Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Kasper Rohner, 26 jan 2021.

  1. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Dank je wel Timberwolf! Bouwplezier heb ik en soms ook moeilijkheden zoals je later gaat zien. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en wellicht tips straks! (Ben dus al wat verder dan deze foto's)
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
  2. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
     
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Sluit ik weer achteraan op de tweede rij.

    Welkom Kasper en veel plezier. Een gestructureerde bouwer zie ik. Veel netter dan sommige rommelhokken die je hier vind ;)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    :yes::yes:
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar niet alleen @Hoosterw, ik kom gezellig naast je zitten. Ik volg :jan::jan: ook, Kasper.
    Heel veel plezier met je Speel Jaght.
     
    Hoosterw en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Merci merci allemaal! Leuk dat jullie zo af en toe even komen kijken!
     
  7. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Succes Kasper, ik ben bezig met het bouwen van de Batavia ook van Kolderstok, groet Arjen.
     
  8. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    De wodkadrinker gaat op de achterste rij zitten en geniet in stilte.

    groet Cor
     
  9. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Dank Arjen! De Batavia is mijn ultieme doel zoals ik er nu naar kijk. Maar of dat de volgende wordt of dat ik nog een tussenstap maak met het Statenjacht....? Advies is welkom ;-)
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  10. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Ik vind het leuk dat er ook stille genieters achterin plaats hebben genomen Cor! Zak lekker onderuit ;-)
     
  11. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De huidgangen laat je een tijdje weken in water waarna je ze dusdanig flexibel zijn dat je ze voorzichtig kunt vormen en tegen de spanten kunt gaan klemmen. Het is de bedoeling dat de planken de vorm van de spanten zo goed mogelijk blijven volgen tijdens het droog proces. Als ze helemaal droog zijn, blijft de plank in de geklemde\gebogen vorm staan. IMG_2994.jpg IMG_2995.jpg IMG_2997.jpg
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  12. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Na de eerste huidgangen kreeg ik in de gaten dat schilderstape een super hulp is bij het vastzetten van de planken tijdens het drogen!:thumbsup:
    IMG_3001.jpg IMG_3002.jpg
    Je ziet aan de boeg dat ik de notenhouten kiel niet alleen links en rechts heb vast geklemd door er een afvalstukje MDF aan weerszijde vast te lijmen maar ook bovenop deze stukjes een 'latje' heb geplakt. Dit omdat de kiel de neiging had om van de MDF kiel los te trekken. Onder het tape zie je een latje dat als drukpunt fungeert om een specifiek punt in vorm te houden.
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  13. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Het schiet al lekker op
    IMG_3009.jpg IMG_3007.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Als je de volgende keer punaises gebruikt om de planken mee vast te zetten sluiten de planken vooraan bij de boeg vermoedelijk beter aan. Zie hiervoor ook piets verslag van zijn Willem barentz. Scheelt weer iets schuurwerk.
    Voor de rest is de romp erg strak geworden!
     
  15. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Na de voorlopig laatste huidgang 10 geeft het bouwboek je de keuze om de spiegel te voorzien van beplanking. Dit kan later ook nog maar ik heb er voor gekozen dit nu te doen.
    IMG_3010.jpg
    Jammer genoeg niet echt duidelijk te zien op de foto hoe de beplanking aansluit op de huidgangen maar ik was zelf wel tevreden met het resultaat. Het hout laat zich fantastisch bewerken!
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  16. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    Toen vond ik het tijd om de romp glad te schuren en jeetje wat zijn high res foto's niets verhullend! IMG_3008.jpg IMG_3020.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    "af en toe" ..... hahahaha ...... de hele wereld (letterlijk) kijkt hier fulltime met je mee :) :) :)
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou, nou Kasper das niet verkeerd wat je hier laat zien, knappe romp hoor :thumbsup::thumbsup:
     
  19. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    een klein dingetje (opbouwende kritiek):
    Kijk uit met het schuren met een vijl die zijn vaak veel te grof en lomp voor dit werk. voor je het weet ga je ergens grote krassen maken of erger nog door de huid heen ....
    een kurk blok en repen schuurpapier werkt veel beter en gecontroleerder.
    en ja, dat wordt spierpijn in de bovenarm :) maw, doe het rustig en dit kost tijd

    (als je mijn verslag van de 7Provincien leest zul je zien dat ik bot met de schuurmuis door de romp heen ging .... les geleerd ;-))
     
  20. Kasper Rohner

    Kasper Rohner

    Lid geworden:
    26 jan 2021
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Houten
    De oplettende kijker was het vast al opgevallen dat de huidgangen aan de boeg behoorlijk versprongen. Als een trappetje zeg maar. Ik moest dit wel zo doen om voldoende 'boeg hout' zichtbaar te houden. (Geen idee hoe het middelste verticale deel van de boeg heet dat naar onder overgaat in de kiel :weetnie:) Omdat dit op de foto's duidelijk ruim naar voren steekt ten opzichte van de romp.
    Een gokje want ik wist dat ik met gladschuren zo goed als geen speling had. En inderdaad:
    IMG_3012.jpg IMG_3013.jpg IMG_3014.jpg IMG_3018.jpg
    Tsja, jammer dat ik er doorheen schuurde maar blij dat het enigszins oplosbaar was...
     
    Stephan Kertész, TIMBERWOLF en *Hans* vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina