Bert V
verslagschrijvers
Bouwverslag zeilsloep “Emma”.
(Voorbeeldfoto van internet)
Inleiding:
De “Emma” is een charmant ogend scheepje met als basis een knikspant “double-ender” (in het Nederlands ook wel gewoon een spitsgatter) rompvorm en de zeilvoering middels een klassieke spriettuigage.
Eerder - een paar jaar geleden - bouwde ik uit dezelfde stal van herkomst al eens met veel plezier de tweemast gaffelschoener “Irene”.
De Irene werd door de voormalige scheepsarchitect Gary Webb uit Mexico ontworpen, getekend en gebouwd.
(Behalve de Irene - en de Emma uit dit nieuwe verslag - tekende en bouwde hij overigens nog een aantal leuke ontwerpen).
Het achterliggende idee voor de Irene betrof een gaffelgetuigde Amerikaanse handelsschoener uit de vorige eeuw.
Het hele verhaal van de toen door mij gebouwde “Irene” staat elders hier op het Modelbouwforum in: “Bouwverslag Gaffelschoener Irene”.
Dat verslag is later ook nog een keer in grote lijnen in het lijfblad “De Modelbouwer” van de NVM gepubliceerd.
Zoals in dat verslag ook beschreven staat, spraken destijds – zoekende naar een nieuw project - twee ontwerpen mij enorm aan.
Dat waren de “Emma” en de “Irene”.
Echter vond ik het toen lastig een keuze te maken en bestelde ik daarom gemakshalve bij Gary Webb van beide schepen de bouwplannen.
Dit met de achterliggende gedachten om eerst de wat eenvoudigere Emma (l.o.a. 1.00 m.) en later de wat grotere en iets moeilijkere Irene (l.o.a. 1.48 m.) te bouwen.
Eenmaal de beide bouwplannen in huis en deze grondig bestudeerd te hebben, was het opnieuw lastig een keuze te maken en wilde ik in mijn enthousiasme het liefst aan beide schepen gelijk beginnen.
Maar zoals de meeste dat volmondig zullen beamen, leek het me toch niet zo’n goed plan om twee nieuwbouw schepen gelijk op de werf te hebben en liet ik dat – “No Go”
- idee dus al snel weer varen.
Met de tekeningen op tafel trok op dat moment de bouw van de wat stoerder ogende Irene toch net wat meer dan die van de Emma en begonnen mijn handen te jeuken om toch maar eerst aan de Irene te beginnen.
Zo gezegd en zo gedaan.
Het was een mooie beleving haar te bouwen (en later haar te varen), maar tijdens en na de bouw van de Irene bleef het fraai liefelijke scheepje “Emma” toch steeds in mijn gedachte en kon het eigenlijk niet uitblijven dat ik deze Emma vroeg of laat ook nog een keertje zou gaan bouwen.
Wat ik toen bij de Irene, maar ook nu bij de Emma weer ervaar, is dat het ontwerp goed doordacht en gewoon veel logische volgordes van bouwen kent.
Even tussendoor;
Voor de beeldvorming van de betreffende schepen, een paar (Gary Webb) filmpjes:
RC Schooner "Irene" set up & sailing (youtube.com)
RC Sailing Sloop “Emma” - One of my favorites! (youtube.com)
Inmiddels is het zo ver, enkele maanden geleden zijn de Emma bouwplannen weer opnieuw op tafel gekomen en ben ik met een bescheiden plan van aanpak voor de bouw begonnen.
Omdat dit scheepje als model geen kielbalk heeft kan ik niet zeggen dat de kielbalk gelegd is.
Ergens wel jammer want die kielbalklegging vind ik zelf altijd wel een mooi of leuk klinkende aanduiding en geeft deze term, zoals over het algemeen in de scheepsbouwwereld bekend, de definitieve start van de bouw aan.
In elk geval ben ik begonnen en zijn de eerste spanten en huidplaten gezaagd, de rest volgt als het goed is vanzelf.
Net als destijds bij de Irene weet ik wederom zeker dat ik niet de eerste in Nederland ben die dit, of een ander scheepje van deze ontwerper ga bouwen, of reeds gebouwd heeft.
Verre van dat zelfs, maar desondanks is er volgens mij (behalve het verslag van mijn “Irene”) over dit, of één van de andere Gary Webb scheepsontwerpen, hier op het MBF nog weinig of bijna niets geschreven / gepubliceerd.
Het waarom daarvan is me – gezien het feit dat het prachtige en goed doordachte modellen zijn, iedereen met een beetje dorzettingsvermogen ze goed kan bouwen en ze bovendien ook nog geweldig varen / zeilen – jammer genoeg niet helemaal duidelijk.
