Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

@voodoo
Heel mooie foto's :D
Maar jammer genoeg niet van het juiste model (valt vooral op aan de motor kap)
Glacier Girl is een P-38F (Registratie N17630)
Redbul lightning een P-38L (Registratie N25Y)

De Ziroli P-38 is normaal een P-38J

zoals deze: ;)
151.jpg


kwam toevallig nog iets tegen over de flaps
waarschijnlijk had je dat zelf ook al gezien ?
Attachment browser: Flap Track.jpg by mikelly - RC Groups
 
Ronald,

Je gaat echt erg hard met dat vliegtuig ben zeer benieuwd als hij in de krim op het veld staat.
Mocht je nog enig info nodig hebben, heb ik op mijn pc nog de volgende boeken staan in pdf format.

Mocht je intresse hebben, kan ik ze wel ff op een cdtje voor je zetten en even om de deur gooien.Om ze te mailen zijn de bestanden een beetje te groot voor.

Met name de walk around geeft zeer veel detail info in foto's.

[Profile Publications No. 106] The P-38J - M Lockheed Lightning.pdf
[Walk Around No. 30] P-38 Lightning.pdf
[Osprey Aircraft of the Aces 19] P-38 Lightning Aves of the ETO-MTO.pdf
[Osprey Aircraft of the Aces 14] P-38 Lightning Aces of the Pacific and CBI.pdf
[Aircam Aviation Series No. 10] Lockheed P-38 Lightning in USAAF-French-Italian-Chinese Nationalist Service.pdf

Groetjes Gerrit.

P.S Rick de magazijn bus is inmiddels ook gevuld met de kleinere maten bevestigings materialen, alleen die airgleu staat nog in back order.
 
@iedereen: bedankt voor de tips maar...
Ben een tijdlang an het experimenteren geweest met de fowler flaps. Het is gewoon erg moeilijk om het goed te doen, zoniet onmogelijk. Heb wat constructies getest maar dat wordt het niet. Ik denk toch dat het het idee van de fowlers moet laten schieten en gewoon splitflaps moet maken. Wel minder mooi. Alles past tot nu toe goed in elkaar. Gaten voor staartboom bevestingen dubbel doorgeboord en inslagmoeren M4 vastgezet. Ook wingzadels met fineer zijn klaar.

phoca_thumb_l_02012012%20001.jpg


phoca_thumb_l_02012012%20002.jpg


phoca_thumb_l_02012012%20003.jpg


phoca_thumb_l_02012012%20004.jpg


phoca_thumb_l_02012012%20006.jpg


phoca_thumb_l_02012012%20008.jpg
 
Ronald, niet stoppen met posten hé.
Hopelijk kan ik tijdens de Kerst/Nieuwjaarsperiode ook een beetje verder met mijn P-38.
Ik heb al een systeem bedacht voor de fowler flaps (lichtjes anders dan die van Jan, maar ieder zijn systeem neem ik aan).

En aan alle wijsneuzen: negatieve kritiek is zeer gemakkelijk te geven. Ik kan je verzekeren dat die plaats NIET gemakkelijk beter op te lossen is. Ik spreek namelijk van ervaring. Je hebt daar niet veel plaats, er komt veel samen, er moet dan nog plaats overblijven voor de besturing van het hoogteroer en het richtingsroer, en we spreken van een hoogte van 15mm en een breede van misschien 20mm. Dus de gleuf is misschien een kleine millimeter ...

Iemand die beter kan ... be invited ...

Prettige kerstdagen

Hoi lucbra, ik zit met de het uitschuiven van de flaps naar achteren. Dat is ongeveer 9,5cm zou graag jou idee willen zien. Ik krijg het niet voor elkaar zonder van alles weg te moeten halen (zagen) en dat wil ik eigenlijk niet.
 
Ronald,

Hierbij enkele foto's - zeggen meer dan 1000x woorden denk ik.

En zonder een beetje zaag en schaaf werk ga je er niet van af komen denk ik...

full
full
full
full
full
full


Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
blijft een bijzondere bak, zo'n P38!
wat mij het meest is bijgebleven van het bezoek aan avio drome afgelopen zomer van de red bull kist, is het bizarre motor geluid van de V12's, dank zij de turbo's

en ronald, keep up the good work, en laat die azijn p*ssers maar zijken.
greetz, nico
 
Een mooi systeem.

Als ik het goed begrijp is het onderste, zal het maar gleuf noemen, verantwoordelijk voor het uitschuiven en de bovenste gleuf voor het kantelen, of is het omgekeerd?

Johan.
 
Ronald,

Hierbij enkele foto's - zeggen meer dan 1000x woorden denk ik.

En zonder een beetje zaag en schaaf werk ga je er niet van af komen denk ik...

full
full
full
full
full
full


Luc

Hoi Luc,

Is dit het systeem dat G-Pete heeft gebruikt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het systeem van Jan is echt goed. Kans op problemen is klein en door het veranderen van de geometrie is de verhouding kantelen versus schuiven goed in te stellen.
 
Ok. Heb zelf nog wat bedacht dat wellicht ook goed gaat werken. Test met messing rails gedaan maar wil kunststof gebruiken. Flaps komen mooi dicht aan het einde van de vleugel en hebben voldoende uitslag naar beneden toe. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

phoca_thumb_l_11012012%20003.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20004.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20005.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20006.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20007.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20008.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20009.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20010.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20011.jpg


phoca_thumb_l_11012012%20012.jpg
 
Dat werkt, maar kunststof i.p.v. messing i.v.m. het gewicht?
Messing lijkt me wel meer slijtvast, eenmaal ingebouwd kom je er niet meer bij.
Op zo`n grote kist maken die railtjes toch niet zoveel uit?

Heb je deze pagina al gezien?
Misschien heb je er iets aan.

Een andere slimme eenvoudige oplossing:


Succes met de bouw verder!
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat werkt, maar kunststof i.p.v. messing i.v.m. het gewicht?
Messing lijkt me wel meer slijtvast, eenmaal ingebouwd kom je er niet meer bij.
Op zo`n grote kist maken die railtjes toch niet zoveel uit?

Heb je deze pagina al gezien?
Misschien heb je er iets aan.

Een andere slimme eenvoudige oplossing:


Succes met de bouw verder!
Groeten, Ramses

hoi Ramses,

Ja kunststof is lichter maar op het totale gewicht maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb ervaring met bepaalde kunststof rail die jasper en ik ook voor de cockpit gebruiken als deze schuifbaar moet zijn i.c.m. Een sullivan binnenkabel. Ga dit nog even testen. Het systeem in je video is niet toepasbaar gezien de beschikbare inbouwhoogte. Je krijgt dan te weinig rem en liftwerking maar alleen een minder grote vleugelbelasting. Ik heb het al gestest. In elk geval bedankt voor je input.

Gr. Ronald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenstaande oplossing is ontworpen voor een model van een P-47 en heeft inderdaad een iets andere flap-gang. Onderstaande (van dezelfde ontwerper) heeft bijna geen inbouwhoogte en komt eerst een stuk naar buiten en buigt dan naar beneden af:


Maar of dit systeem op een grote rc-kist werkt vraag ik me af?

De proefopstelling welke je hebt gemaakt ziet er goed uit en werkt gezien de foto`s prima. Ben benieuwd naar het resultaat straks, wel iets aparts!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top