Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Bekentenis: Ik heb kneedbaar hout gebruikt... :hammer:
Ik kan mij zo voorstellen dat ik nu aan het vloeken ben in de kerk maar ik had hier en daar wat last van krimp naadjes omdat ik (waarschijnlijk) niet lang genoeg heb laten drogen.
Omdat alles verder erg netje aansluit allemaal heb ik ervoor gekozen om hele kleine hoeveelheden kneedbaar hout toe te passen. Het blijkt nauwelijks op te vallen, zeker na beitsen maar ik voel me er wel een beetje schuldig bij... Al met al zijn we lekker bezig en begin ik er serieus lol in te krijgen!
IMG_3019.jpg

Laatst bewerkt:
Als je de volgende keer punaises gebruikt om de planken mee vast te zetten sluiten de planken vooraan bij de boeg vermoedelijk beter aan. Zie hiervoor ook piets verslag van zijn Willem barentz. Scheelt weer iets schuurwerk.
Voor de rest is de romp erg strak geworden!
Ja! Die heb ik genoteerd voor de volgende keer! Ik zag dat veel te laat bij andere bouwers ook inderdaad! :worship:

een klein dingetje (opbouwende kritiek):
Kijk uit met het schuren met een vijl die zijn vaak veel te grof en lomp voor dit werk. voor je het weet ga je ergens grote krassen maken of erger nog door de huid heen ....
een kurk blok en repen schuurpapier werkt veel beter en gecontroleerder.
en ja, dat wordt spierpijn in de bovenarm :) maw, doe het rustig en dit kost tijd

(als je mijn verslag van de 7Provincien leest zul je zien dat ik bot met de schuurmuis door de romp heen ging .... les geleerd ;-))
Helemaal mee eens! Op de foto's zie je de krassen die ik maakte heeel goed, met het blote oog nauwelijks maar inderdaad...bij mij was het schuurpapier korrel 100...dacht dat dat wel lekker op schoot... Vanaf dat moment niet grover dan korrel 250. Hier eveneens: Les geleerd!

Ik zie hier overduidelijk iemand die vaker een stukje hout bewerkt heeft. Heel netjes werk hoor! En je maakt de reparaties zoals ze vroeger ook in het echt gedaan werden.
Kiertjes opvullen met vloeibaar hout is misschien een beetje vloeken in de kerk. Het alternatief wat je kunt doen is beenderlijm of schellak nemen (maken), dat in de kieren smeren en dan met fijn schuurpapier naschuren. Dit wordt ook wel met witte houtlijm gedaan, maar dat blijf je vaak zien wanneer je beitst of oliet.

Welkom op het forum en leuk dat je ook dit jacht aan het bouwen bent!:) en ik ben het eens met de vorige schrijver. Leuk dat je mijn verslag hebt ontdekt. En ach.. inderdaad een volgende keer zal je zeker geen gaatje in he romp gaan krijgen. Keurig hoor!

Kiertjes opvullen met vloeibaar hout is misschien een beetje vloeken in de kerk. Het alternatief wat je kunt doen is beenderlijm of schellak nemen (maken), dat in de kieren smeren en dan met fijn schuurpapier naschuren. Dit wordt ook wel met witte houtlijm gedaan, maar dat blijf je vaak zien wanneer je beitst of oliet.

(bouke fluisterd: of met vloeibaar hout ...... er staan hier ook ergens een tubetje geloof ik :-)))

Ik zag een deur open staan en rook zaagsel.
Volgens mij is hier hier iemand aan het bouwen.
Ah , een stoeltje.
Netjes gedaan allemaal.
En plamuur en hout vuller zijn de beste vrienden voor een modelbouwer mits hij/zij dat nodig heeft.

Hahaha, heerlijk jullie reacties en bedankt voor de complimenten! Vanavond weer even wat posten!
Ik ga vloeibaar hout nog beter proberen te voorkomen en tsja als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat... ;-)

Ik begrijp dat ik het beste zowél het Statenjacht als de Batavia kan bouwen en dan ook in die volgorde... nou vooruit. Zitten we nog wel een tijdje aan elkaar vast! :yes:
Ik vraag aan het einde van het project nog wel eens of jullie dan nog steeds denken dat het een goed idee is...

Zojuist de plankenbuiger besteld bij *Hans* want dat deed ik vanaf dit punt met een omgebouwde soldeerbout :frustie:
Het gaat maar niet van harte... sommige spullen kan je maar beter wel in investeren en ik las dat het een enorme hulp zal zijn!

Huidgang 10 zat er tegenaan en dat is dan voorlopig de laatste. Dit is het moment dat de romp omgedraaid mag worden en de MDF spanten eruit mogen! Ik vond dit een super spannend moment want ik was bang dat ik teveel lijm gebruikt zou hebben. Je hebt het idee dat je de heel romp uit elkaar gaat trekken... Niets bleek minder waar! het verwijderen van de onder plaat was kinderspel. en de spanten gingen er 1 voor 1 gemakkelijk uit. Op de tweede foto zie je welke spanten wat vaster zaten doordat ik daar toch wat teveel lijm had gebruikt. Maar door voorzichtig wiebelen, kwamen ook deze er toch gemakkelijk uit. Op de laatste foto zie je dat ik het laatste deel van de kiel-kam (?) voorzichtig gesloopt heb. Het MDF zat namelijk rond het walnoothouten spiegel deel wat vast. Een horizontale beweging kon ik niet maken om hem eruit te schuiven want dan zou ik de boeg vernielen. Verticaal ging ook niet maar door de delen op de foto er uit te breken kon ik de kiel er als het ware uit 'scheppen'. Ik tilde hem aan de boeg kant omhoog waarmee het MDF makkelijk uit het spiegel deel schoof.
IMG_3021.jpg

IMG_3022.jpg
IMG_3023.jpg
IMG_3024.jpg

Laatst bewerkt:
Volgende foto's vergen wat uitleg.
Zoals gezegd is het bouwverslag van Hans Groenenberg een enorme hulp voor mij. Het bouwboek is fantastisch en daar red je het ook prima mee maar soms ben ik niet helemaal zeker of ik op de juiste weg ben en dan zijn foto's uit een andere hoek heel erg handig. Maar wat ik erg leuk vond is dat Hans G. de uitsparing van spant nummer 7 heeft opgevuld met deurtjes en deze mooi versierd heeft. Ik vond dat echt heel leuk en wilde ook zoiets proberen. Gaande weg ontstond wat je hieronder ziet. Echte deurtjes durfde ik nog niet erg goed aan en de versiering die ik had bedacht liet dit ook niet echt toe. Tijdens het versieren had ik het idee om het scheepje een Amsterdams thema mee te geven. Ik heb er gestudeerd en daar is mijn fascinatie voor de VOC tijd ook geboren. In de beschrijving van het jaght wordt natuurlijk ook gerefereerd naar de eerste jachthaven die in Amsterdam werd gerealiseerd voor deze speel jaghten. Ik besloot het jaght dus een klein beetje Amsterdam mee te geven...
IMG_3036.jpg

IMG_3038.jpg

Back