Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Hey Ronald,
Ziet er goed uit allemaal, wordt een geweldig mooie kist.

Onderstaand het kleine broertje wat te koop staat. Met daarin een video link en daarin weer een link naar de verkoper met daarin een decall set voor het model. Kwam ik toevallig tegen nadat je me vanmiddag de foto liet zien.
Zal wel niet helemaal zijn wat je nodig hebt maar misschien kun je er wat mee.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Groeten,
Erik

Hoi Erik. Bedankt. Onvoorstelbaar dat ze dat voor 250 dollar kunnen maken en verkopen. Er zit zelfs een intrekbaar landingsgestel in. Mooie kist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
phoca_thumb_l_20121115%20025.jpg


phoca_thumb_l_20121115%20050.jpg
 
We zijn er bijna. Spinners uitgesneden maar moet ik nog vast zetten. Dan nog luikjes voor brandstof/schakelaars/laden etc. maken zwaartepunt bepalen en wat testjes doen en dan maar zien wanneer hij de lucht in kan...
phoca_thumb_l_20121117_1200501.jpg
 
Echt een prachtkist geworden dit !!! Ben benieuwed naar het filmpje van de maiden !! ;)

garthumb.gif


Mvg,

Bart
 
Wow man, wat een ontzettend mooie kist weer!
En in een waanzinnig tempo gebouwd.
Succes met de "laatste loodjes".

Groeten, Ramses
 
Amazing! :worship:
Wat een tempo en wat een pracht is het geworden!

Hoe heb je eigenlijk het frame/de lijnen op de cockpit nagebootst, met lithoplaat, alutape of dun triplex?

Werelds wat een mooie kist is dit geworden, Chapeau!

Groeten, Ralf
 
Schips :bad-words:... jammer dat ik dit draadje kompleet gemist heb (tot zojuist dan).
Ik heb zelf al 5 jaar ook zo'n mooie P-38. Gebouwd van een kit van Andreas Dehn met vele schaaldetails en weathering. Is al in 1993 (!) gebouwd door een Duitse kennis van mij. De mijne heeft een span van 270cm, 2x Zenoah 45cc, 18 servo's en een gewicht van dik 18 kg. De Zenoahs hebben -eenmaal airborn- power over. Krap halfgas is al bijna geen schaalsnelheid meer. Maar het is wel comfortabel om wat power achter de hand te hebben (zoals bij een start van grasbaan). Kist vliegt super (anders was ie ook niet zo oud geworden :mrgreen:) maar moet wel echt "binnen gevlogen" worden voor de landing! Zweven is er niet bij met dat gewicht en die slanke vleugels!
Hier een linkje naar de eerste vlucht nadat ik hem overgenomen had;

Ik ben heel benieuwd naar een filmpje van jouw maidenflight!
Veel succes!
Grtz, Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super

Ziet er super gaaf uit, je bouwt hard door zie ik wel. Ben erg benieuwd naar de live demonstratie.
Groeten,
Erik
 
Vandaag de kist uitgebalanceerd. De kist moet worden gebalanceerd met het landingsgestel uit volgens ziroli.

Er moet 777gr lood voor in de neus. Het totale gewicht komt dan toch nog op 21,5kg. Dat had ik echt niet gedacht. Dacht zo rond de 18kg uit te komen. Hmm heb ik dan toch geen motip filler gebruikt maar loodhoudende loodmenie? :)
 
Gewicht

He Ronald.

Resultaat mag er wezen :wink: geintje, ziet er schitterend uit man, hopelijk zal de kist je een hoop vliegplezier opleveren, zal heus wel :yes:
Had je het balsa nu hier gehaald of ook van overzee laten komen? Mijn ervaring van overzee is dat het balsa van daar hier ook wel abachi wordt genoemd :wink:
Maar 21.5 is misschien wel een perfect gewicht voor de Peethirtyeight zodat die lekker in de lucht zal gaan hangen, maar dat komt wel goed in jou handen :wink: schaal vliegen he, vak apart.
Ben benieuwd naar de vliegbevindingen t.z.t. Eerst maar eens een lekkere vliegdag afwachten en natuurlijk nog de nodige kleine afwerkingetjes voltooien.
Ben zelf nog lekker bezig met de FW190, maar vordert gestaag, wordt wel feb of maart voor dat ik hem invlieg, zojuist nog de retacts gewisseld van Behotec C50 naar orginele schaal retracts van Shindin ( Lenny Sarbin USA ) zijn de helft minder duur dan de Sierra en toch precies hetzelde opgebouwd met dezelfde duurzame materialen.

