Bouwverslag Zorro Light

Dat ziet er mooi uit, het blijft zo wel een herfst ipv winterprojekt;).

Ach Robert schweisgut heeft ook nog een 3,5 mtr model, ben je iets langer bezig.

Ik hoop morgen in de middag de eyecatcher tussen het slepen door te maidenen.

Veel plezier met verder bouwen

Terence

Hallo Terence,

Veel succes met de Eyecatcher, ik hoop dat het weer meewerkt op de plaats waar je vliegt.
Bij mij thuis een grote eik opruimen, dus geen modelbouw!

Laurens

bevestiging van de vleugels

Hallo,

De bevestiging van de vleugel alleen in de balsa romp leek me wat zwak. Daarom heb ik de vleugelwortel nagezaagd van vliegtuig triplex.

Maar..... de bijgeleverde messing buisjes waren dus nu te kort. Geen probleem, naar de shop voor een nieuw buisje van de correcte maat. Thuis gekomen bleek de maat toch anders te zijn, de stalen vleugelpennen waren iets te dik. Ik had nog een massieve koolstof staaf van de juiste maat liggen, dus vooruit maar.
Bij voorlopig passen bleken de gaten in de romp niet goed te zijn, de pennen kwamen scheef te staan. Toch is de romp echt wel recht.
Zorgvuldig de gaten uitvijlen, net zolang tot de vleugels pasten, de buisjes inlijmen met epoxy, prima!

full

Na harding bleek ik ook de pennen mee gelijmd te hebben, jasses!
Na enig geweld kwamen de buisjes en de pennen weer los, de hele procedure nog eens en nu de pennen ingespoten met silicone-olie, en ja hoor.... het zit!

full

Nu hadden de vleugels een goede aansluiting op de romp.

full

Al met al heeft het juiste inlijmen van de messing buisjes langer geduurd dan het bouwen van de hele romp.

Laurens

Laatst bewerkt door een moderator:
servo's installeren

Hallo,

Na even wachten zijn de juiste servo's gearriveerd en begin ik met het installeren van de servo's. Dat wordt dus solderen en testen!

Laurens

Remkleppen

Hallo,

Nu de servo's er zijn kan ik verder met de bouw.
Als eerste de verlenging van de servokabels, een priegelig soldeerwerkje en daarna de servo's monteren op de servoplankjes.
Schweissgut heeft hiervoor triplex plankjes, die met schroefjes in de vleuel gemonteerd worden. Het is dus altijd mogelijk later de plankjes los te schroeven om de servo's te vervangen.
Een grappig systeem wordt toegepast voor de remkleppen. Een M2 boutje aan de servoarm glijdt door een gleuf, zodat de remklep geopend wordt en daarna secuur gesloten.

full

full

Met de zender moet nu de slag van de servo worden afgeregeld, zodat de juiste eindstanden worden bereikt. Met de Multiplex zender is dat een simpel werkje. Aan de eindstanden moet de servo rustig staan en niet knorren. Om dat te testen heb ik de remkleppen provisorisch bevestigd met plakband.

full

Om de remkleppen links en rechts gelijk af te stellen heb ik hiervoor twee kanalen gebruikt, met een y-kabel kun je ze niet apart afstellen.

Zo, nu zo langzamerhand gaan bekleden met Oracover light.

Laurens

Zorro

Leuk draadje. Een half jaar geleden heb ik ook een ZL gebouwd. Foto's staan in mijn album. Vliegt super.
Groet.
Ted

ZL

Hallo Tejo,

Bedankt voor je antwoord en de foto's van de Zorro. Ziet er gelikt uit!
Ik ben heel nieuwsgierig naar je vliegervaringen met de Zorro. Als je daar iets meer over kan vertellen, dan graag.
Ik heb nu 1 vleugel bekleed.

full

Als de vleugels klaar zijn, dan het installeren van de elektronica. Ik ben van plan een stabilisator van HobbyKing in te bouwen, die heb ik ook in de Holiday, die vliegt nu rustiger. Of het bij de Zorro ook nodig is.....

Laurens

alweer wat verder

Hallo,

Zo, de vleugels zijn bekleed met Oracover Light.(Lastig te verkrijgen!)
De romp is twee maal gebeitst met kleurbeits en daarna 1 keer gelakt met vloerlak. De moderne watergedragen vloerlak maakt de romp veel sterker en bestand tegen butsen, nou ja.........

full

Naar mijn idee is het toch wel een fraaie kist geworden.

full

Het gewicht met alles erin is nu 1238 gram, dat komt precies overeen met mijn schattingen. Bij 52 dm2 kom ik dus op 23,8 g/dm2.

full

Nu de stekkertjes solderen en het zwaartepunt bepalen.

Laurens

Dag Laurens,
Jouw ZL ziet er hardstikke goed uit. Grappig dat de kleurstelling van de mijne precies omgekeerd is.
Wat het vliegen betreft: ik heb alle instellingen toegepast die Schweissgut adviseert in de bouwhandleiding. De rolroeren staan 1 mm omhoog getrimd ten opzichte van het vaste deel van de achterlijst. Bij het starten is het zaak om de kist een flinke zwiep te geven zodat de rolroeren meteen worden aangestroomd. Doe je dat niet dan zakt hij door. Het gebruik van de spoilers vereist dat je de rolroeren 8 mm up trimt anders gaat hij zodra de spoilers omhoog komen in een steile duikvlucht. De spoilers komen bij mij tot ca. 45% omhoog. Dat is ruim voldoende om in een rustige zakvlucht over te gaan.
De alternatieve manier die Schweissgut beschrijft om uit een termiekbel te komen,namelijk op de rug vliegen, is mij niet gelukt met de ZL. Daarvoor draait hij te traag. Ik vlieg met een 3c 1350 mah lipo, en heb daarmee ca. 4 motor minuten. Dat is genoeg om een keer of 8 omhoog te gaan. Bij geen thermiek heb ik minstens 30 min vliegtijd per akku.

Eycatcher

Dit draadje gevolgd , was zelf in die tijd bezig met de Eycatcher ook van
[FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]Robert Schweißgut[/FONT][FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif].
Heb voor dit model gekozen omdat ik de vleugelvorm erg mooi vindt.

Vorige week voor het eerst gevlogen en vandaag met een klein miezerig motregentje ook nog . windkracht was 3 denk ik,

heb de uitslagen veel meer dan aangegeven waardoor het vliegtuig beter reageerd op de roeren. ook ongeveer 10 % differentieel op de roeren .

de foto is vanmiddag genomen in ons clubhuis,

vriendelijke vlieg groeten
Joop
[/FONT]
  • full
    full

Maiden

Zo,
de bouw is klaar, de servo's afgesteld en het zwaartepunt klopt met de accu erin, dus................ zal ik vliegen?

Het is altijd een beetje spannend om een nieuw vliegtuig in te vliegen, maar niet zeuren, vliegen.

Eerst een handstart, warempel, grofweg klopt het.

Nu de motor aan! Evenals de Holiday begint de Zorro met een flinke duik en als hij even vaart heeft opgenomen stijgt hij perfekt omhoog. Motor uit en direct maakt hij een flinke bocht naar rechts. Vijf klikjes naar links en hij vliegt rechtuit. Twee klikjes up en de Zorro vliegt hands-free! Heel fraai! Na 4 minuten landen, zonder spoilers te gebruiken.

Nu met wat meer moed omhoog, dik 200 meter en een vlucht van 5 minuten. Even de spoilers proberen, oei, de Zorro duikt steil naar beneden, met zijn neus in de zachte modder! Voortaan niet meer dan een kwart open doen en wat up bijmixen. Even modder en gras uit de spinner verwijderen.

Nog een lange vlucht...........en bij de landing verlies ik het roer aan de linkervleugel! Aai!

Ik heb de roeren met Oracover strip aangestreken, maar die verbinding kan niet tegen vocht. Onder de strip was het drijfnat. Wat een geluk dat het bij de landing gebeurde.
Thuis de Zorro ontmodderd en beide roeren met Blenderm vastgezet. Dat maakt gelijk een betere indruk.

Dit keer geen foto´s, ik vind invliegen al spannend genoeg!

Laurens

Vliegervaringen

Hallo Tejo,

Te laat lees ik nu je vliegervaringen.

Mijn ervaringen zijn exact gelijk: eerste een scherpe duikvlucht tot de roeren worden aangestroomd en dan prima omhoog. De Holiday reageert precies zo.
De spoilers veroorzaken een steile duikvlucht met als gevolg modder tot in de spinner, maar geen schade. Dus flink up bij mixen.
Ik vlieg met een 1800 Lipo, ik heb nog een 1500, ga ik ook proberen. Zwaartepunt was in een keer goed, geen lood nodig.
Ik had nog een stabilisator in willen bouwen, maar na deze vluchten zie ik er van af, hij is stabiel genoeg. Rollen heb ik niet geprobeerd, ik zoek liever naar thermiek, Schweissgut vliegt natuurlijk op de helling of in het thermiekparadijs!

Groet, Laurens

Gefeliciteerd! Mooi om te lezen dat de maiden er is geweest en de eerste vluchten (min of meer) succesvol zijn.

JB

afstellen servo's bij delta-configuratie

Hallo,

Omdat het de laatste dagen absoluut geen zweefvliegweer is geweest (bij mij thuis is een grote den gesneuveld) ben ik bezig geweest met het afstellen van de servo's. De servo's voor de stoorkleppen zijn zo afgesteld dat de kleppen hooguit 25 graden openen, dat lijkt me volstrekt genoeg.

Probleem: bijmixen van up bij het openen van de stoorkleppen functioneert niet.

Bij Multiplex (Cockpit zender) gebruikt men voor delta-configuratie kanaal 1 en 2 gemixt. De spoilers of stoorkleppen komen dan op kanaal 5 en 6. Hierbij kan klaarblijkelijk niet compensatie up worden bijgemixt. Of doe ik iets verkeerd?
Uit het antwoord van Tejo begrijp ik dat het hem wel gelukt is. "Een rustige zakvlucht" lijkt mij ook ideaal!

full

Heeft iemand idee hoe ik het kan oplossen?

full

Nu maar wachten op wat beter weer.

Laurens

Ik volg al een tijdje dit draadje en vind dit een prachtige zwever. Misschien dat ik ooit een 2.6 meter uitvoering ga bestellen.

Als ik de foto's bekijk valt het mij, als F5J liefhebber, op dat je de buiten flaps omlaag hebt bij het "remmen". Het lijkt mij dat dat juist andersom zou moeten, ook gezien de lengte van de binnen en buiten flaps. Misschien dat er dan ook meer balans is te vinden.

Flaps

Hallo Frans,

Excuses, op deze foto waren de elevons (dat is geloof ik het juiste woord) nog niet verbonden met de servo's, ze hingen nog slap naar beneden. De spoilers staan ook nog niet open.
Bedankt voor je antwoord, het is altijd aardig als men geïnteresseerd is.

Laurens

Heb je de SX? Daar heb je bij mix toch de spoiler-co of flap-co functie zitten?dat is de hoogtecompensatie voor voor die functies.
Ik weet alleen uit mijn hoofd niet of je bij de deltamixer ook die mixers beschikbaar hebt.

Back