Bowlus Baby Albatros

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hajo.M, 8 mei 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik wil bezig blijven en daarom besloten om gelijk verder te gaan na de Sagitta met een schaalmodel, de Bowlus Baby Albatros.
    De tekeningen van Aerofred opgeschoond en zullen daar wel geplaatst worden zodat een ander er ook iets aan heeft.
    De span word 3 meter, groter kan ik niet kwijt in de auto en ik vind het ook groot zat voor mij.
    Ik hoop op tips want dit is wel een iets ander project dan de Sagitta of de BOT en zal ook langer duren hoop ik..:) want ik moet gewoon iets te doen hebben.
    Fototje van het model..
    [​IMG]
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Hajo,

    Ik ben daar ook mee bezig, zelfde maat, maar eigen ontwerp en tekening. Welke tekening ga jij gebruiken?

    Max.
    BA overview.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2019
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik gebruik de tekening van Aerofred, die er stond, nu heb ik die opnieuw getekend omdat het een scan uit het tijdschrift was en zeer slecht van kwaliteit dus daarom opnieuw getekend,en die zal er vandaag wel opkomen.
    Die tekening is uit Model Builder magazine van 1975.
    Op dat ontwerp staan in het Soaring Digest magazine een aantal opmerkingen cq verbeteringen, maar dat moet ik nog ff goed doorlezen.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dit is bij mij de stand van zaken:
    BA romp.jpg
     
    mac en strutter vinden dit leuk.
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Mooi zeg, komt er ook mahoniefineer over?
    Wat is de dikte van je balsa over de romp?
    Ik ben gisteren begonnen met de spanten uit te zagen en zal gelijk een standaard maken maar ook, anders rolt hij steeds omver...
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Nee, geen fineer. Ik wil 'm in kleur spuiten.
    Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Baby Albatross moet je het boek "On the wings of an albatross" te pakken zien te krijgen. Héél veel (zwart-wit) foto's van het origineel en z'n ontstaansgeschiedenis, en kleurenfoto's van de gerestaureerde kist van auteur Jeff Byard.

    Max.
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je, ik zag al dat Bol.com hem heeft..
    misschien voor jou ook interessant zijn een paar uitgaven van Soaring Digest en wel de nummers 3 t/m 10 van 2000. zijn hier te downloaden
     
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Trouwens Max, ik hoop dat je hier in dit topic ook je vorderingen plaatst, leer ik van en hebben anderen ook wat aan dan.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ga ik doen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Beide al gelezen Ron, het is een bijzonder en mooi model..
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Bezig met de kiel te lijmen, word samengesteld uit 6 6x2 mm latjes.
    De eerste twee liggen nu aan elkaar gelijmd.
    Misschien moesten ze allemaal gelijk maar dit leek me makkelijker.
    De winkel had geen 6 mm dus moest 8 mm op maat maken.
    Als dit klaar is kan ik de uitsparing in de spanten passend maken.
    IMG_20190510_155210.jpg
     
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Bezig het frame in elkaar te passen.
    De langsgordingen alvast een buiging mee gegeven waar door het straks makkelijker word met lijmen.
    Nu word bij deze volgens tekening bijna de hele neuskap demontabel IMG_20190513_131609.jpg gemaakt, ik weet nog niet wat ik zal doen.
    In ieder geval komt het wiel te hoog, vergeleken met het origineel, dus dat moet aangepast worden.

    Ik heb trouwens de kiel toch niet van de latjes gemaakt maar van triplex 6 mm, nu kon de wielkast ook gelijk mee genomen worden en anders krijg je verlijmingen.
    Nu een plank waarop ik de kiel en spanten vast op kan monteren eerst.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    deze staat ook op mn verlanglijstje, ga ik zeker volgen... maar ben momenteel bezig met de OPEL RAK 1 (romp staartdelen en middenstuk vleugel zo goed als klaar om de afwerking erop te doen) succes!
     
    Pūkas vindt dit leuk.
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ook een prachtig model.

    De Baby Albatros is nog maar mn 3e kist die ik bouw en mn eerste schaalmodel, maar moet lukken met alle info op internet...:) en goed nadenken.
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hajo, het is een race met jou op et forum, de spanlak van m'n BOT is nog maar net droog en jij begint al weer aan de tweede kist na ons gemeenschappelijke BoT avontuur :hammer:

    Bij deze uiteraard een abo en ik ben heel benieuwd naar je aanstaande vineer avontuur!
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Je weet ik moet gewoon bezig zijn en wat is er dan mooier dan met balsa iets te bouwen.
    Deze gaat wel langer duren hoor, ik moet mn best doen om op schaal te bouwen toch en 1 keer moet het er toch van komen en de Baby Albatros is zo mooi, al zijn er zoveel mooie zwevers.
    De tekening staat nu op Aerofred, is wel dezelfde als van Modelbuilder maar dat was een scan van het tijdschrift en behoorlijk uitvergroot waardoor het bijna niet mogelijk was om daar een model van te maken, nu heb ik geprobeerd om het goed te maken en dus opnieuw getekend met de kennis die ik heb.
     
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De romp gedeeltelijk gelijmd, de spanten onder en achter, het voorste deel word toch geheel afneembaar zoals op tekening.
    Het was nog een werk om alles haaks en evenwijdig te krijgen maar is wel goed gelukt denk ik.
    De schuinstaande liggers zijn voor de servo's, voor richting en hoogteroer en voorin komt nog een servo voor de sleephaak te ontkoppelen
    De buis voor het staartstuk word tentstok, van 25 mm.

    IMG_20190517_163151.jpg
     
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De gordingen blijven achterwege, ik las bij @mac dat ze er daar voor niet inkwamen omdat ze er origineel ook niet inzaten, na bestuderen van diverse foto's zitten ze achter ook niet en ze voegen weinig toe lijkt me (of ik zie het verkeerd), als je een zeilboot van een meter bouwt zitten ze er ook niet in en daar zelfs geen spanten meer na het beplanken.
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    De romp van de Baby Albatross is een pseudo-monocoque, de huid werd in grote betonnen negatief mallen samengesteld uit mahonielatjes aan de buitenkant (in de lengte) en twee lagen populierenhout aan de binnenkant (kruislings/schuin geplaatst). Deze huid werd vervolgens op de spanten gelijmd, welke in een aluminium mal opgesteld werden. Er zaten inderdaad maar een paar gordingen in, langs de opening voor de piloot en bijna onderaan.
    De op die manier samengebouwde romp werd dan afgeleverd aan de zelfbouwers, samen met eventuele ander voorgemonteerde onderdelen (vleugels, staart, etc.). De huid was dan compleet, maar de spanten voor de pylon staken er nog kaal bovenuit.
    Informatie uit de FOTO's in bovengenoemd boek.

    Max.
     

Deel Deze Pagina