Bouwverslag Zorro Light

... en dan bekleden met glasvezel. Is hij dan sterk genoeg, Dirk Schipper?
Sjonge, het lijkt wel alsof ik het allemaal wel weet! :rolleyes: ;)

Begrijp ik je nu goed: is het balsa straks aan binnen- én buitenzijde van 25 grams glas voorzien? Dan mag je wel oppassen. Dan heb je een soort bunker-penetrerende kogel gemaakt. :rolleyes:

hallo,

volg dit draadje/ discussie al een tijdje en eigenlijk begrijp ik het probleem niet geheel.

heb zelf ook 2 stuks modellen van robert schweisbgut als je zijn modellen goed bouwt in dit geval de romp en deze bekleedt met Oracover dan zijn deze meer dan sterk genoeg!!

Dus waarom het zo moeilijk maken en bekleden met glasvezel, triplex enz??

vr. gr. Joop

Meneer Sweischgut maakt prachtige kisten en de meesten zullen ook goed van constructie zijn, maar geloof me, ik heb de romp van de Zorro light ook in mijn handen gehad en die was zeker niet bestand tegen een iets minder zacht landing. Niets ten nadele van Sweischgut, maar gewoon een aandachtspunt.

Versterkte romp Zorro light

Hallo iedereen,

Ik heb de heer Schweissgut gemaild over de kwaliteit van het geleverde balsa en als antwoord zei hij zelf dat de kwaliteit aan grote schommelingen onderhevig was. Als houtkenner moet ik constateren dat het spint was en zeker geen kernhout.

Maar............. het bekleden met glasweefsel was geen naar werkje en het brengt nauwelijks gewicht met zich mee. (Dank je wel Dirk) Ik moet de romp nog schuren (heel licht) en dan kan ik hem wegen. We zullen zien.

Over de constructie heb ik niets dan lof, daaraan lag het zeker niet.
Nu ja, ik wilde toch een winterklus, dat is nu gelukt.

full

Na overleg met de firma Multiplex is het me nu ook gelukt om bij het openen van de spoilers UP bij te mixen. Dat gaat alleen bij de configuratie ACRO---electronische y-kabel --- en daarna het gebruik van twee vrije mixers. Ingewikkeld, maar het functioneert!

Laurens

Laatst bewerkt door een moderator:
Klaar!

Zo, romp 2 is klaar, van binnen en van buiten versterkt met glasvezel. Alles met elkaar, dus zwaarder balsa, epoxy en glasvezel en een beetje groter dan de originele romp...............40 gram zwaarder.
Dat betekent dus dat de vleugelbelasting van 23,5 g/dm2 is toegenomen tot 24,3 g/dm2.
Zal ik dat bij het vliegen merken?

full

En, zoals ik vorige keer schreef, is ook de nieuwe rompbouw set van Robert Schweissgut aangekomen. En kijk eens, wat een verschil in balsa. De eerste was practisch maagdelijk wit en erg zacht, en zie nu eens! Da's andere pap!

full

U hoort weer van mijn na mijn eerste vlucht.

Laurens

Daar is hij weer!

Hallo iedereen,

Eerst het antwoord aan Dirk:
De bouwset ligt klaar, eerst maar eens vliegen en als het lelijk weer wordt/is dan krijg ik er weer zin in. Maar wel met glasdoek, Dirk, een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen!

Zo, daar is hij weer!

full

En hier met de trotse eigenaar.

full

En nog eens!

full

Verder heb ik een uitnodiging om eens te vliegen bij de Odoorner Vliegclub, daar vliegt een Eyecatcher 2. (zonder glasdoek)

Laurens

Eycatcher2

full

en deze heeft gisteren nog gevlogen en een iets te harde wind,

full

Verder heb ik een uitnodiging om eens te vliegen bij de Odoorner Vliegclub, daar vliegt een Eyecatcher 2. (zonder glasdoek)

Laurens[/QUOTE]

remaiden

Bij dreigende luchten en te veel wind kon ik het toch niet laten............ dus de lucht in met de Zorro.
Na 5 minuten begon het te regenen, dus het was een kort vluchtje.
Twee conclusies:
Hij vliegt net als voor die tijd.
De remkleppen zijn nu gemixed met veel up, en dat werkt! De "rustige zakvlucht" zoals eerder genoemd klopte! Ik moest zelfs iets down geven om het gewenste effect te bereiken, maar dat is zo op de zender bijgeregeld.
Ik vlieg op een drijfnat weiland en bij de landing ging de neus diep in een molshoop (ja, je moet goed kunnen mikken!), maar de romp gaf er geen zier om. Wel heb ik daarna alles van modder moeten ontdoen.

Nu maar wachten op prettig zweefvliegweer.

Geen foto's, want ik moest vliegen...........

Laurens

Vliegervaringen met de Zorro Light

Dank zij het fraaie weer van de laatste dagen heb ik wat ervaringen op kunnen doen met het vliegen met de Zorro Light.

Als eerste heb ik kunnen merken dat de verstevigde romp inderdaad veel robuuster is dan de eerste. Na een aantal landingen, sommige minder zacht dan ik wilde, is er met deze romp niets aan de hand. Een grote verbetering.

Nu de vliegervaringen:

Als eerste heb ik gemerkt dat de Zorro toch wel het beste vliegt als er tempo gemaakt wordt. Langzaam vliegen is niet zijn sterkste punt, dan wordt de daalsnelheid duidelijk groter. Het beste is dat te merken bij het cirkelen in de thermiek: hij draait tamelijk snel zijn rondjes en zakt dan niet weg. Bij langzame bochten dient behoorlijk up te worden gegeven, anders zakt hij wel weg.
Bij wat wind zal hij denk ik prima vooruit komen.

Ongeveer dezelfde ervaring had ik ook met de Holiday van Schweissgut.

Ik kan overwegen om turbulatoren aan te brengen, dat heb ik wel gedaan bij de Holiday, die daarop reageerde met wat rustiger gedrag. Van textiel plakband knip ik dan met de zigzagschaar een dunne bandje, dat werkte uitstekend.

Door het bijmixen van up bij het gebruik van de stoorkleppen gaat hij inderdaad in zakvlucht over, het landen wordt daardoor veel eenvoudiger.

Ik vind het gedrag van de Zorro Light goed, maar om hem nu
"ein echter Thermikschnüffler"
te noemen.............., daarvoor is hij wel te snel.

Misschien moet ik nog wachten op echte warme thermische dagen.

Maar........... ik heb heerlijk gevlogen, de laatste twee dagen!

Laurens

Hoi,

Hoe heb je de mix van hoogte met de spoilers op de zender uiteindelijk opgelost?

Ik verwacht binnenkort ook weer eens met een vliegende vleugel te kunnen spelen ( De killerhai arf van de fmt) wel een heel ander soort kistje maar met een vergelijkbare problematiek: Hij heeft rolroeren en welfkleppen waar dus het een en ander op gemixt moet worden.

Back