Brandstof/ mengsmering advies

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jjdehaan, 20 okt 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is die 15cc OS benzinemotor. De versie met bougie ontsteking (De GT is de Gas Twostroke, de GGT is de "gas-glow twostroke).
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Alle reacties zijn toch welkom.
    We zijn allemaal mensen met verschillende meningen en ervaringen.
    Maar het is voor iedereen vrij hoe hier mee om te gaan.
    Ik blijf lekker op stihl doorvliegen maar ik koop nog een keer aspen 4 takt en daar wil ik nog een keer castrol olie door heen mengen.
    Wist namelijk niet op dat kon omdat het echt wel een andere brandstof is dan gewone benzine.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dit is geen probleem hoor, aspen4 mengt goed hoor met Castrol olie.
    Okay Aspen is redelijk aan de prijs maar er zit in ieder geval geen E10 of E5 in, en het ruikt totaal niet en is heel lang houdbaar en een zeer schone verbranding
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is "anders" en "anders"... Ja, het is in bepaalde opzichten chemisch duidelijk anders, en nee, het is in andere opzichten toch echt tamelijk gelijk aan Benzine, en een van die dingen waarin het gelijk is, is de oplosbaarheid van olie.
    Je hoeft geen speciale Aspen of Stihl olie te gebruiken, je kunt het gewoon mengen met normale tweetakt olie. Je kunt de olie van Aspen of Stihl overigens ook probleemloos door pompbenzine mengen.

    Die prijs is nog tot daar aan toe. Dat je naar een winkel moet (met openings en sluitingstijden, en de tegenovergestelde richting als de vliegclub) vind ik veel vervelender.
    Ik kom op weg naar het veld langs drie benzinepompen, en als zelfs dat niet helpt, hevel ik een beetje benzine uit de auto...
    Hier in NL speelt dat niet. Maar in indonesië vliegt mijn campingcharter op de benzine die ik vóór iedere vliegdag uit het brommertje van dochterlief hevel...
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
    jjdehaan vindt dit leuk.
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Gelukkig zit er hier in het durpie 800mtr verder een Welkoop die het aanbied, koop blister verpakking van 3x5ltr en kan dan voorlopig vooruit
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D mazzelaar...
    Hier niet... moet "wel" 4 km rijden... Maar de benzinepomp is 700 meter van mijn huis... (en dat is met de auto, dus omrijdend, want ik ga natuurlijk niet 400 meter lopen met een 10 liter kan :D :D :D ).
    Maar zo doe ik dat al sowiso niet: als de voorraadkan leeg (Ik heb dan nog plm 2~2,5 liter in de veldkan en daar kan ik weken mee vooruit) is gooi ik hem achter in de auto en bij de eerstvolgende keer tanken keil ik die vol. Ik hoef dus helemaal niet te lopen, en kan zelfs nog even op mijn gemakkie rondkijken naar die laatste centen per liter goedkoper :D :D :D En dan heb ik weer voor ongeveer een half jaar brandstof in huis.

    Allemaal quatsch natuurlijk, dat gedoe over de prijs, ik ga gewoon voor hoofdzakelijk minimum moeite... :p
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Yep, gemak dient de mens
     
  8. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ik vlieg met een 35cc dle en een 22 os gt en dat zuipt voor geen meter dus qua kosten valt dat wel mee.
    En een hobby mag toch geld kosten.
    Sinds vorige wk vlieg ik weer turbine als je praat van zuipen dat zuipt als een malle.
    En heb nog maar een k70 3 vluchtjes en bijna 5 liter weg.
    Nu is diesel goedkoper dan stihl natuurlijk helaas moet er alsnog een liter olie bij van 14 euro op 20 liter.
    Kreeg wel de opmerking van een gast vlieger dat mijn dle nogal rauw klinkt.
    En stookte 98 met castrol olie en het leek wel dat hij wel vettiger was in de uitlaat.
    Dus vraag me wel af of de smering toch iets beter is dan de stihl.
    Ik meng 1 op 30 dus vet zat.
    En af en toe viertakt hij best wel wat dingen geprobeerd maar krijg het er niet uit.
    Qua vermogen is hij top en qua reactie op het gas ook prima.
    Dus vind het prima zo het is niet anders.
    Als ik de garantie maar heb dat het geen kwaad kan qua peut dat vind ik belangrijker.
    En als ik jullie reacties lees dan is dat zo top.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tuurlijk... Maar als het brandstofverbruik de aanschaf van nieuwe toestellen in de weg staat, is het toch mooi meegenomen.

    Turbine zuipt inderdaad als een malle, maar ja, als je een turbinekist kan betalen.... :rolleyes:
    Hier is het me even onduidelijk wie nu wat stookt, en wie nu welke olie gebruikt en hoeveel.
    Van de Stihl oliesoorten wordt hemelhoog opgegeven, maar ik zie er niet zo heel veel bijzonders in. Zeer zeker niet significant anders dan Castrol.
     
  10. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ik stook stihl met stihl olie die verder meng tot 1 op 30 voor mijn dle 35cc.
    Dat stihl heb ik ook maar van iemand anders gehoord bij onze club.
    Dus als iemand zegt dat castrol beter is dan ga ik dat zeker proberen.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter... Slechter... Dat bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer bij alle gerenommeerde merken.
    Stel, je hebt 5 motoren, en je draait ze allemaal met een andere olie van een bekend goed merk, Zeg, Mobil, BellRay, Motul, Castrol, Stihl HP Ultra, en je gaat die motoren na een jaar met identieke draaiuren vergelijken, dan ga je mischien wat kleurverschillen zien, maar geen significante verschillen in slijtage of vervuiling.

    Wat ik weet is dat ik voor Stihl olie ruim 20 euro per liter betaal, en voor Castrol slechts 6,60, en dan krijg ik die Castrol nog gratis aan huis afgeleverd ook...
    Enige nadeel is dat ik van die Castrol gelijk 12 flessen moet kopen, maar dat is helemaal niet erg, al mijn benzine vliegende clubgenoten zijn daar reuze blij mee, en ik blijf nooit lang met zo'n doos zitten. Ik koop ongeveer een doos per jaar en gebruik zelf hooguit 3 flessen, de rest gaat naar clubgenoten en vliegvrienden.
    Het is een kleine moeite een fles achter in de auto te gooien en mee te nemen naar het veld voor diegene die aangeeft het nodig te hebben, ik rij tóch al als ik wil gaan vliegen :D :D :D
     
    jjdehaan en arjan.grolleman@hotmail.c vinden dit leuk.
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Weer eens wijs gesproken Bert.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Altijd! Dat weet je toch? :jan:
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam

    Even 2 dingen eruit gelicht:D

    vergeet het effect van je uitlaat niet...
    formaat, tussenschotten, lange pijp of korte pijp, plaatsing van de uitgang, materiaal van de pijp, ophanging, heeft allemaal te maken met hoe je motor klinkt.
    2 andere uitlaten = 2x ander geluid.
    heb je zo'n "can" ding, wat recht vanaf de motor omlaag wijst, heb je heel weinig uitlaat, dus ook relatief veel geluid.
    Heb je een volledig losse uitlaatdemper, dan zal hij een stuk beschaafder klinken.

    Qua smering beter of niet, dat zegt niets als je alleen naar de uitlaat kijkt.
    smering zie je alleen in de motor.
    De uitlaat verteld alleen dat er wat olie naar buiten wordt gekieperd.
    dit zegt niets over wat die olie in de motor doet. vertelt alleen dat er misschien iets teveel in de verbrandingskamer zat.
    Als je heel veel olie uit de uitlaat krijgt, kan het zijn dat de motor een beetje rijk staat. of dat je misschien naar de 1:40 moet qua mix.
    an sich zou 1:30 goed moeten zijn. ik draai dat ook op mijn 35cc, en heb af en toe een druppel aan de pijp hangen.
    maar dat heeft iedereen wel eens.

    mijn andere benzinetuf zit nog vol in de inloopfase, die staat nog rijk, die laat wel stevig olie uit de uitlaat vallen.
    dat is een kwestie voldoende vliegen, en afstellen.
    eerst een beetje indraaien ..
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een toch wel heel erg belangrijke opmerking tussendoor:

    Wat er uit je uitlaat komt is totaal nietszeggend over de kwaliteit van de olie of de hoeveelheid smering die je motor krijgt... Echt, totaal NIETS zeggend. Het zegt uitsluitend wat over de kwaliteit en afstelling van de "mengselbereiding", om het maar zo te zeggen.

