C
christiaan sauer
Guest
Een goedemorgen allen,
In dit topic ga ik de komende tijd een beetje bijhouden wat ik allemaal ga knutselen en rotzooien aan een lange tijd geleden begonnen model van de Zwarte Zee.
Het model is opgebouwd toen ik een jaar of 15 was schat ik zo in, en achteraf gezien is dat niet helemaal verstandig geweest. Te jong, te onstuimig, en te haastig. Het moest allemaal snel snel snel, en het resultaat is er niet "mooier" op geworden
Zie voor bewijs daarvan de foto's onderaan deze post.
Het model zoals ze er nu bijligt zou net zo goed op een sloopstrand kunnen liggen, en dan na 3 maanden werk daar. Dan zou ze er nog mooier uitzien dan hoe ze er nu uitziet haha.
De waslijst aan werkzaamheden is op dit moment nog redelijk eindeloos. Noem een klus die kan gebeuren, en het moet waarschijnlijk nog gebeuren.
- Dekken leegmaken
- Dekken kaalschuren
- Dekken rechttrekken
- Dekken vastlijmen
- Kieren tussen de (zeer slordig uitgesneden) romp en dekken vullen
- Overschot aan de ene kant wegschuren, kier aan de andere kant opvullen
- Bak waar de schroef in zit weer in elkaar zetten (net gesloopt door een vriend van me . . .)
- Bak schroef vastlijmen
- Patrijspoorten verwijderen
- Gaten patrijspoorten dichtmaken (idem voor gat anker)
- Romp zo kaal als mogelijk schuren
- Romp vlaktrekken
- Romp plamuren waar nodig
- Romp weer schuren, spuitplamuur, schuren
- Romp aflakken
- Dekken schilderen
- Verschansing sleepdek terugplaatsen incl de houders waar dat tegenaan zit
- Enz, enz enz enz.
Kortom. Het is realistisch gezien beter om een nieuw model te kopen.
En dat doe ik lekker niet
Ik vind het leuker om te kijken of ik dit stuk schroot kan verbouwen tot een toonbaar resultaat.
Het gaat me er niet om dat ze kan varen. Daarvoor zal ze naar alle waarschijnlijkheid te kwetsbaar blijven, en ik heb het geld er niet voor over om met dit schip het water in te gaan. Het gaat me er puur om dat ze weer normaal toonbaar wordt.
De laatste dagen ben ik alvast begonnen met de eerste klusjes.
- Een stuk mal op de boeg van ruwweg een halve cm dik die er nog zat heb ik verwijderd.
- Oude witte strook op het achterschip is verwijderd.
- Schroefbak (hoe heet dat eigenlijk?) is vrij behoorlijk passend gemaakt zodat die verlijmd kan gaan worden
- Sleepdek is losgemaakt zodat ik weer bij het roer kon
- Sleepdek is voor een deel ontdaan van de beplanking.
- Verschansing sleepdek is weggehaald, inclusief de staanders.
- Bolders enz zijn verwijderd.
- Begonnen aan kaalschuren romp
- En ik ben vast nog wel een flinke waslijst aan bezigheden vergeten die uitgevoerd moeten gaan worden, en al uitgevoerd zijn. De lijst is ook meer een indicatie wat voor monsterklus dit gaat worden.
Zeker als je bedenkt dat ik in geen jaren meer aan modelbouw gedaan heb, en het ritme kwijt ben. De reden dat ik denk dat het me toch gaat lukken? Zelfs de rotklusjes zoals het verwijderen van de beplanking die bijzonder goed vastgelijmd zit geeft me voldoening. Niets is er op dit moment lekkerder dan een uurtje zitten rotzooien om toch met een plamuurmes onder die plankjes te proberen te komen en te kijken of je ze een beetje fatsoenlijk weg krijgt. Niet is lekkerder dan een uurtje met schuurpapier een lamme arm krijgen van constant schuren. Als je langzaam maar zeker dingen ziet veranderen (in dit geval is dat al een verbetering) geeft dat gewoon voldoening. En ik heb geen haast. Door omstandigheden zit ik momenteel tijdelijk weer bij mijn ouders, dus ik heb ook alle ruimte die ik nodig kan hebben. Een kelder van 6 x 10 moet voldoende zijn
Onderstaand nog een aantal foto's hoe het schip er eind vorige maand bij stond. Kijk uit, de foto's zijn NSFW gezien de staat van het schip haha.

zwartezee5 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee3 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee2 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee1 by Sauer Fotografie, on Flickr
Ik ga vandaag nog even foto's maken hoe het schip er momenteel bij staat. Dan zal de klap iets minder groot zijn
Wat denken jullie, gaat dit model nog enigszins te redden zijn? Zoja, dan ga ik jullie tips en adviezen absoluut hard nodig hebben! Dus wees welkom, en geef jullie commentaar. Ik kan er alleen van leren!
Christiaan
In dit topic ga ik de komende tijd een beetje bijhouden wat ik allemaal ga knutselen en rotzooien aan een lange tijd geleden begonnen model van de Zwarte Zee.
Het model is opgebouwd toen ik een jaar of 15 was schat ik zo in, en achteraf gezien is dat niet helemaal verstandig geweest. Te jong, te onstuimig, en te haastig. Het moest allemaal snel snel snel, en het resultaat is er niet "mooier" op geworden

Zie voor bewijs daarvan de foto's onderaan deze post.
Het model zoals ze er nu bijligt zou net zo goed op een sloopstrand kunnen liggen, en dan na 3 maanden werk daar. Dan zou ze er nog mooier uitzien dan hoe ze er nu uitziet haha.
De waslijst aan werkzaamheden is op dit moment nog redelijk eindeloos. Noem een klus die kan gebeuren, en het moet waarschijnlijk nog gebeuren.
- Dekken leegmaken
- Dekken kaalschuren
- Dekken rechttrekken
- Dekken vastlijmen
- Kieren tussen de (zeer slordig uitgesneden) romp en dekken vullen
- Overschot aan de ene kant wegschuren, kier aan de andere kant opvullen
- Bak waar de schroef in zit weer in elkaar zetten (net gesloopt door een vriend van me . . .)
- Bak schroef vastlijmen
- Patrijspoorten verwijderen
- Gaten patrijspoorten dichtmaken (idem voor gat anker)
- Romp zo kaal als mogelijk schuren
- Romp vlaktrekken
- Romp plamuren waar nodig
- Romp weer schuren, spuitplamuur, schuren
- Romp aflakken
- Dekken schilderen
- Verschansing sleepdek terugplaatsen incl de houders waar dat tegenaan zit
- Enz, enz enz enz.
Kortom. Het is realistisch gezien beter om een nieuw model te kopen.
En dat doe ik lekker niet

Het gaat me er niet om dat ze kan varen. Daarvoor zal ze naar alle waarschijnlijkheid te kwetsbaar blijven, en ik heb het geld er niet voor over om met dit schip het water in te gaan. Het gaat me er puur om dat ze weer normaal toonbaar wordt.
De laatste dagen ben ik alvast begonnen met de eerste klusjes.
- Een stuk mal op de boeg van ruwweg een halve cm dik die er nog zat heb ik verwijderd.
- Oude witte strook op het achterschip is verwijderd.
- Schroefbak (hoe heet dat eigenlijk?) is vrij behoorlijk passend gemaakt zodat die verlijmd kan gaan worden
- Sleepdek is losgemaakt zodat ik weer bij het roer kon
- Sleepdek is voor een deel ontdaan van de beplanking.
- Verschansing sleepdek is weggehaald, inclusief de staanders.
- Bolders enz zijn verwijderd.
- Begonnen aan kaalschuren romp
- En ik ben vast nog wel een flinke waslijst aan bezigheden vergeten die uitgevoerd moeten gaan worden, en al uitgevoerd zijn. De lijst is ook meer een indicatie wat voor monsterklus dit gaat worden.
Zeker als je bedenkt dat ik in geen jaren meer aan modelbouw gedaan heb, en het ritme kwijt ben. De reden dat ik denk dat het me toch gaat lukken? Zelfs de rotklusjes zoals het verwijderen van de beplanking die bijzonder goed vastgelijmd zit geeft me voldoening. Niets is er op dit moment lekkerder dan een uurtje zitten rotzooien om toch met een plamuurmes onder die plankjes te proberen te komen en te kijken of je ze een beetje fatsoenlijk weg krijgt. Niet is lekkerder dan een uurtje met schuurpapier een lamme arm krijgen van constant schuren. Als je langzaam maar zeker dingen ziet veranderen (in dit geval is dat al een verbetering) geeft dat gewoon voldoening. En ik heb geen haast. Door omstandigheden zit ik momenteel tijdelijk weer bij mijn ouders, dus ik heb ook alle ruimte die ik nodig kan hebben. Een kelder van 6 x 10 moet voldoende zijn

Onderstaand nog een aantal foto's hoe het schip er eind vorige maand bij stond. Kijk uit, de foto's zijn NSFW gezien de staat van het schip haha.

zwartezee5 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee3 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee2 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee1 by Sauer Fotografie, on Flickr
Ik ga vandaag nog even foto's maken hoe het schip er momenteel bij staat. Dan zal de klap iets minder groot zijn

Wat denken jullie, gaat dit model nog enigszins te redden zijn? Zoja, dan ga ik jullie tips en adviezen absoluut hard nodig hebben! Dus wees welkom, en geef jullie commentaar. Ik kan er alleen van leren!
Christiaan