Dat is die 15cc OS benzinemotor. De versie met bougie ontsteking (De GT is de Gas Twostroke, de GGT is de "gas-glow twostroke).Nou weet ik niet wat een Os gt 15 cc voor motor is, dus mag je mijn reactie laten voor wat het is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is die 15cc OS benzinemotor. De versie met bougie ontsteking (De GT is de Gas Twostroke, de GGT is de "gas-glow twostroke).Nou weet ik niet wat een Os gt 15 cc voor motor is, dus mag je mijn reactie laten voor wat het is.
Alle reacties zijn toch welkom.Nou weet ik niet wat een Os gt 15 cc voor motor is, dus mag je mijn reactie laten voor wat het is.
ik koop nog een keer aspen 4 takt en daar wil ik nog een keer castrol olie door heen mengen.
Wist namelijk niet op dat kon omdat het echt wel een andere brandstof is dan gewone benzine.
Er is "anders" en "anders"... Ja, het is in bepaalde opzichten chemisch duidelijk anders, en nee, het is in andere opzichten toch echt tamelijk gelijk aan Benzine, en een van die dingen waarin het gelijk is, is de oplosbaarheid van olie.Wist namelijk niet op dat kon omdat het echt wel een andere brandstof is dan gewone benzine.
Die prijs is nog tot daar aan toe. Dat je naar een winkel moet (met openings en sluitingstijden, en de tegenovergestelde richting als de vliegclub) vind ik veel vervelender.Okay Aspen is redelijk aan de prijs
Die prijs is nog tot daar aan toe. Dat je naar een winkel moet (met openings en sluitingstijden, en de tegenovergestelde richting als de vliegclub) vind ik veel vervelender.
Ik kom op weg naar het veld langs drie benzinepompen, en als zelfs dat niet helpt, hevel ik een beetje benzine uit de auto...
Hier in NL speelt dat niet. Maar in indonesië vliegt mijn campingcharter op de benzine die ik vóór iedere vliegdag uit het brommertje van dochterlief hevel...
Gelukkig zit er hier in het durpie 800mtr verder een Welkoop die het aanbied
mazzelaar...
Allemaal quatsch natuurlijk, dat gedoe over de prijs, ik ga gewoon voor hoofdzakelijk minimum moeite...![]()
Tuurlijk... Maar als het brandstofverbruik de aanschaf van nieuwe toestellen in de weg staat, is het toch mooi meegenomen.En een hobby mag toch geld kosten.
Hier is het me even onduidelijk wie nu wat stookt, en wie nu welke olie gebruikt en hoeveel.Kreeg wel de opmerking van een gast vlieger dat mijn dle nogal rauw klinkt.
En stookte 98 met castrol olie en het leek wel dat hij wel vettiger was in de uitlaat.
Dus vraag me wel af of de smering toch iets beter is dan de stihl.
Ik meng 1 op 30 dus vet zat.
Beter... Slechter... Dat bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer bij alle gerenommeerde merken.Dus als iemand zegt dat castrol beter is dan ga ik dat zeker proberen.
Kreeg wel de opmerking van een gast vlieger dat mijn dle nogal rauw klinkt.
En stookte 98 met castrol olie en het leek wel dat hij wel vettiger was in de uitlaat.
Dus vraag me wel af of de smering toch iets beter is dan de stihl.
Ik meng 1 op 30 dus vet zat.
Dat is namelijk niet "stevig wat" olie, maar "hetzelfde kleine beetje" olie vermengd met "stevig wat" benzine en roet...die staat nog rijk, die laat wel stevig olie uit de uitlaat vallen.
Vergelijk een dle 35 cc in combinatie met een zimmerman reso pijp met een 2 cylinder 3w motor dat is natuurlijk ook niet eerlijk.Even 2 dingen eruit gelicht
vergeet het effect van je uitlaat niet...
formaat, tussenschotten, lange pijp of korte pijp, plaatsing van de uitgang, materiaal van de pijp, ophanging, heeft allemaal te maken met hoe je motor klinkt.
2 andere uitlaten = 2x ander geluid.
heb je zo'n "can" ding, wat recht vanaf de motor omlaag wijst, heb je heel weinig uitlaat, dus ook relatief veel geluid.
Heb je een volledig losse uitlaatdemper, dan zal hij een stuk beschaafder klinken.
Qua smering beter of niet, dat zegt niets als je alleen naar de uitlaat kijkt.
smering zie je alleen in de motor.
De uitlaat verteld alleen dat er wat olie naar buiten wordt gekieperd.
dit zegt niets over wat die olie in de motor doet. vertelt alleen dat er misschien iets teveel in de verbrandingskamer zat.
Als je heel veel olie uit de uitlaat krijgt, kan het zijn dat de motor een beetje rijk staat. of dat je misschien naar de 1:40 moet qua mix.
an sich zou 1:30 goed moeten zijn. ik draai dat ook op mijn 35cc, en heb af en toe een druppel aan de pijp hangen.
maar dat heeft iedereen wel eens.
mijn andere benzinetuf zit nog vol in de inloopfase, die staat nog rijk, die laat wel stevig olie uit de uitlaat vallen.
dat is een kwestie voldoende vliegen, en afstellen.
eerst een beetje indraaien ..
Zeer interessant om te lezen.Even een toch wel heel erg belangrijke opmerking tussendoor:
Wat er uit je uitlaat komt is totaal nietszeggend over de kwaliteit van de olie of de hoeveelheid smering die je motor krijgt... Echt, totaal NIETS zeggend. Het zegt uitsluitend wat over de kwaliteit en afstelling van de "mengselbereiding", om het maar zo te zeggen.
De enige manier om wat over de smering van je motor te kunnen zeggen, is je motor open te maken en van binnen te kijken. En dan alleen letten op de slijtage.
Eventuele vervuiling in de motor KAN van de oliekwaliteit komen, maar net zo goed van een slechte verneveling of wat dan ook, kortom, het zegt weinig.
En ik zeg dat, omdat ik sinds ik me daar (carburatie) mee bezig houd, hele vreemde dingen heb zien gebeuren die gevoelsmatig tegen alles ingingen wat ik ooit meende te weten.
Dat is namelijk niet "stevig wat" olie, maar "hetzelfde kleine beetje" olie vermengd met "stevig wat" benzine en roet...
Doe maar eens wat rekenwerk aan de hoeveelheid toegevoerde olie bij rijk afgestelde motor en bij "correcte" afstelling, en vergelijk dat met de toe en afname van de hoeveelheid olie uit de uitlaat, en dan zul je zien dat dat niet klopt... Dat de hoeveelheid "olie" uit de uitlaat véél sneller afneemt, dan de hoeveelheid toegevoerde olie.