    De enige manier om wat over de smering van je motor te kunnen zeggen, is je motor open te maken en van binnen te kijken. En dan alleen letten op de slijtage.
    Eventuele vervuiling in de motor KAN van de oliekwaliteit komen, maar net zo goed van een slechte verneveling of wat dan ook, kortom, het zegt weinig.

    En ik zeg dat, omdat ik sinds ik me daar (carburatie) mee bezig houd, hele vreemde dingen heb zien gebeuren die gevoelsmatig tegen alles ingingen wat ik ooit meende te weten.

    Dat is namelijk niet "stevig wat" olie, maar "hetzelfde kleine beetje" olie vermengd met "stevig wat" benzine en roet...
    Doe maar eens wat rekenwerk aan de hoeveelheid toegevoerde olie bij rijk afgestelde motor en bij "correcte" afstelling, en vergelijk dat met de toe en afname van de hoeveelheid olie uit de uitlaat, en dan zul je zien dat dat niet klopt... Dat de hoeveelheid "olie" uit de uitlaat véél sneller afneemt, dan de hoeveelheid toegevoerde olie.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Vergelijk een dle 35 cc in combinatie met een zimmerman reso pijp met een 2 cylinder 3w motor dat is natuurlijk ook niet eerlijk.
    Maar dat hij af en toe viertakt bij vol gas krijg ik er niet uit.
    We hebben al een aantal keren op de juiste manier proberen wat bij te stellen volgens procedure maar dan wil hij helemaal niet oppakken.
    Ook is het blijven lopen en ineens afslaan best wel kritisch heb ik in het begin wel gemerkt.
    Dus ben voorzichter geworden.
    Heb hem af en toe ook iets aan de prop hangen dus het is wel een must dat motor blijft draaien.
    Hij start en heeft meer dan genoeg vermogen voor mijn mxs van extreme flight .
    Precies volgens het boekje bij half gas hangt hij en als ik vol gas geef dan gaat hij echt als een speer omhoog echt geweldig.
    Dus blijf er maar lekker vanaf nu dan maar iets minder geluid en af en toe een hikje dat heeft de baas ook wel eens helaas.
     
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Zeer interessant om te lezen.
    Dit is toch de jus van het modelvliegen met brandstof motoren.
    Een accu aansluiten kan iedereen wel lekker praktisch kan meestal weinig verkeerd aan gaan.
    Maar qua beleving moet er lawaai en rook vanaf komen.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua "blijven hangen" bij halfgas..
    en 4takt bij vol gas.
    Die DLE is gericht op 3d werk, veel prophangen en gekke dingen doen. veel werk in het middengebied. ook op volgas.
    juist in het middengebied zou hij vlot moeten pakken.

    Dat geluid, als hij goed loopt zal dat het punt niet zijn.
    maar dat hij halfgas af en toe niet oppakt is niet handig.
    kan teken zijn dat je lage naald niet lekker staat.

    welke methode heb je gebruikt om af te stellen?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan ook aan een verkeerde propmaat liggen. Horizontaal halfgas draait je motor anders belast dan prophangend halfgas.
    Een beetje spelen met verschillende propmaten kan best goed verschil maken.

    Je kunt van een motor, een carburateur en een propeller een heleboel denkbeeldige grafieken maken, over luchtabsorptie vs toerental, luchtabsorptie vs vermogen, en vermogen vs toerental (dat laatste is een grafiek die bij de prop hoort, niet bij de motor) en die moeten een beetje lekker willen combineren met de carburateur zijn eigen set van grafieken.
    Aan de motor kun je weinig doen, en aan de carburateur kun je binnen grenzen wat prutsen met de sproeiers, maar aan die propeller, dáár kun je ook nog heel wat mee doen.

    Er is een reden waarom je op een langzaam vliegtuig een 22 x 8 zet, en op een snel vliegtuig met dezelfde motor een 18 x 14, en dat heeft wel IETS met het vliegtuig te maken, maar het dient vooral om die motor binnen zijn optimale werkgebied te houden.
    Hard vol gas rechtuit raggen vergt iets heel anders dan half gas stil hangen aan de prop.
    Daar moet je wat mee spelen.

    Propellers moet je niet alleen selecteren omdat ze zo mooi staan, of omdat de afmetingen zo lekker ogen bij je vliegtuig, je moet ze ook selecteren op hoe je motor loopt in de lucht.
    En dat is puur een kwestie van proberen.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
  20. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Al met al word 't een leuk topic over brandstof, olie advies
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina