bekabelen Zoltar CNC 2012
vandaag de bekabeling ter hand genomen van de machine. In enkele plaatdelen zijn gaten gelaserd zodat je hierdoor een tiewrap kunt halen om de kabels vast te zetten.
Het eerste deel om te bekabelen is de z-as motor en de Y-as motor. Beide zitten op het portaal gemonteerd. Op de motoren lijm ik een klein kunststof kastje van 40 mm vierkant en ca 15 mm hoog. In deze doosjes boor ik ter hoogte waar de kabels van de motor in het kastje komen een gat van 6 mm en voer hier de motorkabeltjes door. Afhankelijk van de positie van de motor en hoe de kabels naar de stuurkast aankomen boor ik een tweede gaatje in de zijkant en haal hier de stuurkabel doorheen.
hierboven zie je de aansluiting van de X-as motor, waarop het kastje is gelijmd. Het lijmen kun je het beste met dezelfde loctite doen als waarmee de machine in elkaar is gelijmd.
De bekabeling die naar de Z-as motor gaat en de sensor kabel van de referentie schakelaar heb ik in een spiraalkabel gedaan zodat deze bijelkaar blijven. Let erop op dat de kabel niet strak komt te staan als deze naar de andere zijde gaat op de portaal en de kabel strekt. Hier is een mooie lus maakt zodat de kabel nooit strak kan komen te staan en mogelijk beschadigd of breekt:
In plaats van een spiraalkabel kun je natuurlijk ook een kabelrups gebruiken, deze is wel duurder.....
De stuurkabels voor de X-as motoren wordt niet door het frame geleid. ter hoogte van de X-as motoren is de afscherming van de tandriemsnaar aanwezig. Je kunt hier gaten in boren en daar de bekabeling doorvoeren en die tussen de riem door laten lopen. Denk hierbij dan aan het gebruik van doorvoertules ter bescherming van de kabel. Verder dien je dan ook een geleiding te maken om de kabel goed te ondersteunen zodat de tandriem vrij blijft. Ik heb deze bekabeling onder de afscherming laten lopen en vastgezet met tiewraps, zie eerste foto.
Alle stuurkabels worden op de motorkabels gesoldeerd. Hier worden geen kroonsteentjes voor gebruikt.
De kabels van de schakelaars zijn 3 meter lang en worden zo geleverd. Nadat deze in de kabelboom zijn verwerkt worden deze ingekort op de gewenste lengte.
Voor de stuurkabel heb ik afgeschermde 4 x 0,5mm2 kabel gebruikt. Deze kabel kan een maximale stuurstroom van ca. 4,5 A aan en is daarmee ruim voldoende voor de motor stroom van 2,5A.
De kabels heb ik gebundeld en onderaan het portaal vastgezet:
Nu het laatste deel nog uitvoeren:
De kabelboom geleiden onder de tafel. Hier ben ik nog in overweging om een kabelrups te gebruiken, maar een flexibele slang is ook goed mogelijk. Dit wordt dan vastgezet in een z-vormig aluminium profiel:
tot zover voor vandaag.
Nu eerst even aan het werk om de files voor het eerste freeswerkje aan te maken. Binnen de club loopt een winterproject van de guppy 2. De rompspanten en het verstevigingsframe wil ik graag met de machine maken. Dit hebben wij 3x nodig en is dus een mooie testcase!
gr.
gait