Wordt wel Nijverdal of Odoorn waneer ik jullie weer tegenkom?

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ger,

Thanks. Balsa heb ik bij Hangar uit kampen gehaald. Zelf de plankjes geselecteerd. Moet toch de loodmenie zijn denk ik :). Nou ja als ik het vergelijk met het gewicht de rest van de ziroli's op internet dan valt die 21,5kg erg mee. De meeste kisten zijn een stuk zwaarder en hebben geen fowlers. Zonder fowlers kom ik op een vleugelbelasting van 208gr/dm2. Oppervlak is volgens tekening 1590sq inch.

De fw komt dus zeker naar de flyin op odoorn toch?

Shedin had ik nog nooit van gehoord. Ik ga eens even kijken op internet welk moois ze allemaal maken. Het sierra lg op de p38 is wel super mooi degelijk en strak afgewerkt. Ik heb er geen spijt van dat ik sierra heb gekozen.

He Ronald.

Resultaat mag er wezen :wink: geintje, ziet er schitterend uit man, hopelijk zal de kist je een hoop vliegplezier opleveren, zal heus wel :yes:
Had je het balsa nu hier gehaald of ook van overzee laten komen? Mijn ervaring van overzee is dat het balsa van daar hier ook wel abachi wordt genoemd :wink:
Maar 21.5 is misschien wel een perfect gewicht voor de Peethirtyeight zodat die lekker in de lucht zal gaan hangen, maar dat komt wel goed in jou handen :wink: schaal vliegen he, vak apart.
Ben benieuwd naar de vliegbevindingen t.z.t. Eerst maar eens een lekkere vliegdag afwachten en natuurlijk nog de nodige kleine afwerkingetjes voltooien.
Ben zelf nog lekker bezig met de FW190, maar vordert gestaag, wordt wel feb of maart voor dat ik hem invlieg, zojuist nog de retacts gewisseld van Behotec C50 naar orginele schaal retracts van Shindin ( Lenny Sarbin USA ) zijn de helft minder duur dan de Sierra en toch precies hetzelde opgebouwd met dezelfde duurzame materialen.

Wordt wel Nijverdal of Odoorn waneer ik jullie weer tegenkom?

Groet Ger.
 
Ok guys even een vraagje tussendoor.

Zoals jullie weten heb ik gekozen voor de twee dle55 motoren waarvan ik er 1 de andere kant op laat draaien. Beide motoren hebben nu een aantal tankjes 1:30 normale benzine met minerale olie gehad. Wat me nu bij het testen opvalt is dat de motor welke de andere kant op loopt meer compressie heeft dan de "normale" motor. De compressie is gelijk als ik beide motoren de normale kant op laat draaien. M.a.w. Er ontstaat een verschil in compressie op het moment dat je een motor andersom laat draaien. Weet iemand wat hiervan de reden is?

De motoren zijn identiek en zijn ook ingelopen in de draairichting waarin ze uiteindelijk moeten gaan werken. Dus de 1 cw en de andere ccw. Ik moet de omgedraaide motor ook iets rijker zetten op de L naald om deze bij stationair draaiende te houden.

Hoor graag jullie ideeën.
 
Hoi Ronald.

Er bestaat geen motor die exact dezelfde is dan een andere van hetzelde type en merk, altijd zit er ergens een of meerdere minuscule verschil (len) .
Kan in de passing cilinder zuiger zitten, uitweging en balans rechtheid krukas, carburateurs, enz enz.
Ik zou als ik jou was eerst eens een ringetje van 2 a 3 mm omder de ccw motor bougie leggen, misschien dat dit al helpt in ietsjes compressie verlaging.
Iets rigoureuzer is om even een veerbelaste hoon met de boormachine door de ccw cilinder te halen, heb dat in een ver brommer verleden ook wel eens gedaan wanneer de zuiger te strak zat, komt wel een beetje fingerspitzen bij kijken maar moet kunnen.
Of de cw motor voorzien van een dunnere voet pakking, of de ccw motor van een dikkere voetpakking, b.v. De Saito .80 had fabriek af een vrij hoge compressie, dit onderving ik dan met een rvs plaatje/voetpakking tussen cilinder en onderblok, totdat de motor goed ingelopen was en het plaatje er weer tussenuit kon, was dan goed ingelopen en had veel power.
Kun nog iets smokkelen met het ontstekings tijdstip van de ccw motor?
Just my two cents :wink:
Groet Ger.
 
Back
Top