Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Dat was inderdaat wat ik bedoelde Jan
    ik vroegt me ook al af waar de stofzuiger heen ging
     
  2. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ben niet tevreden over de twinsync en props. Je hoort in de filmpjes verschil in toeren. Ik heb de prop aangepast maar er zit zo veel verschil tussen links en rechts dat ik overweeg nieuwe props te kopen en beide motoren weer dezelfde kant op te laten lopen. Sterker nog bij de props die ik had gekocht staan de bladen niet eens op 120 graden...

    Op deze manier weet ik zeker dat beide motoren en props evenveel trekkracht en toeren gaan draaien. . Het vliegt gewoon niet lekker zo. Een andere optie zou zijn twee matching props te vinden maar deze kan ik niet in carbon vinden. Biela heeft ze zelf niet. Matching, ben ik achter gekomen, moet omdat je anders toch verschil hebt tussen beide props. Hierover ook gebeld met Biela en dit bevestigd gekregen. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat een pusher prop hetzelfde is als een normale prop maar dan omgedraaid zeg maar. Ik had eigenlijk meer van de twinsync verwacht.
     
  3. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    I like...
    [​IMG]
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Ronald.
    Als de linker motor weer de 'goede' kant opdraaidt hoef je alleen de rechter motor 3 graden site trust naar rechts te geven en dan vliegt tie strak, of staat die al op 3 graden rechts en de linker ook op 3 graden naar links, dan hoef je alleen de linker maar op 0 graden site trust te zetten.
    Dan de beide motoren een eigen kanaal en gematchte kurve, vaak na de 1e vlucht nog wat na stellen in motorloop want corrigeren met je rudders zal je ook wel niet van houden, met je rudder stuur je en niet anders.
    In de vlucht zie je er toch geen ruk van maar je voelt het wel terug in je sticks.

    Groet Ger.
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ronald,

    De eerste taak van de Twinsync is veiligheid,
    Heb je al geprobeert om een andere instelling te gebruiken?
    Je weet zeker dat je servo's en aansturing 100% gelijk zijn zomder speling?
    Door trillingen komt er geen verandering in de stand van de gasklep?
     
  6. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ja shit was ik vergeten. Zonder die site trust vliegt ie niet fijn?
     
  7. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Echt alles is verder gelijk en spelingvrij. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de cilinders en zuigers heb gewisseld. Ook verschillende timing instelling geprobeert en maximale uitslag van meer dan 100 etc etc.
    De twinsync loopt ook soms te oscileren op de grond d.w.z. De servos schieten hun sync punt voorbij. Dit zou met de timing(stand 4) te verhelpen zijn maar ik krijg het niet echt betrouwbaar voor elkaar. Dit kan natuurlijk door het verschil tussen beide props komen. Ik gebruik normale mpx tiger karbonite I servos op het gas. Niet zulke bijzondere servos dacht ik. Ben dr eigenlijk wel een beetje klaar mee maar vind het wel erg jammer. Het liefste had ik tegengesteld draaiende props gehouden.
     
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Die props moet je eerst oplossen voordat je iets over de twin sync kunt zeggen.
    Dat ding staat te regelen en te regelen maar krijg nooit een goed punt te pakken omdat de motoren verschillend reageren op snelheids wisselingen.
    Maw gedurende de hele vlucht zijn er toerenveranderingen agv snelheidsveranderingen, dat gaat de hele tijd maar door, en daaroverheen probeert de Twinsync de boel dan synchroon te houden.
    Spoedverschil geeft een ander gedrag op snelheidsveranderingen en daar ligt je probleem.
    Ik zou zeggen laat de Twinsync gewoon zitten en werk eerst met betere props.
    Laat de motoren gelijk lopen en mix wat rudder mee voor een paar testvluchten.

    Wat ook zou kunnen is dat je af en toe wat storing opvangt, probeer eens een paar ferriet ringen om de kabels van de Twinsync zoals traditioneel met allle lange servo draden gedaan werd.
    Kijk ook even of er nog iets met de massapunten gedaan kan worden, ik kan mij voorstellen dat alle spanningen zwevend zijn, ontsteking links tov rechts en tov ontvanger en Twinsync.
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Helemaal mee eens.
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    en anders toch zonder twin-sync? Volgens nick ziroli mag er circa 500 toeren verschil tussen beide motoren zitten zonder gevolgen.
     
  11. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Precies,
    ik vlieg al meer dan 30 jaar meermotorigen, heb nog nooit een twin-sync gebruikt! en nooit rechts en links draaiende motoren.
    Je moet gewoon zorgen dat alles feilloos is afgesteld, motoren maximaal afstellen en dan de naald iets terug, overnemen van stationair naar volgas moet ook feilloos gaan, dus de afstelling van stationair is nog belangrijker dan de hoofdnaald. Dus stationair absoluut gelijk lopen, volgas absoluut gelijk lopen. Met een computer zender kun je dan via de mixer de gelijkloop in de halfgasstand afregelen.

    De belangrijkheid van zijtrek bij meermotorigen wordt zwaar overschat, is helemaal niet zo van belang, de domping kan dat eerder zijn.
    Ik heb de motoren meestal gewoon op 0 graden zijtrek staan, bij eenmotorigen is dat wel van belang, omdat de zijtrek voor het het ondervangen van de schroefwind is, die anders om de romp heen zal draaien en het kielvlak altijd van links zal aanblazen. (een groot misverstand is, dat de zijtrek is dus niet is om het motorkoppel op te vangen, want die is niet op te vangen. Door een groot motorkoppel zal de romp om zijn eigen as proberen te draaien en niet naar links afwijken. Nogmaals dat doet de schroefwind die om de romp heen draait).
    Bij meermotorigen zou voor beide motoren zelfs zijtrek naar buiten toe goed werken want dan wordt het kielvlak bij lage snelheden beter aangeblazen.
    Als een motor uitvalt, nooit reageren met rolroer, maar eerst drosselen en sturen met het richtingsroer , rolroer alleen maar lichtjes gebruiken om het model level te houden dus heermee geen bocht draaien!
    En als het kan niet over de dode motor draaien, als het niet anders gaat kan dat wel en dan met dus met richtingsroer, maar zeker niet met rolroer, dat is dan dodelijk.

    Dat is ook de reden waarom ik beide motoren op verschillende kanalen heb en dan gemixt, een motor zit dus gewoon op de gasknuppel en de andere op een schuif, als beide motoren volgas lopen en ik verzet de schuif helemaal naar de andere kant, lopen beide motoren nog steeds gewoon volgas (harder dan hard gaat gewoon niet! De servo gaat niet verder.), als ik dan de knuppel naar stationair duw, blijft de andere motor volgas draaien.
    Zo kijk ik dan wat de kist doet op één motor, en kan gewoon langzaam met de knuppel weer gas bijtrekken en dan de schuif voor de andere motor weer terug naar de andere uiterste stand. Zo kun je ook oefenen te vliegen op een motor, met de een stationair en de andere in een toerental te bepalen met de schuif!

    Die Twin sync, als je hem al gebruikt, kan ik me voorstellen is dan dan alleen voor safety, maar niet niet voor allerlei electronische foefjes om ongelijk lopende of reagerende motoren op te vangen, dat moet gewoon mechanisch in orde zijn!


    groetjes,
    Jan
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    je zou propelors kunnen laten maken bij jack schepers
    dan kun je gewoon zeggen wat belangerijk is
    en hij maakt ze
     
  13. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Jeroen, daar komen ze nou juist vandaan...
     
  14. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ik heb twee menz props besteld. 1xl + 1xr ga het hier eerst mee proberen. Het is een gok maar ik waag het er op.
     
  15. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    goed zo Ronald, keep the faith
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dan heefd i ze niet goed gemaakt
    raar die van men spit klopt wel wat de grades betreft dacht ik
    ik ga die ook maar is ecstra nakijken
    is die ook niet goed ga ik er tog maar de zaag in zetten
    en er een verstelbare prop van maken
     
  17. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    lijkt me een super plan Jeroen,
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ja ik ben tog al met een compleet absurde motor bezich voor men spit

    dan kan dit er ook nog wel bij
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    :offtopic:

    Jeroen, hoeveel projecten heb je op dit moment wel niet lopen? :confused:

    Trek je het nog een beetje?

    :eek:ntopic:


    jan.
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Misschien wordt tie straks weer vader :wink:
     

Deel Deze Pagina