Feit is wel dat er naar mijn idee de actieve interesse hier op het MBF voor zeilboten en aanverwante zaken toch een stuk minder is dan op een forum zoals bijvoorbeeld RC Groups. Jammer!
Maar goed, de online gekochte bouwplannen waren in PDF formaat en heb ik, net als de vorige keer, weer bij een lokale drukkerij laten printen.
Het basis materiaal voor dit scheepje, 3 mm multiplex, had ik (omdat ik bij de bouw van de Irene een extra plaatje had besteld) nog voldoende liggen en zijn de eerste spanten gezaagd en geplaats.
En ook nu heb ik weer best wel een heel poosje getwijfeld of ik hier (het MBF) wel aan het schrijven van een bouwverslag moest beginnen.
Maar toch; Ook een scheepje als deze Emma verdient een bouwverslag.
Iemand moet per slot de eerste zijn en omdat ik met de dag steeds meer plezier beleef aan het bouwen van dit leuke scheepje, geef ik het de voordeel van de twijfel en heb ik – wetende dat hier op het MBF de doel- of belevingsgroep van “modelbouwzeilers” niet zo heel erg groot is - besloten het schrijven toch maar weer te gaan proberen.
De naam “Emma” is voor mij in eerste instantie een soort van typeaanduiding van dit model, daar is eigenlijk niets mis mee, maar de kans is niet uitgesloten dat zij later, vóór haar tewaterlating, nog een andere naam zou kunnen krijgen.
Een paar feiten of wetenswaardigheden over de Emma:
Het ontwerp is van de in Mexico wonende Gary Webb en zijn bedrijf “Baerospace Industries” .
Een semi-schaalweergave van een met spriet getuigde cruisesloep uit het midden van de 20e eeuw, ontworpen voor RC-zeilen.
De plannen zijn als compleet tekeningenset te bestellen, maar je kan, wat de meeste doen, ze ook als gewone digitale (PDF) bestanden bestellen en moet je ze zelf nog wel bij een drukkerij o.i.d. uit laten printen.
Dat laatste gaat veel sneller, makkelijker en is zeker voordeliger dan deze per post uit Amerika over te laten komen.
Afmetingen:
Bovenstaand een paar aanzichten van het scheepje.
Om te bouwen - je bouwt haar vanaf tekening - is de Emma een niet al te moeilijk scheepje.
Echter zie ik - voor mezelf sprekend en zoals ik er nu naar kijk - er toch nog voldoende uitdaging in om het scheepje nog net wat netter te bouwen en is er ruimte om misschien wat extra details toe te voegen.
Voor degene die overwegen dit scheepje ook eens te willen bouwen, maar zelf nog weinig of geen (bouw)ervaring hebben.
Volgens zeggen is het scheepje - wat bouwen betreft, maar ook later tijdens het varen - behoorlijk vergevingsgezind en laat zij, zonder daar direct voor afgestraft te worden, het maken van niet al te grote fouten probleemloos toe.
Tot slot:
Of dit verslag weer net zo uitvoerig als dat van de Irene zal worden, heb ik eerlijk gezegd nog niet zo’n idee van.
Zou dat wel het geval zijn, dan denk ik dat ik er niet aan ontkom dat ik menig keer met mijn werkbeschrijving en soorten van afbeelding in herhaling zal vallen van het eerdere bewuste “Irene bouwverslag”.
Dus het - wel of niet uitvoerige - moet ik gaandeweg bij het schrijven van het verslag nog even bekijken hoe dat gaat en zie ik wel in hoe verre dat straks saai, nuttig of voor de begrijpbaarheid van het verhaal zelfs weer een beetje noodzakelijk gaat worden.
Echter het steeds naar een ouder topic (dat van de Irene) verwijzen is en werkt ook niet echt handig .
Hoewel ik inmiddels al weer een heel tijdje met pensioen ben en dus in principe alle tijd van de wereld heb, heb ik nog absoluut geen idee hoe lang de bouw gaat duren en dus ook niet met welke frequentie ik hier mijn vorderingen zal kunnen posten.
Het is gelukkig niet het enige wat me in het vrije dagelijkse leven bezig houd en voor de rest blijft het hobby en als het goed is, is zeker daar, de tijd van ondergeschikt belang.
Tot zover en wordt vervolgd.
