Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Wat foto's voor Luc v.w.b. de aansturing en plaatsing servo's voor hoogte en richting (4 stuks).
Dit is de servo mount in 1 van de staartbomen.
phoca_thumb_l_20012012%20004.jpg


Je ziet de servomount hier ingebouwd horizontaal achter de luchtcilinder voor de deuren.

phoca_thumb_l_20121216%20023.jpg


Door onder de radiator scoops twee uitsparingen te maken kun je de servo's monteren. De scoops zou je dus afneembaar kunnen maken i.v.m. toekomstig onderhoud.
phoca_thumb_l_20121216%20024.jpg


De aansturing heb ik gedaan met vast 2,5mm verenstaal in een buitenbuis van sullivan. De buis verlijm je inde staart en kun je mooi afschuren aan de buitenkant.
Dit is de aansturing van de rechterkant. Linkerkant gaat uiteraard net zo. Tijdens de bouw moet je dus rekening houden op welke hoogte je uit de staart moet komen voor hoogte en richting buisjes van de servo positie. Het liefst in een rechte lijn zodat je bij de aansturing zo min mogelijk wrijving hebt tussen het verenstaal en de buitenmantel.

phoca_thumb_l_20121216%20025.jpg
 
Het viel mij ook op toen ik dat las. Gewoon proberen... en toeren meten?
Zolang ze niet 100% zijn ingelopen kan je nog draaien. Bovendien kom je mooier uit met de uitlaten?
In het ergste geval mail je naar DLE voor wat meer technisch inzicht?

Staat in dat Wiki-relaas ook nog iets over smering vs koeling zuiger afhankelijk van draairichting. Dat kan ik niet volgen in deze. Is denk ik ook niet aan de orde bij de DLE opzet/constructie. Vast wel bij een motorfietsmotor...

Vraag me af wat er gebeurd als ik op de Moki (Airworld) een Reed klep zou monteren... Iets minder power? Nja... da's voor een ander verhaal :)
Gr Bas

Oplossing gevonden!!

Ik heb het verschil ontdekt! Door ook de zuiger en cilinder 180 graden te verdraaien is de compressie gelijk aan de compressie van de normale motor.

Nu moet ik alleen de uitlaat nieuw solderen.... Maar dat heb ik er graag voor over. Ha ha.
 
Oplossing gevonden!!]Ik heb het verschil ontdekt! Door ook de zuiger en cilinder 180 graden te verdraaien is de compressie gelijk aan de compressie van de normale motor.Nu moet ik alleen de uitlaat nieuw solderen.... Maar dat heb ik er graag voor over. Ha ha.
Eerst proefdraaien Ronald, maar ik had het hier niet in gezocht.
Gelukkig zijn de poorten in het carter en in de cilinder onderkant in elkaars verlengde, 180grd verdraaid dan.
Maar eerst proefdraaien.

Groet Ger.
 
maar hoe kan dat nou?
de zuiger en cylinder zijn toch gewoon symetrisch, en de spoelpoorten werken toch hetzelfde links of rechtsom want die werken "verticaal"??? het enige wat logischerwijs verandert is het onstekingsmoment.

Nu heb je dus proefondervindelijk vastgesteld dat omdraaien zin heeft, maar snappen we ook waarom? zo ja zou ik het ook graag snappen.....nu nog niet iig
 
maar hoe kan dat nou?
de zuiger en cylinder zijn toch gewoon symetrisch, en de spoelpoorten werken toch hetzelfde links of rechtsom want die werken "verticaal"??? het enige wat logischerwijs verandert is het onstekingsmoment.

Nu heb je dus proefondervindelijk vastgesteld dat omdraaien zin heeft, maar snappen we ook waarom? zo ja zou ik het ook graag snappen.....nu nog niet iig

Heb met een amerikaan contact gehad. Hij zegt dat het met turbulentie door de krukas in de behuizing te maken heeft. Is voor mij niet logisch want ook bij het zeer langzaam ronddraaien merk je het verschil duidelijk.

Ik nie snap... :)
 
die krukas is toch ook symetrisch?
als je een nieuwe koopt staat er niet op hoe die gemonteerd moet worden toch?

oh wacht ik heb de drijfstang in mijn hoofd

de krukas kan je denk ik niet omdraaien dus wat nou andere turbulentie?:confused:

Ik nie snap ook nie...wie wel????
 
