laatste
@ Eric,
op je wenken bediend...
Zoals eerder gemeld had mijn proxxon spindeltje de geest begeven. Tegenwoordig frees ik met een Kress spindel. Omdat de hals van de kress groter is dan van de proxxon heb je een andere onderplaat en houder nodig. Tevens is het gewicht hoger van de kress en is er een frame wat op de z-as wordt gemonteerd om deze stijver te maken.
Bij de levering zit een kunststof blok waarin de kress wordt vastgeklemd en hierin zit ook de mogelijkheid om LED verlichting in op te nemen zodat de plek waar gefreesd wordt ook nog eens goed zichtbaar is. Dit laatste heb ik niet gemonteerd, komt nog hiervoor moet nog een uitsparing in het blok worden gemaakt.
De montage van de kress is zo gebeurd.
Ik heb de freesbank een vaste plek in mijn werkplaatsje gegeven. Hierin staan standaard rekken van de gamma die prima als werktafel kunnen worden gebruikt voor dit soortstationaire machines.
Onder de freesmachine heb ik de motoraansturing geplaatst en de computer (DELL optiplex 260 P4 2,4 GHz, Win XP SP3)
Samenvatting van dit project:
De beschikbaarheid van de kit heeft mij over de drempel getrokken om deze machine te bouwen, ik zag er tegen op om zelf alle mechanische delen te maken met de gewenste nauwkeurigheid om een degelijke machine te krijgen met een acceptabele nauwkeurigheid van het freeswerk. Voor een goede prijs wordt een kit geleverd die geheel uit 3 mm RVS is gesneden. De opbouw is eenvoudig en je krijgt door de constructie een stijve machine die prima voldoet voor mijn toepassing. In de toekomst gaat er zeker non-ferro op gefreesd worden dat moet deze frees makkelijk aan kunnen.
Ik heb de mechanische opbouw van de machine als erg leerzaam ervaren, hoewel ik deze niet volledig heb hoeven samen te bouwen weet ik hoe deze mechanisch in elkaar steekt en hoe ik de machine instel.
Min puntje hierbij is wel dat ik geen handleiding had hoe de machine op te bouwen. De 3D tekening heeft mij wel geholpen, maar vervangt de bouwbeschrijving niet. Via het Zoltar forum is wel veel te vinden over het bouwen van de machines en geeft je generiek inzicht. maar op punten wijken de machines onderling. Aan een handleiding wordt gewerkt.
De kogelomloopspindels uit China voldoen prima op deze machine, na 2 maanden zijn de spindels en moeren goed op elkaar ingelopen. Ze lopen lekker licht en de prijs kwaliteit verhouding is uitstekend.
De elektronica voor de motoraansturing:
Dit is een 4 kanaals stappenmotor kaart, met de mogelijkheid voor het aanslutien van eindschakelaars en referentie schakelaar. Zowel mechanische als ook de naderingsschakelaars worden ondersteund (5 en 12V).
De print heb ik los gekocht met een software licentie voor CNC USB.
In de praktijk werkt dit gewoon goed in combinatie met de low kost bipolaire motoren (€ 15,00 p.stuk) De specificatie van de controller: Umax = 36 V, Imax= 2,5 A de controller staat standaard ingesteld op 1/8 stap (niet te wijzigen). De stroom is instelbaar in stappen van 0,5 A.De print heb ik ingebouwd in een kast te samen met een industriele schakelende voeding van 24V 6A.
Triplex 3 mm, frees ik met 600 mm/min maar dit kan nog hoger.
De snelheid onbelast is max 2500 mm/min.
Tja en dan de software:
De software bepaald uiteindelijk wat de frees gaat doen.
CNC USB is een pakket wat continue in ontwikkeling is. Het pakket is voorzien van een beknopte handleiding die ervan uitgaat dat je de generieke terminologie van de freesmachine kent: feed, traverse etc. Hier kom je met hulp van o.a de forums wel uit. Ook zoltar heeft een eigen forum waar je snel antwoorden krijgt op vragen over instellingen maar ook het bouwen van de machine.
Confg files voor CNC USB zijn beschikbaar waardoor het allemaal een stuk eenvoudiger wordt. CNC-USB heeft veel functionaliteit in zich, maar het belangrijkste is toch de aansturing van de machine op basis van g-code.
Via dit forum werd ik gewezen op demo versies van cut2d en vcarve pro. Hier heb ik relatief snel mee leren werken om CAD tekeningen, bitmaps etc om te zetten naar vectorfiles en g-codes.
Een stijle leercurve maar zeer leerzaam, ik sta nog maar aan het begin van de mogelijkheden, die eindeloos lijken te zijn.
Conclusie:
Voor een redelijke prijs krijg je een machine die in ca. 2-3 dagen op te bouwen en in bedrijf
te stellen is.
De constructie is eenvoudig maar doordacht en is geheel uit 3 mm RVS opgebouwd.
De geleiding op de X en Y as is met kogellagers uitgevoerd die op de RVS banen lopen, de Z-as heeft geslepen assen met nylon lagers. Voor hobbywerk voldoet dit prima.
Het A3 freesoppervlak is ruim voldoende voor het fresen van ribben, spanten etc.
M.i. een aanrader voor de hobbyist die zelf zijn modellen construeert of vanaf tekening bouwt.
Software is persoonlijk en tot op heden doet CNC-USB wat het moet doen. Regelmatig zijn er upodates. Deze software is naast fresen ook te gebruiken voor CNC schuimsnijden van o.a. vleugels.
Een project is opgestart om de thermy uit de FMT te bouwen, waarbij de spanten, ribben etc worden gefreesd. Hierover komt een draadje met uitleg over hoe ik te werk ben gegaan.
gr
Gait