron maar de vleugel die flutter veroorzaakte.
Was dat mijn oude Yoda, Gerhard?

Wat betreft het flutter verhaal ik heb vanmorgen contact gehad met Herbert Stammler één van de constructeurs en die kon mij verzekeren dat als ik de huidige servo's gebruikte het niet gebeurde. Hij heet mij een filmpje gemaild en daar gaat hij als een hotliner de lucht in. Ik zat t gewicht beteft 100 gram onder die van hem :D dit komt omdat mijn ontvanger maar 6 gram weegt en de motor setup.

Wat bouw betreft heb ik hem ruw bouw bijna klaar klaar.

full

Even hoofdjes opzij ;) (kon het huis niet kantelen)

Ik moet nog 1 servo inbouwen en dan bespannen.
Ik weet alleen de kleurstelling nog niet.

Ik kan eerst nog eens voor het elektro rompje gaan zitten.
maar dan moet eerst de motor en regelaar binnen zijn :mad:

Dus eerst maar eens naar bouw hok twee en de Horten

wordt vervolgt .........................................................

@SRS ach echt bouwen is het niet :rolleyes: ribben over een staaf steken en lijmen alles is goed pas. Het sorteren van de ribben en het maken van de bouwplank heeft bijna meer tijd gekost dan het bouwen.:rolleyes:
En nu had ik de laatste jaren niet echt meer een houtbouw model gehad maar maakte ik glasbakken.

Zo nog even een update

Ailron los gezaagd en het RDS systeem getest

full

Ik kreeg de servo niet geheel profiel strak dus een kleine aanpassing aan de onderkant.
Moet het geheel nog wel afwerken.

full

Max roer uitslag ( 100%) meer als genoeg

full

en dan tot slot een filmpje werkend

c5vqSvtEuqc[/media] - YouTube

Op het filmpje lijkt het wel of je veel meer uitslag omlaag hebt dan omhoog... da's andersom dan wenselijk...
Werkt wel mooi die RDS. Overigens, hoe heb je dat stangetje in de servo vast zitten? (is ook interessant voor mijn cardanische aansturing)

een nadeel van dit systeem lijkt me wel, dat als je nu de uitslag gaat begrenzen op je zender, je maar een deel van het bereik van de servo gebruikt, en daardoor een grovere resolutie hebt. Maar misschien merk je daar wel niks van...

Back