Bouwverslag Zwarte Zee 1:90 Restauratie

• Topicstarter Topicstarter christiaan sauer
  • Startdatum Startdatum
C

christiaan sauer

Guest
Een goedemorgen allen,

In dit topic ga ik de komende tijd een beetje bijhouden wat ik allemaal ga knutselen en rotzooien aan een lange tijd geleden begonnen model van de Zwarte Zee.

Het model is opgebouwd toen ik een jaar of 15 was schat ik zo in, en achteraf gezien is dat niet helemaal verstandig geweest. Te jong, te onstuimig, en te haastig. Het moest allemaal snel snel snel, en het resultaat is er niet "mooier" op geworden ;)

Zie voor bewijs daarvan de foto's onderaan deze post.

Het model zoals ze er nu bijligt zou net zo goed op een sloopstrand kunnen liggen, en dan na 3 maanden werk daar. Dan zou ze er nog mooier uitzien dan hoe ze er nu uitziet haha.

De waslijst aan werkzaamheden is op dit moment nog redelijk eindeloos. Noem een klus die kan gebeuren, en het moet waarschijnlijk nog gebeuren.

- Dekken leegmaken
- Dekken kaalschuren
- Dekken rechttrekken
- Dekken vastlijmen
- Kieren tussen de (zeer slordig uitgesneden) romp en dekken vullen
- Overschot aan de ene kant wegschuren, kier aan de andere kant opvullen
- Bak waar de schroef in zit weer in elkaar zetten (net gesloopt door een vriend van me . . .)
- Bak schroef vastlijmen
- Patrijspoorten verwijderen
- Gaten patrijspoorten dichtmaken (idem voor gat anker)
- Romp zo kaal als mogelijk schuren
- Romp vlaktrekken
- Romp plamuren waar nodig
- Romp weer schuren, spuitplamuur, schuren
- Romp aflakken
- Dekken schilderen
- Verschansing sleepdek terugplaatsen incl de houders waar dat tegenaan zit
- Enz, enz enz enz.

Kortom. Het is realistisch gezien beter om een nieuw model te kopen.
En dat doe ik lekker niet :p Ik vind het leuker om te kijken of ik dit stuk schroot kan verbouwen tot een toonbaar resultaat.

Het gaat me er niet om dat ze kan varen. Daarvoor zal ze naar alle waarschijnlijkheid te kwetsbaar blijven, en ik heb het geld er niet voor over om met dit schip het water in te gaan. Het gaat me er puur om dat ze weer normaal toonbaar wordt.

De laatste dagen ben ik alvast begonnen met de eerste klusjes.
- Een stuk mal op de boeg van ruwweg een halve cm dik die er nog zat heb ik verwijderd.
- Oude witte strook op het achterschip is verwijderd.
- Schroefbak (hoe heet dat eigenlijk?) is vrij behoorlijk passend gemaakt zodat die verlijmd kan gaan worden
- Sleepdek is losgemaakt zodat ik weer bij het roer kon
- Sleepdek is voor een deel ontdaan van de beplanking.
- Verschansing sleepdek is weggehaald, inclusief de staanders.
- Bolders enz zijn verwijderd.
- Begonnen aan kaalschuren romp
- En ik ben vast nog wel een flinke waslijst aan bezigheden vergeten die uitgevoerd moeten gaan worden, en al uitgevoerd zijn. De lijst is ook meer een indicatie wat voor monsterklus dit gaat worden.

