Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Han, goede informatie!

    Rick, TwinSync is op elke motor te gebruiken. Er hoef alleen een klein magneetje in de prop-meenemer gemaakt te worden. Dus met meer vertrouwen aan een volgende twin beginnen!

    Jeroen, met die lage snelheid en kleine roertje achter is dat een slim idee.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik heb info opgevraagt
    Het lijkt me een zeer wijs iedee
    Nu wil ik het aleen nog zo instaleren dat ik
    na motor uitval op de nog draaiende buitenmotor niet meer dan 20% vermogen draai
    terwijl ik tog volgas wil kunnen geven met de middenmotor
    zodat ik wel volle luchtstroom langs de stuurvlakken heb
    en vijlig kan binnenkomen



     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Dat zou kunnen als je op je zender een schakelaar hebt die een mixer bedient voor de middenmotor.
    Mix aan is mee met de gasstick, mix uit is volgas.
    Dan regel je met de gasstick de nog lopende buitenmotor tot je veilig voor de landing zit en dan zet je de schakelaar weer om zodat de middenmotor weer mee doet met de gasstick.
    Het is wel een beetje een risky oplossing, want als je schakelaar verkeerd staat dan loopt je motor volgas...
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok


    En dan moet je ook nog zo cool zijn om dat in de praktijk tot uitvoer te brengen.
    De meesten piloten raken in de stress.

    Han.
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik denk dat Han gelijk heeft, iets wat van nature goed gaat is veiliger.
    Het is aannemelijk dat de kist op alleen de middenmotor volgas slechts een hele vlakke daling gaat maken, misschien kan ze wel op hoogte blijven. Vliegtuigen hebben meestal niet veel vermogen nodig om op hoogte te blijven als men "zuinig" vliegt.
    Je sluit de middenservo rechtstreeks op je ontvanger aan en als een motor uitvalt geeft je volgas.
    Twinsync houdt de lopende motor stationair todat je met je gas naar stationair bent geweest en geeft het dan vrij.
    Je hebt dan na motoruitval twee mogelijkheden:
    A. volgas doorvliegen op 1 middenmotor en zo snel mogelijk de landing inzetten.
    B. als je echt vermogen tekort komt even idle en dan snel weer (voorzichting) gas geven en kijken wat er gebeurd. Als de assymetrie nu niet hanteerbaar is kun je de motor weer ontkoppelen als je het AUX kanaal op een driestandenschakelaar zet.

    Optie A. is de meest voor de hand liggende en veiligste, je hoeft alleen te herinneren dat je gas moet geven. Dat zou je toch doen als je de kist ziet dalen en snelheid ziet verliezen, dus die reflex is niet onnatuurlijk. Zet de landing in en trek op final het gas dicht.

    Met de Twinsync kun je dit veilig op hoogte oefenen om te kijken wat er gebeurd. Doe dit met iemand erbij die de schakelaar voor je kan bedienen zodat je kunt blijven vliegen zonder naar je zender te kijken.
    Het is eng, maar oefening baart kunst. Het is met afstand de belangrijkste training die twin conversie piloten krijgen, ze vliegen zelden met twee motoren, alles is oefentijd om die alles bepalende juiste reactie te kweken.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Laat in het midden wie wat waar.

    Oorzaak haperende motoren aan 1 kant.

    Han.
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    De F18 is hoe dan ook een model wat ik met ondersteuning zou vliegen
    Het iedee dat model door een fout te verliezen griezolt me
    Het is gewoon te mooi

    Ik vermoed dat op de middenmotor volgas net hoogte te houden is
    Maar het is dan wel zaak zo gouw mogelijk de landing in te zetten
     
  8. s.edg

    s.edg

    Lid geworden:
    15 nov 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Kerkenveld
    Zo dat is even schrikken als je in je mailbox een update van deze discussie ontvangt en alleen de quote van Han als text te zien krijgt. (ik las het als einde P38 en schrok echt effe)
    Ronald nog vliegplannen voor zondag waar gastvliegers bij aanwezig mogen zijn?
    Groeten,
    Erik
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Hoi Erik,

    Ha ha valt gelukkig mee. Als het weer het toelaat kunnen we wel even naar odoorn gaan.
     
  10. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    zondag odoorn!!!!!staat
     
  11. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Weer lekker gevlogen, maar de kinderziektes waren er nog niet helemaal uit. Verschil in toeren tussen beide motoren kan met de timing van twinsync misschien beter worden opgevangen. Het is gebleken dat het verschil komt door een minimaal verschil tussen de props (het blijft hout) 1 prop heb ik nu iets ingekort om naar de 6800rpm te komen. Alleen bij het testen knapte mijn uitlaatbocht weer. Kanik weer de hele kist uit elkaar trekken. Heb nu maar krumscheid v2a besteld en ga het nu eerst echt in orde maken voordat ik weer ga vliegen.
    Film gemaakt door marcel
    yTKR4O4OA_A[/media] Lightning Ziroli - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Twin

    @Ronald.

    Vroegah, hadden we geen twin sync maar 2 kanalen voor het gas vanuit je ontvanger tot je beschikking.
    Ik gaf ieder kanaal z'n eigen kurve zodat de handel in iedere gasstand synchroon draaide.
    Doordat je 2 motoren tegengesteld laat draaien is props wisselen natuurlijk geen optie om het verschil in rpm's zo klein mogelijk te krijgen, hardware matig dan :wink:

    Omdat ik met mijn eerste twin een desastreuze absturz had, motor-spin, heb ik na de reparatie eerst flink geoefend met 1 motor uit, zowel links als rechts uit, kort samen gevat, na wat training doe je de juiste procedure met de welbekende 2 vingers in de neus, grote of kleine bak, maakt geen bal uit alleen heeft de ene kist wat beter glijgetal dan de andere zodat je soms nog rustig een rondje kan maken en met de andere direct moet prikken.

    Ben benieuwd wanneer ik um int echie ga zien.

    Groet Ger ( ja, ben driftig met de FW 190 doende, en F18 en P39 en Pipercub J3 enz, enz )
     
  13. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ger,
    Ja alsik geen twinsync zou gebruiken zou dat inderdaad een mooie oplossing zijn. Maar met de twinsync heb ik zoiets van 1 motor uit? Dan van het gas afblijven en dezelfde procedure volgen als bij een eenmotorige kist... Noodlanding en zo snel mogelijk naar de grond. Het oefenen met 1 motor ga ik niet in het echt proberen maar op de sim. De ene prop heeft gewoon meer spoed dan de andere daar komt het verschil door. Waarschijnlijk was dit niet gebeurd met twee carbon props. Je hoort ook duidelijk tijdens de vlucht dat een motor sneller optoert dan de andere. Ik heb nu 5 mm van de tips gehaald en dit is al goed voor een toename van ongeveer 180 rpm. Moet dus nog een beetje verder gaan of de achterlijst iets afschuren zodat het blad wat dunner wordt. We komen er wel :).
    Fw klaar?
     
  14. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    V.w.b. De timing die je op de twinsync kunt instellen.. Heeft iemand dit al eens aangepast i.c.m. Tweetakt benzine motoren en houten props?
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Dat is dan weer het voordeel van een 3 motorig model
    de middenmotor blijft gewoon vol draaien
    je hebd dan meer tijd voor een landing
     
  16. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    stofzuigers zuigen stof..
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ?????????????????:confused:
     
  18. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ja ik snap er ook geen bal van..
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Denk dat Rik doelt op 3 motorig.
    Als er een zijmotor uitvalt heb je net hetzelfde effect als bij een tweemotorig.
    Die middenmotor doet er geen moer toe om de zijdelingse trekkracht tegen te werken.

    Johan.
     
  20. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Het voordeel van een 3-motorige is, en dat bedoelt hij, de andere buitenmotor stationair zetten en zonder echte problemen verder vliegen en landen op de middenmotor.

    groetjes,
    Jan
     

Deel Deze Pagina