Vliegervaringen met de Zorro Light
Dank zij het fraaie weer van de laatste dagen heb ik wat ervaringen op kunnen doen met het vliegen met de Zorro Light.
Als eerste heb ik kunnen merken dat de verstevigde romp inderdaad veel robuuster is dan de eerste. Na een aantal landingen, sommige minder zacht dan ik wilde, is er met deze romp niets aan de hand. Een grote verbetering.
Nu de vliegervaringen:
Als eerste heb ik gemerkt dat de Zorro toch wel het beste vliegt als er tempo gemaakt wordt. Langzaam vliegen is niet zijn sterkste punt, dan wordt de daalsnelheid duidelijk groter. Het beste is dat te merken bij het cirkelen in de thermiek: hij draait tamelijk snel zijn rondjes en zakt dan niet weg. Bij langzame bochten dient behoorlijk up te worden gegeven, anders zakt hij wel weg.
Bij wat wind zal hij denk ik prima vooruit komen.
Ongeveer dezelfde ervaring had ik ook met de Holiday van Schweissgut.
Ik kan overwegen om turbulatoren aan te brengen, dat heb ik wel gedaan bij de Holiday, die daarop reageerde met wat rustiger gedrag. Van textiel plakband knip ik dan met de zigzagschaar een dunne bandje, dat werkte uitstekend.
Door het bijmixen van up bij het gebruik van de stoorkleppen gaat hij inderdaad in zakvlucht over, het landen wordt daardoor veel eenvoudiger.
Ik vind het gedrag van de Zorro Light goed, maar om hem nu
"ein echter Thermikschnüffler"
te noemen.............., daarvoor is hij wel te snel.
Misschien moet ik nog wachten op echte warme thermische dagen.
Maar........... ik heb heerlijk gevlogen, de laatste twee dagen!
Laurens