Groet, Bert
De kop zegt het eigenlijk al en is het de bedoeling dat ik hier in de toekomst het bouwverslag van de door mij te bouwen zeilsloep “Emma” bij wil gaan houden.(Voorbeeldfoto van internet)
Inleiding:
De “Emma” is een charmant ogend scheepje met als basis een knikspant “double-ender” (in het Nederlands ook wel gewoon een spitsgatter) rompvorm en de zeilvoering middels een klassieke spriettuigage.
Eerder - een paar jaar geleden - bouwde ik uit dezelfde stal van herkomst al eens met veel plezier de tweemast gaffelschoener “Irene”.
De Irene werd door de voormalige scheepsarchitect Gary Webb uit Mexico ontworpen, getekend en gebouwd.
(Behalve de Irene - en de Emma uit dit nieuwe verslag - tekende en bouwde hij overigens nog een aantal leuke ontwerpen).
Het achterliggende idee voor de Irene betrof een gaffelgetuigde Amerikaanse handelsschoener uit de vorige eeuw.
Het hele verhaal van de toen door mij gebouwde “Irene” staat elders hier op het Modelbouwforum in: “Bouwverslag Gaffelschoener Irene”.
Dat verslag is later ook nog een keer in grote lijnen in het lijfblad “De Modelbouwer” van de NVM gepubliceerd.
Zoals in dat verslag ook beschreven staat, spraken destijds – zoekende naar een nieuw project - twee ontwerpen mij enorm aan.
Dat waren de “Emma” en de “Irene”.
Echter vond ik het toen lastig een keuze te maken en bestelde ik daarom gemakshalve bij Gary Webb van beide schepen de bouwplannen.
Dit met de achterliggende gedachten om eerst de wat eenvoudigere Emma (l.o.a. 1.00 m.) en later de wat grotere en iets moeilijkere Irene (l.o.a. 1.48 m.) te bouwen.
Eenmaal de beide bouwplannen in huis en deze grondig bestudeerd te hebben, was het opnieuw lastig een keuze te maken en wilde ik in mijn enthousiasme het liefst aan beide schepen gelijk beginnen.
Maar zoals de meeste dat volmondig zullen beamen, leek het me toch niet zo’n goed plan om twee nieuwbouw schepen gelijk op de werf te hebben en liet ik dat – “No Go”

Met de tekeningen op tafel trok op dat moment de bouw van de wat stoerder ogende Irene toch net wat meer dan die van de Emma en begonnen mijn handen te jeuken om toch maar eerst aan de Irene te beginnen.
Zo gezegd en zo gedaan.
Het was een mooie beleving haar te bouwen (en later haar te varen), maar tijdens en na de bouw van de Irene bleef het fraai liefelijke scheepje “Emma” toch steeds in mijn gedachte en kon het eigenlijk niet uitblijven dat ik deze Emma vroeg of laat ook nog een keertje zou gaan bouwen.
Wat ik toen bij de Irene, maar ook nu bij de Emma weer ervaar, is dat het ontwerp goed doordacht en gewoon veel logische volgordes van bouwen kent.
Even tussendoor;
Voor de beeldvorming van de betreffende schepen, een paar (Gary Webb) filmpjes:
RC Schooner "Irene" set up & sailing (youtube.com)
RC Sailing Sloop “Emma” - One of my favorites! (youtube.com)
Inmiddels is het zo ver, enkele maanden geleden zijn de Emma bouwplannen weer opnieuw op tafel gekomen en ben ik met een bescheiden plan van aanpak voor de bouw begonnen.
Omdat dit scheepje als model geen kielbalk heeft kan ik niet zeggen dat de kielbalk gelegd is.
Ergens wel jammer want die kielbalklegging vind ik zelf altijd wel een mooi of leuk klinkende aanduiding en geeft deze term, zoals over het algemeen in de scheepsbouwwereld bekend, de definitieve start van de bouw aan.
In elk geval ben ik begonnen en zijn de eerste spanten en huidplaten gezaagd, de rest volgt als het goed is vanzelf.
Net als destijds bij de Irene weet ik wederom zeker dat ik niet de eerste in Nederland ben die dit, of een ander scheepje van deze ontwerper ga bouwen, of reeds gebouwd heeft.
Verre van dat zelfs, maar desondanks is er volgens mij (behalve het verslag van mijn “Irene”) over dit, of één van de andere Gary Webb scheepsontwerpen, hier op het MBF nog weinig of bijna niets geschreven / gepubliceerd.
Het waarom daarvan is me – gezien het feit dat het prachtige en goed doordachte modellen zijn, iedereen met een beetje dorzettingsvermogen ze goed kan bouwen en ze bovendien ook nog geweldig varen / zeilen – jammer genoeg niet helemaal duidelijk.