Zeker als je bedenkt dat ik in geen jaren meer aan modelbouw gedaan heb, en het ritme kwijt ben. De reden dat ik denk dat het me toch gaat lukken? Zelfs de rotklusjes zoals het verwijderen van de beplanking die bijzonder goed vastgelijmd zit geeft me voldoening. Niets is er op dit moment lekkerder dan een uurtje zitten rotzooien om toch met een plamuurmes onder die plankjes te proberen te komen en te kijken of je ze een beetje fatsoenlijk weg krijgt. Niet is lekkerder dan een uurtje met schuurpapier een lamme arm krijgen van constant schuren. Als je langzaam maar zeker dingen ziet veranderen (in dit geval is dat al een verbetering) geeft dat gewoon voldoening. En ik heb geen haast. Door omstandigheden zit ik momenteel tijdelijk weer bij mijn ouders, dus ik heb ook alle ruimte die ik nodig kan hebben. Een kelder van 6 x 10 moet voldoende zijn ;)

Onderstaand nog een aantal foto's hoe het schip er eind vorige maand bij stond. Kijk uit, de foto's zijn NSFW gezien de staat van het schip haha.

zwartezee5 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee4 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee3 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee2 by Sauer Fotografie, on Flickr

zwartezee1 by Sauer Fotografie, on Flickr

Ik ga vandaag nog even foto's maken hoe het schip er momenteel bij staat. Dan zal de klap iets minder groot zijn ;)

Wat denken jullie, gaat dit model nog enigszins te redden zijn? Zoja, dan ga ik jullie tips en adviezen absoluut hard nodig hebben! Dus wees welkom, en geef jullie commentaar. Ik kan er alleen van leren!

Christiaan

Dit "scheepje" varend maken hoeft echt geen 2e hypotheek te kosten. Een eenvoudige zender/ontvanger is er voor een paar tientjes, een servo voor het roer valt ook nog wel mee met 5 tot 10 euro. Snelheidsregelaar en motor ongeveer 50 euro, en dan nog een accu. Het komt natuurlijk wel op bij je huidige restauratiekosten, maar het hoeft geen honderden euro's extra te kosten om haar in de vaart te nemen. Ik zou in ieder geval wel bij het bouwen rekening houden met eventueel later RC maken, dus het roer voorzien van een stuurhevel, en vet in de roerkoker, en ook een degelijke schroefas plaatsen.

Hoe goed is de bestaande roerkoker te verwijderen uit de romp verwacht je?
Maar er eventueel voorbereidingen voor treffen zal geen kwaad kunnen inderdaad.
Eens kijken wat ik daar aan kan doen :)
Roerkoker is ook een goede. Stokje van het roer zit nu direct in de romp. Maar dat gat moet toch nog aangepast worden, dus dan kan een kokertje ook wel inderdaad. Dat lukt niet om dat vet daar na afloop in te doen?

Hoe goed is de bestaande roerkoker te verwijderen uit de romp verwacht je?
Maar er eventueel voorbereidingen voor treffen zal geen kwaad kunnen inderdaad.
Eens kijken wat ik daar aan kan doen :)
Roerkoker is ook een goede. Stokje van het roer zit nu direct in de romp. Maar dat gat moet toch nog aangepast worden, dus dan kan een kokertje ook wel inderdaad. Dat lukt niet om dat vet daar na afloop in te doen?

Ik neem aan dat 1 van de "roerkokers" de schroefaskoker is? ;)

Wat vaak werkt is de askoker verhitten, bijvoorbeeld met een soldeerbout. Daardoor wordt de lijm zacht, en kun je hem uit de romp schuiven.

Vaak is het roer niet meer goed bereikbaar als het dek erop zit. Dus of je moet een luikje boven het roer maken, zodat je er later nog bij kunt, of voordat het dek erop gaat het vet in de koker doen. Als je daarvoor een dik smeermiddel gebruikt, bijvoorbeeld uierzalf (op basis van vaseline) kan dat een hele tijd mee.

Hm, ja. Typfoutje inderdaad :)
Roer is nog bereikbaar na afloop; sleepdek is weer los gemaakt zodat ik daar bij kan.
Nu maar eens de kelder in om wat foto's te maken en weer te klussen :)

Dat komt wat later wel denk ik :)
De schroefas is alvast volledig verwijderd. Gat voor de schroefas, en de roerstok kunnen binnenkort dichtgemaakt worden.
Romp is verder kaalgeschuurd, dekken zijn weer een stuk leger gemaakt, begin gemaakt met het schuren van de dekken om ze weer helemaal egaal te krijgen.
Het voorste dek (bij de boeg) zat offcentre vastgelijmd. Dus die stak aan 1 kant wat uit, en aan de andere kant kwam ik iets te kort. Die is er ook afgehaald. Wanneer het hoofddek vastgelijmd is kan ik die weer netjes terugplaatsen verwacht ik. Dan zal die nog niet echt passend zijn, maar dan is het bijwerken al een stuk beter te behappen dan tot een uurtje geleden.

De zwarte verflaag op de romp zit er overigens danig dik op dat je zelfs met grof schuurpapier kan schuren wat je wilt, je ziet de stapels schuursel toenemen, en nog komt de rode laag er nog niet doorheen. Laat staan het ABS. leuk klusje haha.

Goed, hier weer wat foto's.

ZwarteZee8 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee7 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee6 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee5 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee3 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee2 by Sauer Fotografie, on Flickr

ZwarteZee1 by Sauer Fotografie, on Flickr

Leuk om te merken hoe snel je er al tegenaan loopt dat je eigenlijk een stappenplan zou moeten opstellen hoe nu verder te gaan.
Momenteel zijn de belangrijkste klussen die moeten gebeuren:
- Dichtmaken patrijspoorten
- Dichtmaken roerstok/schroefas gat
- Verlijmen van de dekken
- Dichten van de kieren tussen dekken en romp
- Terugboren van de gaten voor de patrijspoorten, roerstok en schroefas
- Volledig kaalschuren van de dekken

Wat overigens niet op de foto's terug te zien is, is dat de schroef + as nu ook volledig verwijderd zijn. Ziet er meteen weer wat normaler uit vreemd genoeg :) Misschien omdat ik weet dat het schip eerst zo kaal mogelijk moet worden voor ik met het opbouwen kan beginnen :)

Gaatjes aan de buitenzijde afsluiten met tape en je parketlak ingieten, geen materialen ( verven ) door elkaar gebruiken zo veel mogelijk 1 systeem gebruiken, primer en lak die bij elkaar horen.
EPOXY nooit op andere produkten zetten, altijd op blank materiaal ( de meeste 1 component verven lossen op :( )

Is dit een goede optie voor mij om de gaten in de romp mee dicht te maken?
Of doe ik er toch verstandiger aan om met polyesterplamuur in de weer te gaan?

Ik zit er overigens over te denken om buiten de opbouw die ik nu heb nog een andere opbouw te maken die vanaf scratch is opgebouwd. Gewoon volledig zelf uittekenen, uitzagen en maken.
Voordeel is dat je dan tenminste dunner hout kunt gebruiken waardoor je de ramen nog open kunt houden om er doorheen te kijken.
Maar first things first. Eerst de romp en de dekken renoveren. Als dat niet netjes lukt heeft een mooie opbouw ook geen zin ;)

Hallo,
Zelfs je werktafel in de Smit kleuren moet toch niet gekker worden:rolling:

Succes met je projekt!!

Die tip van parketlak was volgens mij voor een houten romp waar al parketlak overheen was gezet, en dat ging om kleine gaatjes.
Je kan proberen om kleine cirkeltjes ABS uit te ponsen die er netjes in passen, en dan met een strookje ABS er achter het hele zooitje inlijmen met Aceton of MEK. Let op dat je daar weinig van gebruikt, ABS lost op en kan dus lelijk worden als je te veel gebruikt.
Voordeel van met ABS werken is dat je minder kans hebt op scheuren op termijn, of weglopende boren bij het opnieuw maken van de patrijspoorten.

Misschien dat de andere ABS-bouwers nog betere tips hebben? (de meeste boten van mij zijn hout...)

Hm. Dan is het maar verstandig dat ik dat eerst gevraagd heb voor ik het daadwerkelijk gebruikt heb ;)
ABS ponsen gaat moeilijk worden, de poortjes zijn geveild indertijd, en dus niet volledig rond.
Heb op advies van een modelbouwwinkel polyesterplamuur liggen. Dat zou vaker gebruikt worden. Maar ook dat wil ik liever eerst even bevestigd zien van anderen voor ik daaraan begin.
@ Ernst: goed he haha. Is een tafel die mijn ouders alvast gekocht hebben om ooit eens wit te schilderen ;) (net als de stoeltjes, waren ook zo'n verschrikkelijke kleur :P)

hoi chistiaan:),

ik had precies hetzelfde probleem met mijn Amsterdam sleper
die man waar ik hem van heb gekocht had in de plasticken romp
enorme gaten in geboort waar grote zeilringen/ogen in waren gedrukt
en dat moetsen partijspoorten voor stellen:rolleyes: die gaten waren groter dan die van jou.

ik heb het opgelost met aan de binnenkant van de romp stukjes triplex
over het gat heen geplakt met stabilit expres(wel eerst de plastic romp goed schuren) , en toen de stabillit expres was uitgehard heb ik aan de buitenkan de holletjes opgevult met Wilsor 2 componenten epoxy plamuur
(dat zijn die 2 gele en orange blikken)

toen ik de gaten heb opgevult met de epoxy plamuur , toen heb ik het later afgewerkt met gewone alabastine plamuur.

het is een heel mooi resultaat geworden , het zit er nu bijna 2 jaar op , en nog steeds geen scheurtjes, of wat dan ook
en het is superstrak;)

Jan:D

Ik zou inderdaad wel nog even een plaatje achter de patrijspoortjes lijmen voordat je de plamuur er in smeert, anders heeft het te weinig "vlees" en duw je de plamuur er alleen maar los doorheen.

Hallo Christiaan,

Leuk project, zit in hetzelfde schuitje, alleen een andere Smit:)
Het wordt nog een hele klus, maar niet onmogelijk;) Ik zeg maar zo, hoe groter de uitdaging, hoe meer plezier je er straks aan hebt. In ieder geval, veel succes en ik blijf het volgen.

Tof dat ik je hier tegenkom! Zit ook steeds in je topic te lezen wat ik allemaal voor prachtige dingen voorbij zie komen 8) Erg leerzaam (maar dat kun je in je topic ook lezen). Helemaal gelijk wat je zegt: hoe groter de uitdaging hoe meer plezier je eraan hebt. En hoe leerzamer het is ;) 8)

Ik ben net bezig geweest met eens op het gemakje een aantal dingen uit te schrijven die alleen al aan de romp en de dekken gedaan moeten worden voor ik kan gaan nadenken hoe ik de opbouw kan gaan renoveren en afmaken. (bij nieuwbouw was dat al niet nodig geweest, dus alleen dat is al leerzaam)

Gelukkig is de opbouw in minder dramatische staat dan eerder genoemde onderdelen. Al denk ik er wel over na om de opbouw toch volledig opnieuw te gaan maken. Maar dat komt allemaal wel. Eerst zien dat de romp weer helemaal strak en recht wordt, en dat de dekken netjes sluiten te krijgen zijn. Volledig perfect verwacht ik ze niet te krijgen (kans is groot dat bv het sleepdek net offcenter is vastgelijmd, en dat kan ik nu nog niet controleren volgens mij). Maar goed. Als de rest helemaal netjes is zal dat hoogstwaarschijnlijk ook niet meer opvallen. . . .

Kan ik ergens een pdf of .doc bijvoegen op het forum? Of moet ik er een jpeg van maken en die posten?

Aangezien ik nog niet weet hoe ik een pdf of .doc bestand kan bijvoegen hier op het forum doe ik het maar even door de lijst zo open op het forum te posten.

Wie wil er mee denken over een logische volgorde?
Zit er mee of ik eerst de zaken aan de romp afmaak, dan de dekken monteer, en dan het zaakje ga spuiten, of eerst romp afmaken en spuiten, dan dekken afmaken en spuiten, en dan het zaakje monteren. Laatste lijkt me aan de ene kant logischer, aan de andere kant, ik kan de kieren pas dichtmaken op het moment dat de dekken vastzitten aan de romp. Alleen wordt het netjes afplakken van beide onderdelen dan essentiëler.

Wie o wie wil zijn licht hier over laten schijnen?

Goed, hier de lijst. Hij is nog niet compleet :)

To do lijst Zwarte Zee renovatie.

Romp
Verwijderen bestaande lak
Latje achter bestaande openingen plakken
Bestaande openingen dichtmaken met polyester plamuur
Schuren polyesterplamuur
Aanbrengen gewone plamuur
Schuren plamuur
Gehele romp schuren met 600 wet.
Afschuren bestaande spanten zodat hoofddek gelijk komt te liggen met dek op spant
Gronden
Schuren met fijn schuurpapier wet
Maken kimkielen
Plaatsen kimkielen
Plaatsen stootrand rond sleepdek
Plaatsen stootrand boeg
Aftekenen patrijspoorten
Inboren patrijspoorten
Aftekenen ankergat
Inboren ankergat
Inboren schroefgat as
Terugplaatsen + vastlijmen schroefas
Plaatsen schroefkluis
Opvullen gaten rondom schroefkluis
Opschuren rondom schroefkluis
Plaatsen ronde onderdelen op schroefkluis
Inboren roeras-gat
Plaatsen roer + roeras.
Spuiten rood
Spuiten rood
Aftekenen waterlijn
Afplakken onderschip
Rest romp zwart spuiten
Schuren met fijn papier wet
Rest romp zwart spuiten
Bovenste stuk boeg aftekenen
Boeg op bovenste stuk na afplakken
Wit spuiten
Wit spuiten
Opzoeken op welke hoogte plimsolmerk zat.
Aftekenen bovenkant/onderkant groene bies
Afplakken rest romp
Spuiten groen
Spuiten groen
Gehele romp schuren met fijn papier wet
Gehele romp in blanke laag spuiten (mat of glans?)
Gat tussen voordek/opbouw aftekenen
Gat tussen voordek/opbouw inboren

Dekken
Verwijderen kaapstander
Schuren dekken
Plamuren gaatjes

Schuren dekken
Dichtwerken ankerbak
Afplakken dek ankerbak
Schilderen wanden ankerbak
Schilderen plafond ankerbak
Afplakken binnenkant ankerbak
Schilderen ankerbak
Terugplaatsen dak ankerbak
Verwijderen bestaande houten beplanking
Schuren rondom houten beplanking, waar nodig rechtplamuren
Zeven vogelzand - zo fijn mogelijk
Dek insmeren met dunne laag houtlijm
Dek insmeren met vogelzand, dun aanbrengen
Schuren met fijne korrel
Spuiten dek
Fijn opschuren dek
Spuiten dek
Fijn opschuren dek
Spuiten blanke matte lak
Dekken verlijmen aan romp
Afschuren dek voorboeg
Dichtmaken kieren tussen de dekken met polyesterplamuur
Schuren polyesterplamuur
Sleepdek vlak plamuren
Uitzoeken hoe ankerlier stond
Uitzoeken hoe ankerketting werd opgeborgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Je pakt het systematisch aan!

Een bekend jachtbouwer gevestigd in Stompwijk had als moto; 'Eerst construeren, dan conserveren'. Denk dat ook in de modelbouw dit een waardevolle leidraad kan zijn, waar om praktische redenen best wel eens van afgeweken kan worden.

Soms kan het handiger te zijn om eerst te schilderen, en dan pas samen te stellen, maar in grote lijn heeft mijn Zwarte Zee op zeker moment in haar geheel in de grondverf gestaan, romp en dek tot een geheel. Het voordeel is daarbij dat het geheel stevigheid krijgt, lijmresten kunnen worden weggeschuurd/gesneden, en onoverkomenlijke kleine naden en kieren worden gevuld.

En verder: Doe wat je hand vindt om te doen ...

full

Je pakt het systematisch aan!

Als je zoals ik erg weinig praktische modelbouw ervaring hebt is dat denk ik de enige optie :) Ik kan wel doen wat mijn hand vind om te doen (mooie uitdrukking overigens!), maar dan ga ik tegen dingen aanlopen die ik toch in een andere volgorde had willen doen.
Gaat nu natuurlijk ook wel gebeuren, maar ik wil een beetje proberen om dubbel werk te voorkomen :)
Denk dat ik toch eerst inderdaad (nadat zowel basiswerk dekken en romp gedaan is) eerst die twee aan elkaar zet. Dan kunnen tenslotte de kieren dichtgemaakt worden en glad gemaakt worden. En dan kan het zaakje in de grond enz.
Eerst construeren, dan conserveren = eerst in elkaar zetten en dan pas schilderen neem ik aan?

Eerst construeren, dan conserveren = eerst in elkaar zetten en dan pas schilderen neem ik aan?

Inderdaad, dat is precies wat ermee bedoeld wordt. Maar het blijft steeds een afweging, heb ook ik ontdekt in de modelbouw. Neem bijvoorbeeld de plaatsing van de bolders: er is voor gekozen om deze eerst te lijmen, mee te gronden, en pas daarna in de kleurlak te zetten. Daarmee zijn ze één geheel met het model. Maar betekende ook heel secuur schilderen na de grijze grondverf: eerst het geel van de verschansing achter de bolders, dan het groen van het dek, zo strak mogelijk aan laten sluiten ook op het geel, en dan weer de bolders zelf ...

Natuurlijk had ervoor gekozen kunnen worden de losse bolders zwart te schilderen en pas daarna te plaatsen, maar het blijft een afweging. Zo heb ik de reling wit geschilderd terwijl deze al gemonteerd waren. En dan ontkom je er niet aan om hier en daar weer 'groen' van het dek bij te werken. Maar daarmee is de zaak ook op de lijmplaatsen wel goed geconserveerd: dit is tenslotte een varend model dat nat moet kunnen worden.

Overigens: op de foto zijn nog oneffenheden te zien, ook rond het bruin en het groen. Dit is ook een voorbeeld van afwerking die nog moet worden verbeterd maar nog staat te doen.

full

Vandaag weer wat bezig geweest.
Nog steeds met deconstructie eigenlijk, maar je ziet wel steeds meer verandering en daarmee vooruitgang ontstaan 8)
De romp is aan de stuurboord zijde nu voor zo'n 99% ontdaan van zijn verf. Weer bijna maagdelijk wit geworden. Bakboord zit nog steeds veel verf op, maar ook die kant is nu zo'n 40% ontdaan schat ik in. Nu geen zin meer om een paar verdiepingen naar beneden te lopen en het schip weer in de doeken te leggen. Komt morgen wel. Met die remvloeistof gaat het verwijderen inderdaad verbazingwekkend snel 8) Gouden tip!
Hoofddek en voordek zijn nu helemaal geschuurd en in de plamuur gezet. Morgen weer afschuren en verder bijwerken. Dan hoop ik morgen zover te zijn dat de gaten in de romp dichtgemaakt kunnen gaan worden. Dan begint het opbouwen daarna 8)

Edit: Nadeel van dat spul (die vloeistof) is overigens dat je het blijft ruiken ook al heb je andere kleren aangetrokken en je handen 2x met CIF gewassen en 2x met handensoap.

Back