Een motor is ontworpen om een bepaalde kant op te draaien
de montage van de zuigerveer is de reden van het verschil in comprecie
de ene kant op draaiend sluit i goed af de andere kant op minder omdat de veerdruk daar minder sterk is
door de cilinder en de zuiger 180 graden om te draaien los je dit dus op
en kun je zonder problemen de motor de andere kant op laten draaien zonder verlies van vermogen

turbulencie in de motor is onzin
duidelijk afkomstig van iemand die niet veel verstand van motoren heefd
 
dus de zuigerveer groef in de zuiger is niet rondom hetzelfde
of staat de zuiger niet precies in het hart van de krukas op en neer te gaan?
dit laatste kan het verschil verklaren!
 
Laatst bewerkt:
dus de zuigerveer groef in de zuiger is niet rondom hetzelfde
of staat de zuiger niet precies in het hart van de krukas op en neer te gaan?
dit laatste kan het verschil verklaren!

Dit is ook een mogelijkheid , dit heet zuigerdesaxatie. Als je de krachten van de verbrandingsdruk ontbind op het krukas/drijfstang spel kun je mooi zien welke krachter er allemaal ontstaan.

2cp4wtw.jpg


Een 2 slag motor waarvan de carter vulling membraam of zuiger gestuurd is zou theoretisch ook omgekeerd kunnen draaien ( mist natuurlijk de vervroeging van de onsteking word aangepast )
Bij een 2slag motor waarvan de carter vulling middels een roterende inlaat is geregeld moet er meer worden aangepast.

Als bij de DLE55 de zuigerpen dus uit het midden is geplaatst om de leibaandruk te compenseren
geeft dit bij andersom draaien dus een averechts effect. Dit zou dus kunnen worden opgelost door de zuiger 180 graden te draaien. Waar dan wel op moet worden gelet is waar het slotje van de zuigerveer zit en dat de opening van de zuigerveer dus niet langs een spoelpoort of uitlaat poort komt want dan gaat het fout. ( dit kun je eenvoudig oplossen door ergen anders een nieuw gaatje te boren en het pennetje over te zetten ).


@ Jeroen , ik ga er vanuit dat je bij jou verhaal over het draaien van de zuigerveer het alleen over een 2 slag motor hebt want bij een 4 slag motor kunnen de zuigerveren namelijk gewoon vrij draaien.

Hoop zo het een en ander een beetje verhelderd te hebben.


Mvg,


Bart
 
Bart.

Geloof het allemaal, heb het allemaal gehad in een ver verleden, snap er nu weinig meer van. (je hebt nu eenmaal schriftgeleerden en vetnippels hé :wink: )
Ronald zei dat er duidelijk verschil was met het met de 'hand' ronddraaien van de motor, in compressie dan en dat het nu opgelost is door de cilinder en zuiger andersom te monteren van de motor die van voor af gezien nu met de klok mee draait.
Alleen het kantelmoment van de zuiger te opzichte van het zuigerveer slot is anders en dus waarschijnlijk een andere afdichting is de cilinder, meer kan ik er niet van bakken :wink:

Maar ehhhhhh mooi man dat het opgelost is en helemaal zelf gedaan :thumbsup:

Groet Ger.
 
Oplossing gevonden!!

Ik heb het verschil ontdekt! Door ook de zuiger en cilinder 180 graden te verdraaien is de compressie gelijk aan de compressie van de normale motor.

Ha ha.

wie heeft het verschil ontdekt? en je dat al 4 week geleden gemeld als mogelijke oorzaak?..nou,nou,nou.....


en het ook nog vorige week zij? .nou.nou..tssss
 
Ja het geld aleen bij de 2 takt motoren
de 4 takt motoren hebben over het algemeen meer dan 1 veer en geen vast punt
en daardoor ook niet het verschil in comprecie
aleen wel kleptiming die aangepast dient te worden
de pistonpen van de DLE zit midden in de zuiger
en de krukas is ook gewoon cimetries
 
wie heeft het verschil ontdekt? en je dat al 4 week geleden gemeld als mogelijke oorzaak?..nou,nou,nou.....


en het ook nog vorige week zij? .nou.nou..tssss

Tssss?
Ga toch weg man. Ik weet nog dat je tegen mij zei: nee hoor ronald draai die zuiger en cilinder maar vooral niet om want andérs loopt je motor vast. Niet doen hoor..je gebruikte allemaal moeilijke woorden waarvan ik niets begreep. Zoals inertie en weet ik het wat. Ik ging weer naar huis en was hierdoor compleet van slag. Heb toen een week op de bank gelegen en kwam toen tot deze oplossing.

alleen..... Is het nu te laat voor de maiden want ik heb gehoord dat de wereld vandaag zal vergaan. Kut zal ik dan toch maar de maiden in het donker doen vannacht?
;);)
 
Back
Top