Feit is wel dat er naar mijn idee de actieve interesse hier op het MBF voor zeilboten en aanverwante zaken toch een stuk minder is dan op een forum zoals bijvoorbeeld RC Groups. Jammer!
Maar goed, de online gekochte bouwplannen waren in PDF formaat en heb ik, net als de vorige keer, weer bij een lokale drukkerij laten printen.
Het basis materiaal voor dit scheepje, 3 mm multiplex, had ik (omdat ik bij de bouw van de Irene een extra plaatje had besteld) nog voldoende liggen en zijn de eerste spanten gezaagd en geplaats.
En ook nu heb ik weer best wel een heel poosje getwijfeld of ik hier (het MBF) wel aan het schrijven van een bouwverslag moest beginnen.
Maar toch; Ook een scheepje als deze Emma verdient een bouwverslag.
Iemand moet per slot de eerste zijn en omdat ik met de dag steeds meer plezier beleef aan het bouwen van dit leuke scheepje, geef ik het de voordeel van de twijfel en heb ik – wetende dat hier op het MBF de doel- of belevingsgroep van “modelbouwzeilers” niet zo heel erg groot is - besloten het schrijven toch maar weer te gaan proberen.
De naam “Emma” is voor mij in eerste instantie een soort van typeaanduiding van dit model, daar is eigenlijk niets mis mee, maar de kans is niet uitgesloten dat zij later, vóór haar tewaterlating, nog een andere naam zou kunnen krijgen.
Een paar feiten of wetenswaardigheden over de Emma:
Het ontwerp is van de in Mexico wonende Gary Webb en zijn bedrijf “Baerospace Industries” .
Een semi-schaalweergave van een met spriet getuigde cruisesloep uit het midden van de 20e eeuw, ontworpen voor RC-zeilen.
De plannen zijn als compleet tekeningenset te bestellen, maar je kan, wat de meeste doen, ze ook als gewone digitale (PDF) bestanden bestellen en moet je ze zelf nog wel bij een drukkerij o.i.d. uit laten printen.
Dat laatste gaat veel sneller, makkelijker en is zeker voordeliger dan deze per post uit Amerika over te laten komen.
Afmetingen:
- Lengte over alles: 1.00 meter
- Lengte waterlijn: 0.98 meter
- Breedte: 0.31 meter
- Diepgang: 0.51 meter
- Hoogte boven de waterlijn: 0.99 meter
- Zeiloppervlak: 0.3393 meter²
- Kielvin / loodbulb: 3,40 kg
- Waterverplaatsing: 6,14 kg
Bovenstaand een paar aanzichten van het scheepje.
Om te bouwen - je bouwt haar vanaf tekening - is de Emma een niet al te moeilijk scheepje.
Echter zie ik - voor mezelf sprekend en zoals ik er nu naar kijk - er toch nog voldoende uitdaging in om het scheepje nog net wat netter te bouwen en is er ruimte om misschien wat extra details toe te voegen.
Voor degene die overwegen dit scheepje ook eens te willen bouwen, maar zelf nog weinig of geen (bouw)ervaring hebben.
Volgens zeggen is het scheepje - wat bouwen betreft, maar ook later tijdens het varen - behoorlijk vergevingsgezind en laat zij, zonder daar direct voor afgestraft te worden, het maken van niet al te grote fouten probleemloos toe.
Tot slot:
Of dit verslag weer net zo uitvoerig als dat van de Irene zal worden, heb ik eerlijk gezegd nog niet zo’n idee van.
Zou dat wel het geval zijn, dan denk ik dat ik er niet aan ontkom dat ik menig keer met mijn werkbeschrijving en soorten van afbeelding in herhaling zal vallen van het eerdere bewuste “Irene bouwverslag”.
Dus het - wel of niet uitvoerige - moet ik gaandeweg bij het schrijven van het verslag nog even bekijken hoe dat gaat en zie ik wel in hoe verre dat straks saai, nuttig of voor de begrijpbaarheid van het verhaal zelfs weer een beetje noodzakelijk gaat worden.
Echter het steeds naar een ouder topic (dat van de Irene) verwijzen is en werkt ook niet echt handig .
Hoewel ik inmiddels al weer een heel tijdje met pensioen ben en dus in principe alle tijd van de wereld heb, heb ik nog absoluut geen idee hoe lang de bouw gaat duren en dus ook niet met welke frequentie ik hier mijn vorderingen zal kunnen posten.
Het is gelukkig niet het enige wat me in het vrije dagelijkse leven bezig houd en voor de rest blijft het hobby en als het goed is, is zeker daar, de tijd van ondergeschikt belang.
Tot zover en wordt vervolgd.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: