bouwverslagje blastini mini-dlg

hoi raymond, ik zou best willen maar het budget... ik wil de kist graag klaar hebben voor de eerste wedstrijd in malden. ik bestel gewoon eerst 4 van die gws dingen bij hobbycity en dan buiten de kist even een paar testjes doen om te kijken hoe precies ze de sticks volgen en hoe ze centreren. als dat goed is doe ik die erin. ik wil in ieder geval een goede servo op mijn hoogteroer hebben. ik heb op mijn andere mini een 4.5 grams van bidproduct maar ik vlieg niet eens met die mini omdat ik dat ding gewoon niet fijn vind vliegen. het hoogteroer staat elke keer anders. daarom wil ik nu wel een goede hoogteroerservo. daarom overweeg ik daarvoor een d47.

oja als het goed is heb je de servo's morgen in huis ;)

Laatst bewerkt:
Even een abootje dan maar :)
Als het goed is krijgt binnen een uur (zender ligt nu aan de lader) de mimi die ik van Theo heb overgenomen haar re-maiden.. Ben benieuwd. Zit tweemaal HTX500 in, moet zeggen dat ze sterk genoeg zijn en behoorlijk goed centreren (geprobeerd met een carbon stok van 40cm op de servo arm getaped, zat af en toe een paar mm verschil in maar zo heel nauwkeurig.. We zien wel :)

Vlieggewicht is nu 105 gram, lijkt me behoorlijk acceptabel gezien het verschil in span tussen de mimi en de bonsai.

Succes met de bouw in ieder geval, ik ben benieuwd hoe licht je het weet te houden!

Laatst bewerkt:
105 gram? hoe zit je dan met het zwaartepunt?? theo had hem volgens mij op 177 gram. dan is er bij jou wat goed mis

105 gram? hoe zit je dan met het zwaartepunt?? theo had hem volgens mij op 177 gram. dan is er bij jou wat goed mis
Tsja, ik denk dat er inderdaad wat gewicht bij in moet (maar ik kan me niet voorstellen dat Theo ruim 70 gram zwaarder uit kwam?!). Hoewel werpen prima gaat (wat een verschil in hoogte met de bonsai, en dat zonder moeite!) is het vliegen nogal staartlastig.

Vanavond even mijn vislood uitzoeken en een paar gram toevoegen in de neus, eens kijken of het dan beter gaat.

Het kan ook liggen aan dat (kennelijk sinds vanmiddag ineens) de subtrim van kanaal 3 (hoogte) van mijn zender niet meer schijnt te werken. Tenminste, omlaag gaat nog wel maar weer omhoog dus niet. Eerst daar even naar kijken dus..

zwaartepunt staat op de tekening en die zou ik ook gewoon aanhouden! dan lekker veel oefenen en ondertussen de turbo klaarmaken ;)

Lekker veel oefenen komt wel goed en ik heb voor de Aspi ondertussen het servo schotje uitgeprint, helaas niet toegekomen aan multiplex halen (spiegelglad hier dus geen zin om te fietsen).. Ach, het is nog geen 14 februari (is je mini al klaar ;))

Alwin,

Vlieggewicht is nu 105 gram, lijkt me behoorlijk acceptabel gezien het verschil in span tussen de mimi en de bonsai.

Zo da's niet slecht die 105 gram. Leeg weegt een MiMi al snel 90 tot 100 gram.:?
Maar ik vermoed dat je weegschaal iets te positief is.
Kan me niet voorstellen dat Theo 72 gram lood in het rompje had verstopt, da's namelijk een hele bonk.
Kijk eerst eens naar de ligging van het zwaartepunt, dit mag zo rond de 65-67 mm van de voorlijst liggen.
Ook zal de MiMi met een gewicht van 105 gram? bij een beetje wind alleen maar stil hangen of achteruit vliegen.

Frans

Frans, dat is inderdaad wat de mimi nu doet. Stilhangen. Morgenochtend maak ik even een testbank voor het CoG en kan ik direct zien hoeveel lood erbij moet. Mijn weegschaal is een digitale schaal die tot 1000 gram gaat op 1/10 gram nauwkeurig - Twee weken geleden gecalibreerd. Ik denk dat Theo gewoon goed en licht kan bouwen..

Vleugel weegt 62 gram, het toestel net nog een keer (rustig) gewogen totaal gewicht is 101,4 gram :D

Wat heb ik toegevoegd:

2 x HTX500 servo
1 x Corona synth 4-kanaals ontvanger
1 x lipo single cell 100mAh

10 gram + 4,5 gram + 4 gram totaal toegevoegd dus 18,5 gram.
Houdt in dat het toestel leeg nog geen 83 gram weegt - En dat is met bespannen vleugels en geglasde pod. Theo mag vaker voor mij bouwen, dat is zeker :D
-edit- moeilijk, rekenen :( 83 gram geen 93

Laatst bewerkt:
1 x lipo single cell 100mAh

100mAh is niet veel, uitkijken dat je hem niet leeg gooit.8-O
62 gram voor een compleet vleugeltje is zeker niet veel.
Tel daar de rest bij op om op het leeggewicht te komen, boom (±6), staart (±6)vlakken en romp(??) kan het gewicht zeker kloppen.
Het lijkt me dat je best wat gewicht moet gaan toevoegen voor een juist CG.
Wellicht een goed idee om daar een wat stevigere accu voor te gebruiken.
4 x 400mAh (gram of 35) of 350mAh NiMH pakketje bijvoorbeeld.

Frans

Dat was de bedoeling ook.. Maar dat past niet helaas :(
De ontvanger en lipo liggen al boven op elkaar in de neus omdat de HTX500's best veel ruimte innemen. Zou eventueel wel wat korter kunnen maar dan moet ik de hele aansturing (draden door de boom) korter maken en daar wacht ik liever nog even mee. Als ik het goed begrepen heb heeft Theo ook met een single cell lipo gevlogen, die heb ik erbij gekregen (wel iets groter dan de 100 dus meer vermogen)

In de Bonsai heb ik ook altijd met deze lipootjes gevlogen en daar is een half uur vliegen (constant gooien) goed voor een verbruik van 28mAh. Om aan de veilige kant te blijven dus ieder uur lipo wisselen.. Ik heb ook lipo single cells in 200, 240, 300, 350 etc. Eens kijken wat ik er nog in krijg, voeg liever accucapaciteit toe dan lood..

Ik moet zeggen dat de mimi al prettiger gooit als de bonsai, net wat Robert zei, met de bonsai heb je het idee dat je een handvol lucht weggooit, de mimi is al wat beter qua gewicht.

gisteren de setup voor de blastini besteld
de servo's worden in eerste instantie 4x GWS pico. ik wou wel graag d47 maar helaas kon mijn budget dat niet aan aangezien ik ook een nieuwe veldlader moest hebben. ontvanger wil ik een sexta mini. schijnen superdingen te zijn. ontvangeraccu gaat afhangen van het zwaartepunt. ik heb keuze tussen singe cell lipo en nimh.

jah, ik heb het op het moment druk ben nu mijn kamer aan het verbouwen. voordeel daarvan is wel dat ik dan meer bouwruimte heb :D

vleugel wil ik morgen waarschijnlijk mee bezig als ik tijd genoeg heb. ik wil ook nog even trainen want ik heb al 10 dagen niet meer gevlogen. ik moet toch echt gaan werken aan mijn werphoogte voor de 14e. en als ik de 14e de blastini niet af heb heb ik altijd nog de apogee. ik ga niets haasten en snel afbouwen maar ik neem er wel rustig de tijd voor. anders gaat het zeker mis bij mij met het bouwen en dat heb ik liever niet. ik wil liever met de houten mini aan de start komen dan de blastini die bij de eerste harde worp uit elkaar valt.

Verstandig.. En al tien dagen niet gevlogen.. Tsja ik ook zoiets en helaas duurt het ook nog even voor ik weer kan.. Zal wel nog een dikke week duren voor ik weer een zender vast kan houden (maar vanavond mooi de tijd voor de aspirin, dat dan weer wel)

yes!
gister een pakketje gekregen met daarin een lader en een hele zooi servo's waaronder 4x GWS pico voor de blastini. morgenavond moet ik nog wat spullen halen zoals glasmat en een profiel snijden wat in het eerste deel van de vleugel komt en dan ben ik klaar om te beginnen.

greetz robert

Sterkte met bouwen:D:D

forum-2.jpg

ach, het lijkt in ieder geval de koemnde dagen redelijk goed bouwweer te worden. ontvangeraccu wordt een single cell lipo van 240mah of een 4 cellen nimh van 200mah afhankelijk van hoe ik met het zwaartepunt uitkom.

Inderdaad prachtig bouwweer dit weekeind, wordt echt baggerweer (en nog veel wind ook)

Ach ik heb ondertussen én de MX12 terug, én de MX16 ontvangen.. Dus ik kan mooi toestellen gaan invoeren/afstellen en een beetje de zender leren kennen :)

Ach ik heb ondertussen én de MX12 terug, én de MX16 ontvangen.. Dus ik kan mooi toestellen gaan invoeren/afstellen en een beetje de zender leren kennen

kun je zaterdag mooi vliegen;-)

Back