Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Kasper Rohner, 26 jan 2021.

  1. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Als ze dan droog zijn, dan rafelen de zeilen niet meer en kan je mooi wat oneffenheden wegknippen.
    Hierna heb ik het lijktouw met een festonsteek aan de zeilen gemaakt. Ik denk dat ik dit met veel te veel steken heb gedaan.
    Goed vast zit het in ieder geval wel... De lussen op de vier hoeken van de zeilen heten Schoothoorns en ontstaan door met het lijktouw een lus te maken.
    Hoe groot de lus moet zijn wordt niet beschreven maar ik heb het 3mm rondhoud gebruikt als maat.
    De bovenste twee lussen worden gebruikt om het zeil aan de gaffel vast te maken en de onderste aan de mast en aan de punt van de giek.
    IMG_3259.jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  2. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Gieken geplaatst. Deze zitten met een touw door gaten in de klauwen bevestigd aan de mast.
    IMG_3263.jpg
     
    walter10 vindt dit leuk.
  3. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De gaffels worden met blokken en touwen in de mast gehangen en zitten eigenlijk los tegen de mast.
    Maar die moeten wel eerste met een festonsteek in het zeil worden bevestigd.
    IMG_3264.jpg IMG_3270.jpg IMG_3275.jpg
     
    walter10, Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    En het grootzeil eveneens
    IMG_3277.jpg
     
    walter10 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  5. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    En uiteraard netjes beleggen
    IMG_3279.jpg
     
    walter10 vindt dit leuk.
  6. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    En omdat het geduld met de zeilen heel even op was en ik de trosjes aan het maken was, heb ik ook maar even een landvast op het dek gelegd.
    Ik heb die belegd op een eigengemaakte korvijnagel omdat ik de reling daar niet iets heb laten uitsteken zoals het bouwboek wel beschreef.
    IMG_3280.jpg IMG_3281.jpg
     
    walter10 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  7. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    En nu komen we langzaam aan het einde van de bouw van dit scheepje...
    Ik vond het hoog tijd om hem op de standaard te zetten om te zorgen dat hij rechtop bleef staan.
    Het werken aan de zeilen en tuigage met een schommelend schip was toch wel erg lastig.
    Ik had dit direct moeten doen toen ik met de zeilen ging beginnen.
    Uiteindelijk had ik er lol van tijdens het bevestigen van de zeilen aan de gieken en het optuigen ervan!
    De banen van de vlag heb ik aan elkaar genaaid en ik heb hem stijf gekregen met ModPodge.
    De gebruikte techniek om er wind in te krijgen is wellicht wat onorthodox maar het werkte...
    IMG_3272.jpg
    Bevestiging niet zoals het moet... kwam er te laat achter.
    IMG_3282.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
  8. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De baniervlag is een beetje lang om m helemaal naar wens te modeleren maar er zit wat mij betreft voldoende 'beweging' in... IMG_3285.jpg
     
    walter10 en Ronk vinden dit leuk.
  9. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    IMG_3283.jpg
     
    walter10 vindt dit leuk.
  10. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    En tsja.... dan is ie klaar!

    IMG_3286.jpg
     
    *Hans*, Jaques, walter10 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties en meningen.
    Wat heb ik nou echt niet goed gedaan of had ik anders moeten doen?
    Ikzelf ben echt heel erg enthousiast geworden over het modelbouwen met hout en kijk nu al reikhalzend uit naar de bezorging van de volgende doos van Kolderstok...
    Nu nog even bedenken welk model het gaat worden maar dat het van Kolderstok wordt staat vast. Ik vond dit een heel mooi bouwpakket en heb genoten van begin tot en met het einde!
    Ik denk dat dit een zeer geschikt model is voor de beginnende houtbouwer met enige ervaring in modelbouw.
    Zoals ik al wel vaker schreef, het scheepje neemt je aan de hand mee en leert je gaandeweg de verschillende technieken.
    Speciale dank aan @*Hans* voor deze geweldige ervaring!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  12. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Heel mooi geworden. Ziet er echt netjes uit
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Schitterende resultaat, Kasper! :thumbsup: Jij kan baie trots op jou bouw wees! Welgedaan. ... en watter schip volgende? ... die Batavia natuurlik! :rofl:
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Schitterende resultaat, Kasper! :thumbsup: Jij kan baie trots op jou bouw wees! Welgedaan. ... en watter schip volgende? ... die Batavia natuurlik! :rofl:
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  17. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi eindresultaat, kun je trots op zijn! :waveAl verslaafd geraakt?
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  18. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Strakke boot, mooi hoor!
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je hebt er werkelijk een fantastisch mooi scheepje van gemaakt Kasper, :thumbsup::worship::thumbsup:.

    Het enige puntje zijn de vlag en wimpel, waarvan je zelf al schreef dat de bevestiging niet helemaal volgens plan is gegaan. Misschien wel goed om te weten dat je de banen van de vlag i.p.v. aan elkaar te naaien ook heel goed kunt lijmen met gewone witte houtlijm. Hier een voorbeeld hoe je dit kan doen;
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    Verklaring plaatjes; a, doe een stukje tape aan de achterkant van de 1e baan. b, draai de baan om en tape hem vast op je snijmat. c, breng een dun laagje houtlijm aan met bijv. een fijn kwastje.
    d, lijm vervolgens de 2e baan (natuurlijk mooi recht en niet te breed) op de 1e en haal met een licht vochtig doekje de eventuele overtollige lijm weg. Op plaatje e is te zien dat de banen netjes aan elkaar zijn verlijmd (de kleuren die natuurlijk niet kloppen doen hier niet ter zake) . Als je de 3 banen hebt verlijmd kun je met een stukje van de witte baan (kolderstok levert meestal ruim voldoende materiaal) de broek van de vlag maken. Op plaatje f is de vlaggenlijn in de broek (witte pijl) gelegd waarna de broek om de vlag word gelijmd, waarna de vlaggenlijn ook meteen vast zit.
    Nu is het nog een kwestie van de vlag afhangen aan de vlaggenstok. Ik knoop daarvoor altijd een klein blokje aan de top van de vlaggen mast waar ik de lijn doorhaal en de lijn onder aan de stok beleg,
    JPG_7741_3978_bewerkt-1.jpg
    Het is uiteraard maar een voorbeeld van mijn eigen werkwijze en dus niet een 'wet' van hoe het moet.

    Aan de wimpel maak ik een klein rondhoutje waar ik de vlaggenlijn aan bevestigd om deze zo in de mast te hijsen,
    JPG_7746_3982_bewerkt-1.jpg
    Hetgeen er dan zo uit komt te zien,
    JPG_7754_4002_bewerkt-1.jpg
    Hopelijk kun je er je voordeel mee doe met een volgend model.
    ps, Geen gewoon plakband gebruiken, want dan gaan de banen stuk als je het verwijderd, ik adviseer tesla tape (geel) hecht goed en gaat er weer gemakkelijk af.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
    Kasper Rohner vindt dit leuk.
  20. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    432
    Locatie:
    zeeland
    :wave:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    Kasper Rohner vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina