bouwverslagje blastini mini-dlg

komen er vanavond allemaal in een keer aan als alles af is, ik ga zo eerst verder met het rompje. als dat klaar is het nog een kwestie van zwaartepunt goed leggen en invliegen maar (morgenvroeg)

Als de huidige accu veel te zwaar is heb ik wel lichtere voor je (celletjes uit een 9V batterij) die wegen iets van 14 gram geloof ik. En anders gebruik je toch single cell lipo? Belangrijkste is je zwaartepunt goed krijgen ;)

ik wil wel 4.8 volt. ik vind die pico's niet fijn op 3.7 volt of minder. ze worden dan traag en onnauwkeurig.. spreek je zo f op msn over die andere dingen ;)

zo alles is nu klaar... bij gebrek aan bouwervaring (:lol:) heb ik als neuscone een onderdeel van de turbo gebruikt. nu heeft de neus van de turbo dus twee plaatsen waar ie gebruikt kan worden. alles is vastgemaakt op de pook en daarover schuif ik dan de neuscone van de turbo. foto's krijgen jullie nog maar de sd kaart is op het moment een beetje onvindbaar :(

RTF gewicht is 191 gram geworden. beetje aan de zware kant maar we zullen zien wat het brengt.

en het geval heeft gevlogen....
ben zelf nog niet tevreden.. zwaartepunt lag te ver naar voren dus hij ging een beetje pompen. totaal gewicht is nu op 191 gram. srtarthoogte is al stukken beter als de apogee en dead air time is op het moment rond de 50 sec. dat moet dus nog wat omhoog als het zwartepunt iets verder naar achteren ligt. dat ga ik morgen proberen. lucht was vanavond totaal dood. met geen enkele kist nog maar een seintje van thermiek kunnen vinden.. foto's en filmpjes komen morgen, dan ben ik op de vliegclub en dan vraag ik iemand wel even om te filmen ;)

jaja hier zijn dan eindelijk wat foto's :D

bild1882.jpg

helaas door een ongelukkige landing (ruwe ondergrond) een klein stukje uit mn richingsroer onderaan :(

bild1883.jpg

bild1885.jpg

op beide rolroeren en het hoogteroer heb ik gws pico servo's. bevallen pima! op het rudder een goedkopere 4.5 grams servo. ik had 4 pico's besteld alleen een daarvan was neit helemaal goed dus bij gebrek aan beters...

bild1887.jpg

bild1889.jpg

ik ben nu een halve gram lood toegevoegd in de staart om het te ver naar voren liggend zwaartepunt iets te compenseren. vanmiddag de grote test om te kijken wat ie ermee doet :P

al met al gezien mijn best wel gericge bouwervaring ben ik best wel tevreden met de totale uitkomst van dit project. hij is wel een beetje zwaar geworden maar dit komt dnek ik ook deels omdat alleen de twee losse vleugeldelen bij elkaar ook al 100 gram wogen met alleen de servo's. daar komt nog een keer lijm bij, schuim voor het lijmoppervlakte, en glasmat. ik denk persoonlijk dat ik het rompje niet echt lichter had kunnen houden, staartdelen waren 5.5 gram bij elkaar compleet met roerhoorntjes, torsieveertje en tape er al op. de echte test is natuurlijk morgen op de wedstrijd, eens kijken hoe ie het dan doet tussen alle andere mini's. ik verwacht er voor de eerste keer nog niet superveel van om eerlijk te zijn.

Ziet er leuk uit Robert! lijkt een lange neus in verhouding, misschien zit daar je zwaartepunt probleem in? Ben benieuwd hoe die bevalt...

grootste deel van de neus is lucht.. dat komt omdat de neuscone van de turbo eigenlijk iets te lang is, maar die wil ik niet inkorten omdat de neuscone dan niet meer te gebruiken is op de turbo.
voor de rest ben ik wel tevreden. :D

Super dat de vleugel van mijn kraakkist zo nog goed gebruikt wordt!
De blaster2 was dan wel geen super presterende kist (ook niet slecht trouwens), maar hij stuurde zo vreselijk lekker. Morgen eens voelen of deze dat ook doet.

twee pagina's terug staat een filmpje met de uitslagen, die heb ik al terug gezet maar 50% want anders was het echt 1 tikje sturen en de kist lag op zn zij. ik kan u heel makkelijk in het menu kiezen of ik mode 2 of 4 wil. dus eigenlijk of ik voornamelijk met rudder stuur of met de rolroeren. bij rustig weer kan ik dan beter met alleen rudder sturen of heb ik dat dan fout, dan wordt je profiel ook minder verstoord, kunnen de kenners daar iets zinnigs over zeggen?

In ieder geval de uitslagen van de ailerons naar boven zo klein mogelijk houden (geeft negatieve lift, en dat wil je juist niet!) dus meer uitslag naar beneden dan naar boven. En hoe vlakker je toestel blijft hoe beter.. Dus ik zou zeggen (op een switch aan/uitschakelbaar maken) bij sturen met rudder iets tegengestelde negatieve aileron (dus bij "linksaf" sturen met rudder ook linker aileron heel iets (paar %?) naar beneden om het toestel vlakker te houden.. Of kan iemand met meer praktijkkennis dan mij dit ontkrachten?

Oh, en goedgekeurd hoor ;)

Uhhh, je hebt toch 2 knuppels en 2 handen? Mode 2 vliegen en beide knuppels gebruiken! Rol en beetje richting om de bocht in/uit te sturen en kist lekker in de bocht houden met richting en iets rol tegen.

dat probeer ik in iedder geval wel te doen. (al lukt het soms niet zo goed)
maar is het dan niet zo dat als je meer met je rolroeren stuurt dat je dan je profiel verstoord en dat dan weer ten koste gaat van je vliegtijd?

Als je alleen met rudder gaat sturen ben je weer aan het slippen, ook dat levert extra weerstand op. De meeste full-size kisten hebben niet voor niets ailerons. Die worden voor een belangrijk deel natuurlijk als welvingskleppen gebruikt, maar volgens mij sturen alle mannen die bovenaan de ranglijsten staan ook gewoon met de ailerons.

werphoogte ben ik totaal nog niet tevreden over, gok een metertje of 25 a 30 op het moment. zelf weet ik dat het beter kan (hoop ik). vanmiddag nog ff gevlogen in odoorn maar er stond erg veel wind en op dat moment vond ik het helemaal niet zo erg dat ie een beetje aan de zware kant is, mocht haast nog wel wat lood bij, een paar korte filmpjes kunnen maken dus die plak ik straks in elkaar en dan verschijnen die hier wel. ;)

geen lange vlucht omdat ik vooral dichtbij bleef ivm het filmen. normale dead air time zit ik nu ongeveer rond de minuut. vliegt iets lekkerder met klein beetje lood in de staart, ik zie op het filmpje dat ik hier ook veel te vroeg down geef na de start. nouja vanavond weer vliegen maar :D
en dan morgen natuurlijk de grote test :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Back